Servicepapper digitalt?

Servicepapper digitalt?

Inläggav Peter Nordlund » 2021-08-10/05:47

Denna fråga gäller primärt BMW bil med delvis mc också.

När jag var i Avesta på ett ärende passade jag så klart på att åka förbi Lundgrens Motor, min verkstad för hojen och frågade då ibland annat om service papper för mc och fick veta att dom skulle byta till digital/moln lagring snart, troligen nästa år om jag tolkade honom rätt, men ha sa att det var en hel del arbete innan, detta låter ju bra så tolkar jag det som att service åtgärder följer reg numret och inte nedknölade i serviceboken...?

Min fråga är nu idag byter jag bil, från min nuvarande E91 Bmw 320 D från 2012 till en F31 320 D från 2014 (ja jag vet gubbtjänstebil men jag älskar min nuvarande bil! )
Säljaren på firman säger att servicepapper på denna lagrats digitalt och då undrar jag vad som styr om detta görs?
Om det är en auktoriserad bilfirma?
Årsmodell på bil?
Kan en icke auktoriserad bil fortfarande servas och läggas in eller måsta man kola det innan service?

Slutligen kan jag som ägare komma åt den digitala servicen? jag vet att denna bil till skillnad har ju någon display där det skall finnas allt möjligt lagrat, kanske både manual och service?
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Servicepapper digitalt?

Inläggav fredde 7 » 2021-08-10/09:49

Hej. och grattis till din nya bil.

Detta med digitala serviceböcker mm, låter ju bra, lite som spotify istället för 100 repiga cd skivor i baksätet.
Men, tyvärr är det nog främst framtaget för att BMW AG ska tjäna ännu mera pengar.

Att skriva i den digitala seviceboken kräver rättigheter från BMW, alltså ett dyrt abbonemang.
Så visst kan fristående verkstäder skriva servicehistorik, men det kräver att de har abbonemanget hos BMW.
De verkstäderna inkl BMW själva som kan skriva servicehistorik digitalt lär ju vara dyrare än de som inte abbonerar
på den tjänsten.

Hade jag varit du hade jag inte lagt så stor vikt vid den digitala servicehistoriken, välj du en verkstad du litar på så blir det bra.

På ny, nyare bilar är det ju en annan sak, där garantier med inslag av godwill mm tvingar till att utföra service
på enligt BMW korrekt vis.

Du kan se i bilens display under service, vilken service som är gjord, när den är gjord tid, vid vilken mätarställning, och av vilken serviceverkstad.
Ja även manual men den kan jag utantill, den låter så här : kör till närmaste BMW verkstad, ta med visakortet:)
fredde 7
 
Inlägg: 212
Blev medlem: 2012-08-19/12:09

Re: Servicepapper digitalt?

Inläggav Peter Nordlund » 2021-08-10/18:27

@fredde 7
Hej och tack för ditt svar, han inte se det innan jag åkte i morse men det du beskriver överensstämmer nästan på pricken vad min nuvarande ej auktoriserade firma säger, och säljaren sa att det är ganska bökigt att ta fram servicepapper för BMW, ännu värre för Audi och värst för Mercedes (enligt deras erfarenhet)

Så jag gör som du säger, lägger minimal vikt vid den digitala biten och häller hårdare i dom fysiska papperen.

Tack för en bra förklaring!

P.s Tack, den är grymt skön att köra, bara 2 år skillnad
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs


Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst