Konvertering av Biltemaladdare till Ctek uttag

Konvertering av Biltemaladdare till Ctek uttag

Inläggav BmwMats » 2022-11-17/17:16

Min gamla Ctek 5.0 har lagt av som jag nämnt tidigare här på forumet (internt fel med bränd resistor samt efterföljande komponent(er), då den får gå till tippen.

Dock räddade jag sekundärledningen med skarvkontakt till bil/mc uttaget som sitter på fordonen och skarvade ihop dess kablar med ett uttag från Biltema, så nu kan jag använda mig utav en sådan laddare, både till Blysyra, Lithium samt 6V batterier, då denna laddaren stödjer dessa batterityper.

Laddaren kostar ca 1/3 del mot Ctek's variant som jag har haft i ett antal år, kvalitén på den nya Biltemaladdaren vågar jag inte svara på, men specifikationerna ser lovande ut då den utlovar samma typ av underhållsladdning, dessutom fler batterityper och spänningar än vad Ctek har.

Skarven har skyddats med krympslang, hittade ett mycket prisvärt alternativ hos Lidl för en mindre penning.
(Bilden visar krympslangen innan värmning, så den ser ut att inte vara ordentligt värmd) ;)

Nu behöver jag inte byta ut mina Ctek-anslutningskablar till fordonen när jag skall använda Biltemaladdaren.

Tips till övriga forummedlemmar !

/BmwMats
Bilagor
IMG_7878.JPG
IMG_7877.JPG
IMG_7879.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst