En viktig fråga

En viktig fråga

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-11-25/20:44

Vi har under lång tid på detta forum fått ta del av hänvisningar till Östgöta Correspondenten.

Nu till frågan:
Är Östgöta Correspondenten 2000-talets Grönköpings Veckoblad? :)
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: En viktig fråga

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-11-25/21:08

Knappast. Bor man i ännu större orter, kan tidningen måhända te sig provinsiell - men Linköping och Norrköping har tillsammans ungefär lika stor befolkning som Malmö.
Hur man än vrider och vänder på saken, utgör befolkningen i Sveriges tre största städer en minoritet.
Det kan också vara värt att veta, att Corren är en av tämligen få avisor i Sverige, som inte uppbär presstöd.
Att jag sedan anger den som källa, när jag läst något i den, är en sorts yrkesskada. Dels bör man inte lysa med lånta fjädrar, och dels är det i mitt yrke hedervärt att ange källan (när man kommer ihåg den ;) ).

Dessutom existerar veterligen Grönköpings Veckoblad fortfarande - såvida tidningen inte lagts ner nyligen(?).
Men det borde i så fall ha gett en hel del mediala ekon, och av sådana har jag inte hört något alls.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: En viktig fråga

Inläggav Roger Gross » 2019-11-25/21:19

Måns Ulveståhl skrev:Vi har under lång tid på detta forum fått ta del av hänvisningar till Östgöta Correspondenten.

Nu till frågan:
Är Östgöta Correspondenten 2000-talets Grönköpings Veckoblad? :)


Måns - vi beundrar din analytiska förmåga!
Vänliga hälsningar,
Roger G :lol: ;) :o
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: En viktig fråga

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-11-25/21:45

Dessutom verkar sjukhuset i Linköping vara 2000-talets Grönköpings Hälso- & Sjukstuga :D
Trots mustaschen så vågar jag dock inte tro att Dr Salvén är bekant med Bror.

Screenshot.jpg
Screenshot.jpg (118.52 KiB) Visad 2207 gånger
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: En viktig fråga

Inläggav Assar » 2019-11-26/06:50

Måns Ulveståhl skrev:Dessutom verkar sjukhuset i Linköping vara 2000-talets Grönköpings Hälso- & Sjukstuga

Säg inte så! Jag ska dit imorgon ...
:?
R1200RS 2018
Användarvisningsbild
Assar
 
Inlägg: 354
Blev medlem: 2014-11-05/19:27
Ort: Sjörup, Skåne

Re: En viktig fråga

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-11-26/09:35

Måns har rätt i sak men fel i geografin. Som bekant(?) ligger Grönköping mellan Skövde och Hjo - således i Västra Götalandsregionen. Det stämmer också utmärkt med en artikel i Grönköpings Veckoblad för några decennier sedan. Då hade Göteborg slagit ihop Sahlgrenska, Östra Sjukhuset och Mölndals Sjukhus till Sahlgrenska Universitetssjukhuset - SU. Behöver jag påpeka, att detta ledde till en hel del trassel och fick hård kritik av såväl anställda som (presumtiva) patienter.
Bland mycket annat myntade dåvarande professorn i anestesiologi begreppet home run - om en patient som kom in med ambulans till ett sjukhus, skickades vidare till såväl det andra som det tredje och så småningom återkom till det första!

I Grönköping slogs samtidigt lasarettet ihop med sjukstugorna i Knisslinge och Vimmelberga till enheten Salvénska Universalsjukstugan - SU. Denna omorganisation fick välgörande effekter på arbetsmarknaden i Grönköping med omnejd, eftersom man var tvungen att anställa tre helt nya administrationer. Tidigare arbetslöshet bland aktuella personalkategorier förbyttes i en situation med vakanser.
Lösningen hade vissa startproblem, eftersom själva det sjukvårdande arbetet fortfarande skulle utföras av Hr Stadsläkaren Dr August Tertius Salvén och hans hustru, tillika syster Märtha - men dessa två lovade att solidariskt fördela sina arbetsinsatser mellan samtliga platser.

Det fanns inte ett kommatecken i den artikeln, som inte hade bäring på situationen i Göteborg! :D

Detta hände, innan Internet var vardagsvara, så jag drog omgående en fotostatkopia och skickade till min gode vän och kollega Jarl Bennis, uppvuxen i Kungshamn och sedan decennier verksam i Mölndal. Han ringde samma dag, som han fått artikeln, och utbrast på klingande Kungshamnsmål: "Detta är för djävligt. Nu blir Göteborg till åtlöje i Grönköpings Veckoblad! Men det är väl bara, vad man kan vänta sig. "

Kollega Salvén håller jag förstås i högsta aktning, men vi har inte haft anledning att korrespondera.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: En viktig fråga

Inläggav Ecklesiastik » 2019-11-26/12:50

Bror Gårdelöf skrev:hans hustru, tillika syster Märtha


Här kommer jag iaf och tänka på denna sekvens från en av mina favoritfilmer
https://www.youtube.com/watch?v=J1eu8U0aC2o
inte för att vara fördomsfull mot småstäder men blir en till dimension på humorn där :D
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: En viktig fråga

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-11-26/15:11

Nyss upptäckte jag, att Salvénska Universalsjukstugan fortfarande är högst bekant i Grönköping!
http://gronkoping.nu/alarik-augustsson/

Ingen likhet med förhållanden hos andra svenska sjukvårdshuvudmän är tillfällig!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst