Biltema MC-batteri Heavy Duty

Biltema MC-batteri Heavy Duty

Inläggav BmwMats » 2022-12-18/00:14

Har under ett antal år använt Biltema's MC batterier av modellen HD (Heavy Duty) och varit mycket nöjd med dessa.
(nåja, ett exemplar till min Harley-Davidson var defekt från början och gav inte kraft att starta "tröskverket" ens när det var inköpt och nyladdat första dagen, men byttes utan pardon).

På min brukscykel BMW K75C från 1986 så har jag använt dessa och det har fungerat utmärkt sedan jag första gången monterade ett dylikt batteri på denna hojen, tror det var 2015 (viss reservation om exakt årtal), men fick byta idag då jag inte fick start på hojen igår morse då jag skulle köra hem.
Det var dock minus -16 grader utomhus och den hade stått still i två dygn i den temperaturen.

Fick hjälp av en polis som kom till jobbet medelst hans bil och startkablar få igång hojen.
Som tur har jag alltid med startkablar för säkerhets skull (även kunna hjälpa andra igång som jag fått gjort under åren under vintertid).

Jag körde hem och tog in hojen i garaget, laddade upp batteriet och lät det vila i 24 timmar innan jag kontrollerade batteriet medelst en batterimätare som belastar batteriet.
Det visade sig att instrumentet visade på 12,78 volt och endast hade 4% kvar av sin kapacitet, ändå har jag kunnat använda och starta hojen under flertal år, året runt utan problem om det varit över minus -5 grader, men det verkade som om batteriet knäcktes totalt under mitt startförsök igår morse.

Lite intressant att när jag nu mätte batteriet ånyo så visade det 37% av sin kapacitet efter att ha vilat i snart två dygn, spänningen är 12,72 volt.

Jag vågar inte lita på detta batteriet längre, utan åkte och köpte ett nytt batteri med samma artikelnummer (80-231) och mätte upp det, då visar instrumentet en vilospänning direkt från affären på 12,76 volt och en kapacitet på 91% av 100 möjliga.

Bifogar första bilden på resultatet på det gamla batteriet, bild nummer två visar det nya batteriet.

Sedermera såg jag att det skiljer i CCA (Cold Cranking Amperé) mellan dessa batterier även om artikelnumret äro lika.

350 CCA på det gamla, 310 CCA på det nya, med samma artikelnummer.
Polerna på batterierna skiljer sig även dom lite smått, men det var inga problem att ansluta för det.

I det stora hela är jag mycket nöjd med dessa HD Heavy Duty batterier, det finns troligtvis ännu bättre batterier hos dom "stora kända" tillverkarna, men för att vara ett budgetalternativ så är jag mer än nöjd.
Jag kör ju trots allt VARJE dag med hojen, troligtvis 350 åtminstone och temperaturerna växlar mellan minus -21 grader och heta sommardagar på kanske plus +30 grader som mest.

Motorn på hojen har ju inte speciellt hög cylindervolym (bara 740cc), men kall olja och mycket att dra runt i kylan så det tar på ett startbatteri trots allt.

Mina få ören till debatten om batterier, misstänker att denna tråd kan bli ganska lång, men det är trevligt om någon har andra erfarenheter och synpunkter att nämna här nedan.

Högaktningsfullt - BmwMats
Bilagor
IMG_8185.JPG
IMG_8188.JPG
IMG_8191.JPG
IMG_8192.JPG
IMG_8193.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] och 1 gäst