Borttagning av däckviktsklisterkladd

Borttagning av däckviktsklisterkladd

Inläggav BmwMats » 2021-05-09/15:28

Vill med detta inlägg tipsa om ett toppenverktyg gällande borttagning av kladdet som sitter kvar efter att ha tagit bort klistervikterna efter att ha balanserat om hjulen efter exempelvis däckbyte.

Har alltid hållit på att skrapa med naglar, starka medel och liknande, men det har tagit tid och ansträngning då man vill få sina fälgar på sin favoritcykel rena och snygga igen.

Testade denna lilla mackapär efter att ha sett ett youtubeklipp som behandlade detta (kanske lilla smärre) problemet. Fungerar ju lika bra på sin favoritbil med klabbiga fälgar ;)

https://www.biltema.se/verktyg/polering ... 2000032675

Finns ju andra metoder också, men detta går fantastiskt fort och elegant ;)

Mvh hälsningar - "Klabbarparn" :lol:
Bilagor
IMG_3689.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Borttagning av däckviktsklisterkladd

Inläggav Fredrik Olsson » 2021-05-09/16:05

Jag testade Biltemas ”Label off” (art.nummer: 36-590) för första gången för just lim från klistervikter för några veckor sen. Funkade mycket bra! Spraya på, låt verka några minuter, torka av med trasa. Relativt dyrt, men det krävs inte mycket medel.

Ska testa din manick nästa gång behovet uppstår!
R1200GS -11

Såld: F650GS -01
Fredrik Olsson
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2019-08-05/15:22
Ort: D7

Re: Borttagning av däckviktsklisterkladd

Inläggav BmwMats » 2021-05-09/16:44

Toppen, ännu fler praktiska tips och hjälpmedel :D
Varför jag valde denna trissan var att jag inte gillar starka lösningsmedel på fälglacken, då trissan enbart består av gummi, men "label off" kanske inte är så aggressivt.
Du har kanske färgen kvar på fälgen efteråt ? :lol:

Tackar för tipset ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Borttagning av däckviktsklisterkladd

Inläggav Kapten Stofil » 2021-05-09/19:34

Jag kan verkligen rekommendera Label Off. Det är limonenbaserat och luktar gott av citrus :)
Första gången jag använde det var på rester av stripes på en bil jag köpt på KVD. Sedan dess är jag hopplöst förtjust i det för att ta bort allt sorts klet efter klisteretiketter och allt möjligt.
Jag kan lova dig att färgen är kvar på fälgen, det löser i alla fall inte bort färgen på en Volvo 945 :D
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Borttagning av däckviktsklisterkladd

Inläggav BmwMats » 2021-05-31/12:59

Har införskaffat Biltemas ”Label off” (art.nummer: 36-590) som Ni rekommenderade, mest bara för jämförande prov och test.
Har dock inte haft användning för det, men i vissa situationer så kan det kanske vara ett komplement till den roterande trissan som jag tidigare har använt.

Återkommer med besked när jag sedan använder det.

Tack Fredrik Olsson och Kapten Stofil :D
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Borttagning av däckviktsklisterkladd

Inläggav Micce1980 » 2021-05-31/14:23

Label off är en hushållsprodukt här, glada skratt utropades, hopp och ryggdunkningar utdelades efter denna upptäckt :) Ok, lite väl överdrivet men har använt det på gsa-fälgarna för att ta bort just rester av balansvikter, bilfälgarnas satt lite värre men det gick. Där kanske din trissa kunde tagit vid på slutet. Frugans hjc-hjälm hade en storleksdekal vara limrester inte ville lossna medans lite spray på en mikrofiberduk och duttande löste det direkt. Bara att fukta resten av trasan med vatten och torka av sedan. Sen kan man ta de där kisterresterna som sitter under glas med mera som en dans med :D
1200GSA 2016 "D15"
Användarvisningsbild
Micce1980
 
Inlägg: 213
Blev medlem: 2020-10-11/18:26
Ort: D15


Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst