Hastighet på tung lastbil?

Hastighet på tung lastbil?

Inläggav Peter Nordlund » 2021-02-04/14:54

Hej

Tänkte skriva i Trafik och Säkerhet men det är ju en lastbils råga så jag antar att det är här om ens någonstans?

När jag kört mc har det inte blivit så många mil och så regelbundet att jag någonsin tänkt på den generella hastigheten tunga lastbilar kör och får köra i, nu när jag jobbpendlar på mest motorväg (E20) 8 mil till och från jobbet och speciellt nu med väglaget blev jag irriterad på att dom kör så fort och är så många att jag kollade på transportstyrelsen.

https://transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Lastbil/

Där står "på Motorväg och Motortrafikled 90 km/h och 80 km/h annan väg" fritt citerat

Och då jag åker mellan Strängnäs-Eskilstuna och Strängnäs-Stockholm säker +2000 mil/år så kan jag säga att nästan ingen håller det utan ligger bra långt över, även tung lastbil med släp!

Det som förbryllar mig är att jag ser lastbilar ofta bromsa i nedförsbacke när dom verkar rulla och då antog jag att det är på grund av färdskrivaren och att man senare kan se hur fort dom kört vid en kontroll men det är en ren gissning om varför det vore riskabelt att köra +100 km/h

Ni som har stor körvana är detta korrekt som jag uppfattat det och dom bara struntar i det, eller har jag missat någon lag som gör att dom visst får köra fortare?
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Hastighet på tung lastbil?

Inläggav Anders Nedemark » 2021-02-04/15:57

Lastbil utan släp får köra Max 90 km/h endast på motorväg. Annars 80km/h. Lastbil med släp får köra Max 80 km/h.
Att tunga fordon bromsar i nedförsbacke är bara för att inte få upp så hög hastighet. Speciellt med full last kan det bli farligt att köra allt för fort. Väldigt få chaufförer bryr sig om att färdskrivaren reg. högre hastighet än 80km/h.
Att en lastbils bromsljus lyser i nedförsbacke har flera förklaringar beroende på typ av broms som används. Trycker man på bromspedalen lyser ju bromsljuset. Sedan finns det flera typer av tilläggsbromsar på lastbilar som bromsar ekipagets hastighet. När en sådan broms används lyser oftast bromsljuset. Det finns en hjälpbroms som heter avgasbroms och när den andvänds lyser inte bromsljuset. För den har så dålig bromsverkan.
Ang. viljan att hålla 80km/h är inte så stor bland majoriteten av lastbilschaufförerna. Jag kör själv lastbil mellan Umeå och södra Sverige och kör alltid 80km/h och blir omkörd hela tiden av andra lastbilar. Majoriteten kör nog 89km/h som är Max hastighet som en lastbil kan köras. Den är spärrad vid den hastigheten.
Tidigare Ginnies på forumet

BMW R 1200 GSA - 2012
Användarvisningsbild
Anders Nedemark
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2011-04-19/19:00

Re: Hastighet på tung lastbil?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-02-04/17:13

Alla lastbilar på svenska vägar är inte svenska.
Kör längs med E4:n en dag, och du kommer att se få svenskskyltade lastbilar.

Olika hastighetsregler i andra länder som säkert nyttjas när så önskas - och ingen polis är närvarande.
Fast överlag och baserat på många mil på E4 och E18 varje säsong så tycker jag hastighetsbegränsningar följs av såväl svenska som utländska lastbilar.
Värre är det tyvärr i Norge på 80-vägarna.

Jag är mer oroad över personbilar med släp eller husvagn.
Hög hastighet och dåliga däck på släpet/husvagnen.
Ett par tillbud med exploderande däck på husvagn per sommar på motorväg/motorled är numera "naturligt" att få tvingas uppleva.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Hastighet på tung lastbil?

Inläggav Peter Nordlund » 2021-02-04/17:54

Intressant!

Jag har inte noterat men var ganska säker på att min "uppfattning" var ett det gick mycket fortare än 89km/h måste följa upp detta och kolla noggrannare.

Men vägen mellan speciellt Strängnäs-Södertälje-Stockholm har enligt mig absurda mängder lastbilar och väldigt många med släp och många ligger till vänster och kör om mig som kör mest med farthållare exakt på skyltad fart.

Känner mig inte direkt som någon surgubbe mest att jag blir orolig när dom i detta väder ligger max 1-2 personbils längder bakom mig för att sedan köra om...

Nåja frågan var angående laglighet och nu vet jag det, vi behöver inte hamna i rätt eller fel :)
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Hastighet på tung lastbil?

Inläggav DaK » 2021-02-04/18:00

Peter Nordlund skrev:Intressant!
Men vägen mellan speciellt Strängnäs-Södertälje-Stockholm har enligt mig absurda mängder lastbilar och väldigt många med släp och många ligger till vänster och kör om mig som kör mest med farthållare exakt på skyltad fart.

Enligt bilens hastighetsmätare eller GPS?
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Hastighet på tung lastbil?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-02-04/18:01

Du får gasa mer Peter :mrgreen:

Appropå farthållare.
Användning av farthållare i personbilar på motorväg/motorled tycker jag har förstört mycket.
Otaliga gånger är det någon bil som har satt farten till 111 km/h som ger sig på att köra om en annan bil med farten satt till 109 km/h.
Resultatet blir köbildning i vänsterfilen.
"Missbruket" av vänsterfilen har därför ökat.
Kortast möjliga tid i vänsterfilen lärde jag mig i trafikskolan, men det gäller tydligen inte längre.
Farthållaren tycks vara helig.
Numera tillbringar fler bilar mer tid i vänsterfilen än i högerfilen på motorväg/motorled.
Farthållaren är en bidragande orsak.

MVH,
Någon som numera även använder högerfilen för omkörning under valda tillfällen vid Ullaredskörning/köbildning i vänsterfilen oavsett vad lagboken säger.


....för att återgå till topic i offtopic:
Nix, lastbilars hastighet på motorväg/motorled anser i vilket fall inte jag vara något av de största problemen att oroa sig över.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Hastighet på tung lastbil?

Inläggav Peter Nordlund » 2021-02-04/21:01

@Dak
Både och, När bilen visar 120 km/h så visar GPS/Goolge Maps ofta 3-5 km/h mindre (115 km/h c.a) och resten av trafiken åker sakta ifrån så jag gissar mellan tummen och pekfingret att Google Maps i telefonen över tid är lite mer exakt (helt ovetenskapligt dock ;) )
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs


Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst