Återupplivningsförsök av blysyrabatteri 12V 12Ah 200 CCA

Återupplivningsförsök av blysyrabatteri 12V 12Ah 200 CCA

Inläggav BmwMats » 2021-05-25/13:43

Efter många års nyttjande av ett original Yuasabatteri till Harley'n (14 år gammalt made in U.S.A) så orkade batteriet inte längre starta hojen då jag gjorde startförsök häromdagen.
Dock är det underhållsladdat medelst en modern Ctekladdare ställt i MC-läge och laddat ett dygn/månad under hela vinterhalvåret.

Batteriet är på 12 Volt 12Ah, 200A CCA.

Vid testning av batteriet med följande diagnosinstrument: https://www.biltema.se/bil---mc/verksta ... 2000039750
visade instrumentet följande värden:

49A 6%
11,64V 0%
Internt motstånd: 43,28 mOhm

Har nu öppnat locken för batterivätskan (Do Not Open står det på locken, vad det ny kan betyda :lol: ) och hällt ur syran i ett kärl, vilket medförde att jag fick ut en väldans massa skräppartiklar som följde med syran ut.
(Tog tyvärr ingen bild på det, sorry) :oops:
Jo, jag var noggrann och hade både skyddsglasögon samt gummihandskar på mig. :)

Återfyllde syran i alla celler, toppade upp med destilerat vatten till normalnivå, dränerade all ström i batteriet genom att belasta det med traditionella 12 volts bilglödlampor ner till ca 0 volt.

Därefter polvände jag polariteten genom att koppla MINUS från laddaren till PLUS på batteriet, samt PLUS på laddaren till MINUS på batteriet.
Därigenom räknar jag med att en stor del av utfällningen på plattorna kommer att lossna och ramla ner på botten av batteriet, därefter en ny sköljning.

Sedan blir det att återfylla batteriet med syra, därefter dränera batteriet på ström genom att belasta det igen med bilglödlampor tills spänningen når ner mot 0 volt.

Därefter återuppladdning med KORREKT polaritet från laddaren, så att PLUS från laddaren ansluts till PLUS på batteriet, liksom MINUS från laddaren ansluts till MINUS på batteriet.

Det går inte att använda dom nyare typerna av batteriladdare, typ Ctek, då dessa kräver någorlunda hög viloström från batteriet, tror det är runt 9-10 volt för att dom skall starta laddningen, utan det får göras med en traditionell batteriladdare utan all elektronik och övervakning.
Som tur är har jag några olika sådana laddare från tidernas begynnelse (läs Hedenhös tid). :lol:

Det skall bli intressant att se om detta gör något positivt resultat av experimentet, har läst några olika artiklar i ämnet och jag är väldigt nyfiken på om detta löser problematiken med såkallade "döda batterier" som vägrar att ta laddning.

Följ gärna denna tråden och kommentera MYCKET gärna med kanske egna erfarenheter eller bara frågor.

Kommer att uppdatera tråden allteftersom arbetet framskrider !

Jo, jag har köpt ett helt fabriksnytt batteri till Harley'n, men det är intressant att testa detta gamla batteriet också.
Med det nya batteriet till Harley'n så startar den som en dröm igen !!! ;)

Mvh Mats

Förklaring till bilderna:
Bild 1 - Kontroll av olika batterier innan experimentet.

Bild 2 - Belastning av batterier med hjälp av vanliga bilglödlampor, i detta fallet två stycken paralellkopplade 12V och 40 Watts glödtrådar (2 stycken) = 80 Watt

Bild 3 - Laddningen utförs utomhus för säkerhets skull. Vätgas äro rätt explosivt om något skulle gå fel...

Bild 4 - Två av cellerna avger rätt mycket gasbildning, fyra av dom något mindre.
Kan vara kortslutning eller skräp kvar i batteriet.
Bilagor
IMG_3765.JPG
IMG_3766.JPG
IMG_3769.JPG
IMG_3770.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Återupplivningsförsök av blysyrabatteri 12V 12Ah 200 CCA

Inläggav BmwMats » 2021-05-25/14:40

Nu efter ett par timmars återuppladdning med en traditionell batteriladdare så visar två av mina digitala multimetrar samt diagnosinstrumentet följande värden:

Parkside IAN346215 2004 PZM 2 A2
12,30 Volt obelastat innan test

DT830B
12,21 Volt obelastat innan test

Biltema Batteritestare PRO
12,26 Volt obelastat innan test

Efter belastning och diagnostisering:
12% 71A
35% 12,20V
Inre resistans: 40,99 mOhm

Alltså hade kapaciten ökat från 49A till 71A, spänningen från 0% 11,64V till 35% 12,20V, samt inre resistansen i batteriet hade minskat från 43,28 mOhm till 40,99 mOhm.

Klart märkbar förändring, allt till det bättre.

Nu åker den "intelligenta" batteriladdaren fram och experimentet genomförs nu i +18 grader inomhus.
Laddaren är en Ctek MXS 5.0 och körs i RECOND-läge (Rekonditionering).

Återkommer senare ikväll med nya bilder och information om hur statusen på batteriet är.

/Mats

Bildförklaring:
Bild 1 - Den traditionella laddaren visar GRÖNT, dvs fulladdat.

Bild 2 - Digital multimeter nr 1 visar 12,30V

Bild 3 - Digital multimeter nr 2 visar 12,21V samt Diagnosinstrument PRO visar 12,26V

Bild 4 - Diagnosinstrument PRO visar resultatet

Bild 5 - Närbild av resultat
Bilagor
IMG_3771.JPG
IMG_3772.JPG
IMG_3773.JPG
IMG_3774.JPG
IMG_3775.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Återupplivningsförsök av blysyrabatteri 12V 12Ah 200 CCA

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-05-25/16:10

Bra att du använder skydd. Batterisyra svider gott på huden.
Syra, luft, och elektricitet kan dessutom ge härliga knallgassmällar.

Det hade säkerhetsmässigt varit ännu bättre om du gjorde allt utomhus.
Fast majmånad innebär väl att det fortfarande är runt -20 grader i Norrland utomhus? :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Återupplivningsförsök av blysyrabatteri 12V 12Ah 200 CCA

Inläggav DaK » 2021-05-25/16:30

Måns Ulveståhl skrev:Syra, luft, och elektricitet kan dessutom ge härliga knallgassmällar.

Det kan man förbereda sig för genom att ha ett extra par kalsonger i beredskap. :)
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Återupplivningsförsök av blysyrabatteri 12V 12Ah 200 CCA

Inläggav BmwMats » 2021-05-25/16:47

DaK skrev:
Måns Ulveståhl skrev:Syra, luft, och elektricitet kan dessutom ge härliga knallgassmällar.

Det kan man förbereda sig för genom att ha ett extra par kalsonger i beredskap. :)


Tack för tipset, tål att överväga INNAN det smäller, sedan är det för sent... :mrgreen:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Återupplivningsförsök av blysyrabatteri 12V 12Ah 200 CCA

Inläggav BmwMats » 2021-05-26/00:34

Har dessvärre inte hunnit genomföra något mer arbete med batteriet under kvällen, men gör det så fort som jag får tid över.
Utlovat är utlovat, och det gäller (även om det kommer annat ivägen tillfälligtvis) ;)

/Mats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Återupplivningsförsök av blysyrabatteri 12V 12Ah 200 CCA

Inläggav BmwMats » 2021-05-29/08:45

Då har vi ett resultat efter detta experiment !

Efter diverse återupplivningsförsök av detta äldre MC-batteri, bland annat sköljning och urtappning av den gamla batterisyran, filtrering av syra samt återfyllning av cellerna, laddning med polvändning för att sulfationen skulle avlägsna sig från blyplattorna, återuppladdning med korrekt polaritet, laddning med en Ctek MXS 5.0 i RECOND-läge och vila ett par dygn, så har kapaciteten inte förändrats nämnvärt.
Enbart marginellt.

Eventuellt skulle man kunna göra om proceduren ånyo med polvändning ett antal gånger till och se vad som händer, för det blev ju faktiskt bättre kapacitet efter detta.

Har nu kört ett nytt test med diagnoseringen och följande värden går nu att utläsa:

Status 12% 71A
Status 26% 12,15 V
Inre resistans 41,16 mOhm

Enbart den inre resistansen har ökat något från 40,99 mOhm till 41,16, dvs mycket marginellt.
Det borde tyda på att självurladdningen ökar ytterst marginellt med tiden, jämfört med innan experimentets början.
Men kapaciteten har ökat desto mer, från 49 A till 71 A, dvs 22 Ampere, inte så illa, även om det är långt upp tillbaka till sina 200 A som den skulle ge då det var nytt.

Nu är det upp till Er om ni vill lägga tid och ork på liknande experiment för att kanske rädda era äldre batterier, själv skall jag nog testa att göra några fler polvändningar för att bli av med sulfationen och se om det förbättrar kapaciteten ytterligare.

Kommer i så fall att uppdatera tråden i mån av tid och ork.

Mvh Mats
Bilagor
IMG_3837.JPG
IMG_3839.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län


Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst