F800åkare skrev:Vad kostar en bil med 60 mils räckvidd idag?
Edit,
Tesla model s long range 919,000kr. 61mil. 10940kr/mån amortering på 7 års billån.
Tesla model s performance 1079,000kr, 59 mil. 12845kr/mån i amortering på 7 års billån.
Ecklesiastik skrev:F800åkare skrev:Vad kostar en bil med 60 mils räckvidd idag?
Edit,
Tesla model s long range 919,000kr. 61mil. 10940kr/mån amortering på 7 års billån.
Tesla model s performance 1079,000kr, 59 mil. 12845kr/mån i amortering på 7 års billån.
Eller så kan man ta en VW ID.3 som kommer komma med 77kW batteri och 380-550km körsträcka för c:a 5-600 000kr eller en Model 3 long range för 660 000Kr
Personligen skulle jag om jag var spekulant på en ny bil kunna tänka mig en el-bil eller modern hybrid förutsatt att jag hade hus och således en vettig laddstation. För dom 4-5 ggr per år jag kör mer än 50mil i en smäll kan jag ta den 60 min pausen det tar att snabb ladda batteriet.
Måns Ulveståhl skrev: "Köttberget" som en viss S.Malm kallade er generation.
CG Arvidsson skrev:Elbilar är säkert bra ,men hur snälla är dom mot miljön egentligen. Batterierna består väl av en massa fula ämnen, slits ut och måste bytas. Måste då tas omhand på rätt sätt. Laddningen då, vi har ju redan elbrist periodvis och måste importera el, samt starta upp oljekraftverk ibland. Vindkraftparkerna vill ju ingen bo granne med. Järnvägstransporter tar för lång tid och funkar bara på långa transporter. Flyga är ju jättefult,tyvärr har jag bidragit med att sprida ut en massa skit på detta vis. På slutet skulle vi flyga på ekonomi-power. Jag kan i princip ställa klockan på färjornas ankomsttider i Karlkrona och Karlshamn, när lastbilstågen passerar huset där jag bor. Vi får hoppas att forskningen på nya typer av motorer och bränslen ökar takten. Detta bör vara det "enklaste" problemet att få bukt med utsläppen. Fortsätter dock att elda diesel i min BMW-bil, om möjligen sparsamt.
Sonny skrev:El är inget man får energi av. Du bara flyttar energin dit du vill ha den. Det betyder alltså att om elen tillverkas co2 fritt så är allt som drivs med el, noll utsläpp av co2. Det betyder att gruvbrytningen ger noll utsläpp, tillverkningen av bilen ger noll utsläpp och driften ger noll utsläpp Alltså en elbil kan ge nollutsläpp över sin livstid.
Att jämföra med biodrivmedel som släpper ut lika mycket som gas.
Det som vi borde koncentrera oss på är alltså att tillverka el utan förbränning.
Det kan man göra med sol, vind, vatten och kärnkraft. Detta skulle kunna göras ganska snabbt om man ville, men det skulle vara katastrof för oljeindustrin. Så länge politikerna inte förstår att vi måste sluta förbränna, för att få energi så spelar det ingen roll om vi alla blir veganer. eller för den delen köper elbil.
Sonny skrev:Ja det går säkert att räkna på skogstillväxten.
Men vi är väl överens om att el släpper ut noll koldioxid och förbränning släpper ut koldioxid.
Låt oss då tillverka el utan förbränning.
Sonny skrev:Ok då ger vi upp. 1. Den globala uppvärmningen måste fortsätta.
2. Eller! Jag som är född optimist tänker kanske kärnkraft generation 4.
Bror Gårdelöf skrev:Den absolut grundläggande förutsättningen för allt animalt liv på detta klot är växternas fotosyntes. Vatten och koldioxid förvandlas med solenergi till kolhydrater/fett och syre. Utan den kemin skulle vi inte existera.
Den animala metabolismen är raka motsatsen: Kolhydrater/fett förbränns i närvaro av syre och bildar slutprodukterna vatten och koldioxid. Förbränning av förnybara råvaror ger samma resultat.
Detta går att räkna på för kunnigt folk. Det är alltså högst görbart att balansera plantering av koldioxidkonsumerande växter mot koldioxidproducerande förbränning. Men viljan måste finnas - och det går trögt, beroende på mycket mäktiga intressen inom kol- och oljeindustrin, vars produkter hela tiden ger ett nettotillskott av koldioxid.
Bror Gårdelöf skrev:Men räknar man inte in eventuella koldioxidutsläpp, när el genereras, blir effekten som att "städa" med dammvippa. Man tar inte bort dammet utan flyttar det bara i rummet.
Riskanalyser är inte lätta - vilket aldrig bör hindra höga beslutsfattare från att sträva efter bästa möjliga resultat. I synnerhet när det inbegriper kärnenergi och långsiktiga klimatmål.
BmwMats skrev:Kunde vara intressant att köpa en konverteringssats till Amazonen, dvs lyfta ur befintligt drivaggregat och ersätta med elmotor och batteripack.
När kommer det i handeln till befintliga bilar, har ej sett detta ännu ?
Ecklesiastik skrev: Att använda hur jänkarna producerar sin el som ett argument till varför det är omiljövänligt att ladda sin bil i sverige vet jag inte hur jag ska bemöta.
BmwMats skrev:Kunde vara intressant att köpa en konverteringssats till Amazonen...
När kommer det i handeln till befintliga bilar, har ej sett detta ännu ?
GSven skrev:Nej, finns inte hos Mekonomen eller Blå Butiken än...men i butiker på nätet finns det till VW bubbla och Porsche. Antagligen för få Amazoner i Californien.
Som ett träningskit kan man börja konvertera sin favoritcykel. Skulle väl vara skönt att slippa kämpa i motvind och uppförsbacke.
Sven
Bror Gårdelöf skrev:
Ad BrooklynS: Jag är alltid mottaglig för kunskapsbaserad information. OM Björn Gillberg är ute och cyklar, vore det mycket märkligt, ifall inte kunnigt folk för länge sedan bemött hans påståenden med verifierbara fakta.
Att tiga ihjäl honom verkar vara en underlig strategi.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst