Knutte?

Knutte?

Inläggav Martin Lindor » 2019-11-27/15:41

Jag ser ibland här på vårt forum att en del använder sig av benämningen "knutte".

Är det en förkortning av något annat ord?
Vad är en knutte? Är det en man som kör MC eller är det en snävare definition?

Finns det något som heter knutta?
Spättan kallades väl en dam som satt bak, men om damen körde?
En manlig "spätta" vad kallades han?

Jag har väldigt svårt att relatera mig själv till dessa benämningar.
K1600 GT
Martin Lindor
 
Inlägg: 229
Blev medlem: 2010-09-27/21:44

Re: Knutte?

Inläggav BmwMats » 2019-11-27/15:47

Benämningen "knutte" har använts i Sverige, åtminstone sedan början 50-talet, dvs i snart 70 år.
En "knutte" är den som framför ett motorburet fordon på två hjul.

"Spätta" är ju den dam/kvinna/flicka som möjligtvis vågar åka bakpå bönpallen... ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Knutte?

Inläggav Martin Lindor » 2019-11-27/15:51

BmwMats skrev:Benämningen "knutte" har använts i Sverige, åtminstone sedan början 50-talet, dvs i snart 70 år.
En "knutte" är den som framför ett motorburet fordon på två hjul.

"Spätta" är ju den dam/kvinna/flicka som möjligtvis vågar åka bakpå bönpallen... ;)


Jo jag vet vilka dom är, var mer nyfiken vart orden kommer ifrån.
Spätta har jag förstått att det kommer från formen på avgasrören som såg ut som en "platt fisk".
K1600 GT
Martin Lindor
 
Inlägg: 229
Blev medlem: 2010-09-27/21:44

Re: Knutte?

Inläggav Håkan » 2019-11-27/17:03

Martin Lindor skrev:Jag ser ibland här på vårt forum att en del använder sig av benämningen "knutte".

Är det en förkortning av något annat ord?
Vad är en knutte? Är det en man som kör MC eller är det en snävare definition?

Knutte är väl en förkortning, av Skinnknutte.
Och ordet skinnknutte kommer väl av att många MC förare klädde sig i skinn, kanske av praktiska skäl. Skinn är vindtätt och ger ett ganska gott skydd vid marksyn.

Jag ser för övrigt mig själv som Skinnknutte. :)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Knutte?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-11-27/17:07

Härledningen av ordet spätta var ny för mig - men låter ju plausibel. (Fast jag undrar, hur ofta knuttarna lät fiskstjärten sitta kvar. Rensade rör och öppna megafoner var nog avsevärt vanligare.) Men ordparet knutte och spätta ligger ledigt i munnen. Veterligen finns ingen maskulin motsvarighet. Spätt? (Låter som en hästsjukdom!) Spätte? (För tankarna till sprätt - eller skånsk dessert!)

Termen skinnknutte skapades av legendariske DN-kåsören Red Top (Lennart Nyblom) under mc-boomen efter andra världskriget - knutteepoken framför alla andra, innan raggarna tog över. Skinnjacka var nog näst intill obligatorisk, även om huvudbonaden oftast lär ha varit vegamössa. (Se även kultfilmen Vild ungdom, där en ung Marlon Brando åker Triumph Thunderbird - tror jag - iförd tygmössa, skinnjacka och uppkavlade jeans utanpå kraftiga boots. En likaså ung Lee Marvin, iförd skinnhuva, spelar ligist på en Indian med badkarsskärmar. Själv tycker jag inte, att den rullen har något annat värde än filmhistoriskt, men det kan ju vara bra så. Ett smakprov:
https://www.youtube.com/watch?v=wwB_Mrnwr_8 )
Hur ofta gatåkarna hade skinnbrallor, vet jag inte, men jag minns, att dåtidens motocrossförare som regel hade kraftiga skinnbrallor.

Idag har termen blivit knutte - dels för att det går fortare att säga, och dels måhända för att textilställ är så mycket vanligare idag(?).

Festligt, för övrigt, att du efterlyser etymologin. För mina föräldrars och min generation är skinnknutte en självklarhet, och jag har fram till nu trott, att det fortsatt vidare genom generationerna. Så är uppenbarligen inte fallet.

(I min kår kallas hudläkarna stundtals för skinnknuttar, men det är en annan historia.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Knutte?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-11-27/18:43

Knutte är väl smeknamnet för Knut?
Kanske hette första motorcyklisten i byn Knut på 50-talet, och han bar en skinnjacka? :mrgreen:

Ingen aning, men jag kallar mig varken knutte eller "biker" heller så jag är ursäktad.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Knutte?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-11-27/19:22

Apropå mitt förra inlägg: I Wikipedias långa artikel om Marlon Brando står, att den Triumph Thunderbird, som han kör i nämnda film, är hans egen.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Knutte?

Inläggav HåkanH » 2019-11-27/19:41

Så här säger Wikipedia om Biker och Knutte!
Vad man är/kallas verkar bero på vilken typ av hoj man har. Rocker har jag däremot aldrig hört!

Biker är en person tillhörig motorcykelburen subkultur från åtminstone 1970-talet. En biker
är företrädesvis en person som äger och kör en chopper eller en bobber, till skillnad från en person som kör
en caféracer som istället kan kallas till exempel knutte eller rocker. Skinnknutte var en ung mc-åkare på 40-
och 50-talet iförd midjekort jacka med 2 eller 4 blixtlås, kraftiga vadderingar på axlar och armbågar.
Ofta även skinnbyxor i breechesmodell och med lika kraftiga vadderingar över knäna. Ett njurbälte i läder
och en Vegamössa gjorde bilden fullständig.
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Knutte?

Inläggav Håkan » 2019-11-27/20:29

HåkanH skrev: Rocker har jag däremot aldrig hört!

Rocker tror jag ursprungligen är ett Danskt begrepp. Sånt inflytande har väl inte nått Alnö ännu, kanske aldrig gör heller. ;)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Knutte?

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2019-11-27/20:43

Det var jo denne tråden her:
viewtopic.php?f=8&t=26962&p=216713&hilit=knutte#p216713

Her forstår jeg at mine ferdigheter i der svenske språket fortsatt er begrenset. Jeg trodde at "knutte" var et slanguttrykk for en motorsyklist, men tråden viser at flere vil ha seg frabedt å bli kalt knutte.

Da tenker jeg at det kanskje er på samme sett som om en som kjører sin fine restaurerte Chevrolet ikke vil bli kalt for Raggar?
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Knutte?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-11-27/20:55

Håkan skrev: Rocker tror jag ursprungligen är ett Danskt begrepp.

Mja - det är engelska. Under 1960-talet florerade två ungdomskulturer i England - mods och rockers.
Rockers var en kvarleva från den ännu större engelska motorcykelepoken decenniet innan och motsvarade nog rätt väl våra klassiska knuttar.
Modsen hade långt hår, ögon-make-up (ja, grabbarna), snofsigare kläder och åkte skoter. Skotrarna var ofta fullsmetade med diverse bling-bling - inklusive hur många extraljus och backspeglar som helst.
Googla exempelvis Mods scooters.

Fientligheten mellan dessa två kulturer var beryktad, vilket flera gånger ledde till stora, medialt uppmärksammade gruppslagsmål.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Knutte?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-11-27/21:16

Du milde! Snacka om nostalgivibbar! Jag minns, när den skivan kom ut! Då var jag inte störande gammal. Förmodligen är det ett halvsekel, sedan jag senast hörde den!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Knutte?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-11-27/21:41

Odd Arne Kjørstad skrev:Her forstår jeg at mine ferdigheter i der svenske språket fortsatt er begrenset.


Försök inte Odd. Du är ju född halvsvensk som alla andra norrmän :mrgreen:
Svensk-norska unionen lever vidare oavsett vad den norska grundlagen säger.
Inget fel på dina språkfärdigheter.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Knutte?

Inläggav DaK » 2019-11-27/21:56

Bror Gårdelöf skrev:Du milde! Snacka om nostalgivibbar! Jag minns, när den skivan kom ut! Då var jag inte störande gammal. Förmodligen är det ett halvsekel, sedan jag senast hörde den!

Den lyssnar man ju på i December varje år :!:
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Knutte?

Inläggav BmwMats » 2019-11-27/22:03

DaK skrev:
Bror Gårdelöf skrev:Du milde! Snacka om nostalgivibbar! Jag minns, när den skivan kom ut! Då var jag inte störande gammal. Förmodligen är det ett halvsekel, sedan jag senast hörde den!

Den lyssnar man ju på i December varje år :!:


Visst gör man, det hör väl till när man är "MOTORCYKLIST" !
78-varvaren går på högvarv på vevgrammofonen hela julen här hemma ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Knutte?

Inläggav HåkanH » 2019-11-27/22:16

Håkan skrev:
HåkanH skrev: Rocker har jag däremot aldrig hört!

Rocker tror jag ursprungligen är ett Danskt begrepp. Sånt inflytande har väl inte nått Alnö ännu, kanske aldrig gör heller. ;)

Helt riktigt Håkan! Från Danmark till Alnö är det l å å å ngt! Därtill kan jag tillägga att det enda som
når Alnö är en, från tid till annan, illaluktande odör med adress Östrands massafabrik i Timrå! ;) :D
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Knutte?

Inläggav Kovlingen » 2019-12-02/17:44

Gammel blir du uansett - bli "Knutte" er mer frivillig! :lol: :lol:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall


Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst