Dags att ta tag i gamla synder idag...
Bytte ju till sommardäck på hojen i våras, men dom gamla vinterhjulen blev bara ståendes utan att tvättas av.
Dessa fälgar har tjänstgjort som vinterfälgar under några år, men det märks att salt och fukt sätter sina spår med tiden tyvärr.
Dom var kanske inte dom snyggaste då jag köpte dom begagnade, men ändå i hyfsat skick.
Enbart bakre fälgen är någorlunda utseendemässigt fortfarande, framfälgen ser bedrövlig ut.
Upptäckte gravrost på bromsskivorna, ena sidan var värst gällande rostskador.
Tvättade av alltsammans med fälgrengörning, avfettning och rejäl inpensling av dessa medel i fyra omgångar.
Fortfarande ser framfälgen ut att vara smutsig, men det är till största delen klarlacken som frätt bort, stenskott och liknande har ju även det hjälpt till att skada lackförseglingen.
Demonterade skivorna och rengjorde dessa, polerade av med nylontrissa och maskin, nu försvann åtminstone den del av rosten som låg på ytan.
Kommer att rugga upp ytan lite till, det finns material kvar då tjockleken nu är 3,60 mm samt 3,65 mm kvar.
Minsta tjocklek enligt specifikation är 3,556 mm, så det är fyra tusendelar kvar tills minsta tjocklek
Nåja, på vintertid så bromsar jag inte mycket, man vågar inte göra det i halkan, utan ekipagets retardation får ske medelst avdrag på gasen i god tid.
Med andra ord så får dessa hänga med några säsonger till
Det gäller dock att beläggen är hyfsat tjocka, så inte kolvarna pressas ut för långt ur oken.
Fortsättning lär följa med avseende på vinter(h)julhistoren.
/BmwMats