Fick tillfället att köra en 2021 BMW 330E (Bil)

Fick tillfället att köra en 2021 BMW 330E (Bil)

Inläggav Peter Nordlund » 2021-09-24/10:04

Hej på er tänkte skriva om en sak som är bmw relaterad med i detta fall en bil men min tanke går mot framtiden och där jag tror att detta kan komma mer och mer till MC också, kan mycket väl tro att det redan gjort det iofs.

Min nuvarande bil BMW 320D touring xdrive från 20114 som jag nyss bytt upp mig från denna förra från 2012 behövde service för att utröna ett fel och då fick jag hyra en bil för att jag hade ärenden at göra under tiden, jag funderade aldrig på vad det skulle bli men det blev en BMW 330e xDrive Touring Steptronic, 292hk, 2021 med M sport paket, tror den kostar nära 600 000 kr och således en bil jag aldrig skulle kunna köpa, dock taktiskt smart att låna ut så att jag som kund börjar fundera om jag kanske har råd.... :shock:

Men nu till min upplevelse med 25 mil över en dag.

Det första en display istället för något som likar analoga instrument...wow först sedan tänker jag behöver jag all denna info?
Ser sedan att den har en projicering mätaren upp och förbi vindrutan, oh my god! :o
Ratten har en massa knappar, mittpanelen lika så, funktionsspakarna har massor av funktioner osv...

Och sedan farthållaren som har koll på avståndet framåt och bromsar samt sidolinjerna och självstyrd var nästan överväldigande. både bra och dåligt.

Det finns massor mer att berätta men jag tänker att har bilar redan blivit så komplexa att en vanlig person som har en och inte sätter sig i i allt kommer kanske att utnyttja bara en liten del av vad bilen kan? kanske också bli distraherad av all info?

När jag såg en film om den nya större TFT hos bmw mc tror det var på 2021 RT? så kunde man välja bort viss info så att man bara såg det relevanta och det kan man säkert göra på denna bilen också? men kommer vanliga brukare att hitta den funktionen? eller kommer dom att köra med bilen som den är när man "packar upp den" ?

Jag är tekniknyfiken så för mig var det julafton absolut men som ett exempel var jag tvungen att parkera vid St Eriksplan i ett trångt garage och när jag skulle ut så blev jag nästan överväldigad av all info, backkamare pipande sensorer, sido speglar som tiltas ned, tonade rutor och stolpar som stör för att inte tala om eldriften som var jävligt på hugget och aningen trixig att krypa fram med.

Jag tror att denna typen av bil ändå är inte på något sätt ouppnåelig för många svenssons rent kostnadsmässigt funderar bara på hur många går kursen för att lära sig Mycket->Allt?

Låter jag gnällig och negativ? jag har ju knappt kört bilen jag vet och jag skulle ta emot den på studs om jag fick den, men ändå när jag kör därifrån med min bil kändes den så bra...och den är i min enkla värld ganska teknik speckad :D

Vilken bil! 8-)
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Fick tillfället att köra en 2021 BMW 330E (Bil)

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-09-24/11:03

Utveckling går mot eldrift, teknik, och överbeskyddande i form av politiska nollvisioner.
I dag är bilen begränsad till att vara ett transportmedel, och såsom transportmedel måste man ha något att göra under tiden man färdas (-> teknik -> appar -> underhållning), samt färdas säkert då din förmåga som passagerare anses begränsad.
Tiden när bilar tillät nöjeskörning, och hur du framförde den baserades på din förmåga är sedan länge över.

En anledning att jag sålde min bil (den sista riktiga BMW M-bilen), gav upp mina förhoppningar, och köpte en hoj i stället.
Fast det är bara en tidsfråga innan även hojkörandet är över (eldrift, adaptiva farthållare m.m. pekar mot det).
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Fick tillfället att köra en 2021 BMW 330E (Bil)

Inläggav BmwMats » 2021-09-24/12:27

Intressant iakttagelse och berättelse Peter.

Dock frågar jag mig med tanke på hur vanligt det är med "inbyggda fel" som medvetet byggs in i all mjukvara och underdimensionerad material (för att det inte skall hålla för länge).

Dessa bilar lär ju bli "tokdyra" att underhålla för ägaren när den är fem-tio-tjugo år gammal.
Att bara hitta kompatibel mjukvara när diverse elektroniklådor ger upp för att integrera dessa med övrig elektronik är redan idag svårt och fruktansvärt dyrt. (har tidigare själv arbetat med detta professionellt).

Nej, en gammal 240 eller 740 är nog det mest ekonomiska alternativet över lång tid...
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Fick tillfället att köra en 2021 BMW 330E (Bil)

Inläggav Peter Nordlund » 2021-09-24/12:33

Apropå när en bil blir omodern?

En modern mobiltelefon idag har ju en mycket begränsad livstid sett till hur länge man släpper just säkerhetsuppdateringar i mjukvaran, det får en ju att fundera hur det blir med bilar.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Fick tillfället att köra en 2021 BMW 330E (Bil)

Inläggav BmwMats » 2021-09-24/13:17

Den dag då en enkel funktionell bil tillverkas för att hålla, då kan jag tänka mig att byta.

Allt skall vara överdimensionerat materialmässigt, lättåtkomligt för service och reparationer, inte en massa lull-lull, knappt någon elektronik (okej, insprutning av enklaste sorten och elektronisk tändning) byggd av standardmoduler som är lätta att finna även om trettio år som reservdel, eller eldrift OM det kan garanteras att batterimodulen håller exvis 20 år och sedan även är billig att byta.

Tillgången på el blir ju sämre och dyrare, kärnkraftverk läggs ner, vattenkraftverk vill dom reducera på olika vis, importera el från utlandet ökar stadsskulden troligtvis ännu mer (oekonomiskt för landet).

Politiska beslut (som svänger över tid) oroar, ibland skall man köpa bensinbilar, några år senare straffbeskattas dessa och man skall köra dieselbilar, sedan "upptäcker" dom att dom spyr ut cancerogena ämnen och därefter straffbeskattas, elbilar är populärt nu, men det lär ju inte dröja länge förrän dom "upptäcker" att tungmetallerna i battericellerna är miljövidriga, elförsörjningen går på knäna, barnarbete i gruvor som bryter dessa metaller m.m.

Var skall det sluta, man vågar ju baskemig inte köpa en nyare bil eller motorcykel i dagens läge, för om 10-20 år är den säkert förbjuden att använda. Tala om att stå med fordon som inte går att sälja längre och inte värda ett öre.

(nej jag är inte negativ, men ibland undrar man hur framtidsplanerna ser ut för vårt land då en rak röd tråd tycks saknas hur det skall styras och planeras för framtiden).

Mina fem cent till diskussionen...
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Fick tillfället att köra en 2021 BMW 330E (Bil)

Inläggav Peter Nordlund » 2021-09-24/16:04

Jag är nog en sådan som tycker att mycket blir bättre i framtiden eller när utvecklingen går framåt, men en del missar blir det också.
tex TFT på motorcykel kan jag utan att provat det blir en förbättring om man kan få både instrument och gps i samma men samtidigt enkelt välja bort oviktig info när man kör så man lätt kan fokusera.

Det är väll en krokig väg bara.

Teknik skall hjälpa oss inte stjälpa oss. :D
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Fick tillfället att köra en 2021 BMW 330E (Bil)

Inläggav Bengt-Åke Vestman » 2021-09-24/17:08

Jag hoppas att den bil jag äger idag är min sista. Min förhoppning är att delningsekonomin etablerats i betydligt högre utsträckning än idag när bilen ska pensioneras. Att man enkelt bokar den bil man behöver när man behöver den. Kanske på mackar (ungefär som med släp idag), bilaffärer, bostadsrättsföreningen, Ica (vad vet jag). Jag behöver bara funktionen en bil erbjuder och har inget behov av den som statusmarkör eller för att få ”körglädje”.
Yamaha FJR 1300 -11
Vespa Sprint -67
Användarvisningsbild
Bengt-Åke Vestman
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2012-08-07/11:21
Ort: Örnskölsvik

Re: Fick tillfället att köra en 2021 BMW 330E (Bil)

Inläggav Olof Eriksson » 2021-09-25/08:47

Jag håller med om att man kan dela på bilar. Jag äger två. Vi har sällan behov av en bil. Så vi lånar ut den ena bilen till våra barn med förbehåll att den skall vara ren och fin samt vi får tillbaka den då vi har behov av två bilar. Tex då jag jagar älg. Annars räcker det med en bil för jag och hustrun. Hon går ju till jobbet. Jag kör ju mest mc eller tar bussen. Men frugan känner sig låst på älgjakten om jag tar den enda bilen.

Barnen bor i Sundsvall, inte så långt ifrån varandra. Och den som tjänar mest står för parkerings platsen. Sen är dom nog glad för att pappa och mamma står för bilens inköp, service och försäkring. Det enda dom betalar är bensin och tvätt.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Fick tillfället att köra en 2021 BMW 330E (Bil)

Inläggav BrooklynS » 2021-09-25/09:11

Bra deal för bägge parter!
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå


Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron