Bmw i spetsen

Bmw i spetsen

Inläggav F800åkare » 2019-11-21/22:23

Tycker detta ska inte vara tillåtet för dom att läsa ut utan skriftligt medgivande från ägaren, det är inte deras fordon längre när det sålts. Men de vill ha kvar kontrollen lite iaf.
Det är ju mer insamling av information om föraren än om fordonet.

https://www.svmc.se/smc/Nyheter/Vem-ager-min-MCs-data/
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Bmw i spetsen

Inläggav Hasse Gustafsson » 2019-11-22/09:51

Folk vill ha alla finesser i sina bilar och hojar.
Då får man på köpet finna sig i att dela med sig sitt sätt att köra!
Välkommen till framtiden med självkörande bilar och geofencing :evil:
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Bmw i spetsen

Inläggav F800åkare » 2019-11-22/14:36

Hasse Gustafsson skrev:Folk vill ha alla finesser i sina bilar och hojar.
Då får man på köpet finna sig i att dela med sig sitt sätt att köra!
Välkommen till framtiden med självkörande bilar och geofencing :evil:

Att köpa en vara ger dig äganderätt, de vill fortsätta styra användandet att de sålt den.

Jag kommer aldrig köpa ny bil eller hoj om de ska samla info om vad jag gör.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Bmw i spetsen

Inläggav HåkanH » 2019-11-28/20:00

F800åkare skrev:Att köpa en vara ger dig äganderätt

Undrar vad lagen säger?
Som du påtalar, har jag köpt(betalat för) en motorcykel t.ex, så äger jag den helt och hållet!
Detta måste ju även gälla för den data som finns lagrad - min egendom.

Därmed kan ingen tömma minnet på data utan mitt medgivande/skriftligt medgivande, anser jag!
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Bmw i spetsen

Inläggav F800åkare » 2019-11-28/20:11

HåkanH skrev:
F800åkare skrev:Att köpa en vara ger dig äganderätt

Undrar vad lagen säger?
Som du påtalar, har jag köpt(betalat för) en motorcykel t.ex, så äger jag den helt och hållet!
Detta måste ju även gälla för den data som finns lagrad - min egendom.

Därmed kan ingen tömma minnet på data utan mitt medgivande/skriftligt medgivande, anser jag!


Precis, immateriell äganderätt på datan.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Bmw i spetsen

Inläggav Magnus Brobeck » 2019-11-28/23:51

Sluta tramsa nu!

Om ni sitter på bussen/tåget/... och pratar i er mobiltelefon och sprider en massa information omkring er. Tror ni då att ni har någon slags äganderätt på den?

Om ni köper en mc så äger ni datan på den - min egendom var sentensen ovan. Men om ni köper en begagnad mc med kördata från föregående ägare, är det er eller hens?

Om ni säljer er data till någon är det då inte er data längre? Har ni någonsin funderat på varför vissa sociala tjänster är gratis??
Är ni säkra på att ni inte har sålt er data till en (ex.vis) mc-leverantör eller fanns det en hake med att ni kunde ladda ner en app gratis??
Är ni säkra på att ni har betalt för "datalogging" på en mc eller kom just den funktion utan kostnad? Vem äger datan då?

Vad jag kort och gott menar är den gamla sanningen från MUST. Alla hemligheter som delas av mer än en person är inte hemliga. Vill ni inte dela - håll "truten" vilket idag innefattar både analogt och digitalt.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Bmw i spetsen

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-11-29/08:56

" ... världen vet, ... vad trenne veta."
Esaias Tegnér 1825 - Kung Bele och Thorsten Vikingsson (Frithiofs saga)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bmw i spetsen

Inläggav HåkanH » 2019-11-29/23:24

Magnus Brobeck skrev:Sluta tramsa nu!

Om ni sitter på bussen/tåget/... och pratar i er mobiltelefon och sprider en massa information omkring er. Tror ni då att ni har någon slags äganderätt på den?
....osv osv

Ursäkta Magnus men nu är det du som verkligen är tramsig! :shock:
En massa ovidkommande svammel om helt irrelevanta exempel. Vad som sprids i etern från min mobil är ju
ett medvetet val jag gjort/gör för att jag har behov av att den tjänsten...en helt annan sak!
Har jag däremot laddat hem en gratisapp till mobilen, så är den min app eftersom den är just gratis!

Det som finns lagrat i ett minne i min motorcykel är väl odiskutabelt min egendom , precis som hatten
på hjulventilen el. blinkersknappen.
Eller anser du att det är BMW, eller någon annan, som har äganderätt till just detta?

Är det något annat som jag inte heller äger på min motorcykel? I så fall vill jag gärna få reda på detta!
I så fall vill jag ha tillbaka en viss summa pengar, eftersom jag antog att jag köpte hela motorcyken.

Om jag sedan godkänner att BMW tömmer minnet i min hoj så är det en annan femma men jag måste ha
rätt att neka om jag vill! ;)
(Den data som finns i min hoj's minne, den läser jag ut själv med min GS 911)
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Bmw i spetsen

Inläggav F800åkare » 2019-11-30/00:54

Därtill är ju syftet med denna data att använda den mot dig själv för att kunna höja premier, neka garantier osv. Kanske även neka dig som kund. Det finns 0 orsaker till att de ska läsa ut dylikt efter man köpt bilen, och informationen rör inte fordonet, det är 100% en profilering av föraren.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Bmw i spetsen

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-11-30/09:06

HåkanH skrev: Har jag däremot laddat hem en gratisapp till mobilen, så är den min app eftersom den är just gratis!

Utan att i övrigt gå in i diskussionen drar jag mig till minnes uttrycket: "Det finns inga gratisluncher."
Annorlunda uttryckt har du nog inte fått appen gratis för dina vackra ögons skull, utan för att "givaren" räknar med att tjäna pengar på dig - på ett eller annat sätt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bmw i spetsen

Inläggav HåkanH » 2019-11-30/12:32

Bror Gårdelöf skrev:Utan att i övrigt gå in i diskussionen drar jag mig till minnes uttrycket: "Det finns inga gratisluncher."
Annorlunda uttryckt har du nog inte fått appen gratis för dina vackra ögons skull, utan för att "givaren" räknar med att tjäna pengar på dig - på ett eller annat sätt.

Jo, riktigt så naiv är jag inte utan förstår mycket väl att det finns någon "baktanke" som inte är fördel mig!

Det är bara förfärligt hur vi blir kartlagda! Med mobilens hjälp, när vi går till bankomaten, handlar med
bankkortet eller kör över betalbroar etc. För att inte tala om alla som är aktiva på Facebook (har tyvärr
gått med men har inte skrivit en enda rad där).

Inte för att jag har något som helst att dölja eller smussla med men det stör mig väldigt!
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Bmw i spetsen

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-11-30/13:11

Det är onekligen intressant, att Sverige verkar befinna sig längst ute på extremen, vad gäller (icke-)användning av kontanter. Betalning med kort, swish etc innebär ytterligare ett enkelt sätt att kontrollera användarna.
Utifrån nyhetsrapporteringen förefaller medborgarna i åtskilliga europeiska länder föredra/kräva kontanter - av integritetsskäl.
(Till det kommer förstås klassikern, att skattemyndigheterna har svårare att hålla koll på kontantaffärer, vilket måhända kan ha sin betydelse. En arbetskamrat försökte för ett par decennier sedan betala sitt hotellrum i Sydeuropa med betalkort, vilket hotellet vägrade att acceptera - trots att man hade flera olika kreditkortsföretags loggor vid entrédörren!
Under en hojresa till Budapest och åter 2006 noterade kompisen och jag, att bensin gick utmärkt att betala med kort, men i stort sett allt annat krävde kontanter - och kvitto var ingen självklarhet. )
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bmw i spetsen

Inläggav HåkanH » 2019-11-30/15:44

Bror Gårdelöf skrev:Det är onekligen intressant, att Sverige verkar befinna sig längst ute på extremen, vad gäller (icke-)användning av kontanter. Betalning med kort, swish etc innebär ytterligare ett enkelt sätt att kontrollera användarna.
Utifrån nyhetsrapporteringen förefaller medborgarna i åtskilliga europeiska länder föredra/kräva kontanter - av integritetsskäl.

Jag gör det ganska svårt för mig själv!
Efter att jag betalat månadens räkningar via internetbank, går jag till en bankomat och tar ut återstående
lilla belopp av pensionen i kontanter. Därefter använder jag inte mitt bankkort mer utan det är kontanter
jag betalar med ute i övriga handeln. Swich har jag inte heller, så tar de inte kontanter så går jag helt
enkelt därifrån!

Northbike är en sådan! Var där i höstas för att köpa tändstift, oljefilter och luftfilter och när de plockat
fram allt räcker jag fram tre femhundralappar. Får till svar att de tar inte emot kontanter, så jag stoppar
ner pengarna igen samtidigt som jag meddelar:
"Nu mister ni i alla fall en kund som aldrig återkommer" De brukar se rätt komiska ut så att säga! :o

Tyvärr så krymper antalet som tar kontanter, så det blir oftare och oftare jag beställer hem via internet mot faktura (inte kort)! Visst, det blir lite besvärligare många gånger och ibland måste valet bli att vara utan vara/or eller vad det nu är men det är det värt!

Mitt knäppa sätt att protestera mot det kontantfria samhället! :D ;)
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Bmw i spetsen

Inläggav BmwMats » 2019-11-30/16:01

HåkanH skrev:
Bror Gårdelöf skrev:Det är onekligen intressant, att Sverige verkar befinna sig längst ute på extremen, vad gäller (icke-)användning av kontanter. Betalning med kort, swish etc innebär ytterligare ett enkelt sätt att kontrollera användarna.
Utifrån nyhetsrapporteringen förefaller medborgarna i åtskilliga europeiska länder föredra/kräva kontanter - av integritetsskäl.


Northbike är en sådan! Var där i höstas för att köpa tändstift, oljefilter och luftfilter och när de plockat
fram allt räcker jag fram tre femhundralappar. Får till svar att de tar inte emot kontanter, så jag stoppar
ner pengarna igen samtidigt som jag meddelar:
"Nu mister ni i alla fall en kund som aldrig återkommer" De brukar se rätt komiska ut så att säga! :o

Tyvärr så krymper antalet som tar kontanter.
Mitt knäppa sätt att protestera mot det kontantfria samhället! :D ;)


Bedrövligt att dom beter sig så, även på bussar och tåg vägrar dom kontanter, åtminstone Västtrafik som jag enstaka gånger har begagnat mig utav för enstaka resa...

Håller med Dig, bojkottar dessa butiker/företag !!! :evil:
(Även Mitt knäppa sätt att protestera mot det kontantfria samhället!)

Smusslar inte, men vill ha lite integritet kvar, utan att vara kontrollerad.
(har ni läst 1984 av George Orwell ???)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Bmw i spetsen

Inläggav HåkanH » 2019-11-30/16:44

BmwMats skrev:Håller med Dig, bojkottar dessa butiker/företag !!!
(Även Mitt knäppa sätt att protestera mot det kontantfria samhället!)

Va' trevligt! Trodde jag var mer eller mindre ensam om att bete mig så! :D

Vi får bilda en "tjurskalleklubb" kanske, där vi uppmuntrar varandra till att "sätta sig på tvären"
till alla trendiga moderna påfund - det kallas visst samhällsutveckling, har jag hört! :roll:
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Bmw i spetsen

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-11-30/17:25

BmwMats skrev: ... även på bussar och tåg vägrar dom kontanter ...

Just där har jag förståelse för kontantfritt. Tidigare var rån mot bussförare en inte helt ovanlig företeelse, men det är onekligen svårt att råna en kortautomat. Dock kan man begära, att bolagen accepterar vanliga betalkort.
När jag skulle åka kollektivt i Göteborg för ett par år sedan, var den elektroniska betalningsproceduren så krånglig för en utombys, att jag till slut sket i alltihop och tog risken att tvingas betala straffavgift. Den gången gick det vägen.

(Innan betalkort blev allmängods, hade en del amerikanska bussbolag en mycket handfast lösning. Biljettpengarna sveptes ner i en mycket kraftig stålkista, som krävde skärbrännare, om man inte hade nyckel. Växel gavs inte, utan resenären fick se till att ha rätt belopp. Det lär också ha förekommit, att en person satt omedelbart bakom chauffören och erbjöd sig att växla enligt kursen "nio tiocentsmynt för en dollar". Den, som inte ville växla, slapp.
Samma princip lär ha tillämpats i centrala Linköping för några decennier sedan. "Fyra enkronor för en femma."
Alltid kul med idérik företagsamhet. ;) )

Även i övrigt betalar jag numera oftast med kort. Jag kan leva med de elektroniska spår, som kortet lämnar - men plånboken innehåller även kontanter, utifall att. Dock gissar jag, att det är en generationsfråga i vårt land.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bmw i spetsen

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2019-11-30/17:38

Jeg er redd for at enkeltpersoners kamp mot elektronisk sporing er som Don Quichotes kamp mot vindmøller. For den enkelte kan det synes viktig og meningsfylt, men alle andre vet at det er helt nytteløst.

Tracking av mobiltelefon, kortbruk og skiltgjenkjenning (av bilen din) er som kjent aktivt. (Og Garmin registrerer data fra BMW - navigatoren).

Men nå installeres overvåkingskamera overalt som kjenner deg igjen via biometriske data som ble registrert da du fikk pass eller ID-kort.

Learn to live with it, du har ikke noe valg.

Fordelen er at det er ganske effektivt i bekjempelse av kriminalitet og terror.
Senast redigerad av Odd Arne Kjørstad 2019-12-01/08:58, redigerad totalt 1 gång.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Bmw i spetsen

Inläggav HåkanH » 2019-11-30/20:08

Odd Arne Kjørstad skrev:Jeg er redd for at enkeltpersoners kamp mot elektronisk sporing er som Don Quichotes kamp mot vindmøller. For den enkelte kan det synes viktig og meningsfylt, men alle andre vet at det er helt nytteløst.

För egen del spelar det ingen roll om jag är övervakad eller inte!
Är varken kriminell el. efterlyst och inget annat att dölja, än så länge, kanske ska tilläggas! ;)

Det är mer en principsak att jag är starkt emot myndighetsövervakning/kontroll!

Odd Arne Kjørstad skrev:Fordelen er at det er ganske effektivt i bekjempelse av kriminalitet og terror.

Tycker jag inte man märkt särskilt mycket av - mest misslyckanden som ex.vis gårdagens terrorattack i London!
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Bmw i spetsen

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2019-12-01/08:52

HåkanH skrev:
Odd Arne Kjørstad skrev:Fordelen er at det er ganske effektivt i bekjempelse av kriminalitet og terror.

Tycker jag inte man märkt särskilt mycket av - mest misslyckanden som ex.vis gårdagens terrorattack i London!


Nei terror og kriminalitet som er avverget merker man jo ikke mye til.

Men helt vanntett blir systemet ikke, kanskje nettopp fordi det finnes grenser for hvor mye man kan/vil overvåke folk.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng


Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst