Trevlig Metallbandsåg

Trevlig Metallbandsåg

Inläggav BmwMats » 2022-02-25/19:42

Efter att ha använt denna metallbandsåg ett tag och kapat en hel del metallrör, plattjärn, balk samt stänger, så får jag faktiskt säga att den fungerar riktigt riktigt bra, trots att den kommer från det blå varuhuset.

Till och med sågbandet håller riktigt fint och upplevs inte ha slitits något trots rätt hård påfrestning av olika hårda metaller.

Metallbandsåg MBS 1435
Artnr. 17-578

https://www.biltema.se/verktyg/elverkty ... 2000036460

/BmwMats
Bilagor
IMG_6059.JPG
IMG_6044.JPG
IMG_6052.JPG
IMG_6053.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Trevlig Metallbandsåg

Inläggav BmwMats » 2022-02-25/19:50

Håller på att tillverka ett sågbord som passar till denna bandsåg.
Vill kunna vinkla upp sågbladet till 90 graders vinkel (vinkelrätt) gentemot arbetsbordet så att man kan såga metallgods på fri hand.

Började att tillverka ett fäste/stöd som skruvas fast i skruvstycket, samt på lagom höjd montera arbetsbordet med hjälp av att svetsa fast det i stödet.
Har bara hunnit nästa fast det för att få måtten rätt, nästa steg är att svetsa fast det korrekt, samt slipa och polera ner alla svetsar till en jämn och fin yta.
Därefter lackering av allt utom ovansidan som ju får förbli metallren, dock kanske man kan behandla den med olja eller kallpressad linolja för att den skall förbli korrosionsbeständig.

Det blir då enkelt att demontera bordet om man vill såga metallstänger och rör på det sätt som sågen är avsedd för, eller snabbt montera sågbordet för att arbeta på frihand.
Tar max 10 sekunder att sätta det på plats i skruvstycket och dra åt det. Alla mått och styrningar är ju fastsvetsade på bordet för att det skall vara fixerat korrekt.

/BmwMats
Bilagor
IMG_6078.JPG
IMG_6079.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Trevlig Metallbandsåg

Inläggav F800åkare » 2022-02-25/20:01

Snyggt utfört! Funderat på en metallsåg själv ibland men ej gjort slag i saken.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Trevlig Metallbandsåg

Inläggav BmwMats » 2022-02-26/16:03

Då var sågbordet avputsat och grundat, samt lackerat med BmwMats röda verktygsfärg :D

Själva sågbordet sätts fast i sågens skruvstycke, har svetsat dit en klack på det så den fixeras i korrekt läge varje gång man monterar det och sågbandet styr korrekt i skåran på bordet.

Själva övre arbetsytan är bara behandlad med linolja för att inte rosta, övriga delar är lackade.

Fungerar finfint att såga detaljer på fri hand nu.

/BmwMats
Bilagor
IMG_6082.JPG
IMG_6085.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län


Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst