Fortsättning följer...
Tre av fyra fälgar rengjorda och stålborstade.
Fick tag på en trevlig trissa tillverkad av nylon, den avverkar oxiden bra, inte så mycket av aluminiumgodset.
https://www.biltema.se/verktyg/polering ... 2000017838Perfekt för anliggningsytorna för däckets kanter mot fälgkanten.
Nej, det blev ingen marin epoxy, istället fick jag tag i Kemisk Metall
https://www.biltema.se/bilvard/bilunder ... 2000019604som består av två olika ämnen, ett flytande klabb samt ett "metallpulver" som ser ut som aluminium.
Dessa blandas efter önskemål, antingen nästan rinnande, eller tjock som en pasta.
Jag valde pastakonsistensen för att kunna bygga upp de skadade delarna på fälgen.
Efter härdning så blev det riktigt hårt så att jag kunde bearbeta detta med slipmaskin.
Har dessutom grundat tre av fälgarna med aluminiumprimer, för att senare kunna lacka med silverfärg.
Detta kommer frampå här i tråden då jag utför detta moment.
Till en början kunde jag stå utomhus i det fina vädret, senare kom regnet och jag fick fly in i gamla garaget och söka skydd där, samt återuppta slipningen.
Det värsta och mest arbetssamma var slipningen av insidan av fälgen, där det hade samlats mycket smuts under åren och mest oxiderat. Huuuu vilka mängder med skit/smuts/oxid det satt i dom små skrymslena i ekrarna.
Utvändigt spacklade jag små repor och skador med metallspackel
https://www.biltema.se/bilvard/bilunder ... 2000040288och lät härda.
Slipat och fått bort alla repor som störde. Skall man vara riktigt riktigt petig så finns det små skavanker fortfarande, men uppskattningsvis är 99% av dessa helt osynliga med blotta ögat.
Nu återstår en fälg till att göra exakt samma procedur med som jag nämnt här ovan, men det får bli när det åter är anständigt väder att stå ute och greja med.
Arbetsbockar införskaffades, riktigt stabila och rejäla, tål 500kg stycket. Perfekt som underlag för arbetsbord eller skiva att stå och arbeta vid.
https://www.biltema.se/bygg/farg/maleri ... 2000044388Liten upputsning och försiktig slipning av primern, eventuellt sprutspackel om det skulle krävas för att få 100% perfektion på ytan, sedan slipning igen och därefter lackering med silverfärg.
När detta är klart så återstår att lackera med tre lager klarlack, först ett klibblager, därefter dessa tre lager klarlack för att få ett perfekt resultat.
Bilder och text fyller jag på här allteftersom...
Mvh Mats