SMC-medlemstidningen MC-Folket

SMC-medlemstidningen MC-Folket

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-04-28/20:49

Något som jag har observerat, och retat mig på under en längre tid.

Varför skriver MC-Folket om sina testkörningar av nya modeller?
Vad är nyttan?

SMC undviker att stöta sig med motorcykeltillverkare.
Va´?? Vad baserar jag nu det på?
Dels pga sin natur (en hojorganisation beroende av annonsintäkter och en god vilja från motorcykeltillverkare).
Dels att aldrig något större negativt utan enbart begränsat till ett mindre med en nyligen testad modell.
Ett minus sannolikt för trovärdighetens skull. Typ senaste numret - "tankens utformning" eller "trög Quick-shift nedåt".
Alltid ett minus, och då något högst försiktigt som kan bortses från av potentiella kunder.

Dagens hojar må vara bättre än gårdagens, men dessa testreportage ligger på löjlig nivå.
Lägg ned provkörningar - kanske inte själva provkörningen för er egen individuella glädje - men sluta publicera dessa.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: SMC-medlemstidningen MC-Folket

Inläggav Fredric Fredricson » 2021-04-29/02:06

Jag är inte heller nån större fan av MC-folket, om man bortser från Sture Stelben, förståss.
Bumsen tycker jag är klart bättre och jag tror jag vet varför: MC-folket är ingen medlemstidning i den betydelsen att medlemmarna lämnar in artiklar. Bumsen har, som alla vet, lite problem med att få in artiklar men det är uttalat meningen att medlemmarna skall bidra med huvuddelen av det redaktionella innehållet. Detta tror jag är en del av förklaringen.

Man kan invända att Bike och MC-folket är bra utan medlemsbidrag men jag inbillar mig att dom dels har mycket mer resurser och dels kan ta in översatta artiklar från länder som Tskland och England.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: SMC-medlemstidningen MC-Folket

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-04-29/07:36

Nej - MC-Folket erbjuder knappast några högklassiga tester. Den tidningen ögnar jag igenom relativt snabbt, även om där finns ett och annat läsvärt - som artikeln om Kenneths MC-Service. Men så kommer ju oväntade bottennapp även i övrigt. I senaste numret rekommenderas således hojägaren att inte bara ladda batteriet regelbundet under vintern utan även starta motorn då och då. Jag tillåter mig tvivla på det vettiga i det. Gunnar Elmgren skrev för åtskilliga år sedan här på Forum, att en motor mår bra av att bli ordentligt varmkörd med belastning - men "varmkörning med tomgång" är kontraproduktivt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: SMC-medlemstidningen MC-Folket

Inläggav BrooklynS » 2021-04-29/16:28

MC-folket är ingen testtidning. Det är en medlemstidning som utöver medlemsinformation också innehåller tex presentationer av nya hojar, kläder och utrustning. Och Sture Stelben.

Vill man ha konsumentinformation och tester får man läsa tex Motorrad, som jag tycker har ambitiösa och hyfsat objektiva tester.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: SMC-medlemstidningen MC-Folket

Inläggav Fredric Fredricson » 2021-04-29/23:26

BrooklynS skrev:MC-folket är ingen testtidning. Det är en medlemstidning som utöver medlemsinformation också innehåller tex presentationer av nya hojar, kläder och utrustning. Och Sture Stelben.


För att inte vara en test-tidning så innehåller den en väldig massa tester.
Och de tester som presenteras i MC-folket verkar vara utförda av en, eller kanske två, personer. Säker inget fel med dessa presoner men skall man t.ex. testa nya Aprilia RS 660 varför inte fråga nån av alla SMC-instruktörer som kör på bana. Och skall man testa grushojar, varför inte lämna det till en grusinstruktör. Det skulle ge lite mer variation och kanske göra testerna intressanta.

Men det är bara vad jag tycker i mitt stilla sinne och inget jag kommer kriga för..
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: SMC-medlemstidningen MC-Folket

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-04-30/01:37

En bättre benämning torde vara "provkörningar". Jag har provkört en del hojar i min dag - med skulle aldrig kalla det testrundor.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: SMC-medlemstidningen MC-Folket

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-05-27/14:30

Då ska vi se...
Ett nytt nummer av MC-Folket.

Lås oss läsa deras "kritiska" testkörning.
Denna gång en äkta KromMats-hoj så någon i norra Sverige kommer att bli glad - HD Softtail Standard.
Minus: Hård sadel

Jajamensann, den förödande kritiken fortsätter.
HD och övriga tillverkare får passa sig för MC-Folkets granskande expertöga.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: SMC-medlemstidningen MC-Folket

Inläggav BmwMats » 2021-05-27/20:02

Avslöja inte för mycket nu Måns, jag vill bli överraskad när jag skall gotta mig åt tidningen ikväll... :)
Aha, det handlar om H-D denna gång, mummans trevligt :D
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län


Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst