Verktyg för en amatör vid hjulbyte?

Verktyg för en amatör vid hjulbyte?

Inläggav Peter Nordlund » 2020-11-28/09:09

Denna fråga berör MC men mest bil just för tillfället.

Jag skiftade hjul på bilen i förra veckan på däcksfirma och på vägen ut stod en stor skylt om
"Kom ihåg att efterdra bultarna efter 5-10 mil"

Och jag har fått samma tillsägelse när jag i höstas bytte däck på hojen innan försäljningen.

Har googlat fram flera poster på detta forum om ämnet och tolkar rådet som "better safe then sorry"

Min fråga är kan jag köpa något rimligt verktyg som jag kan dra åt dessa med till en rimlig peng och gärna kan ha till möjligen framtida mc men också bilen? bör väll vara något hyls system?

Jag har ju sett momentnycklar och den används då för att dra åt och antar att jag skall leta efter en sådan?
Det fälgkors jag köpte förra året till bilen funkar ju men det är förbaskat svårt att bedömma om det sitter nog hårt med min handkraft och bilen stående på marken.

Om jag kan använda redskapet för att också byta själv vore ju bra men en ren bonus.

Gärna länkar eller specifika namn om du har.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Verktyg för en amatör vid hjulbyte?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-11-28/09:25

Biltema har en bra expanderbar hjulbultnyckel. Själva hylsan är vändbar och passar till två olika bult-/mutterdimensioner. Den är mycket lätthanterlig och effektiv. När hjulbultarna skall efterdras, låter jag skaftet förbli "kort" och trycker till med en knyck, där jag lägger på det mesta av överkroppens tyngd. (Bultarna brukar inte behöva efterdras, men någon gång rör de sig en aning.)
Behöver jag lossa bultarna i annat sammanhang, drar jag ut skaftet i dess fulla längd och får då en avsevärt längre hävstång, som gör susen. När jag sedan drar fast dem, räcker det med kort skaft, knyck + efterdragning enligt ovan.
Verktyget har också fördelen att det inte skrymmer.

För många år sedan hävdade min däckhandlare, att efterdragning framför allt gäller lättmetallfälgar. Stålplåt är en smula elastisk, så när en bult dras mot en stålfälg, behöver den inte efterdras. (På den tiden, då stålfälgar var det absolut vanligaste, hörde jag aldrig talas om efterdragning.)
Lättmetallfälgen är "stum", vilket gör, att en bult, som dras mot den, kan behöva efterdras för att verkligen "sätta sig".
Hur som helst gör väl däckfirmorna det lätt för sig genom att rekommendera alla kunder att alltid efterdra bultarna. Det är ju inte svårt, och på det viset missar man inget.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Verktyg för en amatör vid hjulbyte?

Inläggav Hasse Gustafsson » 2020-11-28/09:27

Jag har en sådan.
Lossar muttrar med utdraget skaft
Drar åt med nyckel hopskjuten
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000017056
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Verktyg för en amatör vid hjulbyte?

Inläggav Fredrik Olsson » 2020-11-28/09:27

Jag gör på precis samma sätt som Bror och Hasse. Har den alltid ligger i bilen. Den dagen man ska släppa på alldeles för hårt dragna hjul och det bara finns fälgkors att tillgå är det skönt att man har den med sig.
R1200GS -11

Såld: F650GS -01
Fredrik Olsson
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2019-08-05/15:22
Ort: D7

Re: Verktyg för en amatör vid hjulbyte?

Inläggav DaK » 2020-11-28/09:50

Jag skulle köpa denna https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000021313 För enligt bild medföljer en domkraft, två pallbockar och en blondin :!:
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Verktyg för en amatör vid hjulbyte?

Inläggav Kovlingen » 2020-11-28/09:58

DaK skrev:Jag skulle köpa denna https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000021313 För enligt bild medföljer en domkraft, två pallbockar och en blondin :!:

Jag tror att jag sätter i motorvärmarkabeln och sticker till Biltema snarast .
Fasiken om det tar slut .
Hinner jag dit så blir det en domkraft och 2 pallbockar till salu :D :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Verktyg för en amatör vid hjulbyte?

Inläggav Peter Nordlund » 2020-11-28/09:59

Perfekt!

Den/dom skall jag gå in och känna på! (Inte blondinen... :oops: :D )

Tack för tipset speciellt att den verkar som portabel, mycket bättre än ett fälgkors!
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Verktyg för en amatör vid hjulbyte?

Inläggav Micce1980 » 2020-11-28/21:44

Kör med biltemas ledhandtag 10-523 för 259kr

De andra ovan har jag dragit av några styck då man bytas bil och någon dragit åt utan h-e. Denna är kraftfull och har lång hävarm så man behöver inte ta i speciellt alls, även bra vid bultar som sitter hårt på bromsoken vid arbete där. Titta bara vad verkstäderna har för hävarm vid manuellt arbete, oftast kanske 1,5 m. Blondin får dock införskaffas på annat håll :)

På hojen har den än så länge använts för att justera bakhjulet för kedjespänningen men ärligt, behåll fälgkorset tills annat verktyg behövs och efterdra de rätt så hårt bara

1.jpeg
1200GSA 2016 "D15"
Användarvisningsbild
Micce1980
 
Inlägg: 213
Blev medlem: 2020-10-11/18:26
Ort: D15

Re: Verktyg för en amatör vid hjulbyte?

Inläggav CG Arvidsson » 2020-11-28/22:19

Vill bara påminna att alla hjulbultar ska dras med momentnyckel och angivet åtdragningsmoment.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Verktyg för en amatör vid hjulbyte?

Inläggav F800åkare » 2020-11-28/22:27

Moment givetvis,
Max 3 "UUMMPF!" med dragskaftet micce1980 rekommenderar .
Mutterknack max 2 uggie-duggies.
Fälgkors hugg i tills kalsongerna bör tvättas eller korset är lite krökt.

;)
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Verktyg för en amatör vid hjulbyte?

Inläggav Fredric Fredricson » 2020-11-29/14:55

CG Arvidsson skrev:Vill bara påminna att alla hjulbultar ska dras med momentnyckel och angivet åtdragningsmoment.

På min MC dras alla bultar med angivet moment. Speciellt det som avser hjul och bromsar. Skruvförband är designade så att skruv och mutter vid angivet moment är spända inom det elastiska området och håller fast grejorna optimalt. Överskrider man detta börjar materialet flyta och elasticiteten försvinner och förbandet sitter sämre.

Jag är full av förundran att folk vågar bara "ta i lite lagom" när det gäller så viktiga saker som hjul och bromsar på en MC. Det handlar inte om erfarenhet, inte ens en erfaren mekaniker kan gissa vilket moment han drar med inom +- 50%. Jag gissar att det handlar om lättja, det är ju så jobbigt att ta fram momentnyckeln och ställa in den.

På min förra hoj, en R1100S, hade man dragit sönder gängorna till bultarna som sitter längst ner på framgaffeln. Uppenbarligen trodde man att dom satt bättre ju hårdare man drog dom.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Verktyg för en amatör vid hjulbyte?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-11-29/16:46

Men om vi återgår till TS fråga? Är det möjligt att dra en bils hjulbult för hårt, om man drar den med överkroppens tyngd mot Biltemaskaftet i ihopskjutet läge?
Som regel rör sig bultarna inte en millimeter, när jag "efterdrar" dem - vilket rimligen innebär, att däckfirmans mutterdragare redan använt ett högre moment.
Någon enstaka gång rör sig någon enda av dem någon millimeter. Det är allt.
Jag har haft bil sedan 1976 - och skiftade själv hjul två gånger per år fram till för något decennium sedan, när ryggen sade ifrån.
Under alla år har jag aldrig haft problem med vare sig lossnande hjul eller havererade gängor, vare sig det har rört sig om stål- eller lättmetallfälgar.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Verktyg för en amatör vid hjulbyte?

Inläggav F800åkare » 2020-11-29/17:43

Ja, det är lätt att överdra hjulbult.

Vanligaste dimensionen är m12x1,75. Max moment på en 10.9 bult där är 114nm.
En m12x1,75 i klass 12.9 är max 136nm.

Med ett sånt där utdragbart skaft som är ca 50cm så innebär det att om du belastar det med ca 50kg ute i änden så är du uppe och nosar på 250nm.

Jag drog mina kulleder i framgaffeln med ringnyckel belastad till 53kg, utvecklade då 260nm som det skulle vara enligt manual.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Verktyg för en amatör vid hjulbyte?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-11-29/18:13

Hmmm - det bemöter ändå inte mina erfarenheter de senaste tio åren. Alltså att jag endast undantagsvis kunnat rubba någon enstaka bult någon millimeter vid "efterdragningen" - som alltid görs med kort skaft.
Sedan blir det knappast 500 N belastning på skaftet. Av mina c:a 70 kg utgörs nog bortåt hälften av det, som befinner sig nedanför midjan. Det belastar knappast skaftet, när jag trycker till.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Verktyg för en amatör vid hjulbyte?

Inläggav F800åkare » 2020-11-29/18:27

Tja, det är bara du räknar på det, tom 20kg och du är över max. Sen drar hjulverkstäder oftast för hårt de med.

Sen om du vid kontroll matchat dera eller dragit mindre vet man ju inte, men troligtvis har du dragit mindre då du ej rubbat dom, det är det enda säkra vi kan säga.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Verktyg för en amatör vid hjulbyte?

Inläggav fredde 7 » 2020-11-29/19:42

ALLA drar för hårt, de flesta, för att inte säga alla däckverkstäder drar med mutterknackare och använder inte moment.

Du tappar sällan eller aldrig hjul bara för att du drar dem för hårt, men du förstör bultarna.
Drar du både hårt och ojämt är det stor risk att du skadar skivorna med, speciellt om bellhouse är i alu.

110-130Nm brukar vara det man anger, torr gänga.
Att dra först som en del gör med mutterknackare stenhårt, för att sedan "justera" lossa till rätt moment är bland det mest förkastliga man kan göra, Aldrig överdra är det som gäller.
fredde 7
 
Inlägg: 212
Blev medlem: 2012-08-19/12:09

Re: Verktyg för en amatör vid hjulbyte?

Inläggav Fredric Fredricson » 2020-11-29/19:55

Jag har varit med om en hjulbult som faktiskt drogs sönder. jag tror det var däckverkstan men då det inte dök upp på en gång så är det svårt att säga. Det var i alla fall jobbigt att byta ut den.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Verktyg för en amatör vid hjulbyte?

Inläggav F800åkare » 2020-11-29/20:01

fredde 7 skrev:ALLA drar för hårt, de flesta, för att inte säga alla däckverkstäder drar med mutterknackare och använder inte moment.

Du tappar sällan eller aldrig hjul bara för att du drar dem för hårt, men du förstör bultarna.
Drar du både hårt och ojämt är det stor risk att du skadar skivorna med, speciellt om bellhouse är i alu.

110-130Nm brukar vara det man anger, torr gänga.
Att dra först som en del gör med mutterknackare stenhårt, för att sedan "justera" lossa till rätt moment är bland det mest förkastliga man kan göra, Aldrig överdra är det som gäller.



Max 110nm. Du hittar inga hjulbult i 12.9 kvalla, skulle vara apdyrt eller så skulle de rosta som as.
Belagd 12.9 är väldigt ovanligt just det är dyrt och svårt att göra, elförzinkning eller varmförzinkning ger väteutveckling vilket försvagar materialet. Det går att göra men är jäkligt dyrt, inget du hittar på gemene bil.

Därav att fordonsindustrin använder 8.8 och 10.9. Max på en m12x1,75 10.9 bult är 114nm. De flesta tillverkare anger att man ska dra med 100-110nm.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Verktyg för en amatör vid hjulbyte?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-11-30/08:13

Kokar vi ned detta till den praktiska realiteten för ett par miljoner svenska bilägare, som i likhet med mig låter verkstäderna skifta hjul två gånger per år - samt vid service på bilen, då hjulen tas av och sätts tillbaka - lever rätt många med den åtdragning, som verkstäderna består oss med.
Om detta i hög grad skulle leda till sönderdragna gängor, borde det väl ha observerats i medierna?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Verktyg för en amatör vid hjulbyte?

Inläggav Olof Eriksson » 2020-11-30/09:33

Flertalet däckfirmor jag besökt kör med någonform av momentstavar.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/dacktillbehor/hjulmutterverktyg/momentstavar-5-st-2000028488

Har det även själv till min mutterknackare. Och drar sen med momentnyckel.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Verktyg för en amatör vid hjulbyte?

Inläggav F800åkare » 2020-11-30/10:54

Momentstav har jag aldrig sett på hjulverkstan, däremot krafthylsorna med färgglad skyddsplast på för att minska risken för skador på lacken.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Verktyg för en amatör vid hjulbyte?

Inläggav fredde 7 » 2020-11-30/13:58

F800: Bmw verkar vara av en annan uppfattning.
https://www.bmw.se/sv/avdelning/service ... yckel.html

Jag är nog benägen att hålla mer med dig än BMW i detta fall.
fredde 7
 
Inlägg: 212
Blev medlem: 2012-08-19/12:09

Re: Verktyg för en amatör vid hjulbyte?

Inläggav F800åkare » 2020-11-30/14:54

Enda som brukar belagd 12.9 bult då månne. Bara du ringer och ber om priset på en hjulbult så vet man. Fast även då är 140nm överdragning, fast de kanske räknar med friktionsförlust mellan fälg och skalle. För industriell standard säger max 134nm på en 12.9 bult i m12.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Verktyg för en amatör vid hjulbyte?

Inläggav hedberg » 2020-11-30/19:08

Av tillverkaren angivet moment för min bil är 140 nm! Och det är inte en Bmw!
Ha det gött! Inge
hedberg
 
Inlägg: 179
Blev medlem: 2010-04-18/21:05


Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst