Noget om fora

Noget om fora

Inläggav makita » 2021-06-17/17:07

Fora er generelt døende, dette er ikke undtaget. Det er en ret lille kerne, som holder diskussionerne i gang.
De bliver ikke flere ved at udelukke ikke medlemmer fra forum. Forum har været brugt til at skabe kontakt mellem motorcyklister i hele Norden. Den mulighed forsvinder når kun medlemmer har adgang. Og det virker begge veje, en "udlænding" tilmelder sig nok ikke Sveriges bmw-klub for at hjælpe med oplysninger om ture, eksempelvis.
Friløbere på fora? Det findes jo ikke. Du kan ligesåvel få information fra et ikke-medlem som et ikke-medlem kan få information fra et medlem.

For mit eget vedkommende er beslutningen om kun medlemsadgang ikke et stort problem, jeg kører ikke længere motorcykel, og underholder mig blot ved at læse med.
God vind fremover.
Orla Pedersen
Fra Danmark.
O.Pedersen
http://www.tfv-org.dk
Användarvisningsbild
makita
 
Inlägg: 77
Blev medlem: 2007-09-02/14:26

Re: Noget om fora

Inläggav jurrejo » 2021-06-19/09:04

Bra skrivet, håller med.
jurrejo
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2013-05-03/05:22

Re: Noget om fora

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-06-19/10:32

Jag håller med i sak - men som webmaster beskrivit på annan tråd, sätter tekniken gränser.
Det är tråkigt, men "verkligheten är vår värsta fiende" (påstås Olof Palme ha sagt).
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Noget om fora

Inläggav Bengt-Åke Vestman » 2021-06-19/11:01

Bror Gårdelöf skrev:Jag håller med i sak - men som webmaster beskrivit på annan tråd, sätter tekniken gränser.
Det är tråkigt, men "verkligheten är vår värsta fiende" (påstås Olof Palme ha sagt).
Menar du då att datasystemen är verkligheten som vi människor behöver anpassa oss till?
Yamaha FJR 1300 -11
Vespa Sprint -67
Användarvisningsbild
Bengt-Åke Vestman
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2012-08-07/11:21
Ort: Örnskölsvik

Re: Noget om fora

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-06-19/11:13

Eftersom jag själv är tämligen rudis på datasystem, medan webmaster inte är det, tror jag på honom.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Noget om fora

Inläggav Magnus Brobeck » 2021-06-19/15:50

Bengt-Åke Vestman skrev:
Bror Gårdelöf skrev:Jag håller med i sak - men som webmaster beskrivit på annan tråd, sätter tekniken gränser.
Det är tråkigt, men "verkligheten är vår värsta fiende" (påstås Olof Palme ha sagt).
Menar du då att datasystemen är verkligheten som vi människor behöver anpassa oss till?


Om du vill argumentera om saken, gör det med mig inte Bror. För övrigt behövs det inga Halmgubbar i argumentationen utan vi kan hålla oss till fakta.

Forumets tekniska plattform är gammal och behöver uppgraderas, det har den behövt länge. Det har inte låtit sig göras samtidigt som hemsidan för den ligger separat och det skulle ha krävt ytterligare ett projekt // med hemsidesprojektet vilket blir kostsamt i förhållande till de begränsade resurser vi har. Nu har vi snart kommit till vägs ände och behöver se över saken för att hitta bästa lösning på dilemmat.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Noget om fora

Inläggav Bengt-Åke Vestman » 2021-06-19/16:45

Magnus Brobeck skrev:Om du vill argumentera om saken, gör det med mig inte Bror. För övrigt behövs det inga Halmgubbar i argumentationen utan vi kan hålla oss till fakta.

Forumets tekniska plattform är gammal och behöver uppgraderas, det har den behövt länge. Det har inte låtit sig göras samtidigt som hemsidan för den ligger separat och det skulle ha krävt ytterligare ett projekt // med hemsidesprojektet vilket blir kostsamt i förhållande till de begränsade resurser vi har. Nu har vi snart kommit till vägs ände och behöver se över saken för att hitta bästa lösning på dilemmat.

Med vänlig hälsning, Magnus

Oj, det var verkligen inte meningen att trampa på några tår och syftet var inte heller att argumentera för forumets eventuella öppenhet. Inlägget var mer av filosofisk karaktär och jag förstod inte att det kunde tas emot så. Jag är inte betalande medlem och jag kräver inget och förväntar mig inget.
Yamaha FJR 1300 -11
Vespa Sprint -67
Användarvisningsbild
Bengt-Åke Vestman
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2012-08-07/11:21
Ort: Örnskölsvik

Re: Noget om fora

Inläggav BmwMats » 2021-06-19/17:37

Bengt-Åke Vestman skrev: Jag är inte betalande medlem och jag kräver inget och förväntar mig inget.


Det är trevligt att ha dig med här på forumet i vilket fall som helst Bengt-Åke ! :D
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Noget om fora

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-06-19/17:37

Personligen tycker jag att utvecklingen är negativ.
Facebock, Twitter, Instagram, och andra likartade sociala medier har tagit över, och dessa medier tillåter ingen längre eller större diskussion mellan personer.
Dessutom slutar inlägg med kommentarer som kan likna en diskussion snart långt ned i "rullen" med inlägg och glöms bort.
Få och långa har ersatts av många och korta.

Hur många gånger har man inte sett ett inlägg på Facebook där bästa däcket för en GS efterfrågas?
En sökfunktion finns, men folk vet inte hur man använder den, och dessutom är folk korkade då svaret som inkommit i tusentals redan omöjligtvis gäller just den frågande personens GS eftersom den bevisligen måste vara helt världsunik.
Tillräckligt många gånger för att jag numera "hatar" själva frågan.

Nä, forum är för smarta personer.
Personer som vill diskutera, lära sig, och som bryr sig.
Motsatsen gäller för övriga sociala medier.
Här är det enbart "instant gratification" typ jag har ätit en glass så nu måste du berömma mig för hur duktig jag är.
Uppskattningvis 98% av alla inlägg som görs på dessa medier är av totalt ointresse för alla utom den som gör inlägget.
Uppskattningvis 90% av alla inlägg som görs på dessa medier kan möjligen vara av intresse för den som gör inlägget och hans eller hennes absolut närmaste umgängeskrets.
Ändå gödslas hela världen med dessa totalt ointressanta inlägg/statusuppdateringar.

Undertecknad är inte oskyldig utan har tvingats använda även andra sociala medier då bekantskapskretsen har övergivit forum.
Fast saknaden efter forum så som kommunikationsmedel är stor.
Senast redigerad av Måns Ulveståhl 2021-06-19/17:45, redigerad totalt 2 gånger.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Noget om fora

Inläggav BmwMats » 2021-06-19/17:40

Håller fullständigt med dig Måns (för en gångs skull) :D
Gillar inte ansiktsboken, även om jag har en sida där, men den uppdateras kanske fem gånger per år i bästa fall.
Tror jag har gjort två inlägg i några BMW distrikts sidor på senaste året.

Gillar definitivt detta forum !!!
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Noget om fora

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-06-19/17:52

"Jag-håller-alltid-med-Måns-för-mitt-eget-bästa"Mats,

Vi borde starta ett antiparti så som tex Miljöpartiet med fokus på omgivningens miljöförstörning.
Fast denna gång med fokus på sociala mediers elektroniska miljöförstörning av omgivningen.
Ge oss tillbaka kobratelefonen och det fasta nätet :mrgreen:

PS.
Detta inlägg är sponsrat av fattighjonet Postnord och dess brevbärare med numera usel fysisk hälsa :D
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Noget om fora

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2021-06-19/19:20

Nå vet ikke jeg hvilke planer som finnes for forumet, og hva endringene innebærer.

Men, som medlem av Svenska Jaguarklubben har jeg sett at en endring med samme begrunnelser medførte en integrering av forumet i websiden. Dette gjorde forumet helt ubrukelig som diskusjonsforum, og det er nærmest utdødd. Som kunnskapskilde og oppslagsverk er det nå ubrukelig.

Igjen; jeg vet ikke om det er det samme som planlegges her, og som det sies her, det er en liten hard kjerne som holder forumet levende. Og at diskusjonsfora som dette snart er historie.

Kanskje vi tar en prat om dette i Örebro senere?
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Noget om fora

Inläggav BmwMats » 2021-06-19/19:25

Det vore ju mycket ledsamt om det blir som du nämnde Odd Arne, för man ser fram mot varje dag att få botanisera runt och läsa om vad som vi alla har gjort, nya inlägg och allsköns annat.

Vore mycket tråkigt om forum likt detta går i graven. :shock: :(
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Noget om fora

Inläggav Bengt-Åke Vestman » 2021-06-19/20:56

Vårt liv är en vindfläkt, en saga, en dröm,
en droppe som faller i tidernas ström.
Den skimrar i regnbågens färg en minut,
brister och faller och drömmen är slut.

Nils Ferlin
Yamaha FJR 1300 -11
Vespa Sprint -67
Användarvisningsbild
Bengt-Åke Vestman
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2012-08-07/11:21
Ort: Örnskölsvik

Re: Noget om fora

Inläggav Fredric Fredricson » 2021-06-20/00:28

Det är sant att det är stor skillnad på forum som detta och sociala medier som facebook m.fl.

I facebook kan man skapa en egen "grupp" och bjuda in folk om man vill diskutera en väldigt specifik fråga, det är väl det närmaste man kan komma ett forum men duger inte alls om vi vill prata vidare som vi gör nu.

Jag är inte rädd för facebook och finns där med ett par hundra "vänner" men jag gillar inte facebook speciellt. Det finns dock en hel del grupper där jag är med och har nytta av, som t.ex. smc-instruktörernas grupp och andra liknande. Youtube använder jag för underhållning och nyhetsforum och för att publicera filmer jag tagit på smc körningar. Twitter, tiktok m.fl. använder jag inte.

Jag vet inte hur det nya forumet kommer se ut men jag hoppas det inte är allt för annorlunda mot det vi har idag. Lite synd är det att en del medlemmar försvinner.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Noget om fora

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-06-20/04:35

Fast; medlemmarna försvinner ju inte - eller behöver i alla fall inte försvinna.
Det blir icke-medlemmarna, som inte längre kan använda Forum.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Noget om fora

Inläggav Fredric Fredricson » 2021-06-20/11:51

Bror Gårdelöf skrev:Fast; medlemmarna försvinner ju inte - eller behöver i alla fall inte försvinna.
Det blir icke-medlemmarna, som inte längre kan använda Forum.

Menade forummedlemmar, som ju idag inte nödvändigtvis är klubbmedlemmar.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Noget om fora

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2021-06-20/18:41

Jeg kan ikke så mye om de tekniske og IT-messige forutsetninger og begrensninger i å drive et forum som f.eks dette til BMW MC-klubben.

Men flere av dere kjenner sikkert til ADVrider-forumet.

Der finnes 350.000 medlemmer fra hele verden, og det finnes ingen begrensninger i opplasting av bilder. Man snarere tvert om oppfordrer til å laste opp bilder.

Det kan ha noe med økonomi å gjøre, at ADVrider har penger nok? Jeg vet ikke, men undrer meg litt.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Noget om fora

Inläggav Magnus Brobeck » 2021-06-20/21:39

Odd Arne Kjørstad skrev:Igjen; jeg vet ikke om det er det samme som planlegges her, og som det sies her, det er en liten hard kjerne som holder forumet levende. Og at diskusjonsfora som dette snart er historie.

Kanskje vi tar en prat om dette i Örebro senere?


Självklart skall vi prata om detta i Örebro, jag blir dock lite förbryllad över dina funderingar kring de planer som BMW MC klubben har. Jag kan garantera att det inte är "Jaguarklubbens forumhaveri verkar lovande, det kopierar vi rakt av."

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00


Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst