Brottslighet och skjutvapen

Brottslighet och skjutvapen

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-12-31/01:48

Diskussionen hamnade i fel tråd (Touring), och moderatorn med rätta stoppade den diskussionen i den del av forumet.

Jag var inte involverad i diskussionen, men ogillar att något avslutas med en kommentar som kan ge en felaktig alternativt skev bild av verkligheten.

"Svenska skjutvapen, som jaktvapen och militära vapen, spelar i dag en undanskymd roll i den kriminella miljön. Den slutsatsen gör Brottsförebyggande rådet, Brå, i sin rapport."
Källa: https://www.bra.se/download/18.4a33c027 ... r_2015.pdf

En korrekt, dvs faktabaserad, verklighet är att kriminellas överlägsna andel skjutvapen inte kommer från Sverige.
Problemet med tillförseln av vapen är alltså inte först och främst svensk militär, svenska jägare, eller slappt bevakade vapenskåp i riksdagshuset med andra ord, vilket man kan få uppfattningen om att så är fallet med den slutkommentar som skrevs.

För övrigt kommer 7 av 10 illegala vapen in i landet via postgången.
Oftast från gamla Balkan.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Brottslighet och skjutvapen

Inläggav F800åkare » 2020-12-31/08:35

Men Polisen samt våra styrande vill fortfarande hävda med en dåres envishet att läckageteorin från ca 2000 är källan och sanningen.

Balkan, ja, där nere är de rätt förbannade på svenskt rättsväsende. Spanade och tipsade svenska polisen i 6 månader om en stor smuggelliga med säte i skåne. Till slut greps en man med flera tusen vapendelar, granater och kompletta vapen. Straffet? 1 år och dömdes enbart för 60 vapen och brott mot vapenlagen. Dvs ej grovt......
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Brottslighet och skjutvapen

Inläggav BrooklynS » 2020-12-31/09:54

Polis och rättsväsende har en skapligt god bild av vilka vapen som florerar i samhället. Vid de flesta (alla?) skjutningar som sker på öppen gata i Sverige idag torde det vara enhandsvapen (med ursprung balkankrigen) som letat sig hit.

Men det finns andra omständigheter som komplicerar. Exempelvis att det vid inbrott försvinner en hel del legala vapen varje år. Dessa hittas ibland vid beslag hos kriminella, och då särskilt hagelvapen ofta i modifierad form.

Tittar vi runtomkring oss i Världen så har de allra flesta skolskjutningar och högerextrema vapendåd skett med legala vapen, inte sällan halvautomater som försetts med stora magasin och ibland också modifierats för att kunna avge automateld.

Vapenlicenshanteringen i Sverige har av den anledningen skärpts upp de sista 10-15 åren. Det har blivit svårare att få licens på vilka vapen man vill för de två legala ändamål som finns förutom samling; jakt och skytte. Det har ställts högre krav på aktivitet och medlemskap i skytteförening och synen på jaktvapen är nog en smula konservativ också från Jägareförbundet för att jakten inte skall förknippas med paramilitär beväpning av högerextrema grupper i samhället. Det är ju väldigt enkelt att skaffa jaktlicens och sedan 4 vapen utan motivering, ytterligare 2 med motivering.

Före 1990-talets avregleringar fanns också kravet på ”behov” dvs tillgång till jaktmark och jakträtt och då var det betydligt svårare.

Allt sammantaget så tycker jag inte att det finns fog för påståendet att myndigheterna konspirerar mot jägare och skyttar utan det är - i mina ögon - en bild som bygger på att man dels bortser från det stora sammanhanget men också dels låter sig påverkas av diskussionerna i USA som har väldigt lätt för att landa i vissa kretsar även i Sverige.

Vapeninnehav är inte och har aldrig varit en rättighet i Sverige. Däremot har det alltid funnits legala möjligheter att skaffa sig de redskap man behöver för att kunna utöva sin hobby. Vi har i Sverige ett mycket stort antal legala vapen, det som av politiska skäl begränsats eller fasats ut är rena automatvapen samt de vapen som lätt kan modifieras till att avge automateld.

En snabb blick på omvärlden ger troligen en viss insikt om varför. Både Finland och Norge har tex haft dåd som medfört hårdare restriktioner. Australien, Storbritannien mfl har i princip förbjudit civilt vapeninnehav helt med undantag av vissa jaktvapen. Osv.

Vi har en relativt liberal vapenlagstiftning i Sverige och det är förstås bra. I det stora hela är civila vapen inte problemet, men man kan inte bortse från potentialen och polisens licenshandläggare kan tyvärr också ge bilden av att det finns ett klientel som tar jägarexamen enbart för att kunna köpa maximalt antal vapen, gärna militärliknande halvautomater som kan modifieras med stora magasin osv. Det är självklart problematiskt mot bakgrund av dåden i våra grannländer.

Jag har respekt för andras uppfattningar, detta är min. :)
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Brottslighet och skjutvapen

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-12-31/10:12

Juridiskt är väl alla stulna vapen illegala? Det går i och för sig att tänka sig en tjuv med licens för vapentypen ifråga, men det är nog en udda fågel.
Veterligen innebär allt legalt, icke-militärt fredstida skytte en strävan att träffa målet - vilket kräver precision.
Ett helautomatiskt vapen offrar precision för kvantitet - och det är naturligtvis absurt, att sådana vapen på sina håll tillåts utanför militära kretsar.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Brottslighet och skjutvapen

Inläggav F800åkare » 2020-12-31/10:56

Bror Gårdelöf skrev:Juridiskt är väl alla stulna vapen illegala? Det går i och för sig att tänka sig en tjuv med licens för vapentypen ifråga, men det är nog en udda fågel.
Veterligen innebär allt legalt, icke-militärt fredstida skytte en strävan att träffa målet - vilket kräver precision.
Ett helautomatiskt vapen offrar precision för kvantitet - och det är naturligtvis absurt, att sådana vapen på sina håll tillåts utanför militära kretsar.

Extremt få samlare har helauto vapen i detta land. Skott får ej lossas.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Brottslighet och skjutvapen

Inläggav Perra_II63 » 2020-12-31/10:57

Att ”klämma åt” legala vapenägare för att minska brottsligheten är som att sterilisera sig för att grannen har får många barn.

Kan bara komma på att det är Peter Mangs som använt sina vapen för ett kriminellt syfte de senaste åren. Där försökte klubben att förmå polismyndigheten att återkalla Mangs licenser utan framgång. Men det kan förekomma något fler fall. Detta skall ställas i relation till de ca 600 000 legala vapenägare som äger ca 2 miljoner vapen.

Legala vapenägare kontrolleras i registren (misstanke och belastningsregistren MR/BR) som samkörs med nationella vapenregistren 2 gånger per dygn. Får man där ett utfall så fattar åklagare/förundersökningsledare beslut om att omhänderta vapnen. Skall någon hämtas till förhör så flaggas det i systemet om vederbörande har vapen.

Licenshanteringen för enhandsvapen som ska förnyas vart 5:e år är en sådan sak som kostar tid och resurser i onödan eftersom de kontrolleras varje dag, resurserna bör kunna läggas där det gör mer nytta.

EU har nyligen sagt i utökade vapendirektivet att legala vapenägare skall kontrolleras 1 gång per år.

Har rätt god insyn i detta genom jobbet och att man stjäl en hagelbrakare och modifierar den är inte särskilt vanligt, I och med att vapnet stjäls så blir det ju illegalt.

Har sett åtskilliga rapporter där man brutit upp vapenskåpet men lämnat vapnen då det är vanliga jaktvapen. Man har varit på jakt efter kontanter och andra värdesaker som funnits i vapenskåpen.

Dessutom så en bra studsare med halvmantlad ammunition i händerna på en duktig skytt så kommer den som inte uppfattar hotet hinna reagera innan det är för sent, att skjuta på en torso på 600 meter är inte speciellt svårt om man har de intuitionerna.

Problemet med att stjäla vapen genom inbrott i Sverige är att man vet vapennummer, tid, plats och så vidare när vapnen försvann. Att använda sig av smuggelvapen är betydligt bättre då dessa inte går att spåra på samma vis.

Men detta är ju mina personliga reflektioner runt detta med vapen och ägande.
Åker R 1250 GS A 2021
Perra_II63
 
Inlägg: 656
Blev medlem: 2009-04-24/12:29

Re: Brottslighet och skjutvapen

Inläggav F800åkare » 2020-12-31/11:03

Perra_II63 skrev:Att ”klämma åt” legala vapenägare för att minska brottsligheten är som att sterilisera sig för att grannen har får många barn.

Kan bara komma på att det är Peter Mangs som använt sina vapen för ett kriminellt syfte de senaste åren. Där försökte klubben att förmå polismyndigheten att återkalla Mangs licenser utan framgång. Men det kan förekomma något fler fall. Detta skall ställas i relation till de ca 600 000 legala vapenägare som äger ca 2 miljoner vapen.

Legala vapenägare kontrolleras i registren (misstanke och belastningsregistren MR/BR) som samkörs med nationella vapenregistren 2 gånger per dygn. Får man där ett utfall så fattar åklagare/förundersökningsledare beslut om att omhänderta vapnen. Skall någon hämtas till förhör så flaggas det i systemet om vederbörande har vapen.

Licenshanteringen för enhandsvapen som ska förnyas vart 5:e år är en sådan sak som kostar tid och resurser i onödan eftersom de kontrolleras varje dag, resurserna bör kunna läggas där det gör mer nytta.

EU har nyligen sagt i utökade vapendirektivet att legala vapenägare skall kontrolleras 1 gång per år.

Har rätt god insyn i detta genom jobbet och att man stjäl en hagelbrakare och modifierar den är inte särskilt vanligt, I och med att vapnet stjäls så blir det ju illegalt.

Har sett åtskilliga rapporter där man brutit upp vapenskåpet men lämnat vapnen då det är vanliga jaktvapen. Man har varit på jakt efter kontanter och andra värdesaker som funnits i vapenskåpen.

Dessutom så en bra studsare med halvmantlad ammunition i händerna på en duktig skytt så kommer den som inte uppfattar hotet hinna reagera innan det är för sent, att skjuta på en torso på 600 meter är inte speciellt svårt om man har de intuitionerna.

Problemet med att stjäla vapen genom inbrott i Sverige är att man vet vapennummer, tid, plats och så vidare när vapnen försvann. Att använda sig av smuggelvapen är betydligt bättre då dessa inte går att spåra på samma vis.

Men detta är ju mina personliga reflektioner runt detta med vapen och ägande.


Instämmer.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Brottslighet och skjutvapen

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-12-31/13:17

En kuriositet är, att jag kan ha varit den yngsta person i Sverige, som avfyrat en AK 4 under ordnade former!

Min far var underofficer på I 17 i Uddevalla. Då och då cyklade jag upp till skjutbanan, vars omgivningar - utanför riskzonen - bland mycket annat hade fina cykelstigar.
En dag - det bör ha varit sommaren 1966 - upptäcker jag min egen far och mängder av hans kollegor på skjutvallen. De utbildas på nya AK 4. Jag stannar kvar och tittar på. När skyttet är avklarat, frågar skjutinstruktören, om min far "tror, att grabben vill skjuta några skott". Jag tror inte mina öron - men tackar förstås ja.
Under milt uttryckt sakkunnig handledning får jag lägga mig tillrätta - med vapnet och underarmen stöttat av en mjuk säck. Patronvis eld. "Tryck kolven mot axeln, håll stadigt, känn av tryckpunkten och krama av." Det blev kanske fem skott - och inte utan förvåning konstaterade jag, att alla träffade tavlan! Men rekylen gjorde, att det tog en stund att ta sikte för nästa skott. ;)
Före denna dag - då jag var drygt 13 år gammal - hade jag aldrig skjutit med något annat än luftgevär.

Åtskilliga gånger har jag grunnat på, om detta var lagligt. En inte oäven gissning är, att det var lagligt - om inte annat så för att lagen sannolikt inte innefattade situationen, att en trettonåring skjuter under handledning av ansvarig militärt befäl.
Hur som helst lär en eventuell lagöverträdelse vara preskriberad vid det här laget.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Brottslighet och skjutvapen

Inläggav BrooklynS » 2020-12-31/13:47

Jag tror att det finns fler som i spädare ålder än så skjutit med militära vapen inkl ak4.

Däremot så kan det absolut vara så att du var den yngsta som dittills skjutit ak4, då vapnet var relativt nytt! Det kanske var så du menade också. :)
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Brottslighet och skjutvapen

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-12-31/15:01

Jag tänkte inte så ingående - men du kan förstås ha rätt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Brottslighet och skjutvapen

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-12-31/16:45

Perra_II63 skrev:Att ”klämma åt” legala vapenägare för att minska brottsligheten är som att sterilisera sig för att grannen har får många barn.


*ASG* :D

Tack för den Perra!
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö


Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst