Bror Gårdelöf skrev:Telegramversionen av, vad du skriver, verkar vara, att den tekniska utvecklingen mer eller mindre eliminerat teleskopgaffelns tidigare nackdelar. Om de inte funnits, hade man ju aldrig haft orsak att skapa Telelever/Duolever.
Jag antar också, att de senaste teknikstegen tagits rätt nyligen. Annars hade man rimligen kunnat gå direkt på teleskopgaffeln vid introduktionen av K-serien med tvärställda motorer.
Roger Gross skrev:... BMW MOTORRADs marknadsförare alltid velat ha lite speciella konstruktionslösningar att kommunicera.
BmwMats skrev:Nååå, vad har Ni gjort i garagen och källarna runt om i landet idag/ikväll... ?
BmwMats skrev:Jag spekulerar nu bara, men kan det vara som så att om ett fordon bara står och står i många år och man inte byter bromsvätska på dom, tar slangarna fortare stryk då ???
Håkan skrev:BmwMats skrev:Jag spekulerar nu bara, men kan det vara som så att om ett fordon bara står och står i många år och man inte byter bromsvätska på dom, tar slangarna fortare stryk då ???
Skulle svara ja på den frågan.
Exakt vad som händer är jag inte säker på, nån annan kanske kan det här bättre... Gummi är inte diffusionstätt. Vattenmolekyler, som är små, tar sig genom gummislangar, blandar sig med bromsvätskan (hydrodiffusion).
Problemet uppkommer inte med bromsslangar av teflon, som är tätare för diffusion. Har har utvecklingen gått framåt, moderna BMW MC har sådana bromsslangar.
BmwMats skrev: Rätt fantastiskt att inte ens extremt höga gastryck kan hålla tillbaka denna vandring genom relativt tjocka rör.
BmwMats skrev:Nååå, vad har Ni gjort i garagen och källarna runt om i landet idag/ikväll... ?
Nyfiken OM någon mer skruvat eller muttrat över något, det behöver ju inte bara vara MC, även om det är lite roligare.
Mvh Skruvnisse
Magnus Brobeck skrev:BmwMats skrev:Nååå, vad har Ni gjort i garagen och källarna runt om i landet idag/ikväll... ?
Nyfiken OM någon mer skruvat eller muttrat över något, det behöver ju inte bara vara MC, även om det är lite roligare.
Mvh Skruvnisse
Gängat
Roger Gross skrev:Bror Gårdelöf skrev:Telegramversionen av, vad du skriver, verkar vara, att den tekniska utvecklingen mer eller mindre eliminerat teleskopgaffelns tidigare nackdelar. Om de inte funnits, hade man ju aldrig haft orsak att skapa Telelever/Duolever.
Jag antar också, att de senaste teknikstegen tagits rätt nyligen. Annars hade man rimligen kunnat gå direkt på teleskopgaffeln vid introduktionen av K-serien med tvärställda motorer.
Du har rätt, Bror - det som avgjort till teleskopgaffelns fördel är att den inverterade gaffeln förutom att vara stabilare, genom sin konstruktion minskat den inre friktionen samt fått mera sofistikerade innanmäten/dämparfunktioner.
Men vi får heller inte glömma att BMW MOTORRADs marknadsförare alltid velat ha lite speciella konstruktionslösningar att kommunicera. Paralevern är ett exempel som marknadssidan håller kvar trots att teknikerna har finare grejer tillhands bakom ridån. Men det kommer med en ny, lättare drivlinekonstruktion och givetvis heter det då ngt speciellt och unikt...
//Roger
Fredrik J skrev:Nylackade skärmen får ju huven till att se lite matt ut;)
BmwMats skrev:Pimpade garaget med lite "mysbelysning" ovanför min "gotteplansch" i garaget.
Riktigt sur nu...
Kovlingen skrev:BmwMats skrev:Pimpade garaget med lite "mysbelysning" ovanför min "gotteplansch" i garaget.
Riktigt sur nu...
Ja så går det .
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst