Ögonoperation synkorrigering

Ögonoperation synkorrigering

Inläggav fredde 7 » 2021-09-26/18:38

Tänkte kolla med er här på forumet om ni har några erfarenheter av ögonoperationer, synfelskorrigering.
Anledningen att jag ställer frågan här är att jag fått intrycket av att det finns mycket kunskap och erfarenhet här.

Operationen jag funderar över är linsbyte multifokal lins.
Om någon har erfarenhet eller synpunkter tar jag tacksamt emot dessa.
/Fredrik
fredde 7
 
Inlägg: 212
Blev medlem: 2012-08-19/12:09

Re: Ögonoperation synkorrigering

Inläggav Sahlin » 2021-09-26/20:58

Jag opererade mina ögon i våras p.g.a. gråstarr. Det man gjorde var att man bytte linser p.g.a. starren. Jag hade ganska dålig syn sedan tidigare och låg på -4.25 på vänster och -3.75 på höger. Dessutom brytningsfel som "grädde på moset". På äldre dar har jag också fått sämre närseende, så även progressiva glas krävdes.

Operationen i sig är inga problem. Givetvis var jag skitnervös inför första ögat men det var absolut inga problem. Det tog ca: 10-15 minuter så var det klart. Det gjorde inte ont efter operationen heller, så det behöver man inte oroa sig för. Det enda man ska göra efteråt är att droppa i ögonen med två olika preparat några veckor. Resultatet har blivit mycket bra och jag ligger nu på -1.5 på båda ögonen. Däremot kan man inte åtgärda brytningsfel via operationen (enligt vad läkaren sa).

Nackdelar?? Nja, kanske att man blivit lite mer ljuskänslig och fått lite sämre närseende. Närseendet korrigeras dock med de progressiva glasen. För övrigt är jag supernöjd och operationen var ett riktigt lyft.
I Sverige är lagom bäst, i alla andra länder är bäst bäst.
Användarvisningsbild
Sahlin
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2016-10-25/16:08
Ort: Laholm

Re: Ögonoperation synkorrigering

Inläggav fredde 7 » 2021-09-27/07:38

Sahlin: Tack för du delar med dig, väldigt intressant att höra från någon som gjort operationen.
Vad jag förstår (har varit på undersökning) så är den operationen de föreslår till mig samma som gråstarroperationen alltså ett linsbyte.
man sätter in en multifokal lins som skall åtgärda synen på både långt och kort avstånd, även halvlångt 60cm...
Jag lider också av brytningsfel, kanske rent av det som stör mig mest. De sa att detta också förvinner, så den infon
du skriver är jätteintressant och det måste jag verkligen kolla upp närmare.

Vet du vad linsen du satte dit kallades? monofokal?
Opererade du inom vårdgarantin (om det heter så) ofentliga, eller privat?

Tack för värdefull info.
Fredrik
fredde 7
 
Inlägg: 212
Blev medlem: 2012-08-19/12:09

Re: Ögonoperation synkorrigering

Inläggav Sahlin » 2021-09-27/08:53

fredde 7 skrev:Sahlin: Tack för du delar med dig, väldigt intressant att höra från någon som gjort operationen.
Vad jag förstår (har varit på undersökning) så är den operationen de föreslår till mig samma som gråstarroperationen alltså ett linsbyte.
man sätter in en multifokal lins som skall åtgärda synen på både långt och kort avstånd, även halvlångt 60cm...
Jag lider också av brytningsfel, kanske rent av det som stör mig mest. De sa att detta också förvinner, så den infon
du skriver är jätteintressant och det måste jag verkligen kolla upp närmare.

Vet du vad linsen du satte dit kallades? monofokal?
Opererade du inom vårdgarantin (om det heter så) ofentliga, eller privat?

Tack för värdefull info.
Fredrik

Den enda förklaringen jag fick var att om man opererade mig för att få full syn utan glasögon så skulle närseendet bli lidande. Dessutom så skulle alltså inte brytningsfelet gå att korrigera, så jag hade ändå fått använda glasögon. Därför valde man att lägga det lite under full synskärpa. Med facit i hand kan man nog anse det som ett klokt beslut. Redan med den förbättring jag fått på närsyntheten så märker jag att närseendet blivit sämre.

Tyvärr vet jag inte vad det är för typ av lins man satte in, men om jag gissar så borde det vara en monofokal eftersom den enbart justerade närsyntheten. Om det trots allt går att korrigera både brytningsfel och synskärpa på nära håll så vet jag faktiskt inte varför man inte valde det. Jag blev opererad via det offentliga men hos en privat vårdklinik eftersom man inte hade tid inom vårdgarantin på offentliga sidan.
I Sverige är lagom bäst, i alla andra länder är bäst bäst.
Användarvisningsbild
Sahlin
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2016-10-25/16:08
Ort: Laholm

Re: Ögonoperation synkorrigering

Inläggav Assar » 2021-09-27/09:18

Jag gjorde en laseroperation mot närsynthet för ca 25 år sen, på St Eriks Ögonklinik i Stockholm som låg i framkant vad gällde den typ av operationer. De sa att det alltid finns risker men bedyrade att det var i stort sett obefintligt med problem efteråt.
Det tog säkert 6 månader innan besvär med grusighet och sårkänsla upphörde och resultatet blev att jag är lika översynt som jag var närsynt tidigare. Plus att mörkerseendet försämrades.
Nu, 25 år senare, har jag fått början på glaskroppsavlossning. Oklart om det finns nåt samband, men mitt o-opererade öga är helt problemfritt och har varit så hela tiden.

Jag skulle inte gå in och peta i synen om det inte var så att jag höll på att bli blind.
R1200RS 2018
Användarvisningsbild
Assar
 
Inlägg: 354
Blev medlem: 2014-11-05/19:27
Ort: Sjörup, Skåne

Re: Ögonoperation synkorrigering

Inläggav BmwMats » 2021-09-27/11:18

Så tråkigt att höra Assar... :(

Säger som min vän läkaren; - Oskuret är bäst...
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Ögonoperation synkorrigering

Inläggav Sahlin » 2021-09-27/11:31

Mycket tråkigt att höra Assar :( Personligen valde jag att operera mig eftersom min gråstarr påverkade min syn rejält, och dessutom blev allt sämre. Det gick inte heller att kompensera försämringen med glasögon. Sen vet jag inte om det är skillnad om man gör en laseroperation eller opererar in en ny lins. Jag känner flera som gjort samma operation som jag och jag har aldrig hört någon som haft några komplikationer. Men, det finns ju alltid en risk med kirurgiska ingrepp.
I Sverige är lagom bäst, i alla andra länder är bäst bäst.
Användarvisningsbild
Sahlin
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2016-10-25/16:08
Ort: Laholm

Re: Ögonoperation synkorrigering

Inläggav rispalt » 2021-09-27/16:04

Ju sämre syn man har dessto mer har man att vinna och kan då ta både risker och att det kanske inte blir helt perfekt. [code][/code]Jag hade dålig syn och var typ hjälplös utan glasögon. Då jag är en del på fjäll både vinter o sommar kändes det lite utsatt även om jag hade extra glasögon med mig. I regn, rusk,kyla är det inte heller praktiskt med glasögon.

Jag gjorde då LASEK operation som är en slipning av hornhinna. Den ansågs vara den med minst ingrepp och risker men längst tid för återhämtning. Det tog nästan ett halvår innan det kändes ok. Perfekt syn fick jag adrig men tillräckligt bra för att inte ha krav för glasögon för lastbil. Jag hade nog kunnat få en extra justering men med avseende på risker och tid för återhämtning ansåg jag inte det vara värt ytterligare en operation.

Nu 12 år senare har jag glasögon vid bilkörning i mörker och läsning/arbete framför skärm (förväntat). Jag är fortsatt nöjd eftersom jag inte är helt handikappad utan glasögon. (Skulle nog klara bilkravet för att inte behöva glasögon nu, men inte lastbil.)

Min flickvän satte in multifokal lins för 4 år sedan. Hon hade också dålig syn, även på nära håll (ålder). Dessutom ogillde hon även glasögon rent allmänt. Hon är supernöjd efter operation. Hon läser tidningar/dator utan större problem. Däremot har hon avsevärt sämre mörkerseende och ogillar kvällskörning med bil.

Mitt mörkerseende är lite eller inget påverkat av min operation. Jag hade nog inte varit lika nöjd om mörkerseendet påverkats till den grad som det gjort för henne.

Alla jag känner är nöjda men man ska vara medveten om att det kanske inte blir 100% ok, därmed är utgångsläget vikigt tycker jag. Har man dålig syn, starr eller dylikt så blir värdet stort relativt ev. negativa effekter.
Senast redigerad av rispalt 2021-09-28/16:19, redigerad totalt 1 gång.
rispalt
 
Inlägg: 67
Blev medlem: 2015-06-26/18:11

Re: Ögonoperation synkorrigering

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-09-27/16:51

Det finns en massa olika sätt att operera baserat på vad som önskas.

Min gamla föräldrar genomgick motsvarande linsbytesoperation som Sahlin ovan.
Båda blev helnöjda.

Kollegor å andra sidan som har försökt att bli av med närsynthet, eller långsynthet genom "laserslipning" har å andra sidan upplevt blandat resultat.
Allt från "grus i ögonen" till att närsynhet/långsynthet har blivit sämre, eller gått från det ena till det andra.
Flertalet av dessa kollegor bär i dag glasögon trots operation.
Själv är jag närsynt men kör fortfarande med linser/glasögon.
Riskerna tycker jag fortfarande är för höga jämfört med den lilla "onytta" man får av att använda linser/glasögon.
Ögon behöver man vara rädd om.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Ögonoperation synkorrigering

Inläggav fredde 7 » 2021-09-27/18:28

Tack för alla riktigt bra synvinklar. visste att detta forum skulle berika mig även i denna fråga:)

/Fredrik
fredde 7
 
Inlägg: 212
Blev medlem: 2012-08-19/12:09

Re: Ögonoperation synkorrigering

Inläggav BmwMats » 2021-09-27/19:34

Medicus curat, natura sanat ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län


Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst