Vad har du gjort i garaget ikväll...

Re: Vad har du gjort i garaget ikväll...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-12-14/13:49

Telegramversionen, av vad du skriver, verkar vara, att den tekniska utvecklingen mer eller mindre eliminerat teleskopgaffelns tidigare nackdelar. Om de inte funnits, hade man ju aldrig haft orsak att skapa Telelever/Duolever.
Jag antar också, att de senaste teknikstegen tagits rätt nyligen. Annars hade man rimligen kunnat gå direkt på teleskopgaffeln vid introduktionen av K-serien med tvärställda motorer.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17121
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad har du gjort i garaget ikväll...

Inläggav Roger Gross » 2019-12-14/14:00

Bror Gårdelöf skrev:Telegramversionen av, vad du skriver, verkar vara, att den tekniska utvecklingen mer eller mindre eliminerat teleskopgaffelns tidigare nackdelar. Om de inte funnits, hade man ju aldrig haft orsak att skapa Telelever/Duolever.
Jag antar också, att de senaste teknikstegen tagits rätt nyligen. Annars hade man rimligen kunnat gå direkt på teleskopgaffeln vid introduktionen av K-serien med tvärställda motorer.


Du har rätt, Bror - det som avgjort till teleskopgaffelns fördel är att den inverterade gaffeln förutom att vara stabilare, genom sin konstruktion minskat den inre friktionen samt fått mera sofistikerade innanmäten/dämparfunktioner.
Men vi får heller inte glömma att BMW MOTORRADs marknadsförare alltid velat ha lite speciella konstruktionslösningar att kommunicera. Paralevern är ett exempel som marknadssidan håller kvar trots att teknikerna har finare grejer tillhands bakom ridån. Men det kommer med en ny, lättare drivlinekonstruktion och givetvis heter det då ngt speciellt och unikt... :lol:
//Roger
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Vad har du gjort i garaget ikväll...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-12-14/16:13

Roger Gross skrev:... BMW MOTORRADs marknadsförare alltid velat ha lite speciella konstruktionslösningar att kommunicera.

Jo - om så inte vore, hade K-modellerna med längsställd vev rimligen aldrig lanserats, utan man hade byggt en vätskekyld boxerfyra. Men så kom ju Guldvingen - lite lagom retsamt - med just den motorkonfigurationen.
Och BMW:s lösning visade sig funka rätt bra.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17121
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad har du gjort i garaget ikväll...

Inläggav BmwMats » 2019-12-14/18:56

Nååå, vad har Ni gjort i garagen och källarna runt om i landet idag/ikväll... ? ;)

Nyfiken OM någon mer skruvat eller muttrat över något, det behöver ju inte bara vara MC, även om det är lite roligare.

Mvh Skruvnisse
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6121
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad har du gjort i garaget ikväll...

Inläggav Kovlingen » 2019-12-14/19:26

Det enda jag har muttrat över idag är väl 15 cm blötsnö och regn .
Fy för den lede ! :evil:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad har du gjort i garaget ikväll...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-12-14/19:57

BmwMats skrev:Nååå, vad har Ni gjort i garagen och källarna runt om i landet idag/ikväll... ? ;)

Strukit en skjorta - träffskjortan från Gotland. ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17121
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad har du gjort i garaget ikväll...

Inläggav F800åkare » 2019-12-14/20:02

Lunchen idag innan jobbet gick till att lossa länkarmarna från gaffeln, rengöra dom och kontrollera lagren. Söka efter lager på nätet. Tyvärr då 1st var dåligt så jag byter alla. Även beställa 2 nya packboxar till nållagret i dämparen.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Vad har du gjort i garaget ikväll...

Inläggav BmwMats » 2019-12-14/21:21

Kovlingen muttrar, Bror stryker skjortor (hoppas att min hustru inte läser detta, då får jag väl stryka mina skjortor själv fortsättningsvis... ;) ) och F800åkare håller på med sina länkarmar.

Jag själv har monterat upp några extra eluttag i garaget, det finns alltid för få när man håller på och grejar... :D

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6121
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad har du gjort i garaget ikväll...

Inläggav BmwMats » 2019-12-17/20:13

Fortsättning på bromsproblematiken på veteranvagnen... Löst :) :) :)

För dom som fortfarande orkar med att läsa om vad jag gjort i garaget ikväll, så har jag bytt de båda slangarna mellan bakre golv och bakaxel, som jag köpte idag.

Glad i hågen bytte jag dessa och försökte lufta HB-broms, men nix det gick inte, bomtätt även där i slangen mellan bakaxel och bromsok.
VB-bromsslang var dock ok, men jag chansar inte, den kanske tätnar inom kort den med, så jag var iväg en sväng till affären igen och hämtade ytterligare de två återstående slangarna, och nu fungerar det fint att lufta bromssystemet.

Summa summarium, en huvudbromscylinder som sagt upp sig, liksom tre bromsslangar...

Nu är det ny bromsvätska i hela systemet, behållare rengjord invändigt, nya slangar bak.
Fram fungerar det utmärkt, men det är väl lika bra att byta även dom frampå. Dom kanske säger upp sig dom med inom kort.

Jag spekulerar nu bara, men kan det vara som så att om ett fordon bara står och står i många år och man inte byter bromsvätska på dom, tar slangarna fortare stryk då ???

Jag kommer nu att vara ännu mer observant på detta och byta vätska extra ofta på mina fordon.
Kan kanske vara en "väckarklocka" för övriga här på forumet som har gamla fordon som bara står och inte används så ofta, oavsett om det är en fyrhjulig vagn eller en motorcykel.

Ett utmärkt hjälpmedel för att lufta bromssystemet är denna på Feltema: https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000031634

Bästa garagehälsningar - BmwMats
Bilagor
IMG_0747 kopia.jpg
Slangar mellan golv och bakaxel, nya och fräscha
IMG_0751 kopia.jpg
Gamla slangar mellan bakaxel och HB-bromsok
IMG_0754 kopia.jpg
Nya slangar från Feltema
IMG_0755 kopia.jpg
Bromsslang HB
IMG_0757 kopia.jpg
Bromsslang VB
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6121
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad har du gjort i garaget ikväll...

Inläggav Håkan » 2019-12-18/08:26

BmwMats skrev:Jag spekulerar nu bara, men kan det vara som så att om ett fordon bara står och står i många år och man inte byter bromsvätska på dom, tar slangarna fortare stryk då ???

Skulle svara ja på den frågan.
Exakt vad som händer är jag inte säker på, nån annan kanske kan det här bättre... Gummi är inte diffusionstätt. Vattenmolekyler, som är små, tar sig genom gummislangar, blandar sig med bromsvätskan (hydrodiffusion).
Problemet uppkommer inte med bromsslangar av teflon, som är tätare för diffusion. Har har utvecklingen gått framåt, moderna BMW MC har sådana bromsslangar.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Vad har du gjort i garaget ikväll...

Inläggav BmwMats » 2019-12-18/17:52

Håkan skrev:
BmwMats skrev:Jag spekulerar nu bara, men kan det vara som så att om ett fordon bara står och står i många år och man inte byter bromsvätska på dom, tar slangarna fortare stryk då ???

Skulle svara ja på den frågan.
Exakt vad som händer är jag inte säker på, nån annan kanske kan det här bättre... Gummi är inte diffusionstätt. Vattenmolekyler, som är små, tar sig genom gummislangar, blandar sig med bromsvätskan (hydrodiffusion).
Problemet uppkommer inte med bromsslangar av teflon, som är tätare för diffusion. Har har utvecklingen gått framåt, moderna BMW MC har sådana bromsslangar.


Tack Håkan för kommentaren !

Känner till fenomenet med att molekyler tar sig igenom slangar och rör inom tillverkningen av flygmotorer, där speciella kontrollgaser/kalibreringsgaser tar sig in i tjocka kopparrör där trycket är MYCKET högt, men lik förbaskat så förekommer en viss mängd molekylvandring från uteluften in i det mycket högt trycksatta kopparröret, så det gällde att ha så korta rör som möjligt från gasförrådet in till provmätningsplatsen.

Rätt fantastiskt att inte ens extremt höga gastryck kan hålla tillbaka denna vandring genom relativt tjocka rör. :o :shock: :roll:

Tillbaka till frågan om "billiga bromsslangar" till våra fordon, men det verkar som om slangmaterialet åldras genom kontamination av bromsvätska, eller kanske till och med löses upp något under årens gång.

Nåväl, detta arbete jag utfört nu lär väl räcka min livstid ut på detta fordon...

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6121
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad har du gjort i garaget ikväll...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-12-18/18:04

BmwMats skrev: Rätt fantastiskt att inte ens extremt höga gastryck kan hålla tillbaka denna vandring genom relativt tjocka rör.

Här är jag ute på tunn is, men jag skulle tro, att det har med koncentrationsgradienter att göra. OM en gasmolekyl kan ta sig igenom ett rör eller en slang, och koncentrationen av gasen är högre på sidan med lägre tryck, strävar ändå fysiken efter att utjämna gradientskillnaden.

Inom mitt yrke är detta väl känt för framför allt lustgas. I och för sig har kroppen inte några hålrum med extremt höga tryck, men gasfyllda utrymmen finns lite här och där. Använder man då lustgas - ofta i en inandad koncentration kring 65 % - kommer den att diffundera in i befintliga hålrum, som expanderar.
Detta kan ge problem - exempelvis vid tarmvred, och om en lungsäck är punkterad - men det kan också vara en lösning. Mellanörat innehåller normalt luft, men vissa åkommor kan göra, att det luftfyllda utrymmet blir mycket litet. 65 % lustgas kommer då att vandra in i mellanörat och "lufta" det igen, vilket kan hjälpa operatören.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17121
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad har du gjort i garaget ikväll...

Inläggav BmwMats » 2019-12-18/18:20

Scientia potentia nostra... ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6121
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad har du gjort i garaget ikväll...

Inläggav Magnus Brobeck » 2019-12-18/22:45

BmwMats skrev:Nååå, vad har Ni gjort i garagen och källarna runt om i landet idag/ikväll... ? ;)

Nyfiken OM någon mer skruvat eller muttrat över något, det behöver ju inte bara vara MC, även om det är lite roligare.

Mvh Skruvnisse

Gängat
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2145
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Vad har du gjort i garaget ikväll...

Inläggav Kovlingen » 2019-12-18/22:50

Magnus Brobeck skrev:
BmwMats skrev:Nååå, vad har Ni gjort i garagen och källarna runt om i landet idag/ikväll... ? ;)

Nyfiken OM någon mer skruvat eller muttrat över något, det behöver ju inte bara vara MC, även om det är lite roligare.

Mvh Skruvnisse

Gängat

Asgarv ! :D :D Kanske inte menar samma sak men jag har aldrig testat i ett garage :mrgreen: :lol: :lol:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad har du gjort i garaget ikväll...

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-12-19/00:39

Magnus Brobeck skrev:Gängat


Å tusan. Grattis! :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3765
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad har du gjort i garaget ikväll...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-12-19/11:58

"Alla sätt och ställen är bra - utom de tråkiga."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17121
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad har du gjort i garaget ikväll...

Inläggav BrooklynS » 2019-12-19/12:15

Roger Gross skrev:
Bror Gårdelöf skrev:Telegramversionen av, vad du skriver, verkar vara, att den tekniska utvecklingen mer eller mindre eliminerat teleskopgaffelns tidigare nackdelar. Om de inte funnits, hade man ju aldrig haft orsak att skapa Telelever/Duolever.
Jag antar också, att de senaste teknikstegen tagits rätt nyligen. Annars hade man rimligen kunnat gå direkt på teleskopgaffeln vid introduktionen av K-serien med tvärställda motorer.


Du har rätt, Bror - det som avgjort till teleskopgaffelns fördel är att den inverterade gaffeln förutom att vara stabilare, genom sin konstruktion minskat den inre friktionen samt fått mera sofistikerade innanmäten/dämparfunktioner.
Men vi får heller inte glömma att BMW MOTORRADs marknadsförare alltid velat ha lite speciella konstruktionslösningar att kommunicera. Paralevern är ett exempel som marknadssidan håller kvar trots att teknikerna har finare grejer tillhands bakom ridån. Men det kommer med en ny, lättare drivlinekonstruktion och givetvis heter det då ngt speciellt och unikt... :lol:
//Roger



Berätta hur en teleskopgaffel kan ersätta Teleleverns viktigaste egenskap: att under maximal inbromsning fortfarande ha fullt arbetande fjädring med max tillgänglig fjädringsväg (=maximalt väggrepp). Det är ju det saken handlar om, inte att ha elektronisk anti-dive eller liknande.

Då har jag något att fundera på i garaget menar jag.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3718
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Vad har du gjort i garaget ikväll...

Inläggav Roger Gross » 2019-12-19/13:26

Berätta hur en teleskopgaffel kan ersätta Teleleverns viktigaste egenskap: att under maximal inbromsning fortfarande ha fullt arbetande fjädring med max tillgänglig fjädringsväg (=maximalt väggrepp). Det är ju det saken handlar om, inte att ha elektronisk anti-dive eller liknande.

Teleskopgaffeln kan inte fungera som Telelevern - det är klart. Det "saken handlar om" är väl ändå summa för- och nackdelar för brukaren och här tycks teleskopgaffeln vara överlägsen... Vikt, kostnad, funktion, inbyggnad, vägkänsla... Vad gäller väggrepp under maximal inbromsning är det förutom däcken ABS-systemets regleringsförmåga som har stor (störst) inverkan.
Hade Telelevern gett bättre väggrepp så hade den nog använts av flera tillverkare och - inte minst - fabriksstallen i cross, enduro och banracing. Man kan ställa sig frågan varför Telelevern är på utdöende bland nya mcmodeller...
Där har du frågan att fundera på i garaget, Brooklyn... ;)
Vänliga hälsningar,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Vad har du gjort i garaget ikväll...

Inläggav BrooklynS » 2019-12-19/13:40

Som jag ser det så finns det två anledningar:

1. Kostnad. Går inte att samordna med övriga modeller utan kräver en helt egen chassilinje

2. Kunderna. Förstår inte poängen utan tror att det handlar om en konstig antidive.


Lite på samma sätt som Citroëns gashydraulik. Ingenjörerna lyckades inte besegra ekonomerna...
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3718
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Vad har du gjort i garaget ikväll...

Inläggav BmwMats » 2019-12-22/19:28

Lite putsande på veteranbilen, köpte den för 30 år sedan begagnad och några år gammal redan då.
Lacken var gråfärgad av oxid, sliten och ful.

Polerade upp den med enkla medel direkt efter köpet, har hållit sig fint under mina trettio år som ägare, men idag så fick den sig en vaxomgång.

Även den kromade grillen fick sig en dust med ett mildare polermedel som införskaffades efter råd av bland annat Roger Gross och Hasse Gustafsson. Tack ! ;)

Även hela fronten fick sig en uppsnyggning, kylarbalk, strålkastare och kofångare samt kylpaket.

Några förebilder... Resultatet kommer något senare här...
Bilagor
IMG_0782 kopia.jpg
IMG_0783 kopia.jpg
IMG_0784 kopia.jpg
IMG_0785 kopia.jpg
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6121
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad har du gjort i garaget ikväll...

Inläggav BmwMats » 2019-12-22/19:33

.

Såja, nu är det färdigputsat och rengjort :)

Återmonterat och uppsnyggat. Ni skulle bara ha sett hur den såg ut då jag köpte den, ändå var den inte gammal då...
Har tyvärr inga bilder från den tiden, åtminstone inte digitala. Det var blask med kemikalier och negativ film då. :D

Kanske man kan sova nöjd och glad nu ikväll... :roll: :lol:
Bilagor
IMG_0786 kopia.jpg
IMG_0789 kopia.jpg
IMG_0791 kopia.jpg
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6121
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad har du gjort i garaget ikväll...

Inläggav F800åkare » 2019-12-22/23:23

Var i ett garage idag, inte mitt dock, inget mekande heller, utan det styckades ett vildsvin som jag sköt igår.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Vad har du gjort i garaget ikväll...

Inläggav BmwMats » 2020-01-31/16:31

Så, då var bilen ihopskruvad och skärmen lackad igen.
En veckas arbete i garaget då man fick skruvat, slipat och målat.

Nu hoppas jag att hustrun blir nöjd när hennes bil är klar för användning igen :? ;)

Jo, hon kom med kaffe till mig just nu i denna stund, skall bli gott !
(Nu var det bara tvätt av bilen och allmän upputsning av smuts, det blir väl jag som får göra det också om jag känner henne rätt...) :lol:
Bilagor
IMG_1016.JPG
IMG_1021.JPG
IMG_1026.JPG
IMG_1045.JPG
IMG_1051.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6121
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad har du gjort i garaget ikväll...

Inläggav Fredrik J » 2020-01-31/19:31

Nylackade skärmen får ju huven till att se lite matt ut;)
R1250GSA '20
R1200GSA '10 Såld
R1200R '07 Såld.
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
Fredrik J
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2009-11-07/11:20

Re: Vad har du gjort i garaget ikväll...

Inläggav BmwMats » 2020-01-31/20:03

Fredrik J skrev:Nylackade skärmen får ju huven till att se lite matt ut;)


Ja, även hela bilen i övrigt... ;)

Blir väl en omgång med tvättning och kanske lite polering också :lol:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6121
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad har du gjort i garaget ikväll...

Inläggav BmwMats » 2020-02-01/12:03

Lite service på motorcyklarna idag.

Först ut är den minsta av dom alla... Yamaha YBR125 ;)
Bilagor
IMG_1052.JPG
IMG_1053.JPG
IMG_1055.JPG
IMG_1056.JPG
IMG_1058.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6121
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad har du gjort i garaget ikväll...

Inläggav BmwMats » 2020-02-01/12:19

Då var det dags för nästa hoj, min gamla K75s från 1986.
Lite förebilder, mer kommer under resans gång...
Bilagor
IMG_1062.JPG
IMG_1063.JPG
IMG_1064.JPG
IMG_1065.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6121
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad har du gjort i garaget ikväll...

Inläggav BmwMats » 2020-02-01/18:22

Upptäckte att huvudcylindern till bakre bromsen på K75s fuktades genom gummidamasken vid kontroll och byte bromsvätska, så det blev till att riva ner bromssystemet och renovera cylindern.

En MYCKET ytlig begynnande rostangrepp inuti den finputsade cylindern bidrog till denna inkontinens. :cry:

Bara att renovera, så nu fungerar det fint igen.
Rengörning av alla prylar, fotstödsplatta, kablar, bromspedal m.m.
Motorolja och filter bytta samt översyn av cykeln. Färdig för våren, bara en rejäl tvätt återstår av under motorkåpa där oljepluggen hade läckt tidigare.
Bilagor
IMG_1066.JPG
IMG_1069.JPG
IMG_1071.JPG
IMG_1073.JPG
IMG_1074.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6121
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad har du gjort i garaget ikväll...

Inläggav BmwMats » 2020-02-01/18:27

Även K75RT fick sig ett bromsvätskebyte idag, lite annorlunda luftningsprocedur jämfört med traditionellt bromssystem då det är ABS-system på hojen.

Olja och filter bytta, nivåer på kylvätska och liknande kontrollerat, samt småputs på hojen.

Tre hojar servade under dagen, känns fint inför vår och sommar.
Bilagor
IMG_1079.JPG
IMG_1084.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6121
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad har du gjort i garaget ikväll...

Inläggav F800åkare » 2020-02-01/20:48

Slitit med en jäkla drivaxel pga den brustna tonringen till abs. Borde inte vara svårt att byta....provade att pressa med avdrgare, ena armen gick av. Byte till 3 armad avdragare, sträckte armarna och krökte den gä gade stången.


Ok, nu åker silkesvantarna av. Värma hela rasket med gasol, fram med storsläggan.....böjde den gängade delen av drivaxel men den satt lika hårt iaf.

Nä nu jä...., in i bilen och ned till jobbet, upp i pressen, 25 tons tryck small det som ett pistolskott och axeln släppte ur navet. :shock:
Yttre lagerbanan släppte vid 5 tons tryck.

Blästrade alla delar som skulle behållas, i med nytt lager i spindeln sen i med navet, allt monterades med riklig mängd keramisk antikärvpasta, sen i med ny drivaxel. Imorgon ska sakerna på bilen igen.
Bilagor
20200201_150153.jpg
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Vad har du gjort i garaget ikväll...

Inläggav BmwMats » 2020-02-01/21:16

Dom kan vara jäkliga att demontera om det rostat...

Har själv bytt sådana, inte så roligt.
Men innan man monterar nya ABS-ringar på drivaxlarna så rekommenderar jag att anliggningsytan på dessa slipas ren från rost och annat.
Därefter ett tunt lager med loctite som limmar fast den på drivaxel och när det torkat så målar du KANTERNA mot ringarna och drivaxel med exempelvis zinkspray. Då kommer inte fukt in emellan och spränger den nya ringen med tiden...
(där jag markerat med röda pilar).

Har gjort detta då jag renoverat och bytt ABS-ringar, fortfarande med gott resultat trots många år och mil. ;)

Lycka till F800åkare, det är du värd ! ;)

/Mats

P.S. Kopparpasta på splinsen och gängorna är heller inte fel... :mrgreen:
Bilagor
F800åkare20200201_150153b.jpg
F800åkare20200201_150153b.jpg (109.9 KiB) Visad 14687 gånger
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6121
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad har du gjort i garaget ikväll...

Inläggav F800åkare » 2020-02-01/21:59

Är helt ny drivaxel eftersom gängorna blev skadade, skiljde bara ca 600kr mellan att köpa enbart ringen eller en komplett drivaxel.
Blir keramiskt antikärvmedel från feltema på splines innan montering.

Det var splines mot nav som krävde 25 tons tryck för att dela på sig.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Vad har du gjort i garaget ikväll...

Inläggav Shropshre » 2020-02-02/16:58

Tjohej!

Kanske lite orättvist med hänseende till rubriken på den här tråden men tänkte lägga upp ett litet sidoprojekt som jag snubblade över för ett par månader sedan :)

Kom över en billig RD125 LC -1982. Hade stått stilla i 20 år så fick börja från scratch. I med lite diesel i toppen. Har hört att det ska lösa rost och avlagringar. Därefter grovrengörning vilket tog bort ca 5mm med damm och skit. Rengjorde förknasaren och blåste ur munstycken mm. Bytte olja, bromsvätska fram å bak, 2-taktsolja, batteri, stift, däck, hjullager, luftfilter och drog över hojen med en burk med rostlösare och smörjmedel. Läckte vid vattenpumpen så fick tillverka en ny packning och klunkade i ny glykolblandning. Göttade till kedja i ett oljabad i några dygn så blev den mjuk och följsam igen :)
Kickade igång den på 4:e kicket! :shock:

Blev liiite rökigt första 5 minutrarna. :lol:

20191116_133844.jpg
Smutsig!


20191116_133901.jpg
Mmmmm dammmmmm


20191116_140334.jpg
Renare och finare!


20191130_135342.jpg
Ol smokey
Den som gapar efter galen fågel ser inte skogen för alla ben...
Shropshre
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 2019-06-26/07:51
Ort: Borås

Re: Vad har du gjort i garaget ikväll...

Inläggav BmwMats » 2020-02-02/22:13

Vad roligt !!! :)

Grattis till en rolig 125'a. En kamrat hade en sådan då jag körde 600cc förr i tiden, han körde alltid ifrån mig med sin RD125 :shock: :oops: :(

Den gick riktigt gott vill jag minnas... :mrgreen:

/Mats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6121
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad har du gjort i garaget ikväll...

Inläggav BmwMats » 2020-02-02/22:42

Pimpade garaget med lite "mysbelysning" ovanför min "gotteplansch" i garaget. :lol:

Något som jag blev mindre glad över var att dräneringspluggen till K75RT fuktades efter påfyllning av hypoidoljan, ny kopparpackning och draget till korrekt moment. Småsur nu... :(

Kontrollerade och jämförde med K75S, samma på den... Ännu surare... :( :(

Tog några kort på eländet, till råga på slutade zoomen på kameran att fungera. Glappkontakt i zoomknappen och kameran verkar ha sett sina bästa dagar. Riktigt sur nu... :( :( :( :evil:

/SurMats
Bilagor
IMG_1085.JPG
IMG_1086.JPG
IMG_1087.JPG
IMG_1088.JPG
IMG_1089.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6121
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad har du gjort i garaget ikväll...

Inläggav Kovlingen » 2020-02-02/23:52

BmwMats skrev:Pimpade garaget med lite "mysbelysning" ovanför min "gotteplansch" i garaget. :lol:
Riktigt sur nu... :( :( :( :evil:

Ja så går det . :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad har du gjort i garaget ikväll...

Inläggav BmwMats » 2020-02-03/00:05

Kovlingen skrev:
BmwMats skrev:Pimpade garaget med lite "mysbelysning" ovanför min "gotteplansch" i garaget. :lol:
Riktigt sur nu... :( :( :( :evil:

Ja så går det . :mrgreen:


Det var ju inte riktigt det jag blev sur över... Hmmmm... :lol: ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6121
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad har du gjort i garaget ikväll...

Inläggav F800åkare » 2020-02-04/12:10

Börjat byta förlängarna jag gjorde till koppling och bromsledningarna vid byte till k13R styret. Gjorde de första i alu, inte snyggt alls.
Så jag gjorde nya i rostfritt med fräst 14mm skalle för verktyg, enklare och snyggare.

84893742_1193553367701862_4844933593350275072_o.jpg

84401273_1193553391035193_2646637523006128128_o.jpg
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Vad har du gjort i garaget ikväll...

Inläggav BmwMats » 2020-02-04/14:06

Riktigt snyggt !!! :)

Gjorde du det av ett solitt ämne och svarvade detta, eller var det ihåligt från början ?
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6121
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad har du gjort i garaget ikväll...

Inläggav F800åkare » 2020-02-04/21:01

Rostfria M16 bult som fick en massering i svarven.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Vad har du gjort i garaget ikväll...

Inläggav F800åkare » 2020-02-05/12:25

Delat första oket och lägger grund.
Bilagor
15809018793723294595259156414056.jpg
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Vad har du gjort i garaget ikväll...

Inläggav BmwMats » 2020-02-05/15:20

Imponerande snyggt blir det som vanligt i dina händer... :o :) :D

Trevligt att se !!! ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6121
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad har du gjort i garaget ikväll...

Inläggav F800åkare » 2020-02-05/15:43

Kommer en före/efter bild på dom om nån timme.
Dock utan klarlack då jag vill ha båda oken klara för det stadiet innan jag knäcker härdaren i flaskan, håller bara i 14 timmar efter blandning.
Än så länge bara gjort rent och lackat ett ok, packningarna var mjuka och fina, kolvarna repfria men allt var väldigt smutsigt och jag fann att 2 kolvar gick mycket trögare pga bromsdamm, så det var nog bra att man gjorde detta för mer än bara utseendet.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Vad har du gjort i garaget ikväll...

Inläggav BmwMats » 2020-02-05/16:01

Förståeligt att vänta med att blanda klarlacken tills allt är klart för lackeringen...

Lite hyfs även på länsman skadar ju aldrig, dvs även om det är nyare grejor så skadar det ju aldrig att göra rent, för precis som du skriver så fastnar ju bromsdamm och annat rackartyg ovillkorligt överallt och gör att kolvarna går trögare med tiden.

Uppskattar dina bilder och inlägg, mycket trevlig läsning ! ;)

/Mats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6121
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad har du gjort i garaget ikväll...

Inläggav F800åkare » 2020-02-05/16:33

Viss skillnad blir det ju, jag har inte lagt ned mig för att få en showroom lack, så finishen från originalfärgen är ju där med sin skrovlighet. Skruvarna fick en dust med autosol och borrmaskin.
Bmw loggan kommer jag slipa fram innan klarlack läggs, 1200 våtslipduk på en skiva och skubba fram en matt fin logga är planen.

Har bara provmonterat här för bild, inte plocka bort all tejp inuti eller satt kolvar och packningar.
20200205_161910.jpg

20200205_161916.jpg
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Vad har du gjort i garaget ikväll...

Inläggav BmwMats » 2020-02-05/16:37

Mmmm... Mycket fint... 8-)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6121
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad har du gjort i garaget ikväll...

Inläggav Roger Gross » 2020-02-05/18:00

Han gör riktigt högklassiga jobb han F800åkare
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Vad har du gjort i garaget ikväll...

Inläggav F800åkare » 2020-02-05/18:53

Tack, kul att ni gillar det. :)
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Vad har du gjort i garaget ikväll...

Inläggav BmwMats » 2020-02-06/17:32

Kvällen bjuder på lite rostborttagning på några gamla verktyg som jag införskaffat till garaget.

Dessa hade legat bortglömda i en gammal verkstad i många år och blivit lämnade åt sitt öde, men jag fick tag på dom innan dom åkte till tippen.
Rostborttagning a'la eget recept, dvs: https://www.bmwklubben.se/forum/viewtop ... 74&t=29078

Jag tänkte dock inte på att ta bilder på dessa INNAN jag började rostborttagningsprocessen, dvs jag började med dom sämsta koningsverktygen, för att sedan ta dom bättre.
Dom som är kvar är bland dom bättre som jag fick ta hand om, men ni ser hur dåliga och rostiga dom är ändå.

Nu återstår "bara" att renovera det gamla spruckna trästället för dessa koningsverktyg, det är jag dock mindre haj på, så vi får se hur slutresultatet blir...

Sista bilden visar hur avrostningsbadet ser ut efter dessa övningar... Inte vidare gosigt vatten... :mrgreen:

- Kvällen är räddad ! :lol:

/BmwMats
Bilagor
IMG_1094.JPG
IMG_1095.JPG
IMG_1096.JPG
IMG_1097.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6121
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

FöregåendeNästa

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst