Nödvändig genomgång av K75c -86

Nödvändig genomgång av K75c -86

Inläggav BmwMats » 2021-06-15/20:02

Hej på Er ! ;)

Nu är det dags att fixa till en årlig genomgång av min brukscykel BMW K75c från 1986.
Den rullar i princip varje dag året om, även på vintern.

Har en liten fundering och tanke att lägga upp bilder under resans gång, vad jag gör och hur jag gör min service.
Kanske inte får med allting, hoppar vissa elementära saker eller bara glömmer att dokumentera mitt arbete, men utifall det finns intresse för att följa denna tråd och arbete, så tänkte jag lägga upp bilder och text allteftersom jag arbetar med hojen.
Säg till om det är helt ointressant, eller om ni vill att jag fortsätter detta påbörjade bild och textarbete här i tråden. Önskar att Ni är ärliga (för det är ni väl :lol: ), konstruktiv kritik och kanske till och med lite tips hur jag skall göra saker på ett bättre sätt är mycket mycket välkommet. :mrgreen:
Även jag gör saker och ting fel, men jag har skruvat en hel del på denna cykeln för att hålla den i ett hyfsat grundskick och kunna lita på den i dagligt bruk.



När jag fick tag på den för knappt fyra år sedan hade den gått ca 4.700 mil och i dagsläget 25.760 mil, dvs drygt 21.000 mil på kort tid.
Jag gör service på den fyra gånger om året, varje 1.000 mil även om serviceboken säger 750 mil, men jag kör långa sträckor varje dag och den går varmt hela tiden och även försiktig körning, så jag drar ut lite på intervallerna på eget bevåg. Eventuella garantier gick ju ut redan för 35 år sedan, så jag är inte så orolig för det. ;)

Skam till sägandes så har jag inte ens tvättat den sedan vinterkörningen, det är mycket salt och skit på hojen fortfarande, men nu var det dags att få bort det värsta av "geggan" som samlats på den.
Brukar göra en grovgenomgång varje sommar så den skall fungera resterande år tills nästa gång.

Nåväl, då börjar vi väl så sakteliga med några bilder och lite text:

1 - Avsköljning av det värsta ingrodda på hojen, avfettning och avspolning.
2 - Hissar upp den på lyften för lättare åtkomst.
3 - Demontering av bakre hjul. 17 mm ringnyckel eller hylsa erfordras.
4 - Demontering av bakre stötdämpare inkl. fastsättning av hållare till sidoväskor. 19 mm ringnyckel och hylsa samt en insex för väskhållaren.
5 - Glöm inte att palla upp kardanen när stötdämparen lossas, sätt en pallbock under så inte leden i svingen och kardanen tar skada att ramla ner.

Än en gång önskar jag påminna om att få input om detta är intressant eller ej, jag är ju medveten att alla bilder och text belastar forumets server en hel del.
Kanske någon tycker att det är helt ointressant att se hur jag arbetar med en (för vissa gammal hoj), men skriv och berätta så jag vet.
Finns det inget intresse så avslutar vi tråden på lämpligt sätt.


Mvh BmwMats
Bilagor
IMG_4073.JPG
IMG_4074.JPG
IMG_4075.JPG
IMG_4076.JPG
IMG_4077.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Nödvändig genomgång av K75c -86

Inläggav BmwMats » 2021-06-15/20:05

...
Bilagor
IMG_4079.JPG
IMG_4081.JPG
IMG_4082.JPG
IMG_4086.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Nödvändig genomgång av K75c -86

Inläggav BmwMats » 2021-06-15/20:07

...
Bilagor
IMG_4087.JPG
IMG_4088.JPG
IMG_4090.JPG
IMG_4091.JPG
IMG_4092.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Nödvändig genomgång av K75c -86

Inläggav BmwMats » 2021-06-15/20:32

- Då börjar vi att plocka av dynan, det underlättar för att komma åt övre stötdämparinfästning. Dynan sitter med låsclips som man lättast tar av med en plattång.
Ett för gångjärnet på höger sida och ett för själva låsmekanismen.

- Hållaren för sidoväskorna sitter fast mot fotstödets sidoplatta med 5 mm insex.

- Själva fotstödets sidoplatta sitter med tre stycken 6 mm insexbultar.

- Därefter lossar vi själva sidoplattan och även släpper på vingmuttern längst bak på bromsstången mot slutväxelns bromsaxel, se upp för kablaget som man lossar uppe i ledningsnätet. Detta kablage är till för bromsljuskontakten.
Lirka ut/ned det mellan expansionskärlet och ramröret.
Bilagor
IMG_4093.JPG
IMG_4094.JPG
IMG_4095.JPG
IMG_4096.JPG
IMG_4097.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Nödvändig genomgång av K75c -86

Inläggav BmwMats » 2021-06-15/20:41

...
Bilagor
IMG_4098.JPG
IMG_4099.JPG
IMG_4100.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Nödvändig genomgång av K75c -86

Inläggav BmwMats » 2021-06-15/20:57

Nu är det dags för centralstödet att demonteras...
Fyra bult, 8 mm insex.
Sitter bultat upp i växellådan.
Bilagor
IMG_4101.JPG
IMG_4102.JPG
IMG_4103.JPG
IMG_4104.JPG
IMG_4105.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Nödvändig genomgång av K75c -86

Inläggav BmwMats » 2021-06-15/21:00

Hmmm... Har kanske inte riktigt "Mimmiputs" på denna hojen, men det är inte heller avsikten... :oops: :shock: :oops:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Nödvändig genomgång av K75c -86

Inläggav BmwMats » 2021-06-15/21:16

Nej, nu är det dags för en liten kaffepaus och nybakat...
Bilagor
IMG_4107.JPG
IMG_4109.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Nödvändig genomgång av K75c -86

Inläggav BmwMats » 2021-06-15/22:33

Då fortsätter vi med lite skruvande (jag står för muttrandet i vanlig ordning) :shock: :oops: :lol:

- Sidoplattan för fotstöden skall bort, samma sak här - 5 mm insex för bågen till sidoväskorna. 2 st.
- Ljuddämparen, sitter också fast med ovan skruvar. Dessutom en avgasklämma med insex original, men jag har tidigare bytt ut skruven till en 10 mm bultskalle.

Upptäckte att slutväxeln läcker olja från packboxen. Blir byte på denna frampå.
Även vevhusventilationen läcker någonstans, brukar vara standardfel att slangen mot luftburken ger sig med tiden. Har bytt sådana tidigare på mina K75'or.

Gummibälgen för kopplingens manöveraxel (genomgående genom växellådan) har gett sig och läcker olja.

Packboxen från motorns vevaxel ser ut att läcka undertill motorn, det är åtminstone fuktigt i delningsplanet mellan motorblock och växellåda.
Blir nog byte av den också.
Lamellerna är nog ingen fara med slitagemässigt, då jag kör lugnt och sansat, men dom kan ju vara kontaminerade av olja om nu packboxen läcker.
Vi får se när jag har rivit ner alltihop i kommande inlägg med bilder.

/BmwMats
Bilagor
IMG_4110.JPG
IMG_4111.JPG
IMG_4112.JPG
IMG_4113.JPG
IMG_4114.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Nödvändig genomgång av K75c -86

Inläggav BmwMats » 2021-06-15/22:35

...
Bilagor
IMG_4120.JPG
IMG_4115.JPG
IMG_4117.JPG
IMG_4118.JPG
IMG_4119.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Nödvändig genomgång av K75c -86

Inläggav BmwMats » 2021-06-15/22:37

...
Bilagor
IMG_4121.JPG
IMG_4122.JPG
IMG_4123.JPG
IMG_4124.JPG
IMG_4125.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Nödvändig genomgång av K75c -86

Inläggav BmwMats » 2021-06-15/22:37

...
Bilagor
IMG_4126.JPG
IMG_4127.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Nödvändig genomgång av K75c -86

Inläggav BmwMats » 2021-06-15/23:59

Sent på natten får den late brått... Nu börjar det roliga ;)

Missade initialt att nämna att denna typen av genomgång gör jag varje år på denna cykeln.
- Demontering av slutväxel, växellåda, infettning av splines på motorns utgående axel, splines på kardan mot växellåda, kardan mot slutväxel, svingens lagring i växellådan m.m.


Tappade ur oljan ur slutväxeln, fin och ljus till färgen som sig bör. 19 mm U-ringnyckel/hylsa erfordras.

På vintertid så är oljan grå och ful, men det är väl fukt som beblandar sig (eller inte) med oljan då den kondenserar invändigt i slutväxeln pga temperaturskillnaden utvändigt och drivaggregatet.
(som kallast har jag kört i minus -21 grader på vintern, då får nog oljan bekänna färg).

En viktig sak är att rengöra hastighetsgivaren som sitter i slutväxeln, den sitter med en 5 mm insex, var försiktig när den lossas, då den ofta är fastrostad/fastärgad i godset.
Jag brukar alltid applicera lite kopparpasta på gängorna så det går lätt att lossa dom vid nästa inspektion/service.

Själva givaren får man försiktigt lossa genom fram-och-återgående rörelser genom att vrida den.
Den delen som går ner i godset på slutväxeln är rund och har två stycken O-ringar, dom inoljas/infettas med olja/fett vid återmontering, så går det lätt att lossa den vid senare isärtagning.

Kabeln till hastighetsgivaren går längs svingen upp mot cykelns elhärva, och det finns ett skarvstycke placerat strax ovan expansionskärlet. Två kablar i det svarta skarvstycket. Bara att dra isär så lossar det lätt.
Återmontera detta med lite fett, gärna Volvo's lågtemperaturfett art.nr: 1161762 när allt skall på plats ånyo.

Oljepluggen för dräneringen har en liten magnet i centrum, den fylls ofta med fint metallspån.
Gör rent och blås torrt, samt byt eller inspektera aluminiumpackningen innan återmontering så den är hel och inte deformerad.

Oljepåfyllningspluggen görs ren och byt gärna packningen på den också vid återfyllning av ny transmissionsolja.
När det gäller transmissionsoljan så har jag använt BMW's original olja, dyr som rackarn, men jag har även köpt Castrol Driveline Syntrax Universal 75W-90, Motul Gear SAE 75W90, Spectro SPL Synthetic 75W140, men senaste två åren Biltema's Transmission Mineral Oil 80W-90 art.nr: 36-978.
Finner inte någon anledning att hälla i någon dyrare olja, då jag hellre byter ofta.
Det går två transmissionsoljebyten i slutväxeln på en vanlig service a' 1.000 mil, dvs 500 körda mil. Det blir ca var 6'e vecka med min körning.
Då känner jag mig säker på att det är fräscht, speciellt på vintern då oljan verkar få en del fukt inblandat pga kondens i slutväxeln.

Då lossar vi nu kabeln från hastighetsgivaren som sitter fastsatt med både gummihylsa samt clips på svingen, därefter lossar man nu slutväxeln genom att lossa fyra stycken bultar med brickor, storlek 8 mm insex.

Därefter är det bara att dra tillbaka slutväxeln i cykelns längsled, samt inspektera splinsen på både pinjong och kardanaxel så dom ser hela och fräscha ut.

Vad gäller rengörning, så är det nu läge att göra detta, avfettning och okulär kontroll igen av splinsen, därefter återinfettning då med lämpligt fett, ex.vis Staburags vansinnigt dyra fett, eller som jag - Vanligt Molybdendisulfidfett MoS2.
Går att finna på hyllan hos bla Biltema, art.nr: 36-415.
Har använt detta fett i alla år med gott resultat och ingen synlig förslitning på splinsen, och jag kör mycket med denna cykeln.

/BmwMats
Bilagor
IMG_4131.JPG
IMG_4132.JPG
IMG_4133.JPG
IMG_4134.JPG
IMG_4135.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Nödvändig genomgång av K75c -86

Inläggav BmwMats » 2021-06-16/00:00

...
Bilagor
IMG_4136.JPG
IMG_4137.JPG
IMG_4138.JPG
IMG_4139.JPG
IMG_4140.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Nödvändig genomgång av K75c -86

Inläggav BmwMats » 2021-06-16/00:01

...
Bilagor
IMG_4141.JPG
IMG_4142.JPG
IMG_4143.JPG
IMG_4144.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Nödvändig genomgång av K75c -86

Inläggav BmwMats » 2021-06-16/00:03

... och vad döljer sig här inne tro... :shock: :D
Bilagor
IMG_4145.JPG
IMG_4146.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Nödvändig genomgång av K75c -86

Inläggav BmwMats » 2021-06-16/00:22

Nu blir det dags för lite nattamat och kaffe.
Sedan får vi se om det blir mer skruvat inatt, eller om jag får påhälsning av Johan B. Lund... :shock: :? :lol:

Fortsättning följer :? kanske... :shock: Om ni vill... ;)

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Nödvändig genomgång av K75c -86

Inläggav Kovlingen » 2021-06-16/05:37

BmwMats skrev:Sedan får vi se om det blir mer skruvat inatt, eller om jag får påhälsning av Johan B. Lund... :shock: :? :lol:

Ja John B Lund känner jag till , och har hört :shock:
Säljer även högtalare tror jag :? Kan låta som en HD i vissa lägen :D
JBL.jpg
JBL.jpg (16.28 KiB) Visad 7745 gånger
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Nödvändig genomgång av K75c -86

Inläggav BmwMats » 2021-06-16/09:55

Gick till sängs vid halv tre i natt, träffade Johan B. Lund ganska snabbt. Vaknade fem över sex i morse och plockade på mig mekarkläderna igen.
Ny dag och nya muttranden... :D

Allt har gått bra hittills, alla skruvar och bultförband har släppt fint, tack vare att jag tidigare alltid smörjer in dom med en liten kladd med kopparpasta innan återmontering.

Det första som nu gjordes idag var att lossa facket ovanför batteriet, lossade kablarna från batteriet samt jordpunkten på växellådans vänstra sida. 4 mm insexbult.
Jag passade på att bevittna hur mycket ärg det har växt på batteripolerna under bara ett år, trots fett på polerna.
Batteriet mättes upp, av fabrikens uppmätta kapacitet 350 CCA(EN), är det numera bara 304 A kvar, 75% av kapaciteten.

Demontera elektroniklådan och dess kopplingshandske innan man går vidare i arbetsgången.

Lossade svingens lagring på höger samt vänster sida, 5 mm insex, samt svingens infästning vänster sida, 19 mm mutter.

Därefter dags att dra ur kardanstång med knut, jag brukar ta en stor polygrip, samt bända mot svingens bakända, men använd en träkloss emellan tången och svingens plana yta, så inga skador uppstår på den.
Dra ur kardanen helt, den sitter lite hårt i början, men det beror på att det sitter ett spårclips som håller den mot växellådans utgående axel.

Lossa därefter kopplingswiren från kopplingsarmen, se för guds skull till att inte kopplingsarmen nu faller ner av sig själv, då den är fjäderbelastad, då drar den sönder gummidamasken där kopplingsstången för frikopplingen sitter.
(Har själv gjord det tidigare, vill inte göra om det igen. Dom damaskerna ÄR dyra) :shock: :oops:
Bind nu upp kopplingsarmen till växellådan med hjälp av en bit najtråd eller spännband. Det är en billig försäkring mot att kopplingsarmen faller ner och drar sönder gummibälgen. ;)

Därefter drar man upp wiren inklusive den lilla smala damasken genom växellådans kilspår, se till att den inte går sönder, det är lätt gjort.
Jag brukar använda en smal tång för att greppa damasken och försiktigt lirka upp den genom växellådan.

Lossa innerskärmen från växellådans bakkant, lossa även plåten som håller skärmen upp mot ramen med två 10 mm's muttrar. Obs, tappa inte bort brickorna som även sitter mellan ramrör och muttrar.

Naja ihop jordkablarna så dom inte försvinner i röran, det är lättare att komma ihåg dom vid återmonteringen då.

Drag ur svingens lager på höger sida om cykeln, därefter även bulten med mutter på vänster sida.

Därefter är svingen lös, sånär på en liten gummibälg mellan sving och växellåda. Det är bara att dra rakt bakåt, då den endast sitter påträngd med en liten gummiläpp mot växellådan.

Häng upp expansionskärlet i ramröret, så den inte sitter ivägen för fortsatt arbete.
Bilagor
IMG_4148.JPG
IMG_4150.JPG
IMG_4152.JPG
IMG_4154.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Nödvändig genomgång av K75c -86

Inläggav BmwMats » 2021-06-16/09:57

...
Bilagor
IMG_4159.JPG
IMG_4160.JPG
IMG_4161.JPG
IMG_4162.JPG
IMG_4165.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Nödvändig genomgång av K75c -86

Inläggav BmwMats » 2021-06-16/09:59

...
Bilagor
IMG_4163.JPG
IMG_4164.JPG
IMG_4166.JPG
IMG_4167.JPG
IMG_4168.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Nödvändig genomgång av K75c -86

Inläggav BmwMats » 2021-06-16/10:01

...
Bilagor
IMG_4169.JPG
IMG_4170.JPG
IMG_4172.JPG
IMG_4173.JPG
IMG_4174.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Nödvändig genomgång av K75c -86

Inläggav BmwMats » 2021-06-16/10:04

Lossa nu plastkåpan över generatorn, den sitter med två 4 mm insexbultar mot motorblocket.
Bilagor
IMG_4175.JPG
IMG_4176.JPG
IMG_4177.JPG
IMG_4178.JPG
IMG_4179.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Nödvändig genomgång av K75c -86

Inläggav BmwMats » 2021-06-16/10:11

Nu är plastkåpan lös.

Lossa och dra isär kontakthuset för växellägesgivaren som sitter strax intill expansionskärlet.
Den går sedan ner under batterihyllan och in i växellådans bakkant.

Lossa därefter startmotorn, sitter fast med två stycken 5 mm insexbultar.
Vrid startmotorn moturs några grader (ca 10-15 grader) för att inte växellådan skall haka i startmotorn då den dras ur bakåt. (Man behöver inte demontera startmotorn helt med andra ord, en liten genväg bara) ;)

Lossa därefter växellådans grövre bultar som sitter infästade i ramen, 8 mm insexbular. En på vänster samt en på höger sida.
Bilagor
IMG_4180.JPG
IMG_4182.JPG
IMG_4183.JPG
IMG_4184.JPG
IMG_4185.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Nödvändig genomgång av K75c -86

Inläggav BmwMats » 2021-06-16/10:22

Vänster växellådsbult synlig på fotot. (8 mm insex)

Sätt gärna en domkraft under växellådan och lyften (eller golvet), blir lättare att stödja alltihop vid demonteringen.

Tillverka ett par glidpinnar för växellådan (8 mm's bult), varav ca 60-65 mm synlig glidyta utanför växellådans yttre yta. Lämpligt är ca 100 mm långa bultar samt att man filar ett mejselspår i ena ändan så man kan skruva i och ur dom vid användning.

Lossa nu växellådans sex stycken bultar från motorns bakkant (6 mm insexbultar).
Bilagor
IMG_4186.JPG
IMG_4187.JPG
IMG_4188.JPG
IMG_4189.JPG
IMG_4190.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Nödvändig genomgång av K75c -86

Inläggav BmwMats » 2021-06-16/10:26

Ersätt nu två av dessa bultar med glidpinnarna, en på var sida om växellådan, dvs en på vänster sida och en på höger sida om motorcykeln, se bilderna.

Nu skall växellådan vara lös, det är bara att dra bak den, var försiktig så att inte kopplingsstången inuti lådan skadas eller blir skev.
Det är viktigt att man är ytterst försiktig vid detta arbete.

Kontrollera igen att startmotorns infästning INTE tar i växellådan, går att ta en genväg genom att vrida startmotorn lite moturs.
Bilagor
IMG_4192.JPG
IMG_4195.JPG
IMG_4196.JPG
IMG_4198.JPG
IMG_4199.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Nödvändig genomgång av K75c -86

Inläggav BmwMats » 2021-06-16/10:32

Nu skall det bara vara att dra ur lådan bakåt i cykelns längdriktning.
Försiktighet skall iakttas så inte kopplingsstången deformeras. (den går ju in i lamellcentrum på motorn)

Voila, nu är växellådan lös ;)
Inspektera packboxen för ingående axel till växellådan med avseende på läckage eller skador.
På denna lådan så är fettets skyddande hinna fortfarande intakt, splinsen är helt perfekta fortfarande trots 25.000 mil och 36 år. (jo, hojen tillverkades sommaren 1985 som -86 års modell. (förserieproduktion ?)
Bilagor
IMG_4200.JPG
IMG_4201.JPG
IMG_4202.JPG
IMG_4203.JPG
IMG_4204.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Nödvändig genomgång av K75c -86

Inläggav BmwMats » 2021-06-16/10:37

Inspektera växellådan med avseende på läck och skador, splins m.m.

Kontrollera noga kopplingen och dess splines, att föregående infettning inte har varit för flödig så det skvätt ut på kopplingen eller lameller.
Allt fett har suttit där dom skall, med andra ord bara på splinsen.

Ser att det verkar rätt torrt och friskt utan läckage på packboxen för motorns utgående axel mot lådan, jag trodde att oljefuktningen igår kväll var från denna packbox, men det måste ha varit olja från den läckande gummidamasken för kopplingsarmen som har runnit framåt då cykelns stått lutad i backe möjligvis.
Bilagor
IMG_4205.JPG
IMG_4206.JPG
IMG_4207.JPG
IMG_4208.JPG
IMG_4210.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Nödvändig genomgång av K75c -86

Inläggav BmwMats » 2021-06-16/10:41

Jag kommer inte att demontera lamellerna, då det ser torrt och fint ut.
Dessutom känns kopplingen mycket frisk och tar bra.
Jag slirar dessutom minimalt på kopplingen under start, dessutom låga motorvarvtal, så jag misstänker att lamellerna fortfarande är i gott skick.

Ordning och reda på arbetsbänken är A och O.
Delar och verktyg måste ligga väl synliga och rengjorda mellan varven, åtminstone funkar jag så. :shock: :lol:
Bilagor
IMG_4212.JPG
IMG_4213.JPG
IMG_4214.JPG
IMG_4215.JPG
IMG_4216.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Nödvändig genomgång av K75c -86

Inläggav BmwMats » 2021-06-16/10:47

Ett tips till er med en MC-lyft om ni vill ha en extra arbetsyta vid hojen, det är att tillverka en liten stötta som jag har gjort på bilden. Tog ett vanligt V-järn och svetsade dit en liten kort skruv i ena ändan, en gummiklädd fot i andra, borrade ett litet 4 mm hål i uppkörningsrampen som skruven greppar tag i.
Foten är dessutom justerbar i stången, så man kan få uppkörningsrampen helt vågrät.

Blir mycket stadigt trevligt med en extra arbetsyta. ;)

Nu är det dags för rengörning av växellådan, fick ta våran tidigare katts kattlåda som vi sparat, den blir bra som olje och rengörningslåda för dyliga arbeten.

Fortsättning följer...

/BmwMats
Bilagor
IMG_4218.JPG
IMG_4219.JPG
IMG_4221.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Nödvändig genomgång av K75c -86

Inläggav BmwMats » 2021-06-16/17:47

Operation rengörning !

Titta vad mycket "äckel-päckel" som låg i gömmorna på växellådans bakkant. Huuuu... :o :shock:
Det återstår fortfarande en rejäl tvätt med avfettning, så även det sista försvinner, men man såg inte allt när inte gummibälgen satt på plats.

Ja förresten på tal om gummibälgen, den läckte i ovankant i gjutningen.
Ett litet mikroskopiskt hål som man kan ana ljus igenom om man håller den mot solen och tittar.
Det blir byte av den frampå, men jag måste ha igång hojen snart igen, så jag provar om jag kan täta det med gummisolution som tål både bensin och olja.

Har även slipat vissa aluminiumdelar, såsom batterihyllan som sitter på växellådan.
Därefter grundat med aluminiumprimer, nu även målad svart, men det kommer bilder först nästa inlägg på detta.

Patienten placerades på operationsbordet, ser att det läcker genom bälgen, en hel pöl har bildats redan efter en liten stund.

Blir till att åka till Kenneth's och beställa ny bälg, men jag vet ett den är hemsket dyr...

Fortsättning på denna historien lär fortsätta ett tag till...
Tack för att Ni har tagit er tid att titta så här långt ;)

Mvh BmwMats
Bilagor
IMG_4222.JPG
IMG_4223.JPG
IMG_4224.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Nödvändig genomgång av K75c -86

Inläggav BmwMats » 2021-06-16/17:48

...
Bilagor
IMG_4225.JPG
IMG_4226.JPG
IMG_4227.JPG
IMG_4228.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Nödvändig genomgång av K75c -86

Inläggav Kovlingen » 2021-06-16/18:07

BmwMats skrev:Tack för att Ni har tagit er tid att titta så här långt ;)

Alltid roligt att se folk jobba hårt :D Fy fasiken vad du ligger i å sliter :shock:
Tar du illa upp om jag kallar dej "meknörd" ?
Inte många skulle klar allt du ger dej in på :o :)
Edit : Men du ska väl ha nån nytta av "Salong Mats" :shock: :lol: .
Varning till besökare ! Få ingen chock ! :cry:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Nödvändig genomgång av K75c -86

Inläggav F800åkare » 2021-06-16/18:40

Sånt här gillar jag. :)
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Nödvändig genomgång av K75c -86

Inläggav BmwMats » 2021-06-16/18:40

Tack Kovlingen, jo det blir ju så i perioder...

Jag är egentligen rätt fascinerad av just arbete, jag kan sitta och titta på i timmar när andra jobbar och sliter... :lol:

Skämt å'sido, det är både nödvändigt och rätt trevligt att hålla ordning på sina saker, man får ju sällan något gratis i livet, så det man har skaffat sig har ju oftast kostat antingen pengar eller svett och tårar. Då får man ju inte låta det förfalla eller förfaras.

Jag tycker det är kul att gå ut och skruva lite, om det inte är nödvändigt eller under tidspress.
I detta fallet så behöver jag ju hojen lite då och då, så den måste bli färdig inom kort, men i värsta fall så finns ju andra hojar att ta till, men bara i nödfall.

Nej då, det gör inget att du kallar mig "meknörd", inget jag själv skulle säga, men kanske hobbymekare stämmer bättre in.
Tycker teknik, pilla med grejor och renovera är rätt trevlig avkoppling från det vanliga man gör till vardags.
Har ju även varit mekaniker en kort tid i livet, men det var bara ett tillfälligt arbete några år tills jag hittade vad jag ville arbeta med istället.
Man skall nog inte ha sitt levebröd som hobby också, det kanske blir för mycket av det goda i så fall :D

Det är roligt nu när man har lite plats och utrustning att stå och greja, tidigare som du vet så hade jag bara en grusad infart att stå på och skruva bil och MC på.
Hopplöst när det regnar, blåser och är kyligt och kallt.
Allt måste ju ihop samma dag, kan ju inte låta saker och tina vara nedplockade över natten.

Ha det gott själv Kovlingen, kul att du skriver lite här i tråden, du är den enda hittills som vågat sig på det :lol:

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Nödvändig genomgång av K75c -86

Inläggav BmwMats » 2021-06-16/18:41

F800åkare skrev:Sånt här gillar jag. :)


Aha, F800åkare hann att smita in före det jag skrev, trevligt ! :D
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Nödvändig genomgång av K75c -86

Inläggav Kovlingen » 2021-06-16/18:46

Jag läser ALLT ! :)
Åkej då ! Hobbymek ++ då :lol:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Nödvändig genomgång av K75c -86

Inläggav BmwMats » 2021-06-16/18:47

Har som jag skrev tidigare även lackerat batterihyllan, först slipat av 99 procent av all oxid och ärgning, det var dock svårt att få bort det i alla porer i metallen, dock har jag grundat batterihyllan med aluminiumgrund, därefter lackerat det med svart motorlack.

Tyvärr fick jag ingen skärpa i bilderna, och jag ids heller inte ta om dom just nu.
Kanske blir nya bilder i morgon eller till och med ikväll, men ni får hålla tillgodo med dom här så länge.

/BmwMats
Bilagor
IMG_4230.JPG
IMG_4231.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Nödvändig genomgång av K75c -86

Inläggav BmwMats » 2021-06-16/18:48

Kovlingen skrev:Jag läser ALLT ! :)
Åkej då ! Hobbymek ++ då :lol:


Tack Kovlingen, kul att åtminstone några tittar igenom detta, då det tar mycket tid i anspråk att både skruva, fotografera, redigera bilderna samt skriva text till alltsammans.

Kul kul kul... ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Nödvändig genomgång av K75c -86

Inläggav Magnus Brobeck » 2021-06-16/19:30

Jag läser allt!

Storebror
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Nödvändig genomgång av K75c -86

Inläggav BmwMats » 2021-06-16/19:39

Magnus Brobeck skrev:Jag läser allt!

Storebror


Kunde väl ge mig den på att det fanns ett Argusöga som vakar över vad som skrivs här... hehehe... ;)
Eller är det som så att du märker att serverns hårddisk börjar gå varm av alla bilder som jag lägger in ?
:o :shock: :lol:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Nödvändig genomgång av K75c -86

Inläggav Bengt-Åke Vestman » 2021-06-16/20:36

Kul att följa ditt projekt! Behöver du en paus kan jag rekommendera Biltokig avsnitt 2 på SVT som jag såg i går kväll när du förmodligen stod och skruvade. Där var en herre som var makalös på att renovera bilar. Jag följer tråden tills jag blir utslängd härifrån.
Yamaha FJR 1300 -11
Vespa Sprint -67
Användarvisningsbild
Bengt-Åke Vestman
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2012-08-07/11:21
Ort: Örnskölsvik

Re: Nödvändig genomgång av K75c -86

Inläggav Håkan » 2021-06-16/21:03

Fortsätt Mats, vi läser. :D
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Nödvändig genomgång av K75c -86

Inläggav BmwMats » 2021-06-17/10:30

Var en sväng till Kenneth's MC och beställde delar i morse.
Skulle ha sex delar för renoveringen, en fanns på lager.
Får se när dom andra artiklarna dyker upp, fanns tydligen i Tyskland på något centrallager.
En del artiklar fanns inte längre att få tag på i dagsläget, får se när och om dom kan få tag i dessa, bland annat den lilla vevhusslangen som sitter mellan motor och luftburk.

Gummibälgen för kopplingen som sitter bak på växellådan och tätar tryckstången för kopplingen mot kopplingsarmen kommer att komma in, osäkert leveransdatum.

Packboxen för slutväxeln fanns på lagerhyllan, nu kan jag åtminstone avhjälpa den inkontinens som drabbat min trotjänare. Övriga reservdelar får vi vänta på ett tag till.

Fantastisk servicenivå hos ägaren Martin Sandh, hjälpsam och gav mycket tips.
Kan bara rekommendera denna butik som alltid ställer upp i nöden.

När jag ändå var där så införskaffades en tub med Staburags NBU 30 PTM. ;)
Här skall smörjas splines för fulla muggar... :)

BmwMats
Bilagor
IMG_4233.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Nödvändig genomgång av K75c -86

Inläggav BmwMats » 2021-06-17/13:44

Bengt-Åke Vestman skrev:Kul att följa ditt projekt! Behöver du en paus kan jag rekommendera Biltokig avsnitt 2 på SVT som jag såg i går kväll när du förmodligen stod och skruvade. Där var en herre som var makalös på att renovera bilar. Jag följer tråden tills jag blir utslängd härifrån.


Tack Bengt-Åke ! ;)
Om vår moderator Magnus mot förmodan skulle slänga ut dig, så skall jag ha ett allvarligt samtal med honom :lol:

Aha, programmet "Biltokig"... :shock:
Tittar inte på TV, förutom den obligatoriska Kalle Anka på julafton, men det är bara av nostalgi och tradition.
Visste inte ens om att det gick ett program som heter så på TV... :oops:
Kanske finns på SVT Play som jag kan nå via datorn, skall testa frampå och se om jag kan hitta det.
(Det enda med bilar som gick på TV förr var ju Trafikmagasinet med Perstad och Glenning. Träffade sistnämnda person för många år sedan på jobbet, det var under en testkörning och uppvisning av företagets vagnpark.)

Tack än en gång för tipset om programmet, får se om jag får några minuter över frampå... :D

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Nödvändig genomgång av K75c -86

Inläggav BmwMats » 2021-06-17/13:48

Håkan skrev:Fortsätt Mats, vi läser. :D


Hehehe... Misstänkte nästan det Håkan... ;)
Vore mycket trevligt om du har lust att kommentera och/eller ge mig lite "bannor" om jag gör fel, eller hytta med hela näven när du ser att jag använder något från Blå Butiken... :D
Dock har jag rivit isär mina olika K75-hojar ett antal gånger med avseende på samma översyn, och det har inte blivit en massa skruvar, kolvar och annat över efteråt ;)
Borde ju gå denna gången också, eller... :oops: :shock: :lol:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Nödvändig genomgång av K75c -86

Inläggav GSven » 2021-06-17/20:33

""Aha, programmet "Biltokig"... :shock:
Tittar inte på TV,...."

fortsätt gärna visa hur man sköter om sin motorcykel. Vi läser och inspireras!
Det är inte bara Staburags som förpackas i tub.
Biltokig finns också på tub
Kanske du kan titta medan färgen torkar eller kompressorn bygger upp tryck i tvilling-tankarna.
https://www.youtube.com/channel/UChPHvk ... xQEJMdpRmQ
svtplay har program du redan betalat för: https://www.svtplay.se/video/31573014/b ... id=8ZDk6Po
Sven
Sven Erik
R 1250 GS -22
GSven
 
Inlägg: 251
Blev medlem: 2015-06-16/20:45

Re: Nödvändig genomgång av K75c -86

Inläggav BmwMats » 2021-06-17/20:46

Nu var det kväll igen, alla delar som jag behöver finns inte att tillgå, så det får ligga på is tills jag fått tag på dom.
Jag kommer att smågreja lite och fixa lite annat på hojen under tiden.

Försökte få två defekta slutväxlar att bli en fungerande, men för tillfället så står hojen stilla tills jag fått någon av dessa fungerande till 100%.
Den jag hade på cykeln läcker ju som bekant olja som jag skrev igår, inte mycket, men jag gillar inte att den fuktas och har tendens till inkontinens på mitt golv.

Då är det värre med gummibälgen till kopplingsarmen mot växellådan, jag kan, men vill inte återmontera växellådan förrän jag har en ny bälg att tillgå. Dock skall jag försöka mig på att täta bälgen med något "undermedel" som liknar gummi och håller mot oljeprodukter.

Då jag ändå hade ner växellådan så lossade jag även batterihyllan samt dess fastsättning och gjorde rent.
Samtliga dessa delar är nu putsade rena från rost och korrosion.

Aluminiumprimer för batterihyllan, plåtbygel och skruvar grundade med rostskyddsprimer.
Därefter lackade med svart färg, respektive silverfärg, därefter klarlackade två lager.

Nu blir det roligt att lyfta på sadeln framöver och se hur det blänker.

Solen har varit på sitt bästa humör idag, så det var skönt att vara utomhus och lacka/slipa.
Ännu en dag till ända, blev inte så mycket gjort idag, förutom en tur till Kenneth's MC och sökte delar.

Kör vackert - BmwMats
Bilagor
IMG_4236.JPG
IMG_4237.JPG
IMG_4238.JPG
IMG_4239.JPG
IMG_4240.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Nödvändig genomgång av K75c -86

Inläggav BmwMats » 2021-06-17/20:47

...
Bilagor
IMG_4241.JPG
IMG_4242.JPG
IMG_4266.JPG
IMG_4267.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Nödvändig genomgång av K75c -86

Inläggav BmwMats » 2021-06-17/20:51

GSven skrev:""Aha, programmet "Biltokig"... :shock:
Tittar inte på TV,...."

fortsätt gärna visa hur man sköter om sin motorcykel. Vi läser och inspireras!
Det är inte bara Staburags som förpackas i tub.
Biltokig finns också på tub
Kanske du kan titta medan färgen torkar eller kompressorn bygger upp tryck i tvilling-tankarna.
https://www.youtube.com/channel/UChPHvk ... xQEJMdpRmQ
svtplay har program du redan betalat för: https://www.svtplay.se/video/31573014/b ... id=8ZDk6Po
Sven


Hehehe... Jag får väl försöka ratta in SVT Play och "Biltokig". Får väl någon tidslucka för detta också :D
Hmmm, jo, det tar lite tid nu att bygga upp trycket i tankarna, men då får jag väl botanisera lite i kylskåpet och kanske ta en koppkaffe under tiden, gärna i kombination med "Biltokig" :lol:

Gläds åt era kommentarer, det ger mig så mycket tillbaka.

Väl mött här igen !
/Mats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Nästa

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst