Utan hoj

Utan hoj

Inläggav vilde » 2019-12-03/14:08

Japp, nu kan man väl säga att jag varit utan motorcykel en hel säsong för första gången på 20 år. Sålde den i våras och jag har faktiskt inte saknat den, inte ens när jag i somras såg andra som gled runt på sina hojar. Fick min sista BUMSEN härom dagen, som vanligt har den fått ligga på vädring eftersom den stinker från tryckningen så jag har inte hunnit titta i den ännu. Jag hoppar av klubben nu när jag inte kör hoj längre. Vet inte om jag får vara kvar på forumet utan att vara medlem, har för mig att jag var här innan jag blev medlem?

Kanske får man något återfall men kanske inte, det finns ett antal skäl till att jag valde att sluta äga/köra hoj, ett av dem är att jag upplever den nya trafikmiljön mycket farligare än förr, och då menar jag alla jävla vajerräcken. Förut kunde man undvika vägar med dessa livsfarliga räcken genom att helt enkelt låta bli att köra på 2.1-vägar men nu sitter det "sågkjedjor" mellan vassa stolpar nästan överallt, några dm från asfaltkanten, i alla fall här nere i Skåne, det påverkar mig negativt. Kanske är det en strategi i nollvisionen att antingen strimla alla mc-förare eller avskräcka dem från att köra?
R1200R -2012
Användarvisningsbild
vilde
 
Inlägg: 386
Blev medlem: 2008-10-20/23:41

Re: Utan hoj

Inläggav BmwMats » 2019-12-03/14:32

Oj :o :o :o

Höll på att skriva vad jag tänkte... "Ett liv utan hoj, går det..."
Klart det går, men ack vad jag skulle sakna det... :shock:

Förstår din oro gällande wireräcken m.m.

Hoppas innerligen att du är kvar här på forumet, vem minns inte alla roliga Bildgåtor och liknande som du varit med på här... :lol:

Klart att du skall vara med här på forumet, själv har jag varit både haft BMW och varit med på forumet MYCKET längre än jag varit medlem i BMW-klubben, men jag kanske har gjort fel jag också ? :oops:

Med vänliga hojhälsningar - BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Utan hoj

Inläggav Buster » 2019-12-03/19:49

Du har ju iaf ett passande alias för att fortsätta här...
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Utan hoj

Inläggav BmwMats » 2019-12-03/20:18

Buster skrev:Du har ju iaf ett passande alias för att fortsätta här...


:mrgreen:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Utan hoj

Inläggav vilde » 2019-12-04/00:21

BMWklubben är en bra klubb med mycket aktiviteter, ett superbra forum när man behöver hjälp med att fixa problem och en väldigt bra deal med försäkringsbolaget, det vill jag säga innan jag fortsätter.

Följande är alltså ingen kritik mot klubben.....

Är man som jag en ensamvarg när det gäller vissa, ganska många saker, exempelvis köra motorcykel är själva essensen av mc-körande frihet att köra när, hur och var jag vill, utan mer än absolut nödvändig planering, då måste man, dvs jag vara själv. De enda bra tillfällen att köra med andra motorcyklister är när man har stannat, hoppat av hojen aldrig så länge man kör.

Det finns en poäng i att jag kallar mig för Vilde, (även om det från början hade med kommunpolitik att göra). Jag vill inte göra som andra vill göra, jag vill göra som jag vill, fast med ansvar mot andra och annat i min omgivning så klart.

Jag har alltså aldrig varit intresserad av någon som helst klubbaktiviteter, gemensamma träffar eller liknande. Att vara med på avrostningar och bankörning är självklart nyttigt men man, dvs jag måste gå upp tidigt på morgonen vilket får mig att vara halvdöd redan tidigt på eftermiddagen vilket gör att det blir livsfarligt att köra hem faller också bort i min agenda. Dessutom kostar ju ovan nämnda aktiviteter ganska mycket pengar, det är ju relativt men jag har inte och hade inte de pengarna vilket oooosökt tar mig till mitt andra skäl att sluta köra hoj. Jag har inte råd längre :(
R1200R -2012
Användarvisningsbild
vilde
 
Inlägg: 386
Blev medlem: 2008-10-20/23:41

Re: Utan hoj

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-12-04/18:13

Beräknar man spenderad krona per körd kilometer så blir det himla dyrt med hojkörning.
Tur att man inte vågar...och då kör jag ändå en hygglig sträcka varje år :D

Sedan kan jag hålla med om att klubben erbjuder få aktiviteter som attraherar mig personligen även om jag inte definierar mig såsom ensamvarg.
Lokala smårundor en lördag är inte för mig. Jag brukar halvt på skämt säga att jag vägrar starta upp hojen för något under 20 mil.
Smårundor under arbetstid en vardag passar inte mig.
Grus/offroadkörning är inte för mig.
Tält/koja är inte för mig.
Årsträffar på för mig "oexotiska" platser är inte för mig.
Biovisning är inte för mig.
Åka tåg är inte för mig.
Museum/konsthallar är inte för mig.
Garminteknik intresserar inte mig.
Extralampors närmast erotiska dragningskraft påverkar inte för mig.
GS-däck är totalt ointressant för mig.
Surpuppor på klubbens Facebook är inte för mig.
Klubbtidningen Bumsen tar mig i snitt tre minuter att bläddra igenom.
Långa rundor på kurvig asfalt - gärna under en längre tid -, och till mer "exotiska" platser själv eller tillsammans är min melodi.
Egentligen därför onödigt för mig att förnya mitt medlemskap i klubben då jag verkar vara i minoritet.
Vad som håller mig kvar är folket här på detta forum, alla bra åktips som erbjuds när det planeras för långkörning, kärleken till BMW, och hoppet om att någon gång kommer klubben även att fokusera på touringfolket som vill ha många långa asfaltsmil i sadeln tillsammans.
Senast redigerad av Måns Ulveståhl 2019-12-04/19:00, redigerad totalt 1 gång.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Utan hoj

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-12-04/18:59

Jag brukar reflektera över, att jämförd med en fritidsbåt är hojen rena sparbössan! "En fritidsbåt är en tingest, med vilken man gör ett hål i vattnet. I detta hål kan sedan hällas hur mycket pengar som helst. Det blir ändå aldrig fullt."
Till det kommer förstås, att om man inte bor vid egen brygga, kräver fritidsbåten betydligt mer arbete före och efter varje tur, så även sett till satsade kronor per brukartimme kommer hojen ut mycket bra.

Synd om dig, som missade klubbtåget till och från Arvidsjaur. Det var en upplevelse. Men smaken är som röven - klöven.

Angående touring på hemsidan och i Bumsen, gäller principen "själv är bästa dräng". Lämnar du manus om sådant, som du gillar, blir redaktören glad, för han efterlyser manus hela tiden. Men väntar du på, att någon annan skall skriva om det, som du gillar, kan du få vänta länge.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Utan hoj

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-12-04/19:06

Bror Gårdelöf skrev:Synd om dig, som missade klubbtåget till och från Arvidsjaur. Det var en upplevelse. Men smaken är som röven - klöven.


Absolut är den klöven. Each to their own.
Jag uppskattade mycket mina 200 mil för egen maskin. Minnen för livet.
Dessutom fick jag nöjet att bekanta mig med Kovlingen på köpet. Bara en sådan sak :mrgreen:
Jag kommer definitivt att åka till nästa årsträff som hamnar uppe i Norrland - för egen maskin givetvis.
Norrland, steroiddopade myggor, och småväxta bleka gnu med horn är exotiskt för en skåning.


Bror Gårdelöf skrev:... "själv är bästa dräng". Lämnar du manus om sådant, som du gillar, blir redaktören glad, för han efterlyser manus hela tiden.


Visst är det så.
Fast majoriteten (mig inkluderad) är jäkligt dåliga på att ens försöka... :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Utan hoj

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-12-04/20:04

Måns Ulveståhl skrev: Jag uppskattade mycket mina 200 mil för egen maskin. Minnen för livet.

Mina egna planer var från början att köra hela vägen åt båda hållen - men jag var inte riktigt kurant då, och "nödlösningen" tåget blev en höjdare!
(Kompisarna och jag körde till Kraja 2008 på väg till Vesterålen - Lofoten och sedan norska kusten ner, så jag har gjort resan.)
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2019-12-04/20:21, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Utan hoj

Inläggav BrooklynS » 2019-12-04/20:05

Man kan i BMW-klubbssammanhang lätt få uppfattningen att MC är en dyr hobby som kräver dyra motorcyklar och dito utrustning.

Tvärtom så är det egentligen billigt om man inte måste ha det senaste.

Köpte för några år sedan en väl inkörd Yamaha XJ600S med hårda Giviväskor. Den kostade 8.000 med nya däck och nytt batteri. Sedan har jag lagt några hundringar på olja och 12V-uttag osv.
Den funkar precis lika bra som en ny hoj och drar 0,35 l/mil på landsväg.
Troligen pålitligare än min R1200GSA som kostade mer än 20 gånger så mycket.

Många köper motorcyklar för 300.000 och byter varannat år. Det är för att de kan, inte för att de måste.


DO D1
(R100RS-78, R1100RS-00, R1200ST -05)
R1200GSA-15
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Utan hoj

Inläggav vilde » 2019-12-04/20:09

Att jag inte har råd är ju också ett relativt begrepp men tyvärr är läget ganska krasst. Det är liksom inte fråga om tusenlappar hit och dit för att åka tåg, bo på hotell eller dylikt, det är mer frågan om man kan spara tillräckligt många hundralappar för att kunna gå till tandläkaren när det behövs eller kanske en gång vartannat år. Bilen kanske behöver lagas. Nu för tiden finns det många som har ganska mycket pengar men det finns också fler och fler som knappt kan få det att gå runt varje månad. Både jag och min fru har inkomster efter skatt som ligger en bra bit under det som gör att man räknas som "fattigpensionär" det är inte så jävla lätt. Vi lever inte dåligt men det finns inget över för extravaganser heller.
R1200R -2012
Användarvisningsbild
vilde
 
Inlägg: 386
Blev medlem: 2008-10-20/23:41

Re: Utan hoj

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-12-04/20:20

Bror Gårdelöf skrev:Mina egna planer var från början att köra hela vägen åt båda hållen - men jag var inte riktigt kurant då - och "nödlösningen" tåget blev en höjdare!



Bror,

Jag "dissar" inte dig för att du tog tåget. Ditt val.
Bra med ett tågalternativ för bla "något äldre" medlemmar i klubben - inte bara för tillfälligt krassliga doktorer.
Personligen gillade jag det andra alternativet (för egen maskin) bättre.
Hade det varit årsträff i Arjeplog i år så hade jag, vilket vissa andra gjorde 2017, tagit både Nordkapp och Lofoten på vägen hem.
Fast jag visste inte bättre vid tidpunkten med ett purfärskt körkort i plånboken.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Utan hoj

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-12-04/20:23

Måns Ulveståhl skrev: Jag "dissar" inte dig för att du tog tåget.

Jag uppfattade det heller aldrig så. Inga problem.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Utan hoj

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-12-04/20:29

Vilde,

Tyvärr tvingas man anpassa "nöjeskontot" efter inkomst.
Pensionär är inget lukrativt framtidsyrke har jag hört ;)

Kan du möjligen hyra en hoj under en kortare tidsperiod varje/vartannat år för något spännande äventyr inom lämpligt område så borde det stilla värsta abstinensen.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Utan hoj

Inläggav vilde » 2019-12-04/21:26

Måns Ulveståhl skrev:Vilde,

Tyvärr tvingas man anpassa "nöjeskontot" efter inkomst.
Pensionär är inget lukrativt framtidsyrke har jag hört ;)

Kan du möjligen hyra en hoj under en kortare tidsperiod varje/vartannat år för något spännande äventyr inom lämpligt område så borde det stilla värsta abstinensen.


Tja, faller andan på och pengarna skulle finnas så kan jag mycket väl tänka mig att köpa en äldre billigare och mekvänlig hoj: ty p den här, Det var ett tag sedan men det var perfekt att ha svampkorgen där bak, sonen var förskräckt över min "topbox" ;)

klx.jpg
R1200R -2012
Användarvisningsbild
vilde
 
Inlägg: 386
Blev medlem: 2008-10-20/23:41

Re: Utan hoj

Inläggav Olof Eriksson » 2019-12-05/07:00

Måns Ulveståhl
Norrland, steroiddopade myggor, och småväxta bleka gnu med horn är exotiskt för en......

Vill nu påpeka att dessa mördarmyggor bor vid Dalälven. Och denna älv rinner aldrig i Norrland.

Vi i Norrland har sviare. :D
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Utan hoj

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-12-05/08:49

vilde skrev: ty p den här, Det var ett tag sedan men det var perfekt att ha svampkorgen där bak, sonen var förskräckt över min "topbox" ;)

"Man tager, vad man haver." Och gissningsvis fungerade det bra(?).
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Utan hoj

Inläggav Perra_II63 » 2019-12-05/12:55

Olof Eriksson skrev:Måns Ulveståhl
Norrland, steroiddopade myggor, och småväxta bleka gnu med horn är exotiskt för en......

Vill nu påpeka att dessa mördarmyggor bor vid Dalälven. Och denna älv rinner aldrig i Norrland.

Vi i Norrland har sviare. :D


Här @Olof kommer en närbild på myggen i Norrland.
Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Åker R 1250 GS A 2021
Perra_II63
 
Inlägg: 656
Blev medlem: 2009-04-24/12:29

Re: Utan hoj

Inläggav BmwMats » 2019-12-05/13:18

Perra_II63 skrev:
Här @Olof kommer en närbild på myggen i Norrland.



Har länge misstänkt att så varit fallet... Hualigen... :lol:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län


Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst