Vaccinering COVID-19

Vaccinering COVID-19

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-12-31/03:37

Vi har en del äldre "tonåringar" i klubben tillhörande största riskgrupperna, vilka enligt senaste informationen borde bli vaccinerade under januari eller februari.

Någon som redan har blivit vaccinerad, eller står på tur att bli vaccinerad?
Snabbt och enkelt?
Biverkningar?
En upplevd psykisk lättnad?
En återgång till normalt liv?
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vaccinering COVID-19

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-12-31/08:43

I egenskap av snart 70 och anställd inom vården står jag förstås på tur. Skall vi gissa på ett eller två stick i mars?
Det lär hur som helst upplevas som vilken influensavaccination som helst: Ett stick med en nål, som är så tunn, att det knappt märks.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vaccinering COVID-19

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-01-03/20:46

Massvaccinering pågår- tja, givetvis inte i Sverige...

Israel vaccinerar just nu 150000 invånare per dag.

I mina gamla trakter i södra Texas har det påbörjats.
Två timmars bilkö.
Först ut sjukvårdspersonal och alla över 65 år.

Screenshot001.jpg
Screenshot001.jpg (63.06 KiB) Visad 9688 gånger
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vaccinering COVID-19

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-01-03/20:52

Diskussioner inom, men även utom EU angående vaccinmotståndare/vägrare och COVID-19.
Ingen rätt till intensivvård, och nekat inträde till länder utan intyg är bara några föreslagna konsekvenser som nämnts.
Bra där.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vaccinering COVID-19

Inläggav Hasse Gustafsson » 2021-01-04/08:44

Måns Ulveståhl skrev:Diskussioner inom, men även utom EU angående vaccinmotståndare/vägrare och COVID-19.
Ingen rätt till intensivvård, och nekat inträde till länder utan intyg är bara några föreslagna konsekvenser som nämnts.
Bra där.

Mja hur ska de som inte kan vaccinera sig göra?
Tänker på de som genomgår cancerbehandlingar, kanske inte kan vaccinera sig
pga att de förlorat sin immunitet.
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Vaccinering COVID-19

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-01-04/09:07

Svaret på Hasses fråga är:"Följa sakkunskapens anvisningar." Exakt vilka de kommer att vara, vet jag inte.

I övrigt har vaccinationen plötsligt hamnat långt ner på min prioriteringlista. Jag har testat positivt för covid-19. Symtomdebuten ligger så långt tillbaka som 21 december, så nu smittar jag inte längre - och lär vara immun.
Mina symtom har hela tiden varit så lindriga, att jag tolkat dem som en vanlig förkylning, men eftersom jag jobbar i vården, lät jag testa mig - och si...
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vaccinering COVID-19

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-01-04/13:32

Säg inte det Bror.
Du kanske tillhör den lilla olyckliga skaran som får eländet igen?
Fast just nu verkar du ha vunnit storvinsten.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vaccinering COVID-19

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-01-04/14:02

Om eventuellt återinsjuknande: Den dagen, den sorgen. Dessutom tros ett sådant bli mildare än det första(?).
I så fall har jag definitivt inget att oroa mig för. ;)
Men visst - virus muterar ständigt. Vilka effekter det får på sikt, vet vi inget om.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vaccinering COVID-19

Inläggav Magnus Brobeck » 2021-01-04/15:54

Bror Gårdelöf skrev:*SNIPP* Jag har testat positivt för covid-19. Symtomdebuten ligger så långt tillbaka som 21 december, så nu smittar jag inte längre - och lär vara immun.
*SNIPP*


Världen är orättvis, jag önskade mig en häst när jag var 20 - du fick Co vid 19.

Duckar och springer ..... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


Gott att höra att du mår förhållandevis bra Bror. :D

MVH Magnus

PS Vaccinering - självklart om så bara av solidaritet med andra som är skörare. Jag hade önskat det för egen del för styvt ett år sedan om saken varit annorlunda DS
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Vaccinering COVID-19

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-01-04/15:55

Tack! Och jag mår inte bra. Jag mår utmärkt!

I övrigt är väl dina hästar tämligen tidlösa?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vaccinering COVID-19

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-01-08/15:55

Först sjukvårdspersonal och patienter på ålderdomshem.
Alla över 80+ står just nu närmast på turlistan för vaccination i Region Skåne.
Oavsett om dessa nyttjar hemtjänst, vilket först var ett delkrav.
Planeras under februarimånad.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vaccinering COVID-19

Inläggav fredde 7 » 2021-01-08/19:24

Låter klokt att vaccinera sjukvårdspersonal först.
Även vissa andra yrkesgrupper som är samhällsbärande och eller måste hantera andra människor
intimt. så som blåljuspersonal, folk inom energisektorn etc.....
fredde 7
 
Inlägg: 212
Blev medlem: 2012-08-19/12:09

Re: Vaccinering COVID-19

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-01-13/17:49

Kvällstidningarna har ingen kund i mig, men för en artikel i dagens Expressen lyfter jag på hatten.
9 309 personer med diagnosen covid-19 dog 2020. Men statistiken innefattar alla avlidna, som fått diagnosen högst 30 dagar före sin död - även om de skulle ha dött i en olycka, så siffrorna behöver tolkas.
2015 - 2019 dog i genomsnitt 90 962 personer årligen i Sverige. 2020 dog 97 164.
Överdödligheten 2020 var således 6 202 personer - nog så allvarligt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vaccinering COVID-19

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-01-13/18:34

Det spelar ingen roll hur någon önskar tolka - ett stort misslyckade är det oavsett.

Senast i kvällblaskan så ifrågasätts nu om Sverige kommer att hinna vaccinera alla som vill innan midsommar med nuvarande vaccinationstakt.
"Succén" fortsätter alltså.

Israel lär ha hunnit vaccinera minst 1/3 av befolkningen (strax under 10,000,000) i dag.
Det finns länder som kan det där med organisation.
Sedan finns Sverige.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vaccinering COVID-19

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-01-13/19:08

I den mån du tror, att jag anser de svenska siffrorna som "lyckade", är det ett missförstånd.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vaccinering COVID-19

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-01-13/20:08

Bror Gårdelöf skrev:I den mån du tror, att jag anser de svenska siffrorna som "lyckade", är det ett missförstånd.


Det är inget jag tror om dig Bror.
Min kommentar var allmän till alla som diskuterar och jämför siffror.
Man kan jämföra vad man vill, men oavsett är antalet alldeles för högt.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vaccinering COVID-19

Inläggav Tomas Markebo » 2021-01-14/17:39

2015 - 2019 dog i genomsnitt 90 962 personer årligen i Sverige. 2020 dog 97 164.
Överdödligheten 2020 var således 6 202 personer - nog så allvarligt.[quote]

Om man nu kan lita på krönikören i Aftonbladet Oisin Cantwell avled 1993 över 97 000 personer (tydligen en svår säsongsinfluensa då), då 1,1% av Sveriges befolkning. 2020 var det 0,9% av befolkningen som dog. Dock kan jag inte påminna mig att belastningen på sjukvården var i närheten av dagens situation. Månne man låg hemma och dog då eller sviker mitt minne?
I utkanten av Kungsbacka
BMW R60/5
Royal Enfield 350
Honda Deauville
Användarvisningsbild
Tomas Markebo
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 2012-06-15/08:38

Re: Vaccinering COVID-19

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-01-14/18:10

Någonstans har jag nyligen läst, att den procentuella skillnaden (1,1 kontra 0,9 %) beror på, att Sveriges folkmängd ökat, och genomsnittsåldern sjunkit. I övrigt har du nog rätt om 1993, och hur människor dog då. Linköpingsprofessorn emeritus i barnmedicin Johnny Ludvigsson konstaterade i en debattartikel i våras, att den årliga influensan brukar skörda ungefär 2 750 liv, varav majoriteten är gamla och sköra. Detta är en "normalitet", som ingen höjer på ögonbrynen åt.
(Som medicinstudent fick jag höra ett klassiskt omdöme om lunginflammation före antibiotikans tidevarv: "De gamlas vän" lät en skör åldring gå ur tiden utan långdragna plågor. I en tid, som inte alls hade samma omfattande åldringsvård som idag, fanns ingen cynism i uttrycket - bara ett accepterande av tillvarons realiteter.)

Men coronapandemin har ställt det mesta på huvudet.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vaccinering COVID-19

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-01-15/18:11

85000 st vaccinerade i Sverige.
Med den här takten kommer samtliga invånare 19 år eller äldre att ha vaccinerats i marsmånad år 2025.

Det går bra nu...
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vaccinering COVID-19

Inläggav fredde 7 » 2021-01-15/18:40

Måns: Varför är Sverige så dåliga på så mycket? Förstår allvarligt inte, vi betalar hög skatt, vi har en hög
arbetsmoral, vi är välutbildade.

Var skiter det sig?

Jag jobbar själv inom offentlig förvaltning, dock inte inom vård och omsorg.
Jag ser bara i vår förvaltning hur "allt" skiter sig, främst med Covid, men även inom andra områden.
fredde 7
 
Inlägg: 212
Blev medlem: 2012-08-19/12:09

Re: Vaccinering COVID-19

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-01-15/19:18

Måns får förstås svara själv, men jag har en förklaring: Den offentliga sektorn har svällt, både vad gäller åtaganden och administration. Sjukvården hade i mitten av förra seklet relativt gott om folk, som arbetade med patienter - där jag förstås räknar in exempelvis laboratoriepersonal. De olika administrativa funktionerna var relativt få.
Idag finns färre på golvet och fler i administrationen. De förra behöver inte visa, att de behövs - men väl de senare.
Pandemin är ett lysande exempel. Människorna på golvet har ställt om organisationen och ställt upp på ett sätt, som är svårt att fatta! Politiker och tjänstemän har kunnat ställa resurser till förfogande, men de skulle aldrig ha kunnat åstadkomma något liknande med befälsföring uppifrån.
Det fundamentala problemet är, att människorna på golvet är för få.
Till det kommer - i pandemifallet - att äldreomsorgens personal inte var utbildad och dessutom saknade utrustning för effektivt smittskydd. Sveriges äldsta och sköraste fick betala priset.

Någon har sagt, att "svensk förvaltning är gjord för vackert väder". Det skall finnas papper och rutiner för allt, som då förutsätts fungera. Men systemet blir bara mer och mer tungrott - och när en oväntad situation dyker upp, står byråkraterna handfallna.
När Olof Palme mördades, fanns inte ens en plan för, hur Sverige skulle agera! Det var mer än lovligt naivt. Tryckpressarna i Milano var igång med nyheten, innan polisen hade reglat av Arlanda och Stockholms Central!
Under tsunamin satt Sverige på sina händer, tills Laila Freivalds behagade infinna sig på UD - medan Italien, som ofta beskrivs som ineffektivt, hade folk på plats flera dygn tidigare. Sverige hade gott om yrkesfolk och landsting, som var beredda till snabb insats, men så länge UD inte gav besked, hände inget. Och märk väl: Sveriges ambassadör i Thailand och resebyråtjänstemannen Lottie Knutsson rapporterade tidigt, vad som hänt, samt att hjälpbehovet var både stort och akut - men det spelade ingen roll!
MSB fungerar uppenbarligen inte - och Dan Eliasson verkar inte direkt ha jobbat häcken av sig för att ändra på det.
Och så vidare.

Det finns ett gammalt skämt på detta tema: Landstinget och ett privat företag tävlade i rodd. Företaget ställde upp med åtta roddare och en styrman. Landstinget ställde upp med en styrman, sju styrmansassistenter och en roddare. Företaget vann med en kilometer.
Landstinget tillsatte en analysgrupp, som kom fram till, att roddaren inte varit motiverad. Han skickades på kurser, utsågs till "årets roddare" och fick mängder av uppmuntran på alla tänkbara vis.
Trots det vann företaget returtävlingen med två kilometer.
Då fick landstingets roddare sparken.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vaccinering COVID-19

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-01-16/05:53

Jag kommer inte att argumentera mot Bror gällande sjukvården då det vore att skjuta sig i foten.
Bror arbetar sedan länge inom denna del av den offentliga sektorn.
Låt experter och folket som arbetar inom sektorn bestämma hur en sektor bäst, och mest effektivt ska hanteras.
Så fort det blir partitillhörigheten och inte utbildning/erfarenhet, dvs kompetens, som avgör vem som får tjänsten blir det dynga av allt.
Återinför tjänstemannaansvaret.
Misslyckanden ska inte belönas med ny tjänst och ansvarsfrihet.

Sedan är även en anledning till Sveriges oförmåga att förutse, och organisera vår egen lycka.
Vi har inte varit involverade i krig sedan år 1814.
Kriser tvingar organisationer att utvecklas.
Även om vi inte varit involverade själva i krig så fick "Kalla kriget" verkligen i gång Sveriges förmåga att utveckla och organisera då Den Lede Fi i öst var ett verkligt gemensamt hot.
Sverige under 60-talet var en stormakt i många hänseenden.
Det fanns en långsiktig plan med tillhörande konsekvenstänk.
Under 70-talet flyttades tyvärr fokus från Sverige först till världen först. Politiska globala ambitioner.
Tjänstemannaansvaret avskaffades.
Efter 1989 när Berlinmuren föll bestämde sig sedan våra politiker att rasera vad som fanns kvar av den långsiktiga planen.
Kvar finns enbart spretiga kortsiktiga planer utan konsekvenstänk för att glädja populistiska åsikter, och vinna enkla politiska poäng. Utan personligt ansvar.

Precis som i den privata sektorn behöver den offentliga sektor en långsiktig strategisk plan med tillhörande överenskomna mål för att överleva/frodas under kompetent ledning med ansvar.
Oavsett om det gäller skola, sjukvård, äldreomsorg, energi, eller försvar.

Något som våra nuvarande politiker inte tillåter oss att få.
Vi behöver inte mer fragmentering utan fler samarbeten.
Senast redigerad av Måns Ulveståhl 2021-01-16/07:58, redigerad totalt 1 gång.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vaccinering COVID-19

Inläggav torbjorn_75 » 2021-01-16/07:57

Måns Ulveståhl skrev:85000 st vaccinerade i Sverige.
Med den här takten kommer samtliga invånare 19 år eller äldre att ha vaccinerats i marsmånad år 2025.

Det går bra nu...

Det känns som att du målar fan på väggen?

Vad jag läst kommer stora volymer från mars och framåt, en halv miljon per vecka, och alla som vill ska kunna vaccineras till midsommar. SVT
torbjorn_75
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2008-05-05/12:42

Re: Vaccinering COVID-19

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-01-16/08:02

Har du sett någon presentera en plan över hur takten ska kunna öka från mindre än 40000 till 500000 per vecka?
Eller är det bara en förhoppning om att Regionerna ska lösa det själva på bästa sätt?
Du kanske även har missat att vi kommer att få färre doser vaccin närmaste tiden?
Hur tror du en så pass enorm upprampning av vaccinationstakten du nämner ska lyckas då?
"Gissa-rita-spring"-generalen FHM/Tegnell blev själv skärrad över denna nyhet.

Måla fan på väggen?
Baserat på Sveriges förmåga att hantera COVID-19 det senaste året så ger det i alla fall mig inget större förtroende.
Givetvis hoppas jag att jag har fel.
Under tiden Sverige diskuterar hur har tex Israel hunnit vaccinera 1/3 av sin befolkning.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vaccinering COVID-19

Inläggav torbjorn_75 » 2021-01-16/08:29

SVT har rapporterat om de färre doserna också. Det är för att Pfizer planerar att skala upp produktionstakten, från 1,3 miljarder doser per år till 2 miljarder.

Under svininfluensan 2009 så gick det bra att vaccinera många på kort tid, enligt Tegnell.

Israel tjuvstartade så det räknas ju inte.
torbjorn_75
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2008-05-05/12:42

Re: Vaccinering COVID-19

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-01-16/08:52

Apropå mina rader ovan: Dagens Svenska Dagbladet innehåller en debattartikel av Magnus Isacsson, ordförande i Svensk förening för allmänmedicin. Han belyser den svenska sjukvårdens grundläggande problem klart och koncist. Jag instämmer helhjärtat.
Han tar inte specifikt upp pandemin - men med en väl fungerande svensk primärvård hade våra äldsta inte behövt betala ett lika högt pris.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vaccinering COVID-19

Inläggav BrooklynS » 2021-01-17/10:49

fredde 7 skrev:Måns: Varför är Sverige så dåliga på så mycket? Förstår allvarligt inte, vi betalar hög skatt, vi har en hög
arbetsmoral, vi är välutbildade.

Var skiter det sig?

Jag jobbar själv inom offentlig förvaltning, dock inte inom vård och omsorg.
Jag ser bara i vår förvaltning hur "allt" skiter sig, främst med Covid, men även inom andra områden.


Vad är dåligt? Vilket land bor du hellre i?

Du tror inte att det är en mediebild som du förhåller dig till?
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Vaccinering COVID-19

Inläggav Ecklesiastik » 2021-01-17/12:39

Bror Gårdelöf skrev:Det finns ett gammalt skämt på detta tema: Landstinget och ett privat företag tävlade i rodd. Företaget ställde upp med åtta roddare och en styrman. Landstinget ställde upp med en styrman, sju styrmansassistenter och en roddare. Företaget vann med en kilometer.
Landstinget tillsatte en analysgrupp, som kom fram till, att roddaren inte varit motiverad. Han skickades på kurser, utsågs till "årets roddare" och fick mängder av uppmuntran på alla tänkbara vis.
Trots det vann företaget returtävlingen med två kilometer.
Då fick landstingets roddare sparken.


Argumenterar inte med det övriga du sa då du där har bättre koll än dom flesta. Det där skämtet är dock en som driver mitt förstånd närmare vansinnets kant. Mest då dom flesta tolkar det som att privatisering är enda lösningen (insinuerar inte att du förespråkar privatisering Bror där får du tala med egen mun)

Min personliga bild av skämtet hade mer varit att den privata sektorn hade kommit med en roddare som var lönesubvenktionerad av arbetsförmedlingen som rodde halva sträckan på samma tid som Landstinget samtidigt som styrman hävdade att dom rott hela sträckan men då dommaren endast tittar på tiden och inte utfört arbete. Men det blir kanske inte lika slagfärdigt
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Vaccinering COVID-19

Inläggav fredde 7 » 2021-01-17/12:47

I min närhet ser jag totala brister på att kunna ta beslut, eller agera, chefer av idag verkar
ha svårt att göra en korrekt bedömning och agera. Man väntar tills det är överspelat, försent, sedan gömmer man sig.
Detta gäller allt, men har blivit väldigt tydligt i Coronatider.

Jag tror våra grannländer skött detta bättre, inte bara Coronan....utan hela miljö,kriminalpolitik,invandring/integration.....så som svar hade jag hellre verkat där då.

Mediebilden anser jag snarare vara nedtonad, tror mig veta att verkligheten är värre..
fredde 7
 
Inlägg: 212
Blev medlem: 2012-08-19/12:09

Re: Vaccinering COVID-19

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-01-17/14:11

Ad Ecklesiastik: Nej - jag anser inte, att privatisering är den enda lösningen. Vad mera är: OM den offentliga sektorn köper tjänster av privata företag, är kravspecifikationen i upphandlingen oerhört viktig! En dålig kravspecifikation ger kontrakterade företag möjligheten att leverera den typ av fusktjänster, som du beskriver - i synnerhet om den kombineras med bristfälliga resurser för att följa upp, att man får, vad man betalar för.
Jag har för länge sedan tappat räkningen på alla nyhetsinslag om uselt utförda tjänster, där det är uppenbart, att upphandlingen inte varit kompetent skött. Då blir resultatet därefter.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vaccinering COVID-19

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-01-18/01:43

En bra ledarartikel i Expressen efter utfrågningen i tv-programmet Agenda (SVT).
Ansvariga har en provocerande brist på självkritik gällande hanteringen av COVID-19:

https://www.expressen.se/ledare/en-prov ... alvkritik/
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vaccinering COVID-19

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-01-18/02:12

torbjorn_75 skrev:Israel tjuvstartade så det räknas ju inte.


Räknas inte?
Vi pratar inte om att fuska i någon barnlek.
Detta gäller människoliv, och då är alla medel tillåtna.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vaccinering COVID-19

Inläggav Fredric Fredricson » 2021-01-18/03:56

Bror Gårdelöf skrev:Ad Ecklesiastik: Nej - jag anser inte, att privatisering är den enda lösningen. Vad mera är: OM den offentliga sektorn köper tjänster av privata företag, är kravspecifikationen i upphandlingen oerhört viktig! En dålig kravspecifikation ger kontrakterade företag möjligheten att leverera den typ av fusktjänster, som du beskriver - i synnerhet om den kombineras med bristfälliga resurser för att följa upp, att man får, vad man betalar för.
Jag har för länge sedan tappat räkningen på alla nyhetsinslag om uselt utförda tjänster, där det är uppenbart, att upphandlingen inte varit kompetent skött. Då blir resultatet därefter.

Jag har en mycket begränsad erfarenhet av upphandlingar från offentlig sektor men det lilla jag har är ganska skrattretande.
Vi svarade på en begäran om ett system. Det skulle ha en del egenskaper men i inköpet skulle det även ingå en uppgradering av ett existerande system, som bara såldes av de som ägde och hade tagit fram just det systemet.
Hur många kunde över huvud taget svara på den förfrågan? Gissar du på 1 (en) så blev det rätt och eftersom vi inte kunde leverera gick vi inte vidare.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vaccinering COVID-19

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-01-18/07:29

I TV4 i morse intervjuades ett antal av Regionernas vaccinationssamordnare.
Samtliga var fortfarande övertygade om att målet före midsommar för alla som önskar vaccineras kan hållas om leveranserna av vaccin inte rubbas.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vaccinering COVID-19

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-01-18/10:34

Ad Fredric: En sådan upphandling är olaglig! "En kravspecifikation får i princip skrivas hur som helst, men den får inte skrivas, så att den specifikt gynnar ett enda företag."
Någon hade definitivt inte läst på - och kunde nog tacka sin lyckliga stjärna, att övriga anbudsgivare inte brydde sig.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vaccinering COVID-19

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-01-18/22:14

SÅ SER PRIORITETSORDNINGEN FÖR VACCIN UT
Fas 1

I en första fas, den som just har inletts, vaccineras de som bor på särskilda boenden för äldre eller har hemtjänst enligt socialtjänstlagen. Ett indirekt skydd för dessa grupper kan även uppnås genom att tidigt vaccinera personal inom omsorg och hälso- och sjukvård som arbetar nära dessa personer, samt vuxna som lever tillsammans med någon som tillhör denna riskgrupp.

Fas 2

I den andra fasen, som väntas kunna komma i gång i februari 2021, rekommenderas vaccination av:

Övriga personer som är 70 år och äldre. De äldsta vaccineras först.

Personer som är 18 år och äldre och som får insatser enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Detta gäller även personer som är 18 år och äldre och som har beslut om assistansersättning enligt socialförsäkringsbalken.

Personal inom vård och omsorg, inklusive LSS, som arbetar nära patienter och omsorgstagare.

Fas 3

I denna fas, som inleds därefter, kan vaccination erbjudas till övriga vuxna personer som är 18–69 år och tillhör en riskgrupp. Arbetet med att specificera dessa riskgrupper pågår.

Fas 4

I den avslutande fasen kan vaccination erbjudas till övriga vuxna personer som inte tillhör en riskgrupp.

Regeringen och Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) har slutit ett avtal om att alla vuxna som bor i Sverige ska ha erbjudits vaccination mot Covid-19 under det första halvåret 2021.

Källa: Folkhälsomyndigheten
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vaccinering COVID-19

Inläggav Fredric Fredricson » 2021-01-19/05:13

Bror Gårdelöf skrev:Ad Fredric: En sådan upphandling är olaglig! "En kravspecifikation får i princip skrivas hur som helst, men den får inte skrivas, så att den specifikt gynnar ett enda företag."
Någon hade definitivt inte läst på - och kunde nog tacka sin lyckliga stjärna, att övriga anbudsgivare inte brydde sig.

Jo, det insåg vi ganska snabbt men att få inköparen att förstå var bortom vår förmåga. Det finns i dessa sammanhang många barriärer mellan leverantör och kravställare så även om en rättegång skulle visat att vi hade rätt så var det inte värt det, tyckte vi.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vaccinering COVID-19

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-01-19/08:24

Det ante mig. Man skall välja sina krig.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vaccinering COVID-19

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-01-20/11:48

Den första dosen vaccin kan vara mindre effektivt än Pfizer/Biontech tidigare indikerat, säger den israeliska smittskyddsexperten Nachman Ash enligt Times of Israel, rapporterar Sky News.
Nachman Ash menar att många israeler har insjuknat mellan den första och andra vaccindosen.
Preliminär data från landets största vårdgivare Clalit visar att risken för att insjukna i covid-19 sjunker med 33 procent två veckor efter första vaccindosen. Maccabi, en annan vårdgivare visar däremot på statistik som visar att risken sjunker med 60 procent efter första dosen, skriver Times of Israel.
Pfizer har tidigare sagt att deras vaccin ger 52 procents skydd efter en dos, och 95 procents skydd efter två.


Så kort tid mellan spruta ett och två är viktigt.
Att därför överge den ursprungliga FHM-planen att tjyvhålla häften av vaccinet, och i stället ge en större andel invånare en första spruta verkar inte optimalt.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vaccinering COVID-19

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-01-20/12:40

En möjlighet, som inte bör glömmas, är, att individen kan ha smittats kort före första vaccinationen - och insjuknar efteråt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vaccinering COVID-19

Inläggav torbjorn_75 » 2021-01-20/21:22

Svårt att veta vad som är mest optimalt när det gäller tjuvhållningen, det beror ju på hur stadigt leveransflödet kommer att vara och det vet man inte i förväg.
torbjorn_75
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2008-05-05/12:42

Re: Vaccinering COVID-19

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-01-22/09:12

Capture.PNG
Capture.PNG (50.2 KiB) Visad 8482 gånger
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vaccinering COVID-19

Inläggav fredde 7 » 2021-01-22/10:11

Måns: Jag har hört riktiga skräckexempel för just alvedon, från personer
inom vårdsektorn.
Ett var om en yngre person, som festat regelbundet i samband med examensvecka, Den hade också
intagit alvedon under samma tid.
Personen blev mycket sjuk och fick senare en ny (begagnad) lever.

Men visst tar man en alvedon emellanåt ändå :o
fredde 7
 
Inlägg: 212
Blev medlem: 2012-08-19/12:09

Re: Vaccinering COVID-19

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-01-22/11:00

Det där handlar mindre om festande och betydligt mer om kraftig överdosering av paracetamol, den verksamma substansen i Alvedon, Panodil m fl.
Följer man doseringsavisningarna, är paracetamol ett mycket säkert läkemedel - även för långtidsbruk. Biverkningarna är i praktiken lindriga och få, och det är snällt mot magen.

Men är man så dum, att man intar kraftiga överdoser, är det väl känt inom vården, att levern kan ta obotlig skada, vilket kan leda till döden, om man inte har turen att få en ny lever.
Och tro mig: Ingen, som får välja själv, skulle föredra att leva resten av livet med någon annans lever! Den, som moder natur givit varje människa, är avsevärt bättre att vårda och behålla.
Det enda, som en konsument av paracetamol behöver tänka på, är att följa de synnerligen enkla doseringsavisningarna.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vaccinering COVID-19

Inläggav Magnus Brobeck » 2021-01-22/13:40

Bror Gårdelöf skrev:Det enda, som en konsument av paracetamol behöver tänka på, är att följa de synnerligen enkla doseringsavisningarna.

Precis som med P-piller angående anvisningar.

Förvaras oåtkomligt för barn.

MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Vaccinering COVID-19

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-01-22/16:12

Jäpp! Jag har inga siffror på detta, men under de decennier, som jag jobbade även inom intensivvården, kan jag inte minnas ett enda exempel på massiv paracetamolöverdos hos barn, så föräldrarna verkar för det mesta ha ordning på medicinskåpen.

Däremot har jag träffat på ett antal som regel unga vuxna, som av oklar anledning proppat i sig en massiv överdos.
Det lömska med sådana överdoser är, att efter en initial period av illamående mår man bättre och tror, att problemet är över. Så är inte fallet, och när man börjar känna sig sjuk igen, är det ofta för sent.
Den leverskadande effekten av en massiv överdos kan i tidigt skede blockeras med rätt medicinering, men i det sena skedet är skadan som regel irreversibel.

Jag antar, att detta stick(!)spår på vaccinationstråden härmed har nått stoppbocken?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vaccinering COVID-19

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-01-23/07:51

Att argumentera mot vaccinering (oavsett mässling, COVID-19 mfl) pga potentiella biverkningar hos någon promille av befolkningen är inte hållbart.
Nyttan är så oerhört större än den potentiella "onyttan" för samhället.

Det spelar ingen roll vad det gäller så finns det någon dold anti-sanning eller ett alternativt syfte.
Vaccinering eller 5G.
En stor nackdel med sociala medier är att dessa konspiratörer får utrymme att sprida sina teorier.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vaccinering COVID-19

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-01-23/08:26

Helt enig. Ett motmedel är, att samhället drar gränser, vilket i detta fall skulle kunna innebära reserestriktioner både inom- och framför allt utomlands - och i vissa fall att arbetsgivaren fördelar uppgifterna olika, beroende på om vederbörande är vaccinerad eller ej. Fast jag tror inte mycket på det.

Tydligen vill de stora turistmottagande länderna i framför allt Sydeuropa införa ett vaccinationspass, vilket jag spontant anser låter som en bra idé. Nordeuropa verkar spjärna emot (än så länge?), bland annat med motiveringen, att kunskapen är otillräcklig, huruvida en vaccinerad person kan fortsätta sprida smitta. Det låter åtminstone som ett hederligt argument, som rimligen går att verifiera eller avfärda med vetenskapliga studier.

Sedan antar jag, att olika länder fortfarande är suveräna i beslutet, om de vill ta emot andra länders medborgare. De enskilda länderna skulle då kunna kräva vaccinationsintyg. Frågan är bara, om detta skulle skapa en marknad för falska intyg? Så har ju redan varit fallet i Sverige! Något privat vårdföretag gjorde covid-19-analyser och skickade provsvaren, innan analyserna var klara!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vaccinering COVID-19

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-01-27/10:00

Sverige stängde nyligen gränsen mot Norge för vi var rädda att den nya brittiska varianten av Covid-19 skulle komma in via Norge.
Redan i dag har vi fler fall än Norge.

Tur för norrbaggarna att Sverige stängde gränsen så att norrbaggarna skyddas....
Succén med den svenska hanteringen av Covid-19 fortsätter alltså :roll:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vaccinering COVID-19

Inläggav torbjorn_75 » 2021-01-28/07:39

Måns Ulveståhl skrev:Sverige stängde nyligen gränsen mot Norge för vi var rädda att den nya brittiska varianten av Covid-19 skulle komma in via Norge.
Redan i dag har vi fler fall än Norge.

Tur för norrbaggarna att Sverige stängde gränsen så att norrbaggarna skyddas....
Succén med den svenska hanteringen av Covid-19 fortsätter alltså :roll:

Nästan alla länder har misslyckats. Tråkigt att det blev en global pandemi med dödsfall överallt.

Men är den här tråden en klagomur mot Sveriges covid-19-hantering i stort? I så fall tycker jag att vi ska ändra på rubriken på tråden, för just nu står det att den ska handla om vaccinering mot sjukdomen.
torbjorn_75
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2008-05-05/12:42

Nästa

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst