Fartkameror som tar bakifrån.

Fartkameror som tar bakifrån.

Inläggav Haavee » 2022-01-25/22:11

34218 st MC förare körde för fort under 2021, och en samvetsfråga på slutet. ;)
Bilagor
Screenshot_20220125-184154.png
BMW 1200 GS 2018
Haavee
 
Inlägg: 329
Blev medlem: 2017-03-06/20:20
Ort: D8 Skaraborg.

Re: Fartkameror som tar bakifrån.

Inläggav Sahlin » 2022-01-26/09:39

Samvetsfrågan har jag inga problem med då varken jag eller frugan är några "fartmonster". Visst kan det hända att man vrider lite mer på högra handtaget någon gång emellanåt, men då händer det i stort sett alltid där man får anse det som (i stort sett) riskfritt. Inte för kamerornas skull, utan för att omständigheterna tillåter det. Finns ju ingen anledning att riskera sitt eget eller andras liv enbart för att min vill gasa på. Jag blir mer förvånad över det stora antalet som kört för fort förbi kamerorna. Gör man det bara för att jävlas, eftersom man vet att man inte kan bli ertappad, eller av oförsiktighet? Frågan blir ju därför hur länge det dröjer innan det beslutas om att ta bilder även bakifrån.
I Sverige är lagom bäst, i alla andra länder är bäst bäst.
Användarvisningsbild
Sahlin
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2016-10-25/16:08
Ort: Laholm

Re: Fartkameror som tar bakifrån.

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-01-26/10:24

Helt enig. Naturligtvis kör jag i laglig fart förbi kamerorna. Annat är dumt! De, som inte fattar det, fattar inte heller, att de på sikt binder ris åt egen rygg - och åt alla andra hojåkares ryggar!
Mot dumhet kämpar gudarna förgäves.

MEN - även om svenska kameror börjar fota bakre nummerplåten, lär det bli svårt att fixa påföljden, eftersom det måste visas, vem som körde. Med undantag för felparkering är ägaransvar inte förenligt med svensk grundlag (detta har redan varit på tapeten några gånger och fått avslag).
Nummerskylt enbart baktill på motorcyklar är EU-standard. Även om nummerskylt framtill införs, återstår problemet att identifiera föraren.

Men om tillräckligt många dumskallar kör för fort förbi kamerorna, kommer nog svenska världsförbättrare på något till slut.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Fartkameror som tar bakifrån.

Inläggav CG Arvidsson » 2022-01-26/15:07

Dessa fartkameror finns ju snart ute i trafiken. Ett större antal polisbilar ska utrustas med en speciell kamera. Denna kamera sitter på taket alldeles bakom vindrutan och något mindre än en ishockeypuck. Den filmar 360 grader runt om, och den mäter hastighet både vid stillastående och vid möte. Har man då kört för fort skickas bild på fordonet och hastighet direkt till myndigheten. I och med kameran tar runt om kommer ju registreringsskylten med på bilden. Dock är det ju föraransvar fortfarande och då måste bild på förare och körkort överensstämma. En del andra länder har ägaransvar och ägaren får betala boten. Viss fördel kan väl kameran ha vid t.ex. spaning av olika slag. :evil:
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Fartkameror som tar bakifrån.

Inläggav enhjuling » 2022-01-26/15:34

CG Arvidsson skrev:Dessa fartkameror finns ju snart ute i trafiken. Ett större antal polisbilar ska utrustas med en speciell kamera. Denna kamera sitter på taket alldeles bakom vindrutan och något mindre än en ishockeypuck. Den filmar 360 grader runt om, och den mäter hastighet både vid stillastående och vid möte. Har man då kört för fort skickas bild på fordonet och hastighet direkt till myndigheten. I och med kameran tar runt om kommer ju registreringsskylten med på bilden. Dock är det ju föraransvar fortfarande och då måste bild på förare och körkort överensstämma. En del andra länder har ägaransvar och ägaren får betala boten. Viss fördel kan väl kameran ha vid t.ex. spaning av olika slag. :evil:


Kommer de bilarna verkligen att användas som ATK och bara automatiskt skicka böter?
Det verkar ju inte klokt om inte poliser som ser brott begås stoppar fordon, kontrollerar förare och rapporterar.
De kommer ju att missa en massa rattfyllon osv på det viset.
/Stefan

R1200GS -17
KTM 690 E
Användarvisningsbild
enhjuling
 
Inlägg: 199
Blev medlem: 2011-02-04/16:25
Ort: Ljungsbro

Re: Fartkameror som tar bakifrån.

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-01-26/16:20

Enig. Med nuvarande lagstiftning ger kameran i polisbilen ingen skillnad, såvida inte poliserna får stopp på motorcyklisten och därmed kan identifiera vederbörande (eller finka honom/henne, om godtagbart körkort saknas). Om så sker, kan det nog bli dyrt - och förlust av (det eventuella) körkortet.
Men tråden startades väl med utgångspunkt i fasta kameror?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Fartkameror som tar bakifrån.

Inläggav fredde 7 » 2022-01-26/16:48

Jag brukar passa på att testa fartkamerorna när jag åker MC, hade gärna gjort det även när jag kör bil men
min ekonomi mår bättre av att låta bli detta.

Någon måste ju kolla att de fungerar? Och jag donerar varken pengar till tredje världen eller är aktiv i någon miljöorganisation, så jag känner att det här ställer jag upp med.

:D
fredde 7
 
Inlägg: 212
Blev medlem: 2012-08-19/12:09

Re: Fartkameror som tar bakifrån.

Inläggav Haavee » 2022-01-26/17:55

fredde 7 skrev:Jag brukar passa på att testa fartkamerorna när jag åker MC, hade gärna gjort det även när jag kör bil men min ekonomi mår bättre av att låta bli detta.

Ja du Fredde 7, jag hoppas att du skämtar. :?:
Jag har i alla år varit noga med att hålla rätt hastighet förbi fartkameror för jag vill inte bidra till den statistiken men tyvärr så måste jag erkänna att jag är en av 34218 som blev fotograferade 2021, jag kom från en 80 sträcka in på 60 sträcka och slog av på gasen men det räckte inte, uppskattar farten till 65-70 km nånting. Detta var första och förhoppningsvis sista gången för min del.
BMW 1200 GS 2018
Haavee
 
Inlägg: 329
Blev medlem: 2017-03-06/20:20
Ort: D8 Skaraborg.

Re: Fartkameror som tar bakifrån.

Inläggav Kovlingen » 2022-01-26/19:37

Jaha som vanligt då . Lika bra att vara tyst :shock: :| :arrow: :o
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall


Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst