Service på tryckluftskompressor i garaget

Service på tryckluftskompressor i garaget

Inläggav BmwMats » 2021-05-04/09:56

Idag var det åter dags att göra service på min lilla luftkompressor som jag har i garaget.
Det är tyvärr en mycket liten kompressor, men den har tjänstgjort mycket väl under de elva år som jag har ägt den.

Alla kompressorer som används skall ju också servas med ny olja, tror det är lite individuellt vid vilka timmar som oljan skall bytas, men tror det ligger runt 100 driftstimmar.
Dock skall första oljebytet göras efter ca 10 timmars drift då kompressorn är ny.

Jag har ingen drifttidsmätare på denna lilla kompressorn, men jag har nog kört den i snart ett och ett halvt år relativt mycket här i garaget.
Oljan var rätt grå och hade små små mikroskopiska metallpartiklar som glänste då ljuset reflekterades mot oljan.

Detta året har jag använt den mycket, varvid den kanske gått lite på övertid gällande oljebyte, men jag gjorde även en sköljning med ny olja och sedan tappade även ut den, sedan korrekt mängd ny olja så att alla eventuella partiklar sköljdes ut med sköljoljan.

Tog bort kåpor och inspekterade motorns fläkthjul, ledningar, säkerhetsventil, lossade gavelpluggen och dränerade hela trycktanken från fukt och gammalt rostfärgat kondensvatten.

Rengörning av fuktavskiljare och dess glas, kontrolldrog kompressorns topplock samt cylinder mot kompressorhus.

Luftfiltret togs isär, men det var nära på kliniskt rent trots så mycket användning. Troligtvis har inneluften varit relativt ren och fri från partiklar.

Nu känns det fint igen, nyservad kompressor som åter är i tjänst. ;)

Med dessa rader och detta inlägg, så vill jag slå ett slag för att försöka ge er lite inspiration att sköta om era kompressorer också. Det behöver inte vara den dyraste och finaste kompressorn, även en relativt billig kompressor behöver ses över för att den skall hålla i många år och vara dig trogen i garaget.

Denna lilla kompressor har följande data:
- Enfas 220V, 1,5 hk elmotor på 1,1 KW.
- 180 liter/minut genomlupen luftvolym
- Tryck 8 Bar maximalt
- 21 kilo
- Tankrymd 24 liter
- Pris för nio år sedan (köpt 2012) var 695:- riksdaler
Bilagor
IMG_3655.JPG
IMG_3652.JPG
IMG_3653.JPG
IMG_3654.JPG
IMG_3651.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Service på tryckluftskompressor i garaget

Inläggav CG Arvidsson » 2021-05-04/15:37

Jag förmodar att du återfyllde med så kallad "kompressorolja" Vanlig motorolja bör inte fyllas i kompressorer. Lufttanken ska ju också dräneras med jämna mellanrum. Vid komprimering blir luten uppvärmd och avger fukt vid avkylning. Med tiden rostar tanken och kan om man har otur explodera. Du har säkert koll på detta, men kan vara ett tips för andra kompressorägare.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Service på tryckluftskompressor i garaget

Inläggav BmwMats » 2021-05-04/15:58

Det står olja 10-30 i manualen, men jag tog 10W40 då det fanns på hyllan.
Vad skiljer "kompressorolja" mot "motorolja" ?

Jo, dräneringspluggen undertill brukar få göra sitt rätt som det är ;)
Tyvärr sitter den inte i nedersta delen av tanken, så man får luta kompressorn lite åt ena sidan för att få ur all kondensvatten, men den är ju inte så tung och stor så det går rätt enkelt som tur är.
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Service på tryckluftskompressor i garaget

Inläggav Swe314 » 2021-05-04/17:32

Orsaken till att det bildas vatten i tanken, är att när luft komprimeras stiger luftfuktigheten och då släpper luften ifrån sig kondens.
Användarvisningsbild
Swe314
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2018-05-04/17:08
Ort: Lidingö

Re: Service på tryckluftskompressor i garaget

Inläggav BmwMats » 2021-05-06/21:07

Ställer frågan igen varför inte "vanlig" motorolja typ 10W40 skulle fungera som alternativ till sk. kompressorolja.
Jag har inga problem att köpa olja märkt "kompressorolja", men vad skiljer ?

Nyfiken, men det blir väl som vanligt med dessa sk. "Oljetrådar", dom svämmar över på forumet :lol:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Service på tryckluftskompressor i garaget

Inläggav Magnus Brobeck » 2021-05-07/03:55

BmwMats skrev:Ställer frågan igen varför inte "vanlig" motorolja typ 10W40 skulle fungera som alternativ till sk. kompressorolja.
Jag har inga problem att köpa olja märkt "kompressorolja", men vad skiljer ?

Nyfiken, men det blir väl som vanligt med dessa sk. "Oljetrådar", dom svämmar över på forumet :lol:


Från Skogsforum:
” Skillnaden mellan motorolja och kompressorolja är att kompressoroljan är stabilare, och har en högre flampunkt. Motorolja etc kan bilda kolavlagringar i cylinder och tank som kan antändas av värme och friktion. Detta är inget problem i en förbränningsmotor, men kan vara katastrofalt i en kompressor eller tank.”

Som förklaring verkar det rimligt, om det är en killgissning på expertnivå övergår min begränsade kunskapsskatt. Kanske läge för att ha telenummer till brandkåren på snabbval i telefonen.

Ad lite senare: lite litteraturstudier av Biltemas SDB för helsyntet och vanlig motorolja samt kompressorolja ger vid handen att alla tre har flampunkt vid 220c.

I vänstra ringhörnan ...

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Service på tryckluftskompressor i garaget

Inläggav BmwMats » 2021-05-07/13:07

Tack Magnus för att du har sökt och lagt ner tid på min undran !
Om flampunkten ligger lika på alla dessa oljor som vi talar om, så ser jag ingen anledning att vara rädd. Möjligtvis att det finns risk för avlagringar i någon form som beskrivs i den inhämtade informationen.

Jag har alltid använt motorolja då jag servat min lilla kompressor, visste faktiskt inte om att det fanns specifik "kompressorolja" att tillgå i handeln, så man lär sig alltid lite var dag.
Har dock brukat denna lilla pjäs under nio års tid och i perioder med relativt hög belastning, vilket torde rendera i risk för slitage och andra problem vid bruk av motorolja, men peppar peppar så har den hållit till dags dato och bistått mig väl som en trogen vän.

Nu med vetskap om att det finns specifikt smörjmedel för just dessa maskiner, så kommer jag dock att ta en sväng runt hyllorna i den "blå affären" och inhandla en olja som äro avsedd för kompressorn, för man vill ju att en pålitlig vän skall ha det bästa ! ;)

Bugar och bockar än en gång Magnus för din hjälp, uppskattas ! ;)

/Mats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Service på tryckluftskompressor i garaget

Inläggav F800åkare » 2021-05-07/18:54

Själv fortsätter jag med endera 10w30 eller en rak 30 om det blir över från gräsklipparn.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Service på tryckluftskompressor i garaget

Inläggav BmwMats » 2021-05-07/20:42

F800åkare skrev:Själv fortsätter jag med endera 10w30 eller en rak 30 om det blir över från gräsklipparn.


Skönt att höra att man inte är ensam om att bruka sedvanlig traditionell motorolja i kompressorn ;)

Är det inte fler som har kompressorer hemma, hur gör ni ?
Motorolja eller kompressorolja när ni servar dessa ? :roll:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Service på tryckluftskompressor i garaget

Inläggav Kapten Stofil » 2021-05-07/20:51

Bra att du skrev om detta, det är nog hög tid att serva min kompressor :shock:
Måste kolla vad det står om olja i handboken, det blir nog vanlig motorolja om den inte är väldigt tydlig med annat. Har ju motorolja hemma, Biltema är 45 min bort och har inte Webbutik :evil: så det blir kanske inte så enkelt att hitta kompressorolja på närmare håll till anständigt pris.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Service på tryckluftskompressor i garaget

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-05-07/21:20

Det där var en bra kompressor.
Sia Sorbet som bränsle tyder på hög klass.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Service på tryckluftskompressor i garaget

Inläggav Anders Nedemark » 2021-05-08/08:20

BmwMats skrev:......Är det inte fler som har kompressorer hemma, hur gör ni ?
Motorolja eller kompressorolja när ni servar dessa ? :roll:


Jag använder kompressorolja. Varför vet jag inte, men nån skillnad är det nog om det tas fram en enkomt olja för kompressorn. Priset per liter heller var inte högt när dunken är på 10 l.

Bild
Tidigare Ginnies på forumet

BMW R 1200 GSA - 2012
Användarvisningsbild
Anders Nedemark
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2011-04-19/19:00

Re: Service på tryckluftskompressor i garaget

Inläggav Håkan » 2021-05-08/09:20

Ja, kompressorolja i kompressorn, motorolja i motorn.
Har aldrig funderat över, varför... Men finns risk för brand så är det helt klart.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Service på tryckluftskompressor i garaget

Inläggav BmwMats » 2021-05-08/15:51

Tack för era åsikter, skall beaktas, även om jag kört min kompressor hårt i nio år utan tendens till att något allvarligt har hänt.
Flampunkten på dessa oljor som vi talat om här i tråden äro samma, dvs 220 grader celsius.

But better safe than sorry... ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Service på tryckluftskompressor i garaget

Inläggav BmwMats » 2021-06-08/16:32

Så, då var ytterligare en service gjord (nja åtminstone en översyn och oljebyte) på min gamla kompressor.

Den har ju gått med motorolja sedan en månad tillbaka, men majoriteten här på forumet förespråkar ju "riktig" kompressorolja i en kompressor, så det blev en liten tur till den "blå affären" och inköp av bland annat en liter sådan där rekorderlig olja för ändamålet, dvs art.nr: 36-988.

Kontrolldragning av cylinder samt topp gjordes samtidigt som oljebytet.

Det som förvånade mig mycket var att den gamla motoroljan som jag har kört med under en månads tid var tämligen svart och innehöll MYCKET små fina partiklar med metall.
Jag undrar om det inte gjorde gott att skölja genom den med sådan olja, så den blev ren inuti, för jag minns inte att det var några sådana partiklar i den gamla oljan som jag haft tidigare då jag bytte.

Kan nämna att jag har kört MYCKET med kompressorn denna månaden.
Den har gått mycket varm och körts under långa perioder då jag både polerat och slipat samt borrat med mina maskiner. Det var länge sedan den kördes så mycket och så långa perioder.

Se bilder på hur det glittar i oljan.

Nivåglaset rengjort och ny "riktig" kompressorolja påfylld. ;)

/BmwMats
Bilagor
IMG_3957.JPG
IMG_3966.JPG
IMG_3972.JPG
IMG_3973.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Service på tryckluftskompressor i garaget

Inläggav Mikael j » 2021-06-26/12:15

Jag har en likadan kompressor som du som har tjänat väl i kanske 15år eller mer upplevde den som svårstartad när det var kallt i garget, läste också om det där med flampunkten o brandrisk men noterade att det inte var någon större skillnad. Den går numera på Castrol 0w-30 och startar mycket lätt numera :-)
/Mikael
Mikael j
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2020-02-02/09:35

Re: Service på tryckluftskompressor i garaget

Inläggav BmwMats » 2021-06-26/14:39

Tack Mikael J för dina synpunkter.
Tror heller inte det spelar någon större roll om man kör med "Riktig" kompressorolja eller vanlig motorolja i den.
Dock har jag rekommenderad kompressorolja numera i den, men det var mest på rekommendation av övriga forummedlemmar här som ansåg att det borde vara det i en kompressor.

Bra att veta att din har varit dig trogen i drygt 15 år.
Känns tryggt för mig att höra detta ;)

Tack !
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Service på tryckluftskompressor i garaget

Inläggav BmwMats » 2024-02-15/17:36

.

Så, nu var det dags igen, drygt 1,5 år senare med en översyn och service på den lilla kompressorn.

En mässingsanslutning läckte lite luft, inte mycket men det skall vara tätt ;)
Mycket kondensvatten i tanken, brun gegga som kom ut. Verkar inte så bra, ändå försöker jag att tappa ut det rätt frekvent, men det var någon dl med vatten som kom ut.

Ny olja (kompressorolja) från Spextema, isärtagning av ledningar och anslutningar, återmontera med gängtape så det skall vara tätt.

Nu får den åter tjänstgöra här i garaget, förhoppningsvis några år till.
Jag använder den verkligen mycket, näst intill varje dag jag har några timmar över, renblåsning, blästring, pulverlackering, borrmaskin m.m.
Dock kräver det mer luft än denna kan avge, men jag har monterat lite större tankar för lagring av luft så det brukar fungera rätt bra.

P.S. den gamla oljan var grå till färgen, men inga metallpartiklar som glänste när man tittade mot ljuset, så det var nog bara fukt i oljan tror jag.

- BmwMats
Bilagor
IMG_1142.JPG
IMG_1144.JPG
IMG_1146.JPG
IMG_1147.JPG
IMG_1141.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län


Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron