Projekt "Mimmimeter"

Re: Projekt "Mimmimeter"

Inläggav BmwMats » 2021-06-27/06:59

Mycket intressant detta CG Arvidsson... :)

Sparar denna information, kan vara guld värd OM man behöver justera "the butterfly bridge" i framtiden.

Kan nämna att enbart synkroniseringen som gjordes ovan på K75s blev MYCKET lyckad, motorn går jämnt och fint, riktigt glad över resultatet efter arbetet med hjälp av "Mimmimetern".
Kommer att utföra detta på övriga cyklar också.

Det enda som jag drar mig för lite är att göra det på min R60'a som inte har uttag för vacuumslangar på förgasarna. Vill helst inte borra i godset på dom och göra några nipplar som jag kan ansluta slangarna på.
(Tycker nästan det vore ett helgerån att ändra på original, även om cykeln i sig definitivt inte är original i övrigt)... :oops:
Men det tål att tänkas på, innan man sätter borrmaskinen i förgasarhalsarna... :roll:

Återkom gärna CG Arvidsson när du tänker dig utföra din justering av din K1100-motor, önskar följa ditt arbete, gärna med bilder och text under resans gång !

Lycka till !

/Mats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Projekt "Mimmimeter"

Inläggav Kapten Stofil » 2021-06-27/20:33

CG Arvidsson skrev:Efter vad jag förstått så ska de så kallade "butterfly"- vara inställda från fabrik och får inte röras. Dessa är ju kopplade till den ensamma gaswiren. I änden på denna anordning finns ju någon sorts givare som talar om hur länge spridaren ska vara öppen. Vet att jag synkade mot denna anordning vilket nog är fel. Synkningen ska tydligen göras på mässingsskruven på varje spällhus. Börjar tro att det fula tändstiftet jag bytte var i samma cylinder som en trilskande spridare.


Alla K-maskiner har väl insprutning, i så fall är det luftmängdmätaren, som sitter i locket på luftburken på K75/100-maskinerna, som via elektroniken talar om insprutningstiden. Den svarta grejen med elkontakt i änden på gaswiren är en brytare som anger tomgång eller i förekommande fall fullgas, då särskilda villkor gäller för insprutningstiden.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Projekt "Mimmimeter"

Inläggav BmwMats » 2021-06-27/21:05

Det är korrekt, spjällhuskontakt kallas den för och på K75 samt K100 är det en simpel mikrobrytare som sitter i denna.
Den känner av tomgångsposition och även fullgasläge.
Det är tre stift till denna, varav den mittre är gemensam för de båda lägena.

Luftmängdmätaren i luftburken känner av mängden luft som motorn vill ha, beroende på hur mycket man gasar och ger information till elektroniken hur mycket bränsle den skall pytsa in via dom elektriskt styrda ventilerna på bränslespridarna.
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Projekt "Mimmimeter"

Inläggav BmwMats » 2021-06-27/21:07

Senare modeller (möjligtvis K1100) har en potentiometer som känner av exakt hur spjällhusaxeln vrider sig beroende på hur mycket man gasar, det ger även en bättre kontroll på bränsle/luftblandning.
Men det kom på senare modeller av K-maskinerna.

Dom gamla med mikrobrytare hör man när den ger kontakt i tomgångsläget. Det säger "klick" ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Projekt "Mimmimeter"

Inläggav BmwMats » 2021-06-27/21:43

Var ute på en andra testrunda på hojen som jag synkroniserade med "Mimmimetern".
Den går ofantligt mycket jämnare efter att den blev injusterad, dock kan jag fortfarande uppfatta en tendens till att den går lite orent vid 3500 rpm om jag varvar upp den och kör på 1'ans växel i jämn hastighet.
Det är ju dock ett körfall man normalt aldrig gör, men jag ville ändå bara testa hur den kändes.

I övrigt mycket jämnt och fint, kan rekommenderas att göra en sådan här kontroll/justering om nu er hoj skulle gå lite ojämnt.
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Föregående

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst