Efter många års nyttjande av ett original Yuasabatteri till Harley'n (14 år gammalt made in U.S.A) så orkade batteriet inte längre starta hojen då jag gjorde startförsök häromdagen.
Dock är det underhållsladdat medelst en modern Ctekladdare ställt i MC-läge och laddat ett dygn/månad under hela vinterhalvåret.
Batteriet är på 12 Volt 12Ah, 200A CCA.
Vid testning av batteriet med följande diagnosinstrument: https://www.biltema.se/bil---mc/verksta ... 2000039750
visade instrumentet följande värden:
49A 6%
11,64V 0%
Internt motstånd: 43,28 mOhm
Har nu öppnat locken för batterivätskan (Do Not Open står det på locken, vad det ny kan betyda ) och hällt ur syran i ett kärl, vilket medförde att jag fick ut en väldans massa skräppartiklar som följde med syran ut.
(Tog tyvärr ingen bild på det, sorry)
Jo, jag var noggrann och hade både skyddsglasögon samt gummihandskar på mig.
Återfyllde syran i alla celler, toppade upp med destilerat vatten till normalnivå, dränerade all ström i batteriet genom att belasta det med traditionella 12 volts bilglödlampor ner till ca 0 volt.
Därefter polvände jag polariteten genom att koppla MINUS från laddaren till PLUS på batteriet, samt PLUS på laddaren till MINUS på batteriet.
Därigenom räknar jag med att en stor del av utfällningen på plattorna kommer att lossna och ramla ner på botten av batteriet, därefter en ny sköljning.
Sedan blir det att återfylla batteriet med syra, därefter dränera batteriet på ström genom att belasta det igen med bilglödlampor tills spänningen når ner mot 0 volt.
Därefter återuppladdning med KORREKT polaritet från laddaren, så att PLUS från laddaren ansluts till PLUS på batteriet, liksom MINUS från laddaren ansluts till MINUS på batteriet.
Det går inte att använda dom nyare typerna av batteriladdare, typ Ctek, då dessa kräver någorlunda hög viloström från batteriet, tror det är runt 9-10 volt för att dom skall starta laddningen, utan det får göras med en traditionell batteriladdare utan all elektronik och övervakning.
Som tur är har jag några olika sådana laddare från tidernas begynnelse (läs Hedenhös tid).
Det skall bli intressant att se om detta gör något positivt resultat av experimentet, har läst några olika artiklar i ämnet och jag är väldigt nyfiken på om detta löser problematiken med såkallade "döda batterier" som vägrar att ta laddning.
Följ gärna denna tråden och kommentera MYCKET gärna med kanske egna erfarenheter eller bara frågor.
Kommer att uppdatera tråden allteftersom arbetet framskrider !
Jo, jag har köpt ett helt fabriksnytt batteri till Harley'n, men det är intressant att testa detta gamla batteriet också.
Med det nya batteriet till Harley'n så startar den som en dröm igen !!!
Mvh Mats
Förklaring till bilderna:
Bild 1 - Kontroll av olika batterier innan experimentet.
Bild 2 - Belastning av batterier med hjälp av vanliga bilglödlampor, i detta fallet två stycken paralellkopplade 12V och 40 Watts glödtrådar (2 stycken) = 80 Watt
Bild 3 - Laddningen utförs utomhus för säkerhets skull. Vätgas äro rätt explosivt om något skulle gå fel...
Bild 4 - Två av cellerna avger rätt mycket gasbildning, fyra av dom något mindre.
Kan vara kortslutning eller skräp kvar i batteriet.