Uppfräschning av vinterhjul

Uppfräschning av vinterhjul

Inläggav BmwMats » 2021-06-20/13:57

Dags att ta tag i gamla synder idag... :shock: :oops:
Bytte ju till sommardäck på hojen i våras, men dom gamla vinterhjulen blev bara ståendes utan att tvättas av.
Dessa fälgar har tjänstgjort som vinterfälgar under några år, men det märks att salt och fukt sätter sina spår med tiden tyvärr.

Dom var kanske inte dom snyggaste då jag köpte dom begagnade, men ändå i hyfsat skick.
Enbart bakre fälgen är någorlunda utseendemässigt fortfarande, framfälgen ser bedrövlig ut.

Upptäckte gravrost på bromsskivorna, ena sidan var värst gällande rostskador.
Tvättade av alltsammans med fälgrengörning, avfettning och rejäl inpensling av dessa medel i fyra omgångar.

Fortfarande ser framfälgen ut att vara smutsig, men det är till största delen klarlacken som frätt bort, stenskott och liknande har ju även det hjälpt till att skada lackförseglingen.

Demonterade skivorna och rengjorde dessa, polerade av med nylontrissa och maskin, nu försvann åtminstone den del av rosten som låg på ytan.

Kommer att rugga upp ytan lite till, det finns material kvar då tjockleken nu är 3,60 mm samt 3,65 mm kvar.
Minsta tjocklek enligt specifikation är 3,556 mm, så det är fyra tusendelar kvar tills minsta tjocklek ;)
Nåja, på vintertid så bromsar jag inte mycket, man vågar inte göra det i halkan, utan ekipagets retardation får ske medelst avdrag på gasen i god tid.
Med andra ord så får dessa hänga med några säsonger till :lol:
Det gäller dock att beläggen är hyfsat tjocka, så inte kolvarna pressas ut för långt ur oken.

Fortsättning lär följa med avseende på vinter(h)julhistoren.

/BmwMats
Bilagor
IMG_4405.JPG
IMG_4406.JPG
IMG_4407.JPG
IMG_4408.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Uppfräschning av vinterhjul

Inläggav BmwMats » 2021-06-20/13:58

...
Bilagor
IMG_4409.JPG
IMG_4410.JPG
IMG_4411.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Uppfräschning av vinterhjul

Inläggav F800åkare » 2021-06-20/14:34

Jag skulle glasblästra skivorna, på stål har glaset ingen verkan men det tar all lös smuts och lämnar en ren yta som kan målas (centrum på skivorna). Fälgarna likaså om man vill lägga ny färg och få en fräsch yta att jobba på.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Uppfräschning av vinterhjul

Inläggav BmwMats » 2021-06-20/19:45

Låter trevligt, dock har jag inte provat glasblästning tidigare.
Har en lågprisblästermunstycke som jag blästrat sand med, vore kul att prova frampå.

Tack för tipset F800åkare ! ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län


Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst