Det här med elbil....

Re: Det här med elbil....

Inläggav Magnus Brobeck » 2020-10-06/12:21

Bror Gårdelöf skrev:
Ecklesiastik skrev: Att använda hur jänkarna producerar sin el som ett argument till varför det är omiljövänligt att ladda sin bil i sverige vet jag inte hur jag ska bemöta.

Det behöver inte bemötas. Jag uppfattade Gillbergs inlägg som så, att "alla" tagit för givet, att det var bra för miljön, att Greta Thunberg & C:o åkte elbil i USA. (Jag gjorde det.) Men så var det det där med dammvippan.
Att svensk el i inte produceras som i USA, är jag mycket tacksam för.

Ad BrooklynS: Jag är alltid mottaglig för kunskapsbaserad information. OM Björn Gillberg är ute och cyklar, vore det mycket märkligt, ifall inte kunnigt folk för länge sedan bemött hans påståenden med verifierbara fakta.
Att tiga ihjäl honom verkar vara en underlig strategi.


Bemötende 1
Jag har inte sifforna för kol framför mig men vad avser diesel och eldningsolja (snarlika produkter) brukar man räkna med ett innehåll av termisk energi motsvarande 10 kWh per liter. Ett någorlunda modernt oljeeldat kraftverk (är det kraftvärme verk kan det blir det bättre om man tar tillvara kylvattnet) har en verkningsgrad på ca 40-50%. Dvs en liter olja ger 4- 5kWh elenergi. Detta räcker i en modern elbil till minst 2 mil, kanske närmre 3mil på USA 90 km highway. En dieselgolf drar minst 0,5 liter diesel per mil i verkligheten. Det vill säga det är i bästa fall ett nollsummespel.
Det vill säga med elbilen kommer du minst 2 mil på en liter diesel, med en diesel VW Golf kommer du högst 2 mil.

Bemötende 2
Gillberg påstår när det gäller vindkraft att man måste bygga topplastverk (fossila) som fyller i när det inte blåser. Nedan två axplock av vad som pågår just nu på lagringssidan för att runda det problemet fossilfritt.
Självfallet är detta en bråkdel av allt som pågår på energisidan idag.

https://www.eon.com/en/innovation/innov ... dland.html
https://www.vattenfall.se/fokus/trender ... gersystem/
https://www.vattenfall.se/fokus/trender ... ngsparker/

Kolla också på ett intressant bygge i Lund om hur framtiden kommer att se ut. Vi kommer att öka vårt nyttjande varje kWh på ett mycket bättre sätt genom smarta lösningar. Detta pågår nu!!
https://youtu.be/IhzBV4hPU78

Gillberg skulle kanske ha slutat när han stod på toppen med en nyPräddad skjorta är min något o-ödmjuka åsikt om en del av det han säger.

För övrigt handlar denna tråden om elbil så jag kan rekommendera en app som heter ABRP. Den gör ungefär vad varje modern elbil gör själv idag, beräknar en optimal resa inklusive laddning. Lägg in din önskade bil, till och från ort och vips så har du förslag på hur resan ser ut. Så slipper man spekulera menar jag ...

Svaren förvånar ofta skeptikern. Egen erfarenhet sätter god tilltro till appen.

Med vänlig hälsning Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Det här med elbil....

Inläggav Allan Ericsson » 2020-10-06/12:41

BrooklynS skrev:Gillbergs partsinlaga som VD för Värmlandsmetanol måste ses i sammanhanget att han menar att det är smartare att göra metanol än etanol, men sanningen är att hela förbränningsindustrin redan är obsolet. Vi måste bort från förbränning helt och hållet pga klimatutvecklingen och det har faktiskt de flesta förstått.


Bifogar ett intressant inlägg som stödjer tanken att vi måste bort från förbränning helt och hållet pga klimatutvecklingen, dvs. även förbränning av biomassa. Läs åtminstone det sista kapitlet.
https://etidning.vlt.se/399/VLT/332293/ ... -pa-allvar
Sedan återstår att få ordning på produktion (=energiomvandling) och leverans av elektisk energi/effekt.
/Allan
Till Bror: Texten är nu korrigerad.
Senast redigerad av Allan Ericsson 2020-10-06/16:13, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Det här med elbil....

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-10-06/12:45

Allan! Du har råkat " citera" mig med text, som någon annan skrivit.

Magnus: Mycket intressant teknikutveckling - som alltså ritar om hela kartan.
Jag är ju van vid principen från exempelvis Universitetssjukhuset i Linköping, där all väsentlig el redan idag levereras via ett UPS-system (Uninterrupted Power Supply), så att ett plötsligt totalt avbrott i den externa elförsörjningen inte märks. Därefter skall dieseldrivna generatorer gå in med automatik, tills extern el åter levereras. (Tre 65-liters Mitsubishi V16 driver generatorerna.)
I framtiden kanske dieselmotorerna blir överflödiga?
Men jag visste inte, att utvecklingen på ackumulatorsidan redan nått så långt.

BrooklynS: Det är tråkigt att bli kritiserad för åsikter, som man inte hyser - och tillvitas en tvärsäkerhet, i som inte existerar.

Med detta lägger jag ner mitt deltagande på denna tråd.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Det här med elbil....

Inläggav Sonny » 2020-10-06/15:36

Om det stämmer vad de flesta vetenskapsmän anser om framtidens klimat. Så är det ända som vi på jorden har råd till nu, att sluta förbränna olja gas och kol. Tyvärr har inte mänskligheten ännu börjat det resan. Det är på grund av våra politiker som vi har de problem som vi idag har av överförings kapacitet. Politikerna i Sverige har forfarande inte en aning. Ygerman säger just nu på radio att vi har överskott på el i Sverige. När vi elektriserat allt i Sverige och helt sluta förbränna, så har vi ett gigantiskt underskott även I Sverige. Undrar när vi får våra politiker att förstå?
R1250GSA 2019
Användarvisningsbild
Sonny
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 2013-10-03/19:31

Re: Det här med elbil....

Inläggav Sonny » 2020-10-06/15:43

Mitt senaste inlägg var svar på F800åkare jag märkte inte att det blivit en ny sida.
R1250GSA 2019
Användarvisningsbild
Sonny
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 2013-10-03/19:31

Re: Det här med elbil....

Inläggav F800åkare » 2020-10-06/15:53

Sonny skrev:Om det stämmer vad de flesta vetenskapsmän anser om framtidens klimat. Så är det ända som vi på jorden har råd till nu, att sluta förbränna olja gas och kol. Tyvärr har inte mänskligheten ännu börjat det resan. Det är på grund av våra politiker som vi har de problem som vi idag har av överförings kapacitet. Politikerna i Sverige har forfarande inte en aning. Ygerman säger just nu på radio att vi har överskott på el i Sverige. När vi elektriserat allt i Sverige och helt sluta förbränna, så har vi ett gigantiskt underskott även I Sverige. Undrar när vi får våra politiker att förstå?

Ja, enligt poltikerna finns inget fel.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Det här med elbil....

Inläggav Kenneth » 2020-10-07/09:13

F800åkare skrev:Vart skall elen komma från?

Detta rör bara några få hallar och det blir fler hela tiden, att bygga ut så att enbart hallarna får det dom behöver samt att vanliga nätet funkar tar fram till 2030 och kostar ca 50 miljarder.

Om vi ställer om allt, inkl fordonen, till el, när kommer det vara klart?
Vart skall pengarna komma från , där är ju beloppen på en skala 20x i investeringar.

Tekniken går framåt ja, men spjutspetsteknik är ännu dyrare, oftast bara tillgänglig i ytterst liten skala.

Enligt att politiker ska ju allt fossilt vara borta om 15 år....tills dess hinner/kan vi knappt säkerställa att vi har ström till värme och ljus under vintern....än mindre att alla fordon ska laddas samtidigt, för det är inte ens med i beräkningarna.

El ja för det som det funkar och passar, men sätt inte kostnaden på de som det inte fungerar för. Håll det realistiskt, el idag är fortfarande en utopi men den ska på villkors vis säljas in med alla medel redan NU.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2d ... nkraftverk
Bengt Stridh, ABB corporate research & MDH, se även http://bengtsvillablogg.info
Enligt BS krävs det solceller på 25% av alla befintliga hustak i Sverige och i väderstreck V, S, Ö. För att ersätta all fossil energi i Sverige.
Jag har inte kompetens att gå i polemik, men det är en intressant utsaga.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
''Jag är för gammal för att behöva vara trevlig ''

Röd K1100lt
Användarvisningsbild
Kenneth
 
Inlägg: 893
Blev medlem: 1999-07-22/01:00

Re: Det här med elbil....

Inläggav Kovlingen » 2020-10-07/14:29

Bara att invänta höjningen av elpriser när "alla" ska vara "medveten" :roll: och åka dyra men billiga elbilar/mil .
Samma variant som när får många år sedan när el var riktigt billig var bästa uppvärmningen
direktverkande el . Ja sedan höjdes priset . :?
Mer elåtgång kräver mer och mer utbyggnad av elnätet och vem skall betala detta ? Jo den vanliga kunden .
Elbolagen strävar efter att vi ska nytta mer el och på detta sätt bidra till deras större vinster .
Finns ett ord som heter Lobbyism (tror jag) och det finns mycket där som styr och ställer .
Jag har ett annat namn för detta . Pengaplanerare :evil:

Som att åka hoj . Tänk framåt och inte bara för stunden !


Är detta en BMW-mc-forum ? :roll:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Det här med elbil....

Inläggav F800åkare » 2020-10-07/17:05

Kovlingen skrev:Bara att invänta höjningen av elpriser när "alla" ska vara "medveten" :roll: och åka dyra men billiga elbilar/mil .
Samma variant som när får många år sedan när el var riktigt billig var bästa uppvärmningen
direktverkande el . Ja sedan höjdes priset . :?
Mer elåtgång kräver mer och mer utbyggnad av elnätet och vem skall betala detta ? Jo den vanliga kunden .
Elbolagen strävar efter att vi ska nytta mer el och på detta sätt bidra till deras större vinster .
Finns ett ord som heter Lobbyism (tror jag) och det finns mycket där som styr och ställer .
Jag har ett annat namn för detta . Pengaplanerare :evil:

Som att åka hoj . Tänk framåt och inte bara för stunden !


Är detta en BMW-mc-forum ? :roll:


Instämmer.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Det här med elbil....

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-10-07/17:09

Grattis Kovlingen!
Du är en pengaplanerare.

I Sverige står vattenkraft och kärnkraft för drygt 80 procent av elproduktionen.
De största elproducenterna i Sverige är Vattenfall, Uniper, Fortum, Statkraft, samt Skellefteå Kraft.

Vattenkraft AB ägs till 100% av svenska staten -dvs du.
Tyska Uniper ägs till 47% av Fortum, dvs finska staten.
Fortum ägs till 100% av finska staten.
Statkraft ägs till 100% av norska staten.
Skellefteå Kraft ägs till 100% av Skellefteå kommun.

Stamnätet ägs till 100% av staten.

Regionnäten ägs till största del av E. ON Elnät Sverige, Vattenfall Eldistribution, samt Fortum Distribution, dvs till största del av staten.

Statliga Vattenfall gick under 2019 med 15 miljarder kr i vinst.
Läs 15 miljarder som överdebiterades dig.
Hur känns det att vara en rälig pengaplanerare? :mrgreen:

Staten gör vad som är brukligt, dvs mjölkar dig och mig på så mycket det går.
Är det inte skatter så är det avgifter.
Ogillar du det så börja med att sparka dig själv såsom ägare hårt på smalbenet :twisted:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Det här med elbil....

Inläggav Kovlingen » 2020-10-07/18:21

Som boende i Norrland är jag inte ovan med att det gnälls över skatter på el som
levereras till gnälliga Stockholmare .
Ni blir aldrig nöjd eller :?
Gå och köp dej en leksak så vi får en ny klagotåd 8-) :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Det här med elbil....

Inläggav Magnus Brobeck » 2020-10-08/00:10

Oavsett vad man tycker om en tråd om elbilar och el i ett mc-forum så finns det en sak som är säker i alla trådar.
Det kommer aldrig att tillåtas att det blir pajkastning på det personliga planet. Aldrig!

Frågor på detta via PM.

Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Det här med elbil....

Inläggav Hasse Gustafsson » 2020-10-08/07:39

Det här med elbilar är nog bra men har en stor nackdel som jag ser det.
Drag på elbil!
Ta tex en så stor bil som Toyota Rav4 hybrid.
Den får bara dra 800kg!! Detta trots att den har en vanlig motor också.
Rena elbilar tillåter i många fall inte krok öht.
Min lilla Mazda (bensin) får dra 1300kg :)
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Det här med elbil....

Inläggav BrooklynS » 2020-10-08/07:57

Hasse Gustafsson skrev:Det här med elbilar är nog bra men har en stor nackdel som jag ser det.
Drag på elbil!
Ta tex en så stor bil som Toyota Rav4 hybrid.
Den får bara dra 800kg!! Detta trots att den har en vanlig motor också.
Rena elbilar tillåter i många fall inte krok öht.
Min lilla Mazda (bensin) får dra 1300kg :)


Det har varit en nackdel men i stort sett alla moderna elbilar har dragkrok och många också riktigt acceptabla dragvikter.

Exempel
Tesla 3 1000kg
Tesla Y 1600kg
Tesla X 2250kg
Polestar 2 1500kg
VW ID4 1000kg
Audi e-tron 1800kg
MB EQC 1800kg

Att räckvidden påverkas negativt (kanske halveras i värsta fall) är däremot ett problem för de som inte har ett täckande laddnätverk med riktiga snabbladdare (120kW och uppåt).

När jag körde Luleå-Säfsen förra helgen med släpvagn var den totala restiden ungefär lika lång som om jag kört med dieselbilen, bara det att jag laddade med ca 20 mils mellanrum istället för 30-35 mils. Redan 145kW-laddarna ger mig 20 mils räckvidd med släpvagn på ungefär 20 min, när de nu stegvis uppgraderas till 250kW kommer den tiden att i stort sett halveras.

Min förbrukning med lastad släpvagn (öppen, 2 MC) låg i lätt regnväder i genomsnitt på drygt 270 Wh/km, dvs 2,7 kWh/mil. Med mitt batteri ger det en teoretisk räckvidd på ungefär 28 mil under dessa förhållanden, dvs 20-22 bekvämt och med marginaler.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Det här med elbil....

Inläggav Olof Eriksson » 2020-10-08/08:10

Transportera mc på släp genom Sverige. Vart är vi på väg, resan är ju en del av målet! En mc dag på en regning E4 är ju... Var det svårt att få upp hojarna på ett blött släp ;)
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Det här med elbil....

Inläggav BrooklynS » 2020-10-08/09:09

Olof Eriksson skrev:Transportera mc på släp genom Sverige. Vart är vi på väg, resan är ju en del av målet! En mc dag på en regning E4 är ju... Var det svårt att få upp hojarna på ett blött släp ;)


Två MC-dagar på E4 varav hälften i mörker och regn prioriterades bort till förmån för en torr och varm kupé och bilen nästan självkörande på autopilot, passagerarna lätt tillbakalutade och under avspända samtal om ditt och datt. Mest hojar förstås.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Det här med elbil....

Inläggav Fredric Fredricson » 2020-10-09/01:25

Det här med elbil kommer nog men hur mycket vi måste öka vår energiproduktion för att mäkta med att ladda elbilarna är oklart.

För ett tag sen gjorde jag följande beräkning:

  • Kolla hur mycket bensin som importeras per år till Sverige. I princip all används till personbilar.
  • Förutsätt 25% verkningsgrad på bensinens energiinnehåll.
  • Jämför med hur mycket el-energi som produceras per år i Sverige.
(samtliga siffror hittade på nätet)

Mitt resultat blev då att vi behöver öka vår elproduktion med runt 50%. Det finns massor med felkällor. Diselbilar räknas inte med (+), verkningsgraden kan vara överskattad (-), vi producerar bensin i Sverige (+), vi exporterar också bensin (-), elbilar har inte 100% verkningsgrad (+), osv.

Så nån exakt beräkning är det inte men att vi skulle klara oss med den energi vi producerar idag är nog ganska fel.

Men elbilarna har batterier och nån har föreslagit att man inte bara laddar elbilen när den är ansluten utan att den också kan fungera som energilager för elnätet. Dvs att man skulle kunna återmata effekt till elnätet när det behövs för att jämna ut toppar (t.ex. när det inte blåser på vindsnurrorna eller då solen inte lyser på solpanelerna). Det finns naturligtvis massor med problem med detta så om det är praktiskt genomförbart är jag inte säker på men det skulle lösa en del problem som vind och solkraft ger oss.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Det här med elbil....

Inläggav BrooklynS » 2020-10-09/06:09

Hur mycket el drar tex Preemraff?

Det är nog enklare att räkna som så att genomsnittsbilisten kör 1200 mil/år. Om det skulle vara en elbil så åtgår ca 1800 kWh per år för att driva den (de flesta mil sker i stadstrafik).

1800 kWh * antalet bilister = total förbrukning. Det blir ju inte så många kärnkraftverk där om 15-20 år när bensinbilarna är utfasade.

Ett annat sätt att räkna är 1800/365 dvs inte fullt 5kWh per dygn och bilist. En ganska liten solpanel på taket täcker detta dubbelt upp.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Det här med elbil....

Inläggav Magnus Brobeck » 2020-10-09/10:12

Fredric Fredricson skrev:Det här med elbil kommer nog men hur mycket vi måste öka vår energiproduktion för att mäkta med att ladda elbilarna är oklart.

För ett tag sen gjorde jag följande beräkning:

*SNIPP*

Men elbilarna har batterier och nån har föreslagit att man inte bara laddar elbilen när den är ansluten utan att den också kan fungera som energilager för elnätet. Dvs att man skulle kunna återmata effekt till elnätet när det behövs för att jämna ut toppar (t.ex. när det inte blåser på vindsnurrorna eller då solen inte lyser på solpanelerna). Det finns naturligtvis massor med problem med detta så om det är praktiskt genomförbart är jag inte säker på men det skulle lösa en del problem som vind och solkraft ger oss.


Enligt tillgänglig fordonsstatistik från årskiftet 2018/19 hade vi knappt 4,9 miljoner bilar i trafik med en tillväxt på 0,5% under 2018. Av dessa var styvt 8% med annat drivmedel än bensin eller diesel (el, gas, metanol etc).
Det ger ett ungefärligt antal av 4,5 miljoner bensin- och dieselbilar i Sverige idag. Om vi räknar med 1500 mil per år i snitt och 2 kWh/mil så ger det 3000 kWh eller 3MWh timmar per bil och år.

1000 bilar ger 3GWh/år
1 miljon bilar ger 3TWh/år

och 4,5 M bilar ger 13,5 TWh eller ca 10% av Sveriges nuvarande elenergiförbrukning. Elenergi är både en import- och exportvara. Sveriges elförbrukning är ungefär 140 TWh på ett år. De senaste åren har exporten varit 10 - 22 TWh per år. (Källa Svenska kraftnät, bättre källa än så får ni inte)

Länk till kontrollrummet som ger en fantastisk bild och kontinuerligt uppdaterad av kraftproduktion och distribution i det svenska nätet. Inte minst den så kallade balansen, får vi effektbrist sjunker frekvensen (som att cykla i uppförsbacke :) )
https://www.svk.se/drift-av-transmissio ... ollrummet/

MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Det här med elbil....

Inläggav Allan Ericsson » 2020-10-09/10:31

Ser man på! Magnus närmar sig de tidigare uppskattningarna på ungefär 10TWh. Alltså behöver vi inte oroa oss för energibrist p.g.a. elbilarnas intåg. Kvar finns dock frågan om hur elnätet skall anpassas till det nya sättet att belasta med elbilsladdning. Detta kan möjligen generera nätkostnader, som vi alla drabbas av. Den tekniska lösningen på detta kommer från dem som jobbar dagligdags med kraftnätets dimensionering. Kostnadshöjning kan vi dock som elkunder fortsätta att dividera om.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Det här med elbil....

Inläggav BmwMats » 2020-10-09/20:42

BrooklynS skrev:... Det blir ju inte så många kärnkraftverk där om 15-20 år när bensinbilarna är utfasade.

...


Inte katten köper man väl en NY bil för kanske 150-200 tusen idag och den blir värdelös om 15-20 år ?
Det lär ju bli dödsstöten för den egna ekonomin om den bilen inte går att använda om 40-50 år i framtiden.
Finns nog ingen som köper en bil med denna framtidsvision.

Elbolagen lobbar oerhört enormt i dessa dagar för sin egen välfärd.
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Det här med elbil....

Inläggav Kovlingen » 2020-10-09/20:53

BmwMats skrev:Elbolagen lobbar oerhört enormt i dessa dagar för sin egen välfärd.

Någon skrev liknande text tidigare , eller minns jag fel nu igen :?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Det här med elbil....

Inläggav Kovlingen » 2020-10-10/11:28

Hittade denna läsning efter att ha sökt lite :o
https://www.bohuslaningen.se/%C3%A5sikt ... 1.14523407
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Föregående

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst