Hjälp med uppgradering av nätverk

Hjälp med uppgradering av nätverk

Inläggav F800åkare » 2020-11-17/10:51

Här hemma kör vi med en gammal stationär dator från hedenhös tid (2010 i datorvärlden).
Men den funkar bra och har gått problemfritt i alla år, eftersom vi har fiber och även tänkt byta ut parabolen mot tv via fiber så bör nog nätverket spottas upp lite.

I datorn sitter ett pci express kort som kör 802.11n 2,4Ghz. sitter dock precis brevid router så jag kan trycka i kabel där om jag vill. Ut till digitalbox och tv vill jag ej dra sladd då det innebär ca 55m kabeldragning för att slippa ha den rakt över golvet.

Routern är telias TG799vac. Finner denna vara både seg och ha usel räckvidd.

Tänkte sätta ett nytt kort i stationära burken för att få tillgång till 5Ghz wifi, alltså ett ac kort med dualband. dessa finns ju för upp till en 500-ing.
Båda mina laptops har redan detta, även dessa burkar några år gamla men funkar bra och hänger med för det bruka jag har av datorer, jag sysslar inte med spel så några värsting saker krävs ej.

Kan jag köpa vilken router som helst och plocka bort den Tg799 som telia skickat med helt och hållet?
sitter en converter där fibern kommer in och från den till routern en nätverkssladd till router.
För att förlänga räckvidden på wifi, vad rekommenderas här, huset är i 2 våningar, betonggolv imellan, träväggar mellan rummen på våningsplanen?

Tänkte försöka hålla budgeten till ca 2000-2500kr.

Enkelhet och stabilitet är det jag söker, vi surfar, betala räkningar och framtida bruk blir tv via fiber. Inget spelande, inget nedladdande av filmer mer än i form av streamingtjänster något vi redan gör idag då router och digitalbox har homeplugs men det är lite lagg med det hela ibland efter några års brukande, var ej från början.

Är det omöjligt att sy ihop något fungerande för denna budget, vad krävs annars?
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Hjälp med uppgradering av nätverk

Inläggav Fredrik Olsson » 2020-11-17/11:22

Din stationära dator hoppar jag över mer än att säga att jag personligen hade kört den med kabel om möjligheten ändå finns - men valfritt USB/PCI-E-nätverkskort lär säkert fungera också.

Det som potentiellt kan bli lite huvudvärk för dig är att få igång IPTV - framförallt trådlöst. Det vet jag inte ens om någon leverantör har lösningar för ännu, det är möjligt. För några år sen var det kärvt, och troligtvis beror det på att det är oerhört svårt att garantera någon funktion om det skulle gå över trådlöst nätverk.
Det brukar också vara så att man kör IPTV över ett separat nätverk, och alltså inte nyttjar själva "internetlinan" för det, vilket gör att man ofta får trixa lite utrustningsmässigt, eller helt enkelt göra varsin lösning, en för internet och en för IPTV.

Ska försöka ge lite mer input, men jag har några följdfrågor först:
1. Fiberconvertern, hur ser den ut? Finns det flera ethernet-portar på den eller bara en - som är kopplad till Telias (skräp)router?
2. Hur många tv-apparater ska du köra IPTV på? En eller flera?
3. Vet du något om hur det är tänkt att IPTV ska kopplas in? Om det är Teliaroutern som gäller, och isåfall om det är några specifika portar på den som ska användas?
4. Hur ser möjligheterna ut för att dra nätverkskabel från routern till nästa våning? Alternativt från fiberconvertern och ställa routern på en mer strategisk plats för vidare kabeldragning till nästa våningsplan?

Kortfattat så är det enda man faktiskt kan "garantera" riktigt bra funktion på är nätverkskabel framdragen till en accesspunkt, som sen distribuerar ut det trådlösa nätet. Gissningsvis behöver du minst en per våningsplan.

I övrigt så skulle det kunna vara idé att titta på det här med mesh-nätverk som kommit starkt sista åren. Där är nog min rekommendation att titta på de kraftigare/dyrare alternativen - men någon större erfarenhet av den lösningen har jag inte. Att titta på att uppgradera Homeplug-lösningen kan också vara idé, beroende på lite vad ditt svar på mina följdfrågor blir. :D
R1200GS -11

Såld: F650GS -01
Fredrik Olsson
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2019-08-05/15:22
Ort: D7

Re: Hjälp med uppgradering av nätverk

Inläggav F800åkare » 2020-11-17/11:31

Convertern verkar ha 4 portar, finns portar samt lampor för lan 1-4, 1 används till nuvarande router.
16056089190903716665784792694132.jpg


1 tv i nuläget men kan bli 1 till inom 5 år, sen efter det 1 till efter ytterligare 5 år. (Barnens rum)
Inga dedinerade portar enligt texten på routern för iptv.

Att dra kabel blir ett aber oavsett, allt kommer in i ett rum i ena hörnet av huset, så kabel till nedervåning lika illa som till t som igentligen bara är ca 8m bort.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Hjälp med uppgradering av nätverk

Inläggav Kovlingen » 2020-11-17/12:36

Jag kör wifi via en sådan router och har 530/110 Mbit/sek i min telefon .
En nyare dator skulle nog göra bättre resultat .
Lite sämre i en äldre laptop med usb.sticka .Ca. 230- 35Mbit/sek (varierar lite
https://www.kjell.com/se/produkter/natv ... 900-p61731
asus-rt-ac2900-tradlos-router-ac2900.jpg
asus-rt-ac2900-tradlos-router-ac2900.jpg (7.63 KiB) Visad 2105 gånger
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Hjälp med uppgradering av nätverk

Inläggav Fredrik Olsson » 2020-11-17/12:52

F800åkare skrev:Convertern verkar ha 4 portar, finns portar samt lampor för lan 1-4, 1 används till nuvarande router.
16056089190903716665784792694132.jpg


1 tv i nuläget men kan bli 1 till inom 5 år, sen efter det 1 till efter ytterligare 5 år. (Barnens rum)
Inga dedinerade portar enligt texten på routern för iptv.

Att dra kabel blir ett aber oavsett, allt kommer in i ett rum i ena hörnet av huset, så kabel till nedervåning lika illa som till t som igentligen bara är ca 8m bort.

Perfekt, tack för bilden!
Kan jag köpa vilken router som helst och plocka bort den Tg799 som telia skickat med helt och hållet?

Det bör gå utmärkt att göra så. Du kan ju alltid dubbelkolla med Telia först, men gissningsvis kan du skrota den helt och köra med en egen router istället.

Angående fiber-tv så skulle jag gissa att det är så att det beror lite på leverantör hur det ska kopplas in. Om du köper fiber-tv av Telia så kan det vara så att de använder sig av din befintliga internetlina, samt att de vill att du använder deras router för det. Då blir det desto krångligare att köra en annan router än deras, men det ska sägas att det inte är omöjligt.
Skulle du köpa fiber-tv av en annan leverantör, men behållt Telia för internet, så misstänker jag att de hade använt sig av port 3 eller 4 i din fiberconverter för att leverera det till dig.

Mitt råd är att börja med att kolla lite med olika leverantörer hur förutsättningarna för fiber-tv ser ut och hur det levereras och sen utgå från det. Det är det som kan bli stökigt. Att förbättra räckvidden på det trådlösa för internetbruk går säkerligen att lösa med värre router, nya homeplugs, meshnätverk eller accesspunkter.

Min erfaranhet säger dock att värre router sällan är någon mirakellösning, det kan hjälpa men det är sällan det löser alla problem. Dessutom beror det ju så mycket på storlek på huset och placering av routern där i, planlösning, väggmaterial och liknande, så det som fungerar kanonbra för mig kan ju vara en dålig lösning för dig, och tvärtom.
R1200GS -11

Såld: F650GS -01
Fredrik Olsson
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2019-08-05/15:22
Ort: D7

Re: Hjälp med uppgradering av nätverk

Inläggav Magnus Brobeck » 2020-11-17/14:23

Hej

Jag brukar (mitt förflutna på bl.a. Nokia/Ericsson till trots) säga att mitt förstaval alltid är kabel för den generella transmissionen i huset och till garaget. Jag byggde huset med Ethernetuttag i varje rum och en korskoppling i rummet där extern access kommer in. Har man inte det kan en snygg kabelinstallation mellan våning ett och två vara ngt att fundera på.
Jag har ett kabelrör i marken mellan mitt vanliga hus och mitt kontor (en liten extra byggnad på tomten jmf garage) och kanske det skulle vara möjligt mellan ditt hus och garage. Inget som skämmer om man lägger en halv lördag på det.
Sedan kan man för smidigheten med att ha trådlöst ha det för mindre arealer. Det vill säga en AP (trådlös Access Punkt) på både våning 1 och 2 samt en i garaget eller om du har en garagedator så kan den ta kabeln från väggen direkt.
Om det av olika anledningar inte funkar med kablar och AP (kostnad kan vara en av dessa) så är mitt tredje alternativ (och som jag ff kan säga är riktigt bra) är att satsa på bra antenner. Dom där John Silver utan filter som sitter std på en burk är rätt kassa.
Att investera ett par hundra i en antenn som ger ofta mer än man tror, finns från typ 99 kr för 3dBi extra till 13 dBi för 1400 kr vid en snabb googling på Dustin.
Tar du en rundstrålande så får du bättre generell täckning. Tar du en riktad kan du enkelt ta dig ut i garaget genom några väggar.

MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Hjälp med uppgradering av nätverk

Inläggav F800åkare » 2020-11-17/14:51

Tackar för tipsen.
Ja garaget har jag i dagsläget använt mig av att koppla datorn till mobilen för att nå internet, har 40m mellan hus och garage.

Får sätt mig ikväll och titta på olika lösningar, kanske detta för insidan av huset för att surfa på mobiler och plattor mellan våningarna och bättre räckvidd/täckning. https://www.kjell.com/se/produkter/natv ... popularity

Sen homeplugs för iptv. Tv blir det enda dessa får ta. https://www.kjell.com/se/produkter/natv ... ack-p62106

Router.https://www.kjell.com/se/produkter/natv ... 000-p62297

Sen gräva ned ett enkelt rör och dra kabel i, kommer det krävas något mer än bara en sladd, typ förstärkare
eller funkar det ändå på sträckan av ca 40m? Garagedatorn lyssnas det på musik, surfas för information samt forum som detta.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Hjälp med uppgradering av nätverk

Inläggav Fredrik Olsson » 2020-11-17/15:03

Generellt brukar man säga max 100m som gräns när man drar nätverk, så 40m är inga problem.
Man brukar också rekommendera kabel av klass Cat6 i fasta installationer, klarar 10Gbit/s på upp till 55m.

I övrigt tror jag kombinationen mesh för trådlöst nätverk inne och Homeplugs för TV bör funka, om kabeldragning inte är ett alternativ, vilket jag också förespråkar precis som Magnus.

Ett tips till bara, du behöver nödvändigtvis ingen router till ditt mesh-nätverk, funktionen finns redan inbyggd.
R1200GS -11

Såld: F650GS -01
Fredrik Olsson
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2019-08-05/15:22
Ort: D7

Re: Hjälp med uppgradering av nätverk

Inläggav F800åkare » 2020-11-17/15:10

Men då så, lite över budget men ca 4000kr är väl inte så farligt för högre hastighet och bättre täckning samt även få garage uppkopplat.

Datorerna är inte det slöa här hemma, mer den gamla 802.11n tekniken med sina låga hastigheter. Därav att jag byter ut nätverksdelarna före datorerna.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Hjälp med uppgradering av nätverk

Inläggav F800åkare » 2020-12-16/00:49

Blev ett deco m5 mesh, funkar perfekt med mycket bra täckning i hela huset. En liten bonus är att jag får in 5Ghz signalen i garaget, iaf om jag trycker upp telefonen i fönstret, så idag var jag ned med laptop och en wifi usb dongle, fick in 3/5 i signalstyrka, eller 47-50% kvalite enligt analysprogram genom att peka dongeln mot närmaste meshenhet.

En snabb googling gav på handen att jag skall leta upp en plåtburk imorgon och göra en cantenna, kommer troligtvis få full sprutt på wifi i garaget för priset av nya hemsystemet samt delar jag redan hade hemma i dataskräplådan + lite tejp och en konservburk. :lol:
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6


Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst