TV-tips: DNA-detektiven, TV4

TV-tips: DNA-detektiven, TV4

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-12-11/16:05

Sedan många år har jag vant mig vid, att TV4 ofta(st) sänder skräp. "Drottningarna" är ett typexempel.

Men rubricerade två timmar är raka motsatsen! De handlar om dubbelmordet på Åsgatan i Linköping 2004, när en åttaåring och en vuxen kvinna knivhöggs till döds. Tack vare tillgång till DNA och modern släktforskning via stora databaser lyckades Polisen - med hjälp av släktforskaren Peter Sjölund - hitta gärningsmannen efter 16 år. Han förklarade sig inom kort skyldig - och dömdes till sluten psykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning.

Detta är lågmält och sakligt skildrat. Heder åt dem, som gjorde det.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2020-12-12/09:03, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: TV-tips: DNA-detektiven, TV4

Inläggav fredde 7 » 2020-12-11/19:38

Fick DNA forskaren GWs tipspengar? för visst hade GW lovat i miljon till den som kom med tips som löste fallet?
fredde 7
 
Inlägg: 212
Blev medlem: 2012-08-19/12:09

Re: TV-tips: DNA-detektiven, TV4

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-12-11/21:31

Det framgår inte - men om GW själv ser programmet, eller om någon påpekar det för honom, skulle jag inte bli förvånad, om beloppet betalas ut.

Dock rör det sig minst av allt om ett tips. I stället handlar det om en för Polisen helt ny metod, framtagen av släktforskare med hjälp av snabbt växande register med astronomiska datamängder!
Det räcker inte med det. Programmet visar Peter Sjölunds enorma arbetsinsats under lång tid. Hans envishet imponerade även på erfarna kriminalare. Till slut kom han fram till, att gärningsmannen var en av två bröder. Sjölund hade själv svårt att tro det, men träffen på en av bröderna var 100 % - och denne erkände alltså tämligen omgående. Så Peter Sjölund förtjänar onekligen GW:s miljon.
Dessutom kunde polisutredarna konstatera, att den gärningsmannaprofil, som tagits fram kort efter mordet, stämde perfekt. Men enbart en gärningsmannaprofil fäller veterligen ingen i rätten.

Programmet rekommenderas alltså varmt. Jag tror, att det finns tillgängligt på TV4 Play i en månad framåt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst