Älg fråga

Älg fråga

Inläggav Peter Nordlund » 2020-10-31/16:48

Hej på er

Jag har en god vän och granne som flera gånger om dagen går en vända med sin hund, för mer än en vecka sedan (närmare 2 veckor) så såg han och nästan sprang på en älg utmed en grusväg, älgen låg i gräset bredvid en grusväg så dom passerade bara några meter ifrån.
Dagen efter samma plats och samma älg som nu står upp och tittar på dom, detta upprepar sig dag efter dag och älgen rör sig kanske över ett område på max 100 meter (vad man vet när man ser den, oklart om den kör andra saker på annan tid så klart...)

Platsen är Strängnäs och området är det gamla övningsfältet då tillhörande P10.

Det ser idag nästen lika dant ut som när P10 låg där, mycket öppna fält med sly och skog och grusvägar kors och tvärs.
Närmaste boningshus är kanske 1 km bort och p10 gamla vagnhallar ligger bara några hundra meter bort där företag av olika slag finns

Här står jag på vägen och ser vad jag tror är en sten...klockan är 15

Bild

Samma plats lite in zoomad

Bild

Nu har den ställt sig upp och fäller öronen bakåt...vi promenerar ganska fort vidare :shock:

Bild

Vi ville absolut inte störa älgen! utan snarare undrande varför den stannar på ett område så länge nära bebyggelse?
Första tanken är att den är sjuk, nästa tanke är att det är väll älgjakt nu som kan stressa den?

Min kompis har ring polisen som fått in anmälan men bedömt det som inte något att göra, vi är ju i älgens domäner typ.
Men det går mycket folk med hund här och det finns ju helt klart en risk, var någon person för något år sedan som blev attackerad av en älg och dödad då en dom hade en lös hund som störde älgen och hunden sprang sedan tillbaka til ägaren och det slutade tråkigt.

Jag är mest nyfiken om någon har någon idé varför älgen är så stationär som vi uppfattar det, antar att det finns jägare och naturfolk här som kanske kan ge en kvalificerad gissning?
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Älg fråga

Inläggav Perra_II63 » 2020-10-31/18:18

Svårt att säga, men älgar kan råka ut för mycket. Är det en älgoxe så är det inte omöjligt att den är skadad efter brunsten. Älgoxar har ingen omtanke om sina rivaler som kan bli ordentligt skadade i brunst strider.

Om ni tvivlar, så kolla detta. https://youtu.be/LVPJbwgBb-g

En normal oskadad älg ligger inte och vilar nära människor, så att den är skadad eller sjuk är nog nära sanningen. Här borde polisen se till att avliva den snarast dels för att förhindra lidande dels för att förhindra olyckor. Här ryms både trafik och att någon kommer för nära. Älgklövar gör stor skada när de träffar en kropp.
Åker R 1250 GS A 2021
Perra_II63
 
Inlägg: 656
Blev medlem: 2009-04-24/12:29

Re: Älg fråga

Inläggav Peter Nordlund » 2020-10-31/19:56

Mm det känns inte bra detta så också jag ringde 14 14 och meddela polisen (precis som min vän gjorde för en vecka sedan)

Dom tog emot det men inte så mycket mer.

kan tillägga att men har skrivit om "en älg" som för en dryg vecka sedan sågs i vattnet vid Eldsundsviken och inte kunde komma upp riktigt.
Det ligger nära och i anslutning till området, kanske samma älg?

jaja vi får se hoppas ingen blir skadad.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Älg fråga

Inläggav BrooklynS » 2020-10-31/20:24

Hej Peter!

Den älgen ser inte alls frisk ut tyvärr. Nu är det såklart svårt att via bilder göra en rättvis bedömning men bilden där den ligger ned tyder definitivt på någon slags skada och/eller kognitiv påverkan.

Det brukar finnas eftersöksjägare i kommunen, och tipsar man dem så kan någon av dem åka ut och bilda sig en uppfattning och få grönt från polis att avsluta.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Älg fråga

Inläggav Konsument » 2020-12-13/22:49

En älg förflyttar sig inte mer än nödvändigt. D.v.s. finns allt den behöver i omedelbar närhet och inget hotfullt jagar dem så. Sedan antar jag att även vilda djur kan åka på febersjukdomar och då bli "sängliggande" en period.

Låt älgen vara i fred. Rör den sig obehindrat, ej haltande, så är det ingen fara med den. Utifrån bilderna går det inte att påstå något alls.

Brunstperioder gör att framförallt tjurar blir vidare i söket så att säga.

Även älgar är vanedjur. En bekant har en kviga som varje kväll intar sin kvällsmat i och i gränslandet till trädgården.
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Älg fråga

Inläggav Peter Nordlund » 2020-12-14/12:25

@Konsumenten
Älgen är inte kvar på platsen sedan någon vecka, passerade platsen i lördags och allt var tomt lugnt och stilla, dimma och strilregn :)
Hoppas den har vandrat iväg på nya äventyr.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Älg fråga

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-12-14/13:46

Peter Nordlund skrev:@Konsumenten
Älgen är inte kvar på platsen sedan någon vecka, passerade platsen i lördags och allt var tomt lugnt och stilla, dimma och strilregn :)
Hoppas den har vandrat iväg på nya äventyr.



Någonstans sitter en mätt jägare :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Älg fråga

Inläggav Perra_II63 » 2020-12-14/21:22

Måns Ulveståhl skrev:Någonstans sitter en mätt jägare :mrgreen:


@Måns Ulveståhl skulle jag vara jägare och skjutit en sådant djur så skulle det gå till djurfoder, inte till mat. Rutinen när man skjutit ett djur som inte går att ta reda på är att anmäla detta till polisen så fattar de beslut om ifall djuret ska påräknas licensen eller ej.

Då det inte är en direkt brist på ”skogskameler” som man skämtsamt kallar älg för så brukar polisen inte ha något att erinra men man måste gå rätt väg.

Vanligaste dödsorsaken för älg är inte helt oväntat akut blyförgiftning i form av en halvmantlad kula från en jägares vapen, detta då man skjuter ca 100 000 älgar varje år i Sverige. Andra orsaker saknas dock inte. Där ryms trafik, sjukdom, drunkning, brunstskador etc.
Åker R 1250 GS A 2021
Perra_II63
 
Inlägg: 656
Blev medlem: 2009-04-24/12:29


Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst