Projekt "Mimmimeter"

Projekt "Mimmimeter"

Inläggav BmwMats » 2021-06-21/20:02

Har tidigare sökt här på forumet efter bilder på Mimmi´s Mimmimeter, men bilderna verkar ha försvunnit i den gamla delen av forumet. Däremot fanns texterna kvar, så jag hoppas att jag gör rätt nu när jag skall tillverka en sådan.

Tanken var att den skall klara alla 2, 3 samt 4-cylindriga motorer, därav att den kommer att ha fyra slangar, varav man kan plugga/täta dom som inte kommer att användas om cylindrarna är färre på hojen man skall mäta på.

Börjar med att göra ett kopparrör med pålödda nipplar, fyra stycken till antalet, och sedan leda upp fyra långa slangar därifrån och uppåt.
Har målat en lång brädbit (troligtvis över 2 meter lång) med vit färg, vilket torde ge bra bakgrund för avläsning av nivåerna.

Detta är bara början av projektet, kommentera gärna och kom med idéer under resans gång ! ;)

Mvh BmwMats
Bilagor
IMG_4441.JPG
IMG_4442.JPG
IMG_4443.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Projekt "Mimmimeter"

Inläggav BmwMats » 2021-06-21/20:04

Borrar fyra hål, en för varje nippel och slang.
Bilagor
IMG_4446.JPG
IMG_4445.JPG
IMG_4447.JPG
IMG_4448.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Projekt "Mimmimeter"

Inläggav BmwMats » 2021-06-21/20:44

Tillverkar fyra små anslutningsnipplar...
Det gäller att ha rätt kurvatur och form för att passa röret som dom skall sitta på.
Bilagor
IMG_4449.JPG
IMG_4450.JPG
IMG_4451.JPG
IMG_4452.JPG
IMG_4453.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Projekt "Mimmimeter"

Inläggav BmwMats » 2021-06-21/20:45

Hittade ingen silvertejp att sätta fast dom med, så det får bli lödning istället... :lol: :mrgreen: ;)
Bilagor
IMG_4454.JPG
IMG_4455.JPG
IMG_4456.JPG
IMG_4457.JPG
IMG_4459.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Projekt "Mimmimeter"

Inläggav Kovlingen » 2021-06-21/20:55

Jag kan inte mer än le åt din energi Mats , :D
Ordet "UppfinnarJocke" från "Kalle Anka" har fått en ny innebörd ;)
Hade gött UppfinnarMats ! :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Projekt "Mimmimeter"

Inläggav BmwMats » 2021-06-21/21:03

Kovlingen skrev:Jag kan inte mer än le åt din energi Mats , :D
Ordet "UppfinnarJocke" från "Kalle Anka" har fått en ny innebörd ;)
Hade gött UppfinnarMats ! :)


Tackar och bockar Kovlingen ! :)

Som du kanske vet, så gillar jag att pyssla med saker och ting, och en sådan här käck Mimmimeter är ju guld att ha för att synkronisera det hela korrekt på hojarna.
Jag misstänker att mina gamla K75s inte är riktigt 100% korrekt, då jag upplever små fina ryckningar vid lättlast (yrkesskadad vad gäller tekniska termer som du märker) :oops: :lol:

Det har länge varit på tapeten att tillverka en sådan här tingest, men jag vill gärna göra det både snyggt och med lite kärlek, ungefär som dom säger på Pågens bageri ;)

Man måste göra något och hålla sig sysselsatt med något tekniskt, låta den grå massan uppe i kontoret (huvudet) få jobba lite också.

Tack för dina superlativ, det glädjer en gammal knutte som mig.

Dessutom så får jag väl tillägna detta projektet vår allas fantastiska Mimmi här på forumet, som fick sin Mimmimeter uppkallad av en annan forummedlem för många år sedan. ;)

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Projekt "Mimmimeter"

Inläggav Kovlingen » 2021-06-21/21:12

BmwMats skrev:Tack för dina superlativ, det glädjer en gammal knutte som mig.

"GAMMAL knutte" :? Ja hur menar du då ? ? ? ? Knutte räcker nog tror jag :shock: 8-)
Jag klev just över en ny gräns före helgen :(
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Projekt "Mimmimeter"

Inläggav BmwMats » 2021-06-21/21:14

Kovlingen skrev:
BmwMats skrev:Tack för dina superlativ, det glädjer en gammal knutte som mig.

"GAMMAL knutte" :? Ja hur menar du då ? ? ? ? Knutte räcker nog tror jag :shock: 8-)
Jag klev just över en ny gräns före helgen :(


Tack, men allt är ju relativt... Men dom säger ju att jag ser ut som sjutton, men det är väl åldern dom syftar på, eller... :shock: :oops: :(

Jaha, då får jag GRATULERA dig i efterhand Kovlingen, GRATTIS GRATTIS :D :D :D
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Projekt "Mimmimeter"

Inläggav BmwMats » 2021-06-21/21:17

Trådens fortsättning följer förhoppningsvis i morgon om man lever och har hälsan då... :shock: :roll:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Projekt "Mimmimeter"

Inläggav lordnisse » 2021-06-21/21:19

Värsta lyxbygget ju, en annan byggde med slang och lite plast t-skarvar, det funkar fint det också.
Ett råd som du säkert tänkt på är att se till att det inte suger tjuvluft vid nipplarna på sprutet när slangen blir varm, små slangklämmor eller en slang som pallar värmen går bra.
Mvh Henrik
lordnisse
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 2008-08-09/21:57

Re: Projekt "Mimmimeter"

Inläggav BmwMats » 2021-06-21/21:24

lordnisse skrev:Värsta lyxbygget ju, en annan byggde med slang och lite plast t-skarvar, det funkar fint det också.
Ett råd som du säkert tänkt på är att se till att det inte suger tjuvluft vid nipplarna på sprutet när slangen blir varm, små slangklämmor eller en slang som pallar värmen går bra.


Tack för upplysningen Lordnisse ! ;)
Roligt när det blir lite kommentarer och tips i tråden, uppskattas mycket.
Skall tänka på det med värmen, får leta reda på någon slang sista biten mot spjällhusen som tål lite värme, har dock ingen sådan slang hemma, så det får bli en tur till någon välrenomerad affär som kan tänkas ha det på lager.

Tack och bock ! :)

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Projekt "Mimmimeter"

Inläggav Kovlingen » 2021-06-21/21:28

BmwMats skrev:det får bli en tur till någon välrenomerad affär som kan tänkas ha det på lager.

4 Varmkorv igen då va ? ? ? :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Projekt "Mimmimeter"

Inläggav BmwMats » 2021-06-22/01:33

Kovlingen skrev:
BmwMats skrev:det får bli en tur till någon välrenomerad affär som kan tänkas ha det på lager.

4 Varmkorv igen då va ? ? ? :mrgreen:


Nej tyvärr, det är stängt nu denna tiden på dygnet... :D

Men, det blev lite pyssel med att tillverka adapters mellan dom olika slangdimensionerna, dvs från nivåpelarnas slangar till de slangar som går från Mimmimetern till hojen.
Jag gör de stigande nivåpelarnas slangar i 8 mm's dimension invändigt, sedan övergår dessa till 6 mm invändigt.

Kapade av fyra stycken 8 mm's kopparrör a' 25 mm långa, samt fyra stycken 6 mm's rör, krökte dessa sistnämnda i 90 graders vinkel för att leda ut dom i sidled mot motorcykeln.

Gradade av ändarna både invändigt och utvändigt för att lätt kunna skjuta på i varandra.
Böjde de 6 mm's rörena och fettade in dessa med lödfett där dom skulle gå in i de grövre rörbitarna.
Bilagor
IMG_4462.JPG
IMG_4463.JPG
IMG_4464.JPG
IMG_4465.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Projekt "Mimmimeter"

Inläggav BmwMats » 2021-06-22/01:35

Nu är det dags att löda ihop dessa detaljer.
Fram med gasolbrännaren och lite lödtenn ;)
Bilagor
IMG_4466.JPG
IMG_4467.JPG
IMG_4468.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Projekt "Mimmimeter"

Inläggav BmwMats » 2021-06-22/01:39

Provtryckta till 8 bars tryck för att säkerställa att dom inte kommer att suga tjuvluft.
Inget pys = Täta och fina :)

Tennet har sugit in fint mellan kopparrören tack vare lödfettet och kapilärkraften som skapas mellan kopparrörens ytor när tennet smälter.
Senast redigerad av BmwMats 2021-06-22/08:34, redigerad totalt 1 gång.
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Projekt "Mimmimeter"

Inläggav BmwMats » 2021-06-22/02:20

Nu blir det nattadags i verksta'n, klockan ringer igen om några timmar.
Fortsättning följer i tråden...
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Projekt "Mimmimeter"

Inläggav BrooklynS » 2021-06-22/05:55

Tänk på att du inte vill ha för snabba reaktioner och därför är det bra att klämma slangarna någonstans på mitten för att minska arean.

Om man har kraftig obalans kan det annars bara säga slurp och slangen är tom…

Jag tror att jag har en bild på den vi gjorde i Roadbooktråden om R1100RS-en.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Projekt "Mimmimeter"

Inläggav BmwMats » 2021-06-22/06:57

Tack, skall försöka leta upp den ! ;)
Har funderat inatt hur jag skulle lösa detta problem, men nu kanske du har gett mig ett svar.

Tack så mycke BrooklynS ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Projekt "Mimmimeter"

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-06-22/06:59

BmwMats skrev: Dessutom så får jag väl tillägna detta projektet vår allas fantastiska Mimmi här på forumet, som fick sin Mimmimeter uppkallad av en annan forummedlem för många år sedan. ;)

Och jag har för mig, att Mimmi i sin tur fått idén från en äldre arbetskamrat någon av de tunga industrier, där hon tidigare jobbade. Bra idéer har den där förmågan att leva vidare.

I övrigt instämmer jag. Mycket snyggt bygge.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Projekt "Mimmimeter"

Inläggav BmwMats » 2021-06-22/07:13

Bror Gårdelöf skrev:
BmwMats skrev: Dessutom så får jag väl tillägna detta projektet vår allas fantastiska Mimmi här på forumet, som fick sin Mimmimeter uppkallad av en annan forummedlem för många år sedan. ;)

Och jag har för mig, att Mimmi i sin tur fått idén från en äldre arbetskamrat någon av de tunga industrier, där hon tidigare jobbade. Bra idéer har den där förmågan att leva vidare.

I övrigt instämmer jag. Mycket snyggt bygge.


Tack Bror, men det är inte färdigt ännu ;)

Mimmi fick namnet från Guzzi-Leif här på forumet, måhända att han även var arbetskamrat med Mimmi, men jag går inte i klinch gällande det.

BrooklynS, var det månne denna bilden du tänkte på ?
Bilagor
BrooklynS mimmimeter R1100RS.jpg
BrooklynS mimmimeter R1100RS.jpg (44.78 KiB) Visad 8522 gånger
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Projekt "Mimmimeter"

Inläggav BmwMats » 2021-06-22/08:30

Nu till själva fästet för dom övre krökarna, ett 8 mm's kopparrör där jag fräste ur 4 mm djupa försänkningar i för att löda fast rörkrökarna i.

Lite filande för att få rätta konturen på de urfrästa fördjupningarna, så var det färdigt.

Lägger dom på plats för att kontrollera och mäta in hur det skall ligga då det blir färdigt.
Bilagor
IMG_4469.JPG
IMG_4470.JPG
IMG_4471.JPG
IMG_4472.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Projekt "Mimmimeter"

Inläggav BmwMats » 2021-06-22/08:32

Applicerar lödfett på anliggningsytorna på rören.

Dags för gasolbrännaren igen, värma, värma, värma...

På med tennet, och så plötsligt färdigt ;)
Bilagor
IMG_4474.JPG
IMG_4475.JPG
IMG_4476.JPG
IMG_4477.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Projekt "Mimmimeter"

Inläggav CG Arvidsson » 2021-06-22/08:39

Har läst någonstans att man inte får justera på inställningen av de stora insugsspjällen. Inställda från fabrik. Naturligtvis hann jag ju göra detta innan jag visste det. Justering ska göras på bypasskruvarna,de stora mässingsskruvarna. Nu fick ju min K11:a en rejäl sup STP, vilket fick den på gott spridarhumör. Ska underhålla detta över sommaren, sen blir det en riktig spridaröversyn till vintern.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Projekt "Mimmimeter"

Inläggav DaK » 2021-06-22/08:57

BmwMats skrev:Jag misstänker att mina gamla K75s inte är riktigt 100% korrekt, då jag upplever små fina ryckningar vid lättlast (yrkesskadad vad gäller tekniska termer som du märker) :oops: :lol:
/BmwMats

Men du envisas med att kalla skruvar för bultar :!:
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Projekt "Mimmimeter"

Inläggav BmwMats » 2021-06-22/09:41

CG Arvidsson skrev:Har läst någonstans att man inte får justera på inställningen av de stora insugsspjällen. Inställda från fabrik. Naturligtvis hann jag ju göra detta innan jag visste det. Justering ska göras på bypasskruvarna,de stora mässingsskruvarna. Nu fick ju min K11:a en rejäl sup STP, vilket fick den på gott spridarhumör. Ska underhålla detta över sommaren, sen blir det en riktig spridaröversyn till vintern.


Tack för upplysningen CG Arvidsson, jo jag har läst detta tidigare. Denna brygga med insugsspjäll kallas tydligen på engelska för "Butterflybridge" och dom får absolut inte ändras enligt de anvisningar jag läst, om det naturligtvis inte måste göras pga något renoveringsarbete eller liknande.

Men tack för att du gav oss goda råd, det kanske finns fler som läser här också... ;)

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Projekt "Mimmimeter"

Inläggav BmwMats » 2021-06-22/09:57

DaK skrev:
BmwMats skrev:Jag misstänker att mina gamla K75s inte är riktigt 100% korrekt, då jag upplever små fina ryckningar vid lättlast (yrkesskadad vad gäller tekniska termer som du märker) :oops: :lol:
/BmwMats

Men du envisas med att kalla skruvar för bultar :!:


Hehehe... Jo det kan stämma gott DaK... :lol:
För mig (och som jag var upplärd), så är SKRUVAR mindre "bultar", ofta med "spår" eller "stjärnspår" i skallen, typ Philips, medans BULTAR var "bultar" med antingen insexskallar/sex-kant/Torx eller liknande.

Jo jag är medveten om att det måhända kan vara fel term i sak, men jag hoppas att jag inte uttrycker mig så någon missuppfattar det hela.
(Man blir väl som man uppfostras och upplärd, vår lärare i yrkesskolan då jag som finnig tonåring blev upplärd med dessa begrepp på skruv och bult, så det sitter väl i fortfarande, men det var ju för hundra år sedan, så begreppen har väl ändrats, eller så hade läraren fel, men han lever nog knappast idag, så jag skall inte skälla på honom) :? :cry:

Tack för ditt inlägg Dak, alltid kul med liten diskussion så här på morgonkanten, då kanske man vaknar till lite mer :D

Så här har nu projektet rullat vidare, kapat till en 8 mm's slang (invändigt mått) med längden 1200 mm, resterande slangar med ytterligare 25 mm längd för att kompensera för rörkrökarnas utformning i ovankant.
Dessa slangar fästes till röranslutningarna (och för att säkerställa att det är riktigt tätt) med tvåkomponentslim av Plastic Paddings fabrikat, det där limmet som enligt reklamen lyfter en bil på 15 minuter !
Sedan har jag använt mig av min egentillverkade "Clamp tool" som ombesörjer en kraftig men simpel åtdragning av slangen till rörändan. Se exempelbilden här nedan.
Tror det blir bra det här... :mrgreen:

Med tanke på DaK's vänliga inlägg, så kanske det är dags att ta en kopp kaffe, så man vaknar till och är mer skärpt inför fortsatt arbete... :lol:

Gevalia om jag får välja !!!

Mvh BmwMats
Bilagor
IMG_3442L.JPG
IMG_4481.JPG
IMG_4483.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Projekt "Mimmimeter"

Inläggav BmwMats » 2021-06-22/10:05

Fotnot till näst sista bilden:

Ena ändan av det horisontella röret pluggades med en bit kopparrör som jag plattade till och lödade ändan på, då jag inte hade något lämpligt material att göra en gavel av.

Den andra ändan har jag monterat en bit slang på för att kunna "centralfylla" alltsammans vi påfyllning av ATF-olja.
Vill inte hålla på och kladda i dom andra slangarna med olja som måste rinna ner hela vägen.
Kanske en tankevurpa, men jag testar så här. Det går ju att göra om utifall det inte fungerar som det var tänkt.

Den skall givetvis pluggas efter att hela "Mimmimetern" är klar och fylld.
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Projekt "Mimmimeter"

Inläggav BmwMats » 2021-06-22/11:01

Klammade fast slangarna runt rören med min "Clamp tool" och rostfri tråd. Köpte tråden i den Blå Butiken ;)
Tyvärr så skäms jag lite :oops: för hur det blev lite ojämnt najat fast, tråden sitter lite på sniskan och stör kanske det estetiska sinnet lite... :roll:

Nu skall slangpaketet sättas upp på den brädan som jag målade igår kväll.

Hade några kabelklammer över sedan tidigare elprojekt, så dom tar vi sa polisen.
Banke-li-bank så sitter dom på plats... :)
Bilagor
IMG_4484.JPG
IMG_4485.JPG
IMG_4486.JPG
IMG_4487.JPG
IMG_4489.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Projekt "Mimmimeter"

Inläggav BmwMats » 2021-06-22/11:21

Så här någonting kommer det att se ut när det blir färdigt, hoppas jag... :oops:
Bilagor
IMG_4492.JPG
IMG_4490.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Projekt "Mimmimeter"

Inläggav Håkan » 2021-06-22/12:18

Ja, U-rörsmanometer för att synkronisera förgasare/insprutningsspjäll har jag använt långt innan det blev benämnt "Mimmimeter" har på forumet...

Absolut exakta, jordens dragningskraft sköter kalibreringen. :D
Jag har två stycken. Ett enkelt U för tvåcylindriska maskiner och en med fyra pelare för tre- till fyr-cylindriska maskiner.
Den för tvåcylindriska (BMW boxer) maskiner är ju den jag har mest nytta av. Förgasarna/spjällhusen sitter långt ifrån varandra, och förbundna med en gaswire som töjer sig.
Den för tre- fyr-cylindriska maskiner är nästan onödig... Här sitter spjällen nära varann och på gemensam axel. Det är sällan de behöver någon justering.
Men observera att jag har en kran som jag stänger den fjärde slangen med när jag använder den på en trecylindrisk maskin. Att bara plugga den fjärde slangen då gör att man får en instängd luftvolym som kommer att påverka de andra tre som har undertryck.

12.JPG
12.JPG (93.32 KiB) Visad 8454 gånger
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Projekt "Mimmimeter"

Inläggav BmwMats » 2021-06-22/12:39

Låter suveränt att du kan "stänga av" en slang, tror mig se kranen längst ner till höger i bild på den med fyra slangar.

Men sitter det inte fyra slangar även på den som är avsedd för tvåcylindra maskiner, eller ser jag tokigt på bilden ? :shock:

Har aldrig testat detta förut, så det bli en ny upplevelse.
Tidigare har jag använt billiga analoga mätare (vaccumklockor) som har fladdrat och haft sig, trots en luftburk emellan.
Var aldrig nöjd med dessa... :(

Tack för tipset Håkan, kör lugnt ! ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Projekt "Mimmimeter"

Inläggav BmwMats » 2021-06-22/12:45

Bild 1 - Så... Slangpaket monterade, 2500 mm långa för att räcka till hojen.

Bild 2 - Tillfällig påfyllningsslang monterad för att kunna koppla på flaskan med ATF-olja.

Bild 3 - Provisorisk anslutning med slangstump.

Bild 4 - Tillverkade en "plugg" av kopparrör som jag bockade i ena ändan och lödde ihop.

Bild 5 - Slangtång är perfekt för denna applikation.
Bilagor
IMG_4493.JPG
IMG_4494.JPG
IMG_4495.JPG
IMG_4496.JPG
IMG_4497.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Projekt "Mimmimeter"

Inläggav BmwMats » 2021-06-22/12:48

Bild 1 - Monterade påfyllningsnippeln på baksidan brädan där den inte är ivägen.

Bild 2 - Så här blev det.

Bild 3 - Hängde upp den i skenan till garageporten.

Bild 4 - Närbild på krok.

Bild 5 - Upphängd och sitter bra.
Bilagor
IMG_4499.JPG
IMG_4498.JPG
IMG_4500.JPG
IMG_4501.JPG
IMG_4502.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Projekt "Mimmimeter"

Inläggav BmwMats » 2021-06-22/12:54

Då var detta projekt "Mimmimeter" färdigt, det enda som jag behöver tänka på när jag skall synkronisera två respektive trecylindriga maskiner (såsom Håkan skrev), så skall de slangar som inte används tätas, men det går ju att lösa med slangtänger där man klämmer åt slangarna längst ned.

Nu tar vi en kopp kaffe igen, sedan blir det att testa denna mackapär frampå, men det tar vi senare ;)

Tack för att ni har tittat samt kommenterat detta lilla bygge.
Det värmer !

Mvh BmwMats
Bilagor
IMG_4503.JPG
IMG_4504.JPG
IMG_4505.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Projekt "Mimmimeter"

Inläggav BmwMats » 2021-06-22/16:00

Som jag nämnde tidigare här i tråden så hade jag på känn att det var på tiden med en kontroll av den gamla K75s som inte rullat speciellt många mil, dock köpte jag den begagnad för 32 år sedan och den har alltid haft liiiite ojämn gång och tomgången varit något ojämn.
Dock bara märkbart för folk som har lite motoröra. (jag tror att jag vågar påstå att jag har något åt det hållet) :oops: :roll:
Har dock aldrig vågat mig på att justera dessa justerskruvar på måfå som sitter på spjällhusen, så det har fått vara som det varit fram tills idag.

Provade att koppla in instrumentet och utläsa eventuell felbalans mellan dom olika spjällhusen.

Bild 1 - Kall motor, ej varmkörd. Tomgångsvarvtal ca 900 rpm.

Bild 2 - Varmkörd motor, tomgångsvarvtal ca 950 rpm.

Bild 3 - Varmkörd motor, och justerskruven till 1'ans spjällhus justerad moturs ca 1/4 varv., Justerade 3'ans justerskruv ca 1/16 dels varv moturs.

Bild 4 - Nu ligger nivåerna mycket lika, dom slår lite upp och ned under tiden som motorn arbetar, lite svårt att få med på bild då dom hoppar en del då man tar bilderna.

Justerade ner tomgångsvarvtalet till 900 rpm enligt varvräknaren på cykeln, nu går den så jämnt och fint både på tomgång och vid något högre varvtal, motorn obelastad.

Blir en provkörning nästa gång jag är ute med hojen, skall bli intressant om jag märker någon skillnad mot innan justeringen.

Väl mött här på forumet gott folk, samt naturligvis på vägarna om vi ses där i sommar.
Med vänliga hälsningar - BmwMats
Bilagor
IMG_4508.JPG
IMG_4509.JPG
IMG_4510.JPG
IMG_4511.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Projekt "Mimmimeter"

Inläggav F800åkare » 2021-06-22/16:41

Oj, ja det var ju lite skillnad imellan dom. :shock:
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Projekt "Mimmimeter"

Inläggav BmwMats » 2021-06-22/16:48

Ja, och det både känns och hörs ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Projekt "Mimmimeter"

Inläggav Håkan » 2021-06-22/17:01

BmwMats skrev:Ja, och det både känns och hörs ;)

Oj, ja där ser man. Och jag som sa att det inte är lika viktigt på en trea/fyra.
Får visst revidera uppfattningen...
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Projekt "Mimmimeter"

Inläggav BmwMats » 2021-06-22/17:04

Håkan skrev:
BmwMats skrev:Ja, och det både känns och hörs ;)

Oj, ja där ser man. Och jag som sa att det inte är lika viktigt på en trea/fyra.
Får visst revidera uppfattningen...


En dåligt synkroniserad boxer kanske upplevs som mer ojämn, så du har nog rätt i sak ändå Håkan :)

En fundering, dessa justerskruvar som sitter i spjällhusen som är till för justeringen, skall dom stå i något "grundvärde" innan man påbörjar justeringen ?
Har inte gjort någon sådan, bara justerat 1'an och 3'ans justerskruv.

När man skruvar in dom (medurs) så stryper man väl luftflödet ?
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Projekt "Mimmimeter"

Inläggav Håkan » 2021-06-22/17:22

BmwMats skrev:En fundering, dessa justerskruvar som sitter i spjällhusen som är till för justeringen, skall dom stå i något "grundvärde" innan man påbörjar justeringen ?
Har inte gjort någon sådan, bara justerat 1'an och 3'ans justerskruv.

När man skruvar in dom (medurs) så stryper man väl luftflödet ?

Har inte hittat någon grundinställning i manualer.
De kallas för luftskruv, bör vara så att man stryper flödet när man skruvar in dem.
Tycker informationen från BMW är något knapphändig här...
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Projekt "Mimmimeter"

Inläggav BmwMats » 2021-06-22/17:25

Håkan skrev:
BmwMats skrev:En fundering, dessa justerskruvar som sitter i spjällhusen som är till för justeringen, skall dom stå i något "grundvärde" innan man påbörjar justeringen ?
Har inte gjort någon sådan, bara justerat 1'an och 3'ans justerskruv.

När man skruvar in dom (medurs) så stryper man väl luftflödet ?

Har inte hittat någon grundinställning i manualer.
De kallas för luftskruv, bör vara så att man stryper flödet när man skruvar in dem.
Tycker informationen från BMW är något knapphändig här...


Okej, då tänker vi samma gällande i- och urskruvning av dessa luftskruvar.
Tack för informationen.
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Projekt "Mimmimeter"

Inläggav CG Arvidsson » 2021-06-24/13:22

I ren okunnighet justerade jag på spjällen för några år sedan. Detta med vaccumklockor och väldigt sparsamt. Kan man få dom korrekt inställda här i landet? Tänkte ändå göra en riktig spridarkontroll.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Projekt "Mimmimeter"

Inläggav BmwMats » 2021-06-24/13:38

CG Arvidsson skrev:I ren okunnighet justerade jag på spjällen för några år sedan. Detta med vaccumklockor och väldigt sparsamt. Kan man få dom korrekt inställda här i landet? Tänkte ändå göra en riktig spridarkontroll.


Om du litar på denna metod och vågar att jag skruvar på Din hoj, så är du välkommen att ta kontakt.

Mvh Mats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Projekt "Mimmimeter"

Inläggav CG Arvidsson » 2021-06-24/17:03

Efter vad jag förstått så ska de så kallade "butterfly"- vara inställda från fabrik och får inte röras. Dessa är ju kopplade till den ensamma gaswiren. I änden på denna anordning finns ju någon sorts givare som talar om hur länge spridaren ska vara öppen. Vet att jag synkade mot denna anordning vilket nog är fel. Synkningen ska tydligen göras på mässingsskruven på varje spällhus. Börjar tro att det fula tändstiftet jag bytte var i samma cylinder som en trilskande spridare.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Projekt "Mimmimeter"

Inläggav CG Arvidsson » 2021-06-24/17:19

Hittade nyss en tysk artikel om hur man bl.a. ställer in K- motor. Många bra bilder. Detta finns på " technik.flyingbrick.de. Tyskarna kallar ju denna motor för den flygande tegelstenen.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Projekt "Mimmimeter"

Inläggav BmwMats » 2021-06-24/17:48

The Butterfly Bridge skall EJ röras, såvida du inte måste ha isär det av någon anledning.
Enbart luftskruvarna (Dom bronsfärgade) i varje spjällhus.

Läs mitt PM till dig CG Arvidsson !!!

Mvh Mats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Projekt "Mimmimeter"

Inläggav hpngs1000 » 2021-06-25/09:49

BmwMats skrev:The Butterfly Bridge skall EJ röras, såvida du inte måste ha isär det av någon anledning.
Enbart luftskruvarna (Dom bronsfärgade) i varje spjällhus.


Det var svårt att justera tomgången på min K1100 RS -95, den gick inte riktigt "runt" och mässingskruvarna var väldigt olika justerade. Tändning, tändstiftshattar, tändstift etc, allt var nytt och/eller väljusterat. Trots detta ingen bra tomgång.

I samband med byte av alla gummidetaljer runt insuget bestämde jag mig för att justera de "förbjudet-att-justera" skruvarna. Först justerades luftskruvarna lika, skruvade in dom i botten därefter skruvade ut dom så att de låg jäms med kanten i spjällhuset. Gaswiren aktiverar trottelöppningen mellan cylinder 2 och 3 och det är där man börjar. Därefter lossades låsmutter och små, små justeringar av justerskruven för varje spjällhus med början på cylinder två. Upprepas för varje cylinder tills insugen är balanserade.

Jag använde vakuumklockor och efter justeringen gick motorn precis som den skulle, runt å fint på tomgång. Dessutom sjönk bränsleförbrukningen, startade lättare, bättre acceleration och fungerade på det hela mycket bättre.

Vid 16.000 mil justerade jag ventilspelen och det förbättrade motorns gång ytterligare. Minns jag rätt krävdes en minimal justering av mässingsskruvarna.

Vid första justeringen hade den gått ca 12.000 mil och balansen behövde bara justeras en enda gång utöver den vid 16.000 mil innan jag sålde den med 20.000 mil på mätaren.
Mr MR / HPNGS1000 / Matz Rosenquist
HPN,HP2 E,G/S P-D,GS Basic,HP(n),K1100RS
Användarvisningsbild
hpngs1000
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Projekt "Mimmimeter"

Inläggav Håkan » 2021-06-25/10:48

hpngs1000 skrev: ...bestämde jag mig för att justera de "förbjudet-att-justera" skruvarna...

Jag har också provat detta, på en K100 maskin som gick riktigt illa. Någon hade tidigare skruvat på spjällen.
Gjorde som Matz beskriver, vi böt ut gummidetaljer först med mera. Som sista åtgärd justerades även spjällskruvarna med U-rörsmanometer inkopplad.
Det tog sin lilla tid, och K100 ägaren blev mycket nöjd. :)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Projekt "Mimmimeter"

Inläggav BmwMats » 2021-06-25/10:52

Det kan ju ha varit som så att någon tidigare ägare (om du nu inte köpte den ny) har varit inne och justerat med sin stora gröna Bahcomejsel på vinst och förlust...

Eller så var dom synnerligt dåligt injusterade från fabriken av Fritz och company. :shock:

Skönt att det ordnade sig till slut, det är en underbar maskin när den går riktigt.
(Har ännu bara tillryggalagt något hundratal mil på min, men den går väldigt fint på tomgång och under körning med avseende på injusteringen av spjällhusen.

En vanlig orsak till att den går ojämnt är just "gummislangarna" från luftburken mot spjällhusen som ofta spricker och drar tjuvluft.
Måste kontrolleras innan man börjar skruva...
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Projekt "Mimmimeter"

Inläggav CG Arvidsson » 2021-06-26/23:31

Tolkat en tysk instruktion för syncning av K1100. Motorn ska vara varmkörd. Skruva in "luftskruvarna" helt. Starta motorn och sätt den på max 1200 varv/min dock ej med chokereglaget. Ev. kan man ställa in varvet på anslagsskruven som kommer från gaswiren. Börja synca spjällen med hjälp av deras justerskruv och låsmutter. När detta är gjort ska luftskruvarna skruvas ut 1- 1,5 varv så att man så nära som möjligt får lika vaccum. Finjustera med tomgångvarvet med anslagsskruven till gaswieren. Detta bygger ju på man har friska tändstift och luftfilter och även bränslefilter. Jag vill inte påskina att jag någon expert på något vis, men vågar göra en test på min K11:a.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Nästa

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst