Sida 2 av 3

Re: Pladdertråd

InläggPostat: 2019-01-10/14:59
av Måns Ulveståhl
Stolt över att inga av mina inlägg placerats i pladdertråden.
Det måste betyda att jag håller en extrem hög kvalité på mina inlägg :mrgreen:


EDIT: Oops! Sk-it också... :oops:

Re: Pladdertråd

InläggPostat: 2019-01-10/15:24
av BmwMats
Måns Ulveståhl skrev:Stolt över att inga av mina inlägg placerats i pladdertråden.
Det måste betyda att jag håller en extrem hög kvalité på mina inlägg :mrgreen:


EDIT: Oops! Sk-it också... :oops:


Välkommen i gänget här i Pladdertråden... :lol:

En männsika sväljer i snitt 8 spindlar per år av misstag! Move

InläggPostat: 2019-01-10/22:24
av Bror Gårdelöf
Instämmer - och tyvärr gäller det inte bara på nätet.
Inom min egen specialitet finns ett sedan tio år beryktat exempel - en "forskare", som studerat olika sorters dropplösningar för användning i samband med operationer och intensivvård, och som elegant visade på överlägsenheten av en viss sorts lösning.
Han åkte på internationella konferenser i flera år och fick sina studier - med riklig referenslista - publicerade i flera ansedda vetenskapliga tidskrifter.

Men en del inom skrået tyckte, att hans resultat var lite för bra. Verkligheten inom medicinsk forskning ger ytterst sällan så entydiga resultat, som hans artiklar och konferenspresentationer uppvisade. Så en dag satte sig en annan forskare ned och lusläste referenslistorna - varvid han bland annat upptäckte en studie, som skulle ha gjorts på hans eget sjukhus. Haken var, att han visste, att den studien aldrig gjorts! Därmed var bollen i rullning, och tämligen snart hade man upptäckt, att majoriteten av "studierna" aldrig ägt rum!

Varför en person gör så, kan man bara spekulera om - men han hade förstås fått resa Jorden runt på diverse konferensarrangörers bekostnad och fått tala inför stora auditorier. Så lär aldrig ske mer, för hans namn är väl känt inom vår specialitet, och han lär aldrig mer släppas in på en konferens - eller få en artikel publicerad.

Men det lärde också redaktörerna för ansedda tidskrifter vikten av att faktiskt kolla, om referenslistorna stämmer! Nu stod de där med brallorna nere. Ändå tror jag tyvärr, att det inte är sista gången, som vi sett gravt forskningsfusk.

Edit 2019-01-11: Trådrubriken är onekligen så svårsmält (sic!), att den är lätt att ifrågasätta. Då blir det knepigare, när man får höra exempel som detta: I SR P1:s Spanarna sade Jessica Gedin för några månader sedan, att forskare påvisat, att i hårsäckarna till våra ögonfransar lever mycket små kvalster, som kommer ut på nätterna, när vi sover!
Jag hörde aldrig talas om sådant under ögonkursen i slutet av 1970-talet, och jag vet än idag inte, om hon refererat en forskningsbluff eller inte. Å andra sidan bekymrar det mig inte över hövan. Om kvalstren nu finns där, har de hittills inte stört mig - och jag räknar inte med, att de kommer att göra det i framtiden heller.

I ett annat program refererade hon olika typer av smittrisker - och framhöll där, att risken för att smittas av någon elakt bakterie är större, när man knappar på exempelvis en Bankomat, än om man slickar på en offentlig toalettsits! Förklaringen var, att de bakterier, som lever på huden - och alltså lätt överförs till exempelvis Bankomaternas knappsatser - överlever relativt länge där, medan tarmbakterier, som råkar hamna utanför tarmen i en mycket torrare miljö, dör relativt snabbt.
Huruvida detta är sant, undandrar sig min bedömning, men förklaringen är i alla fall trovärdig.
Hur som helst tänker jag inte sluta använda Bankomater, när kontanter någon gång behövs - och jag tänker inte heller börja slicka på toalettsitsar.

Vad gäller hudbakterier, som vi alla bär på i stort antal, är den absoluta majoriteten av dem våra vänner, som gör nytta. Får man tro Jessica Gedins tredje spaning i ämnet, skulle total frånvaro av hudbakterier innebära, att vi med tiden blev täckta av mögel! Men mögelsvamparna hålls borta av våra vänner hudbakterierna.

Re: Pladdertråd

InläggPostat: 2019-01-12/15:18
av BmwMats
När man råkar få några minuter över och inte putsar på hojen... ;)


Arbetargrabben Bertil cyklar Dukati enbart för gemenskapens härliga intensiva jämställda kamratskap, liknande moderatorns normalt opersonliga pladdrande, qvickstyrde rullande sin tungstyrda Ural, växlandes wilt xenonljusens ystra Z-vågor, åtminstone ärligt överlägset

/BmwMats

Kläder, skada, försäkring

InläggPostat: 2019-01-12/15:28
av Bror Gårdelöf
Jo - den vanan har jag sedan länge, vad gäller hojgrejor. Den gav mig bland annat ett par nya Rukka-byxor pga en missfärgning i tyget på det först inköpta paret. Funktionen var det aldrig något fel på, men när jag fått reda på, att missfärgningen utgjorde reklamationsskäl, var det förstås inte fel att efter fyra år få ett par sprillans nya byxor.
Tack vare det sparade kvittot var det inga problem alls.

Re: Pladdertråd

InläggPostat: 2019-01-12/15:38
av BmwMats
Ytterligare en eländig skald...

Avgasrörets böjs cromade del, eländigt feldragen genom hojens innerst jäkligt klumpigt längsmonterade moderna, nypolerade och prestigelösa quickfix, rörande sin trivialt utmärkande vätskekylda wattenboxer, xtremt yttre z-monterade åbäke, äro ömkligt...

/BmwMats

Re: Pladdertråd

InläggPostat: 2019-01-12/15:55
av BmwMats
Dåligt väder, grått och trist... Vi tar en till...

Aktiebolaget Bmw citerar dagligen erfarenhetsmässigt felaktigt generande hojrapporter i Jönköpings korrumperade läns motortidning, nyutgivna opassande papperstidning quickt, raskt subtibla tryckta utgåva vid Wäxjö xtremt ypperliga z-tryckeri återigen, äro ömkligt...

/BmwMats

Re: Pladdertråd

InläggPostat: 2019-01-12/20:47
av BmwMats
Kallt i garaget, inget på TV, vad gör man... :?


Avtagsvägens brännande cementbeläggning delar erfarenhetsmässigt framförallt GS-hojens innerst jäkligt klumpiga längsmonterade motor, nästintill obefintligt perfekta quckshift resulterandes som tvångsmässig upp-växling. Viktiga Wattenkylningens x-trema yttre z-rör återkallas äntligen ögonaböj...

/BmwMats

Re: Pladdertråd

InläggPostat: 2019-01-12/21:24
av BmwMats
Analfabeternas berättelser citeras dåligt eftersom fullkomlig gallimatias hörs i jätteformat. Kovlingen lyssnar morgontrött, nästan ouppmärksammat på quinnans resonemang, snöslungan tuffar underligt vid X Y & Z-varvtal. Återberättas ärligt överallt...

- Saknar dagens MC-tur, märks det... :shock:

Re: Pladdertråd

InläggPostat: 2019-01-12/21:33
av Kovlingen
BmwMats skrev: Saknar dagens MC-tur, märks det... :shock:

Å jag som trodde att du ville ha en egen FunClub :shock: :D

Re: Pladdertråd

InläggPostat: 2019-01-12/21:35
av BmwMats
Kovlingen skrev:
BmwMats skrev: Saknar dagens MC-tur, märks det... :shock:

Å jag som trodde att du ville ha en egen FunClub :shock: :D


Inget jag behöver, då jag ju är med i din fanclub Kovlingen... Fun-/fanclub - sak samma... :mrgreen:
https://forms.office.com/Pages/Response ... U5VThQRC4u

YUD år blir det i 2019 move

InläggPostat: 2019-01-13/18:49
av Konsument
Judas Priest var som störst i början av 1980-talet. De gav hårdrocken en ny visuell image med sina från s&m-modet lånade läderkläder med nitar.

Jag tror att den som var först praktiserade S&M och orkade inte byta om mellan fritidsaktiviteter och repande.
Eller om det var en hang around.

AC/DC skoldräkt kom sig väl av att gitarristen inte hann byta om efter skolan och senare tyckte hans syrra att han kunde ha det som scenkostym också.

Re: YUD år blir det i 2019

InläggPostat: 2019-01-13/19:38
av Assar
Konsument skrev:Judas Priest var som störst i början av 1980-talet. De gav hårdrocken en ny visuell image med sina från s&m-modet lånade läderkläder med nitar.

Det är helt rätt! Rob Halford tog med sig kläderna från Londons läderbögscen till hårdrockscenen. Men det känner inte ens läderbögarna till, eftersom de flesta av dem bara gillar opera eller schlager. :lol:
Det här blev verkligen off-topic ...

Långtouring 1

InläggPostat: 2019-01-21/14:58
av Måns Ulveståhl
Den tvåhjuliga versionen av Flåklypa?

flaklypa-grand-prix.jpg
flaklypa-grand-prix.jpg (55.36 KiB) Visad 236930 gånger

Re: Långtouring

InläggPostat: 2019-01-21/18:25
av Bror Gårdelöf
Guzzin i länken ovan är inte så långt ifrån!

Funderingar kring OT till PT.

InläggPostat: 2019-02-08/15:11
av Max Mad
Kovlingen skrev:Få nått vettigt ur en Göteborgare är väl ganska svårt :mrgreen:
Jobbar på det, men motståndet( inombords) är överväldigande, för att inte säga, kompakt :(.

Re: Funderingar kring OT.

InläggPostat: 2019-02-08/15:13
av Kovlingen
Max Mad skrev:
Kovlingen skrev:Få nått vettigt ur en Göteborgare är väl ganska svårt :mrgreen:
Jobbar på det, men motståndet (inombords) är överväldigande för att inte säga, kompakt :(.

Det är lugnt Tony . Jag bara skojade . Vad vore ett forum utan Göteborgare . :D

Re: Funderingar kring OT.

InläggPostat: 2019-02-08/15:15
av Max Mad
Kovlingen skrev:
Max Mad skrev:
Kovlingen skrev:Få nått vettigt ur en Göteborgare är väl ganska svårt :mrgreen:
Jobbar på det, men motståndet (inombords) är överväldigande för att inte säga, kompakt :(.

Det är lugnt Tony . Jag bara skojade . Vad vore ett forum utan Göteborgare . :D
Jag tog det inte så hårt, Kovlingen. Trodde du förstod det själv :mrgreen:. Fast det är ju klart, ni norrlänningar har väl inte gjort er kända för att vara direkt snabbtänkta, eller 8-) :mrgreen: ?

(Nu får jag på pälsen...:o :shock:).

Re: Funderingar kring OT.

InläggPostat: 2019-02-08/15:17
av Kovlingen
Nä vi tänker först :D

Re: Funderingar kring OT.

InläggPostat: 2019-02-08/15:19
av Max Mad
Kovlingen skrev:Nä vi tänker först :D

Touche :D !

Re: Funderingar kring OT.

InläggPostat: 2019-03-21/19:57
av telecaster
Kovlingen skrev:Nä vi tänker först :D

Hur lång tid tar en tanke?

Re: Funderingar kring OT.

InläggPostat: 2019-03-21/20:56
av Kovlingen
telecaster skrev:
Kovlingen skrev:Nä vi tänker först :D

Hur lång tid tar en tanke?

Olika, men ibland tills man dör (ev. längre :? ) :shock:
Svåra frågor
.

Re: Pladdertråd

InläggPostat: 2019-04-09/13:18
av Roger Gross
Om ni undrar varför flaggorna är hissade hos landshövdingen i Halmstad så har jag en möjlig förklaring...
Vår högt värderade Webmaster har nämligen drämt till och skaffat sig en R1250 GS. Som det teknik-freak han är charmas han förmodligen av ShiftCam-konstruktionen. Kan också vara en ängslan över att den gamla 1200:an inte skulle räcka till vid den AlpTripp som går av stapeln början september.
Äsch - shit-the-same - ett stort grattis till ett förnämligt val av hoj, Magnus !! :o ;) :D
Vänliga hälsningar,
Roger G

Re: Pladdertråd

InläggPostat: 2019-04-09/14:17
av Kovlingen
Bara en ? ? Köper inte ni , du och Magnus 2 - 3 st. nya varje år :? :shock: 8-)

Re: Pladdertråd

InläggPostat: 2019-04-09/15:35
av Roger Gross
Kovlingen skrev:Bara en ? ? Köper inte ni , du och Magnus 2 - 3 st. nya varje år :? :shock: 8-)


Joo, Håkan - men vi har ingen snöslunga... :o ;)
//Roger

Re: Pladdertråd

InläggPostat: 2019-04-09/15:41
av Kovlingen
Handskotta :o Oj vad ålderdomligt :mrgreen: :D :D

Re: Pladdertråd

InläggPostat: 2019-04-09/15:58
av Roger Gross
Kovlingen skrev:Handskotta :o Oj vad ålderdomligt :mrgreen: :D :D


Handskotta!? I helskotta heller - vi blåser upp snön till Kovland...
Där uppe har de rediga snöröjningsmaskiner!
Mvh,
Roger G

Re: Pladdertråd

InläggPostat: 2019-04-09/16:06
av BmwMats
Roger Gross skrev:
Kovlingen skrev:Handskotta :o Oj vad ålderdomligt :mrgreen: :D :D


Handskotta!? I helskotta heller - vi blåser upp snön till Kovland...
Där uppe har de rediga snöröjningsmaskiner!
Mvh,
Roger G


Snö ???
Är det det där vita lappmöglet som kommer någon gång på vintern ?
Huuu, nej det får vara kvar uppe i lappmarkerna ;)

Re: Pladdertråd

InläggPostat: 2019-04-09/17:30
av Kovlingen
Jo vi har det :) Ni får väl lägga slantarna på länspumpar istället ;)
Jag väljer snö på vintern . Fy tusingen för regn :( Blött å kallt :cry:

Re: Pladdertråd

InläggPostat: 2019-04-10/07:42
av BmwMats
Usch och fy... Nu har vi fått rejält med snö här nere också... Kovlingen, kan du komma med din snöslunga, tack... :(

Re: Pladdertråd

InläggPostat: 2019-08-05/20:15
av Konsument
Tyckte detta svar på Airbag-jacka etc. kunde svaras direkt i pladdertråden,
OBS! inte CGAs svar utan mitt svar på det:

CG Arvidsson skrev:Läste på tourenfahrer.de senaste sida att tyska försäkringsbolag börja fundera på obligatoriska airbagjackor vid mc-körning.Tester har visat att skadorna minskar ju större volym på airbagen har. Dessutom vill man införa obligatorisk körsäkerhetsträning vartannat år.


Låter som Sverige kommer hitta på något i stil med:
Femårskort på MC, visar du inte upp loggbok med verifierade köraktiviteter samt genomgången obligatorisk kurs, à minimum 1500 kr, i STR-ansluten skola samt aktiv medlem i SMC-ansluten förening så dras körkortet in och du får börja om från noll om du orkar, kan och vill. ;-)

Re: Pladdertråd

InläggPostat: 2019-08-05/20:19
av BmwMats
Konsument skrev:Låter som Sverige kommer hitta på något i stil med:
Femårskort på MC, visar du inte upp loggbok med verifierade köraktiviteter samt genomgången obligatorisk kurs, à minimum 1500 kr, i STR-ansluten skola samt aktiv medlem i SMC-ansluten förening så dras körkortet in och du får börja om från noll om du orkar, kan och vill. ;-)


Alla har vi väl läst boken 1984, så det är nog inte helt otänkbart som du säger... :o :shock: :evil:

Re: Pladdertråd

InläggPostat: 2019-08-05/21:54
av Olof Eriksson
Jag är pistolskytt. Och det är exakt så. Dvs aktiv skall du vara. För att få nya licenser. Som skall förnyas vart femte år.

Räknas detta som ett äkta pladder inlägg? I så fall är det mitt första :)

Re: Pladdertråd

InläggPostat: 2019-08-06/04:50
av Magnus Brobeck
Olof Eriksson skrev:Jag är pistolskytt. Och det är exakt så. Dvs aktiv skall du vara. För att få nya licenser. Som skall förnyas vart femte år.

Räknas detta som ett äkta pladder inlägg? I så fall är det mitt första :)


Du skrev själv här, Vad vill du jag skall göra?
Tillrättavisa med motivering att du är för seriös i PT?
”Skäms på dig Olof nu får du sluta vara allvarlig annars kan du bli bannad!!”

Med vänlig hälsning, Magnus

Re: Pladdertråd

InläggPostat: 2019-08-06/07:15
av Kovlingen
Olof Eriksson skrev:Jag är pistolskytt. Och det är exakt så. Dvs aktiv skall du vara. För att få nya licenser. Som skall förnyas vart femte år.

I Sveriges tre största städer har det visst gått så långt att licenser skickas ut automatiskt till alla .
Där tränar man även regelbundet (oftast varje dag) men tillgången på skjutbanor och måltavlor är bristfällig .
Detta i sin tur medför att de gör som Kajsa Varg . "Man tager vad man haver" :shock: :roll:

Från Bevingade ord

InläggPostat: 2019-09-22/07:30
av Bror Gårdelöf
Å andra sidan är väl detta en av de trådar, som tillåts flyta ut? Min erfarenhet är, att den rätt snart brukar återgå till huvudfåran.

Och finns det någon, som tar illa upp av korrekt terminologi? I fallet förträngning/bortträngning är lekmäns missar legio - liksom psykolog/psykiater (eller psykiatriker, som är det korrekta termen, men även specialisterna själva förkortar den rätt ofta).
Psykologi kan översättas med "läran om själen", medan psykiatri är "läran om själens sjukdomar och deras behandling". De två ligger varandra nära, men de är definitivt inte synonyma. Psykologin sysslar sålunda till icke ringa del med att studera, hur friska människor reagerar/fungerar, och vad vi kan lära av det, medan psykiatrin, som namnet anger, har ett annat fokus.

Re: Från Bevingade ord

InläggPostat: 2019-09-22/08:22
av Magnus Brobeck
Bror Gårdelöf skrev:Å andra sidan är väl detta en av de trådar, som tillåts flyta ut? Min erfarenhet är, att den rätt snart brukar återgå till huvudfåran.

Och finns det någon, som tar illa upp av korrekt terminologi? I fallet förträngning/bortträngning är lekmäns missar legio - liksom psykolog/psykiater (eller psykiatriker, som är det korrekta termen, men även specialisterna själva förkortar den rätt ofta).
Psykologi kan översättas med "läran om själen", medan psykiatri är "läran om själens sjukdomar och deras behandling". De två ligger varandra nära, men de är definitivt inte synonyma. Psykologin sysslar sålunda till icke ringa del med att studera, hur friska människor reagerar/fungerar, och vad vi kan lära av det, medan psykiatrin, som namnet anger, har ett annat fokus.


Det finns inga trådar som regelmässigt tillåts ”flyta ut” utan trådämnet bör/skall (beroende på tråd) alltid respekteras.
Att göra en enkel korrigering eller ett förtydligande må vara en sak, om det sedan stannar där. Att närmast vanemässigt ta ämnet på en 5-10 inläggs detour är en annan sak.

Det var tydligen helt nödvändigt att svara/skriva ett svar på min enkla uppmaning att hålla sig till ämnet som:

1. Visar att man inte har läst uppmaningen att fundera på om det verkligen behöver skrivas något svar alls.
2. Närmast provokativt hamnar i ytterligare en utflykt om korrekt terminologi om hjärnskrynklartitlar för att sedan fortsätta ännu mer ut i terrängen i ett undervisande om vad psykologi är.

Platsen för sådant är här eller alternativt, som BrooklynS skrev, att rödkryssa (vilket är facktermen för oss moderatorer när vi använder knappen med rött kryss som tar bort inlägget pronto).

Med vänlig hälsning, Magnus

Re: Pladdertråd

InläggPostat: 2020-04-20/18:27
av telecaster
Med risk för att bli rejält uppläxad.
Är det inte för mycket teknik på dagens mc? Jag menar, ska det verkligen behövas en manual om nästan 300 sidor för att förklara alla funktioner? Behöver jag ha all den info som finns på TFT-skärmen, även när jag kör? Visst, det är ju valfritt om jag vill kolla tillgänglig information, prata i telefon, konversera med kamrater framför och bakom, kolla GPSen, lyssna på musik OCH samtidigt köra? Så kommer jag till dessa körlägen som står till buds.
Kanske det skulle vara nog med Rain och Road lägena? Äsch, jag skiter i det här och tejpar över skärmen och surar i garaget en stund.

Re: Pladdertråd

InläggPostat: 2020-04-20/18:48
av BrooklynS
Det är väl 300 sidors instruktionsbok till hjälmen också...

Se det som dokumentationshysteri snarare än nödvändighet. :)


DO D1
(R100RS-78, R1100RS-00, R1200ST -05)
R1200GSA-15

Re: Pladdertråd

InläggPostat: 2020-04-20/18:49
av BmwMats
telecaster skrev:Med risk för att bli rejält uppläxad.
Är det inte för mycket teknik på dagens mc? Jag menar, ska det verkligen behövas en manual om nästan 300 sidor för att förklara alla funktioner? Behöver jag ha all den info som finns på TFT-skärmen, även när jag kör? Visst, det är ju valfritt om jag vill kolla tillgänglig information, prata i telefon, konversera med kamrater framför och bakom, kolla GPSen, lyssna på musik OCH samtidigt köra? Så kommer jag till dessa körlägen som står till buds.
Kanske det skulle vara nog med Rain och Road lägena? Äsch, jag skiter i det här och tejpar över skärmen och surar i garaget en stund.


Hehehe... Det ligger nog mycket i vad du säger.
Har också funderat på detta, även om jag också skulle vilja ha en nyare hoj, så vete katten om jag vill ha det den dag när alla felkoder, varningslampor och ABS-aggregat lägger av eller skickar en felkod så någon lampa tänds.
Det går ju inte ens att få den igenom besiktningen i så fall...
Bara att skicka till skroten.

Ett äldre fordon gäller att byta olja på och lite åt det hållet, inga felkoder, inga varningslampor för ABS, ingen motorlampa som blinkar, inga SOS-lampor som tänds under körning, inga däcktryckslampor som indikerar fel...
Ja listan kan göras lång.
Tänker bara på vad det kostar den dag som något falerar, det är inte så lätt att ordna själv kanske, utan det måste lämnas in på verkstad för det minsta lilla som blinkar eller lyser.

Har en god vän som har en nära på ny Jaguar (åtminstone tycker jag att den är ny jämfört med mina fordon), han har så mycket felkoder och lampor som lyser i den bilen, kostar skjortan att lämna på verkstad varje år innan besikning. Samma problem ser ut att återkomma en kort tid efter igen. Så har det varit de år han haft den, och det började krångla strax efter att garantin gått ut...

Re: Pladdertråd

InläggPostat: 2020-04-20/19:09
av BrooklynS
Mest problemfria bilen:

Toyota Prius


Inte Volvo Amazon.


DO D1
(R100RS-78, R1100RS-00, R1200ST -05)
R1200GSA-15

Re: Pladdertråd

InläggPostat: 2020-04-20/19:21
av Bror Gårdelöf
Sett ur en annan vinkel är moderna motorfordon som datorprogram. Hur många användare sätter sig in i - och utnyttjar - alla de möjligheter, som exempelvis Word, Powerpoint eller Excel erbjuder?
De flesta gör nog som jag(?). Med en blandning av lättja och vanetänkande använder vi den bråkdel av programmen, som vi anser oss behöva. Därmed går vi förmodligen miste om en del arbetsbesparande snitsigheter, men det kan vi leva med.

På samma sätt erbjuder ett modernt fordon diverse möjligheter, som användaren kan välja att sätta sig in i eller avstå från. Jag har definitivt inte satt mig in i alla de möjligheter, som Willie erbjuder, men vi har inga svårigheter att trivas ihop ändå. (Jo, jag har läst hela instruktionsboken. Det fanns gott om tid till det från 28 december, när köpeavtal slöts, till 27 mars, när han hämtades. Men läsa är en sak - komma ihåg en helt annan.)

Visst, den dag, då det blir kaiko i elektroniken, står jag där - men i mitt fall skulle det gälla även en betydligt enklare hoj, som inte är fullbemängd med elektronik.
Och blir det kaiko, lär elektronik gå att omprogrammera - alternativt byta ut.
Den dagen, den sorgen.

Re: Pladdertråd

InläggPostat: 2020-04-20/19:29
av Buster
Många finesser är ju trevliga och bra, medan vissa är totalt förkastliga... autobroms/hillholder tex?
Jisses vilket skit.
Kollar gärna Youtube när folk försöker vända, cyklarna bromsar i backarna och ställer till oreda.

MC handlar ju om frihet och i vintras köpte jag en DR650 och trots att komfort och säkerhet inte ens är en tiondel av BMW:n så ger den faktiskt minst dubbla frihetskänslan!
Allt är så basic, gasar du så spinner det, bromsar du så låser det... man kastar runt den som en cykel och man kollar på omgivningen istället för på nån skärm.
BMW:n är ju självklart oslagbar inom mycket men inom just frihet så känns den nästan som en bil.

Re: Pladdertråd

InläggPostat: 2020-04-21/06:49
av Bror Gårdelöf
Autobroms vet jag inte, vad det är, men kritik mot hillholder har jag svårt att förstå. Den funktionen behöver ju aktiveras. Gillar man den inte, är det bara att låta bli att aktivera den!
I övrigt tenderar Youtube rätt ofta att bli en "freak show", där diverse stolligheter visas upp - och det ligger ju mycket i, att hälsan tiger still.
Om jag skulle ha tagit alla Youtubes stolligheter på motorcykel på allvar, skulle jag ha slutat åka hoj för femton år sedan.

Re: Pladdertråd

InläggPostat: 2020-04-22/01:21
av Fredric Fredricson
Elektronik är nog bra och jag är den förste att prisa ABSens förträfflighet men jag är lite tveksam till antispinn och antiwheelie/stoppie, i alla fall på min hoj (S1000R-16).
Jag har numera övergått till att köra i läge Dynamic-Pro där man inte har ABS bak och ingen wheelie eller stoppie-kontroll samt ytterst begränsad, eller ingen alls, antispinn. Orsaken är att alla dom andra funktionerna (utom möjligen ABS bak) ställt till det för mig på bana där hojen helt plötsligt dragit av på gasen eller nåt när jag som minst förväntat mig det. ABS bak spelar mindre roll men bra att slippa när man kör på grus.

Jag brukade gå över till regnläge när det regnar, och det är inga problem, så länge det regnar. Men när det sen blir torrt och jag, min vana trogen, glömmer byta mode så är regnläget helt omöjligt vid torr väderlek. Kan ta ett par varv av svärande innan jag fattar vad som hänt.

Kanske finns bättre elektronik, S1000R-16 känns lite "primitiv", S1000RR verkar ha vassare el och även andra märken som Ducati V4 Streetfighter och Aprilia Tuono verkar bättre.

Re: Pladdertråd

InläggPostat: 2020-04-28/12:56
av Hasse Gustafsson
Ang telefoner och annat nippon pippon styr
Jag är väl en bakåtsträvare och sur gubbe men jag kör hoj!
Varför hålla på och kludda med telefoner och annat krafs?
I 40 år har mitt sätt att färdas funkat och jag fortsätter så några är till
i samma spår.
Ha de:)

Re: Pladdertråd

InläggPostat: 2020-04-28/13:18
av BrooklynS
Fredric Fredricson skrev:Elektronik är nog bra och jag är den förste att prisa ABSens förträfflighet men jag är lite tveksam till antispinn och antiwheelie/stoppie, i alla fall på min hoj (S1000R-16).
Jag har numera övergått till att köra i läge Dynamic-Pro där man inte har ABS bak och ingen wheelie eller stoppie-kontroll samt ytterst begränsad, eller ingen alls, antispinn. Orsaken är att alla dom andra funktionerna (utom möjligen ABS bak) ställt till det för mig på bana där hojen helt plötsligt dragit av på gasen eller nåt när jag som minst förväntat mig det. ABS bak spelar mindre roll men bra att slippa när man kör på grus.

Jag brukade gå över till regnläge när det regnar, och det är inga problem, så länge det regnar. Men när det sen blir torrt och jag, min vana trogen, glömmer byta mode så är regnläget helt omöjligt vid torr väderlek. Kan ta ett par varv av svärande innan jag fattar vad som hänt.

Kanske finns bättre elektronik, S1000R-16 känns lite "primitiv", S1000RR verkar ha vassare el och även andra märken som Ducati V4 Streetfighter och Aprilia Tuono verkar bättre.


Det är nog som så att när hojen "plötsligt dragit av gasen" så hade du vurpat om systemet inte funnits där...

Re: Pladdertråd

InläggPostat: 2020-04-29/02:08
av Fredric Fredricson
BrooklynS skrev:
Fredric Fredricson skrev:Elektronik är nog bra och jag är den förste att prisa ABSens förträfflighet men jag är lite tveksam till antispinn och antiwheelie/stoppie, i alla fall på min hoj (S1000R-16).
Jag har numera övergått till att köra i läge Dynamic-Pro där man inte har ABS bak och ingen wheelie eller stoppie-kontroll samt ytterst begränsad, eller ingen alls, antispinn. Orsaken är att alla dom andra funktionerna (utom möjligen ABS bak) ställt till det för mig på bana där hojen helt plötsligt dragit av på gasen eller nåt när jag som minst förväntat mig det. ABS bak spelar mindre roll men bra att slippa när man kör på grus.

Jag brukade gå över till regnläge när det regnar, och det är inga problem, så länge det regnar. Men när det sen blir torrt och jag, min vana trogen, glömmer byta mode så är regnläget helt omöjligt vid torr väderlek. Kan ta ett par varv av svärande innan jag fattar vad som hänt.

Kanske finns bättre elektronik, S1000R-16 känns lite "primitiv", S1000RR verkar ha vassare el och även andra märken som Ducati V4 Streetfighter och Aprilia Tuono verkar bättre.


Det är nog som så att när hojen "plötsligt dragit av gasen" så hade du vurpat om systemet inte funnits där...

Knappast. Det är inte så konstigt om bakhjulet släpper lite kort eller, vilket är mersannolikt, att rotationshastigheten skiljer "för mycket" för elektoniken i regnläget när det är torrt. I samtliga fall så minskar varvtiderna när elektroniken kopplas bort.

Re: Pladdertråd

InläggPostat: 2020-04-29/08:25
av Bror Gårdelöf
BmwMats skrev: Har en god vän som har en nära på ny Jaguar (åtminstone tycker jag att den är ny jämfört med mina fordon), han har så mycket felkoder och lampor som lyser i den bilen, kostar skjortan att lämna på verkstad varje år innan besikning. Samma problem ser ut att återkomma en kort tid efter igen. Så har det varit de år han haft den, och det började krångla strax efter att garantin gått ut...

Det där säger nog mer om Jaguars (bristande) kvalitet än om fordonselektronik som sådan. Jag har också en bekant, som köpte en ny Jaguar för några år sedan - och den var nästan aldrig felfri. Han sade som Rocky i första Jönssonligan-filmen (fast då om deras risiga gamla Cheva): "Skitbil" - och sålde den.

Re: Pladdertråd

InläggPostat: 2020-05-16/20:44
av Håkan
Gunnar E! :) Sålt K1? :o Den finns inte med i din signatur. :shock:
:roll: