Sidostödskontaktens existensberättigande ifrågasätts ?

Sidostödskontaktens existensberättigande ifrågasätts ?

Inläggav BmwMats » 2021-05-24/14:56

Hej forumvänner !

Håller på att renovera central och sidostöd på min K1100RS men vet inte om jag skall ta bort funktionen eller inte. Känner mig lite ambivalent om den skall vara kvar eller ej.

Hur tycker Ni ?
Jag är inte van att motorn dör när jag fäller ut sidostödet, eller vill ha igång motorn då hojen står på sidan, men det finns ju en tanke bakom, jo jag vet...

Bara en intressant fråga, då jag aldrig har haft den funktionen tidigare på någon hoj, men Ni kanske är vana att det är så på nyare hojar ?

Kommentera gärna, fyll på med tankar och idéer, jag är "openminded" ;)

Mvh BmwMats

P.S. Numera är allt rengjort och skinande blankt igen, bilderna är från renovering av central/sidostöd.
D.S. :D
Bilagor
IMG_3751.JPG
IMG_3752.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Sidostödskontaktens existensberättigande ifrågasätts ?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-05-24/15:52

Behåll kontakten och använd den! Det har förekommit allvarliga olyckor, när någon kört iväg med sidostödet nere och gjort en highsider i första vänsterkurvan. (På min första hoj, en då tretton år gammal Kawasaki EN 500, upptäcktes under avrostning på Linköpings Motorstadion, att sidostödskontakten var ur funktion. Som tur var, noterades det under ett bromsprov rakt fram, så det hände aldrig något otäckt, men instruktörerna såg påtagligt stressade ut, och jag lät åtgärda felet snarast möjligt.)

Under en resa 2009 lärde jag mig av färdledaren att rutinmässigt stänga av motorn genom att ha en växel ilagd, kopplingen indragen och kicka ner sidostödet. Det ger då automatiskt en funktionskontroll av kontakten varje gång.
Detta är numera så självklart, att jag inte tänker på det.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Sidostödskontaktens existensberättigande ifrågasätts ?

Inläggav BrooklynS » 2021-05-24/16:00

Den skall väl bara dö om växeln är i och sidostödet nere?
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Sidostödskontaktens existensberättigande ifrågasätts ?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-05-24/16:14

Bror Gårdelöf skrev: ...att rutinmässigt stänga av motorn genom att ha en växel ilagd, kopplingen indragen och kicka ner sidostödet. Det ger då automatiskt en funktionskontroll av kontakten varje gång.


Så stänger jag alltid av min motor. Är det ovanligt?
Stopp-knappen fick jag som tips att aldrig (sällan) använda av mina trafikskolelärare med BMW-hojar då frekvent användande riskerade diverse framtida elektriska fel.
Kanske mer vanligt förekommande på något äldre BMW-hojar?
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Sidostödskontaktens existensberättigande ifrågasätts ?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-05-24/16:22

Gissningsvis är det vanligt i kluster av hojåkare, som lär av varandra. Det var ju så jag lärde mig 2009. Dessförinnan stängde jag alltid av motorn med tändningsnyckeln.
Eller också har man som du fått tipset av körläraren.
Men både BmwMats och jag fick A-behörighet med automatik (i alla fall jag) tillsammans med bilkörkortet, så vi fick aldrig tipset av någon körlärare.
Dessutom undrar jag, om sidostödskontakter fanns före januari 1971, när mitt körkort utfärdades. ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Sidostödskontaktens existensberättigande ifrågasätts ?

Inläggav BmwMats » 2021-05-24/16:47

Intressant diskussion...

Som jag nämnde initialt så har jag aldrig haft en så modern hoj tidigare så att dom haft en sidostödskontakt, men jag har för mig att denna K1100RS inte går att starta vare sig i neutralläge eller med växel i och sidostöd ute.
Den är alltså inte avhängig någon växel för denna funktionen så vitt jag minns.
Har inte provat detta idag, bara fritt ur minnet sedan i höstas då jag köpte den.

Däremot minns jag att jag skulle starta hojen innan jag tog på mig hjälmen, och då gick bara startmotorn runt utan att motorn tände. Trodde först det var något fel när den inte tände, men startmotorn gick runt då jag tryckte på startknappen.
Kom på att jag var även tvungen att ta upp sidostödet för att motorn skulle tända och starta.

Nej Bror, jag var tvungen att ta min A-behörighet först, då dom nya reglerna redan hade tagits i bruk, så jag har kört upp för MC samt Bil var för sig. Är liiiite för ung för att ha fått den behörigheten på köpet.

Vid SAMTLIGA start och stopp av motor, så använder jag ENBART tändningsnyckeln för detta, aldrig "Stoppknappen" på höger sida av styret. Har alltid gjort så, kommer nog inte att ändra detta inlärda mönster heller vad jag förmodar nu.

Varför jag ville starta en liten diskussion om detta med sidostödskontakten var att man kanske ibland vill kunna ställa hojen på sidostödet för att bara ställa ifrån sig hojen utmed vägen vid något ställe och kanske låta motorn vara igång för en kort stund medans man samtalar med någon annan i gänget, eller bara kanske starta cykeln på sidostödet innan man åker iväg.
Jag är ju van och tar för alltid vana att dubbelkontrollera med en hastig blick på sidostödet innan jag åker iväg att det är uppfällt. Har alltid gjort så och kommer nog alltid att göra så även fortsättningsvis.

Men nu hade jag grejorna nere när jag lossade stödet, så därför kände jag mig lite ambivalent om hur jag skulle göra och hur ni andra gör/har gjort med denna kontakten.

Har för mig att jag läst någonstans här på forumet att "grabbarna som kör GS" ofta tar bort denna kontakt, eller bara byglar över denna med en tråd, så att inte motorn dör när dom kör över stubbar och grästuvor.
Denna kontakten sitter ju lite utsatt även på en RS-modell, speciellt med tanke på fukt och väta om det regnar, så inte man får motorstopp under körning om nu fukt skulle smyga sig in i kontakten och sätta den ur spel.

Lyssnar vidare på edra funderingar och kommentarer, detta är intressant tycker jag.

Kör väl - BmwMats ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Sidostödskontaktens existensberättigande ifrågasätts ?

Inläggav Kovlingen » 2021-05-24/17:13

Att starta hojen och gasa iväg utan att ha fällt upp sidostödet är livsfarligt .
Stödet på vänstersida och en vänstersväng efter en kort stund betyder att det blir marksyning .
Jag skulle nog ha gjort flera marksyningar om inte denna spärr funnits :(
Glömmer lite nu och då att fälla upp stödet , och fler med mej .
Fritt att akta sej .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Sidostödskontaktens existensberättigande ifrågasätts ?

Inläggav BmwMats » 2021-05-24/17:17

Tack för din åsikt Kovlingen ! ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Sidostödskontaktens existensberättigande ifrågasätts ?

Inläggav Kovlingen » 2021-05-24/17:59

BmwMats skrev:Tack för din åsikt Kovlingen ! ;)

Och det var mycket seriöst tips , till skillnad mot mycket annat jag skriver .
När andra skrattar åt mej för jag glömt att fälla upp stödet så ler jag och
tar smällen :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Sidostödskontaktens existensberättigande ifrågasätts ?

Inläggav Ecklesiastik » 2021-05-24/18:22

Kontrarian som jag är ska jag säga att jag ser tillfällen då sidostödskontakten kan vara värd att ta bort. Dock som du säger Mats endast på grushojjar då att vara ute i bushen med en strulande kontakt som dödar hojjen känns som ett mörker jag klarar mig utan. Nu tror jag att din RS stöter på andra problem i bushen innan sidostödsgivaren är att oroa sig över. Kan dock vara en ide att göra en bygel du kan ha med dig ifall den skulle behövas.

Annars så har jag en kommentar om dödarknappen. Jag använder den reflexmässigt varje gång jag stannar. Ingen kontakt blir dålig enbart av att motioneras förutsatt att det inte är ett veritabelt rackel till knapp. Risken är snarare större att det blir oxid i kontakten om du inte använder den. Nu tror jag båda scenarion är otroligt ovanliga och inget att oroa sig för.

En annan kommentar som kanske också kan roa mina kära forumister (här i OT-forumet kan man ju unna sig att sväva ut). Tydligen har KTM och Husqvarna ett motstånd i sin sidostöds kontakt så den kan du inte bara bygla bort. Fick reda på det i en youtubeserie med canadensiska gubbar som åker ute i myllan där en av dom under en tur får fel i sidostödskontakten på sin Husqvarna 701 och får bogsera ut hojjen från obyggden för att sedab kunna få dit en ny kontakt. Tydligen kan man köpa eller bygga en liten låda med motstånd och ha för att bygla bort sidostödskontakten.
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Sidostödskontaktens existensberättigande ifrågasätts ?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-05-24/18:24

BmwMats skrev:... man kanske ibland vill kunna ställa hojen på sidostödet för att bara ställa ifrån sig hojen utmed vägen vid något ställe och kanske låta motorn vara igång för en kort stund ...

OK. Jag tog för givet, att det gick att ställa cykeln på sidostödet med motorn igång och växellådan i neutralläge.
Sigurd (2002) och Willie (2019) har den funktionen. Vid avfärd hemifrån rullar jag ut ur garaget, ställer hojen på sidostödet, startar motorn, går och stänger garageporten och åker sedan iväg. Det ger väl sådär 30 sekunder att bygga upp oljetryck etc, innan motorn går med last.

I denna diskussion är Kovlingen och jag helt eniga.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Sidostödskontaktens existensberättigande ifrågasätts ?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-05-24/18:37

Japp, inget problem med att ha sidostödet nedfällt om växeln ligger i neutral på dagens RS.
Givetvis inget att rekommendera i uppförs- eller nedförsbackar så PratkvarnenMats får vara något selektiv var han stannar och pratar någonstans.
Jo, jag vet, moderna hojar - även min - har den nya "hill climb"-funktionen - men det känns ändå som att utmana ödet i slänga i neutral växel och fälla ned sidostödet i en uppförs/nedförsbacke.

Sedan är det fler än Kovlingen som brukar glömma saker och ting - fast kanske inte lika frekvent? :mrgreen:
Att försöka starta hojen under början av säsongen med nedfällt sidostöd, och tro att något är fel med hojen då den vägrar har hänt en gång....eller två....eller tre.
Senast redigerad av Måns Ulveståhl 2021-05-24/18:41, redigerad totalt 2 gånger.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Sidostödskontaktens existensberättigande ifrågasätts ?

Inläggav BmwMats » 2021-05-24/18:40

Bror Gårdelöf skrev:OK. Jag tog för givet, att det gick att ställa cykeln på sidostödet med motorn igång och växellådan i neutralläge.
Sigurd (2002) och Willie (2019) har den funktionen. Vid avfärd hemifrån rullar jag ut ur garaget, ställer hojen på sidostödet, startar motorn, går och stänger garageporten och åker sedan iväg. Det ger väl sådär 30 sekunder att bygga upp oljetryck etc, innan motorn går med last.


Jag testade nu när hojen stod på lyften att starta den. Det gick inte med sidostödet utfällt, dock krankar den (dvs startmotorn drar runt motorn) men bränslepumpen startar ej.
Fäller jag in stödet så startar bränslepumpen och motorn startar.
Fäller jag åter ut stödet så stannar bränslepumpen och även då motorn efter en halv sekund ungefär.

Låter som om konstruktörerna för "Sigurd och Wille" hade tänkt ett steg längre där... ;)

P.S. Får nog kalla min K1100RS för "Dag eller Daga" istället, om jag skall vara konsekvent med dina hojar Bror.
(Köpte den 16 September 2020) :mrgreen:
Senast redigerad av BmwMats 2021-05-24/19:40, redigerad totalt 1 gång.
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Sidostödskontaktens existensberättigande ifrågasätts ?

Inläggav BmwMats » 2021-05-24/18:42

Måns Ulveståhl skrev:Givetvis inget att rekommendera i uppförs- eller nedförsbackar så PratkvarnenMats får vara något selektiv var han stannar och pratar någonstans.


Humpfffff... host harkel... :shock: ;) :) :D :lol:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Sidostödskontaktens existensberättigande ifrågasätts ?

Inläggav BmwMats » 2021-05-24/18:45

Måns Ulveståhl skrev:Att försöka starta hojen under början av säsongen med nedfällt sidostöd, och tro att något är fel med hojen då den vägrar har hänt en gång....eller två....eller tre.


Hände mig första resan på K1100RS nu i våras, ställde hojen utanför garaget och skulle starta den.
Tändning på - Check
Bränsle i tanken - Check
Gott humör - Check
Luft i däcken - Check
Trycka på startknappen (med hojen på sidostödet nere) - Not Check, bara lät "Njet-njet-njet" från startmotorn... :lol:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Sidostödskontaktens existensberättigande ifrågasätts ?

Inläggav BmwMats » 2021-05-24/19:36

BrooklynS skrev:Den skall väl bara dö om växeln är i och sidostödet nere?


Nej den dör (bränslepumpen stannar) då stödet fälls ut/ner, startmotorn går alltid att använda oavsett stöd uppe/nere.
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Sidostödskontaktens existensberättigande ifrågasätts ?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-05-24/19:55

BmwMats skrev: Får nog kalla min K1100RS för "Dag eller Daga" istället, om jag skall vara konsekvent med dina hojar Bror. (Köpte den 16 September 2020) :mrgreen:

Fast Sigurd och Willie har inte fått sina namn på grund av något datum, utan på grund av registreringsskyltarna.
När jag ringde om service och Beviks ville ha registreringsnumret, bokstaverade jag "Sigurd ... ... ... ... ..." -och första bokstaven fastnade.
Följaktligen har Willie ett W på plåten.
Men Dag eller Daga bli rimligen originellt nog.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Sidostödskontaktens existensberättigande ifrågasätts ?

Inläggav BmwMats » 2021-05-24/20:01

Bror Gårdelöf skrev:
BmwMats skrev: Får nog kalla min K1100RS för "Dag eller Daga" istället, om jag skall vara konsekvent med dina hojar Bror. (Köpte den 16 September 2020) :mrgreen:

Fast Sigurd och Willie har inte fått sina namn på grund av något datum, utan på grund av registreringsskyltarna.
När jag ringde om service och Beviks ville ha registreringsnumret, bokstaverade jag "Sigurd ... ... ... ... ..." -och första bokstaven fastnade.
Följaktligen har Willie ett W på plåten.
Men Dag eller Daga bli rimligen originellt nog.


Hahaha... Då fick jag det förklarat för mig, eller åtminstone så förstod jag det först nu... :lol:
Då kan jag jag nämna för dig Bror att även min kan kallas Sigurd i så fall också :D
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Sidostödskontaktens existensberättigande ifrågasätts ?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-05-24/20:08

Nära släktskap - och båda är K-maskiner! Vill du särskilja honom från min - numera f d - hoj, kan det ju bli Sigvard eller Siegfried (så kan Bernadotte eller Wagner sträcka lite på sig). ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Sidostödskontaktens existensberättigande ifrågasätts ?

Inläggav Kovlingen » 2021-05-24/20:32

Bror Gårdelöf skrev:Nära släktskap - och båda är K-maskiner! Vill du särskilja honom från min - numera f d - hoj, kan det ju bli Sigvard eller Siegfried (så kan Bernadotte eller Wagner sträcka lite på sig). ;)

Ska man ha ett stöd att luta sej emot borde det kallas för "K-emot .

Sigge eller Sagge ? ? ? Namn på hojen Är det inte lite pervo :? :mrgreen:

Ingen namn på hojen , men det är väl tol inte ett krav .
Jag skulle aldrig döpa hojen .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Sidostödskontaktens existensberättigande ifrågasätts ?

Inläggav Kapten Stofil » 2021-05-24/22:13

BmwMats skrev:
BrooklynS skrev:Den skall väl bara dö om växeln är i och sidostödet nere?


Nej den dör (bränslepumpen stannar) då stödet fälls ut/ner, startmotorn går alltid att använda oavsett stöd uppe/nere.


Hmm vad är poängen med att bara döda bränslepumpen men låta startmotorn fungera? Är väl korkad men förstår inte... :?
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Sidostödskontaktens existensberättigande ifrågasätts ?

Inläggav BmwMats » 2021-05-24/22:23

Kapten Stofil skrev:Hmm vad är poängen med att bara döda bränslepumpen men låta startmotorn fungera? Är väl korkad men förstår inte... :?


Då är vi åtminstone två...
BMW's tekniker kanske konstruerade detta en tidig måndag efter någon blöt Waldfest kan jag tänka mig... :shock:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Sidostödskontaktens existensberättigande ifrågasätts ?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-05-24/23:08

Det var kanske en vanlig variant förr? Jag tycker mig känna igen det - men minns inte från vilken cykel. Honda GL 500 Silver Wing Interstate 1982?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Sidostödskontaktens existensberättigande ifrågasätts ?

Inläggav BmwMats » 2021-05-25/00:24

Nix, är mycket tveksam till det. Gillar inte att säga emot dig Bror, men jag tror inte så var fallet.

Har haft tre stycken CX500 och ingen av dessa hade det.
Nuvarande CX500 "Plastgrisen" 1978 som är ombyggd med kåpor och väskor som ni sett här på forumet, En CX500C från 1980 samt en CX500 Eurosport -82, ingen av dessa hade det.
Har även provat CX500Turbo -82 och inte ens den hade det.

Men jag vet att det finns fler hojar som har sidostödskontakt som förhindrar start med stödet ute, men hur dess funktionalitet var/är vågar jag mig inte på att förtälja, då jag inte har kunskapen om det.
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Sidostödskontaktens existensberättigande ifrågasätts ?

Inläggav Lazarus » 2021-05-25/08:31

Jag hade en f650 Dakar-01 som hade samma typ av sidostödskontakt.
R1250GS
Användarvisningsbild
Lazarus
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 2016-09-14/17:26
Ort: Göteborg

Re: Sidostödskontaktens existensberättigande ifrågasätts ?

Inläggav Magnus Brobeck » 2021-05-25/09:57

BmwMats skrev:P.S. Får nog kalla min K1100RS för "Dag eller Daga" istället, om jag skall vara konsekvent med dina hojar Bror.
(Köpte den 16 September 2020) :mrgreen:


Jaha, så när du skall ut och åka den hojen så är det detsamma som att "Ta av Daga"?

MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Sidostödskontaktens existensberättigande ifrågasätts ?

Inläggav BmwMats » 2021-05-25/10:11

Magnus Brobeck skrev:
BmwMats skrev:P.S. Får nog kalla min K1100RS för "Dag eller Daga" istället, om jag skall vara konsekvent med dina hojar Bror.
(Köpte den 16 September 2020) :mrgreen:


Jaha, så när du skall ut och åka den hojen så är det detsamma som att "Ta av Daga"?

MVH Magnus


Hehehe... Tänkte faktiskt i dom banorna också, så jag tror jag skippar det namnet på hojen Magnus... :lol: :mrgreen:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Sidostödskontaktens existensberättigande ifrågasätts ?

Inläggav Hasse Gustafsson » 2021-05-25/11:05

För att återknyta till kontakten vara eller inte så var det en dödsolycka i
Linköping för ett antal år sedan.
Orsaken var troligen ett nedfällt sidostöd. Kawasaki 1100
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Sidostödskontaktens existensberättigande ifrågasätts ?

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2021-05-25/11:29

Jeg vet også om et konkret tilfelle der en mann kjørte seg i hjel. Det lot seg gjøre å kjøre med sidestödet nedfelt, han kjørte ut i første ventresving og traff noe hardt og omkom.

Den har absolutt eksistensberettigelse, med mindre man er på kamikaze-oppdrag.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Sidostödskontaktens existensberättigande ifrågasätts ?

Inläggav BmwMats » 2021-05-25/14:47

Tack alla gentlemän som yttrat sig angående kontakten för sidostödet.

Med dessa tråkiga berättelser om olyckor så låter jag kontakten vara inkopplad, så att motorn förhindras att kunna starta med stödet ute (Original funktionalitet på K1100RS), men det kommer ändå att reta mig lite att inte kunna ställa hojen på sidostödet och fortfarande ha motorn igång, exempelvis INNAN ivägkörning när man står jämte hojen och håller på att ta på sig hjälm och utrustning.

Jag kommer säkerligen att stå nästa vår igen och undra varför inte hojen startar och bara startmotorn snurrar, men jag får väl anpassa mig till detta.
Skulle kontakten falera under färd och bryta kretsen till bränslepumpen, så skall jag se till att ha en färdig byglingstråd/kontaktstycke färdigt så jag kan plugga in den och fortsätta färden.

Tack för alla kommentarer och tips !

/Mats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Sidostödskontaktens existensberättigande ifrågasätts ?

Inläggav Ecklesiastik » 2021-05-25/15:38

BmwMats skrev:, men det kommer ändå att reta mig lite att inte kunna ställa hojen på sidostödet och fortfarande ha motorn igång, exempelvis INNAN ivägkörning när man står jämte hojen och håller på att ta på sig hjälm och utrustning.
/Mats


Annars kan du göra som mig. Jag använder i princip aldrig sidostödet på min K1100 främst för att hojjen får sån jävla slagsida med det att jag tror att den ska välta om någon nyser två komuner bort. Min K1100LT har ett smidigt handtag som gör det otroligt lätt att hinka upp den på mittstödet. Vet inte om man kan "eftermontera" det på RS men kan vara värt att titta på så slipper du riskera ryggskott.
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Sidostödskontaktens existensberättigande ifrågasätts ?

Inläggav BmwMats » 2021-05-25/15:42

Ecklesiastik skrev:Annars kan du göra som mig. Jag använder i princip aldrig sidostödet på min K1100 främst för att hojjen får sån jävla slagsida med det att jag tror att den ska välta om någon nyser två komuner bort. Min K1100LT har ett smidigt handtag som gör det otroligt lätt att hinka upp den på mittstödet. Vet inte om man kan "eftermontera" det på RS men kan vara värt att titta på så slipper du riskera ryggskott.


Du, jag har märkt att det är otroligt lätt att dra upp K1100RS på sidostödet också, jämfört med K75 som både är smäckrare och har lägre vikt.

Själva fotplattan på stödet, samt anliggningen mot underlaget i form av exempelvis asfalt/betong är lite annorlunda utformat, så när man väl sätter foten på stödets fotplatta, så är det en barnlek att få upp denna något tyngre cykel på centralstödet. ;)

Det är en mycket stor skillnad, jag blev positivt överraskad när jag lyfte upp den första gången på centralstödet.

Under sadeln på vänster sida om cykeln, så finns ett bra handtag för just detta ändamålet, så att ta ett stöddigt grabbatag där gör underverk.
På K75 (och jag tror även K100) sitter det ett utfällbart handtag som man lyfter i, men det är ändå tyngre att få upp hojen med detta.

/Mats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Sidostödskontaktens existensberättigande ifrågasätts ?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-05-25/15:59

Slutsats(?): Om underlaget är tillräckligt hårt och någorlunda plant, kan du vid behov ha hojen på centralstödet med motorn igång - eller?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Sidostödskontaktens existensberättigande ifrågasätts ?

Inläggav BmwMats » 2021-05-25/16:20

Bror Gårdelöf skrev:Slutsats(?): Om underlaget är tillräckligt hårt och någorlunda plant, kan du vid behov ha hojen på centralstödet med motorn igång - eller?


JA !!!
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Sidostödskontaktens existensberättigande ifrågasätts ?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-05-25/16:39

Den där centralstödskonstruktionen - och det strategiskt placerade handtaget - gick nog i arv till K 1200 RS. Den hojen väger sina modiga 285 kg fulltankad, utan packväskor, men den är klart lättare att dra upp på centralstödet än såväl Aprilia RST 1000 Futura (kring 230 kg) som Honda Silver Wing, vars vikt jag inte minns.
Och Sigurd hade som regel såväl sidoväskorna som toppboxen monterade. Inga problem.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Sidostödskontaktens existensberättigande ifrågasätts ?

Inläggav vaquero » 2021-05-26/07:23

På min gamla K1100LT satte jag dit ett minirelä från Kjell&Co. Det aktiverades av neutral lampan/kopplings brytaren (samma tåt) och byglade då över sidostöds brytaren. Blev tokig på att inte kunna ställa ifrån mig moppen och tex öppna garage porten. Lade man i växeln med stödet ute dog motorn när man började släppa på kopplingen. Både praktiskt o säkert för en virrig gamling... Tror det finns lite olika exempel på k11og.org (bra sida). Kan ju vara ett alternativ.
Användarvisningsbild
vaquero
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2009-11-23/13:15
Ort: Ljungskile

Re: Sidostödskontaktens existensberättigande ifrågasätts ?

Inläggav BmwMats » 2021-05-26/07:54

vaquero skrev:På min gamla K1100LT satte jag dit ett minirelä från Kjell&Co. Det aktiverades av neutral lampan/kopplings brytaren (samma tåt) och byglade då över sidostöds brytaren. Blev tokig på att inte kunna ställa ifrån mig moppen och tex öppna garage porten. Lade man i växeln med stödet ute dog motorn när man började släppa på kopplingen. Både praktiskt o säkert för en virrig gamling... Tror det finns lite olika exempel på k11og.org (bra sida). Kan ju vara ett alternativ.


Intressant idé... Beaktas !
Tål att tänka på, känner igen detta med att inte kunna ställa ifrån sig knarren med motorn igång för en sådan vanlig procedur.

Tack Vaquero ! ;)

/Mats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län


Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst