Sent på natten får den late brått... Nu börjar det roliga
Missade initialt att nämna att denna typen av genomgång gör jag varje år på denna cykeln.
- Demontering av slutväxel, växellåda, infettning av splines på motorns utgående axel, splines på kardan mot växellåda, kardan mot slutväxel, svingens lagring i växellådan m.m.Tappade ur oljan ur slutväxeln, fin och ljus till färgen som sig bör. 19 mm U-ringnyckel/hylsa erfordras.
På vintertid så är oljan grå och ful, men det är väl fukt som beblandar sig (eller inte) med oljan då den kondenserar invändigt i slutväxeln pga temperaturskillnaden utvändigt och drivaggregatet.
(som kallast har jag kört i minus -21 grader på vintern, då får nog oljan bekänna färg).
En viktig sak är att rengöra hastighetsgivaren som sitter i slutväxeln, den sitter med en 5 mm insex, var försiktig när den lossas, då den ofta är fastrostad/fastärgad i godset.
Jag brukar alltid applicera lite kopparpasta på gängorna så det går lätt att lossa dom vid nästa inspektion/service.
Själva givaren får man försiktigt lossa genom fram-och-återgående rörelser genom att vrida den.
Den delen som går ner i godset på slutväxeln är rund och har två stycken O-ringar, dom inoljas/infettas med olja/fett vid återmontering, så går det lätt att lossa den vid senare isärtagning.
Kabeln till hastighetsgivaren går längs svingen upp mot cykelns elhärva, och det finns ett skarvstycke placerat strax ovan expansionskärlet. Två kablar i det svarta skarvstycket. Bara att dra isär så lossar det lätt.
Återmontera detta med lite fett, gärna Volvo's lågtemperaturfett art.nr: 1161762 när allt skall på plats ånyo.
Oljepluggen för dräneringen har en liten magnet i centrum, den fylls ofta med fint metallspån.
Gör rent och blås torrt, samt byt eller inspektera aluminiumpackningen innan återmontering så den är hel och inte deformerad.
Oljepåfyllningspluggen görs ren och byt gärna packningen på den också vid återfyllning av ny transmissionsolja.
När det gäller transmissionsoljan så har jag använt BMW's original olja, dyr som rackarn, men jag har även köpt Castrol Driveline Syntrax Universal 75W-90, Motul Gear SAE 75W90, Spectro SPL Synthetic 75W140, men senaste två åren Biltema's Transmission Mineral Oil 80W-90 art.nr: 36-978.
Finner inte någon anledning att hälla i någon dyrare olja, då jag hellre byter ofta.
Det går två transmissionsoljebyten i slutväxeln på en vanlig service a' 1.000 mil, dvs 500 körda mil. Det blir ca var 6'e vecka med min körning.
Då känner jag mig säker på att det är fräscht, speciellt på vintern då oljan verkar få en del fukt inblandat pga kondens i slutväxeln.
Då lossar vi nu kabeln från hastighetsgivaren som sitter fastsatt med både gummihylsa samt clips på svingen, därefter lossar man nu slutväxeln genom att lossa fyra stycken bultar med brickor, storlek 8 mm insex.
Därefter är det bara att dra tillbaka slutväxeln i cykelns längsled, samt inspektera splinsen på både pinjong och kardanaxel så dom ser hela och fräscha ut.
Vad gäller rengörning, så är det nu läge att göra detta, avfettning och okulär kontroll igen av splinsen, därefter återinfettning då med lämpligt fett, ex.vis Staburags vansinnigt dyra fett, eller som jag - Vanligt Molybdendisulfidfett MoS2.
Går att finna på hyllan hos bla Biltema, art.nr: 36-415.
Har använt detta fett i alla år med gott resultat och ingen synlig förslitning på splinsen, och jag kör mycket med denna cykeln.
/BmwMats