Stenskotsfråga

Stenskotsfråga

Inläggav Peter Nordlund » 2022-04-03/20:09

Hej

Denna fråga gäller just nu min bil en BMW från 2014, 320D Touring Xdrive i bruksskick.
Jag köpte den förra hösten och nu på våren ser jag att vid listen på främre vindrutan uppe i vänster hörn är det en skada, med rost stor som en gammaldags 50-öring

Bild

och

Bild

Detta är den enda större skada jag har sett och jag undrar hur gör jag med dylik skada?

Följdfrågan på detta och varför jag frågar här är för att bilen har små små stenskott på fronten också och det är ju tråkigt men normalt när det är en pendlarbil och frågan kommer ju dyka upp till något mindre del på min nya hoj.

Så jag tänker så här efter att ha googlat, små stenskott som bara är i lacken kan man slipa lite på och bättre med lack och använda lack koden på bilen?
men den vid rutan bör ett proffs fixa?

Jag kommer med följdfrågor för min hoj tex foliering osv senare.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Stenskotsfråga

Inläggav Måns Ulveståhl » 2022-04-03/23:10

Vad det gäller nuvarande stenskott på bilen så lämna in den till en billackerare om du har tänkt att behålla bilen ett längre tag.
Gör du det själv utan kunskap och kladdar med ett lackstift på ett större rostangripet område så är det bara en tidsfråga innan rosten poppar upp igen. Större områden kräver även mer än ett lackstift.
Dessutom ser lackstiftkladdande på med mindre stenskott på en metallicfärg för jäkligt ut (jag har själv gjort det).
Det visuella resultatet blir sämre än hur det var innan kladdandet.

Vad det gäller hojen så finns färdigutskurna stenskottskydd i form av genomskinlig film för värst utsatta områdena att köpa till flertalet BMW-modeller (googla).
Kolla dock så att du inte får den billigare varianten som gulnar med tiden.
Alternativet är att lämna in hojen till en lokal dekal/folieringsfirma. Kostnad ca 3000-4000 kr för att täcka alla större riskområden med genomskinlig stenskottfilm eller någon färgad folieringsfilm.
En kostnad du inte får tillbaka när du säljer hojen, men det kanske lugnar ditt sinne.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö


Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst