Silverputsning för latmaskar

Silverputsning för latmaskar

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-01-24/16:33

Vår dotter är civilingenjör, teknisk biologi. Idag lärde hon oss, att en matsked koksalt, en matsked natriumbikarbonat (exempelvis bakpulver), aluminiumfolie i botten på en ugnsform och så mycket kokhett vatten, att det täcker, är ett utmärkt sätt att putsa silver! Det blev upp till bevis direkt - och mycket fint resultat.
Silvret skall vara rendiskat.

Det luktar inget vidare, om man sniffar i närheten av vätskan - ruttna ägg. Den mörka beläggningen är silversulfid, AgS, och reaktionen bildar svavelväte, H2S, som är giftigt i högre koncentrationer.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Silverputsning för latmaskar

Inläggav BmwMats » 2021-01-24/17:16

Trevligt att fler testar på dessa gamla hederliga recepten som i dagens tidevarv nästan har kommit i glömska.

Uppskattas att du delade med dig Bror, även om jag inte har något silver själv att testa på.
Hade man haft en gammal silverpil så kanske... ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Silverputsning för latmaskar

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-01-24/17:21

Men det är konstigt, att jag levat i snart sju decennier utan att känna till detta. Kommersiellt tillgängligt silver- och kopparputs är ju välkänt - men att putsa bestick med sådant tar sin tid. Här är det bara att hälla i och vänta en stund. Men det finns förstås ingen kommersiell potential i att föra denna kunskap vidare.

Har man bara något enstaka föremål att putsa upp, funkar även en gammal klassiker: Ketchup.

Man glömmer ofta självklarheter. Silvret skall naturligtvis sköljas rent efter badet!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Silverputsning för latmaskar

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-01-24/23:41

Plastbestick gubbar!
Använd och släng :mrgreen:

Enkel kemi brukar lösa (hoppla) det mesta.
Den kemiska reaktionen:
3Ag2S + 6NaCl + 6H2O + 2Al → 6Ag + 2AlCl3 + 6NaOH + 3H2S

Med lite saltsyra tillsatt kan du senare återvinna "koksaltet" och rent vatten:
NaOH + HCl → NaCl + H2O

Aluminumkloriden återanvänder du som deoderant (mot svett).

Svavelvätet däremot är ingen höjdare.
Både giftigt och frätande.
NaOH - eller lut - är heller ingen höjdare (frätande).
"Silverputsning a`la Bror" i liten skala är dock mindre farligt fast restprodukterna bör inte spolas ned i vasken om det planeras att "putsas" ofta.

Fast enklast hade nog varit att bara köpa lite NaOH (lut) för att putsa upp dessa silverbestick - och mindre illaluktande:
2AgS + 4NaOH → 2Na2S + 2Ag + O2 + 2H2O

ExperimentMats byggde ju även sin egen elektrolys.
Tyvärr inget som gemene man lär sig under sina fåtal kemilektioner i skolan.
Lärarna envisas med simpel "knallgas" och tråkig teori.

Själv brukar jag tex aldrig köpa avkalkningsmedel till tex kaffekokaren utan det går väldigt enkelt att fixa själv.
Annars har jag väldigt sällan praktisk användning av mina kemikunskaper numera.
Synd då det är kul att experimentera, och förstå varför något möjligen sa kabooom i köket :lol:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Silverputsning för latmaskar

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-01-25/09:34

Jag är inte heller någon hemmakemist, men vi råkar ha ärvt lite bordssilver, som naturligtvis mörknar med tiden. Den metod, som dottern lärde oss igår, är avsevärt bekvämare än att handpolera med putsmedel etc.

Kaustiksoda kräver försiktighet - med skydd för både ögon och hud. Då verkar bikarbonat och koksalt snällare.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst