Kubik och effekthysteri ?

Kubik och effekthysteri ?

Inläggav BmwMats » 2023-07-27/09:23

Följer diverse inlägg och läser gärna olika MC-tidningar där man hela tiden förväntar sig nya fina modeller med mer effekt och större motorer på dom nya hojarna som kommer inom snar framtid.

Ler lite åt detta, verkar som om strategerna hos våra motorcykeltillverkare har lyckats att indoktrinera oss läsare att "ju större är bättre".

Men det glädjer mig att det även nu går mot motsatta hållet i vissa fall, att man gör lättare och mindre hojar med lägre effekt, smidigare och enklare hojar att manövrera, lägre förbrukning och även i en lägre prisklass.

Har sett åtskilliga filmer där dom gjort tester på stora fina tunga hojar, fnittrande och skrattande åt all effekt, men när dom skall manövrera och vända dessa tunga bestar, så klarar dom knappt av det om det lutar alldeles det minsta åt fel håll på en dålig väg.

Kanske jag har fel, men "less is better" i mångafall... (även betydligt billigare) :roll:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Kubik och effekthysteri ?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2023-07-27/11:10

Mats,

Mina två korvören nedan.

#1
Alla vill inte ligga och fisa med en 310 :mrgreen:

#2
Motorcyklarna gör bara vad bilarna har gjort.
För inte så länge sedan var 100 hk i en bil något att skryta över.
I dag är det ingen som höjer ett ögonbryn om din familjebil har 300 hk.
Kawazaki Z1300 var en dödlig omtalad best under samma tidsperiod med sina 120 hk.
Nu ligger var och varannan klubbmedlem på vilopuls med sin GS och skumpar runt utan oro med 120-125 hk.
Utvecklingen går framåt.
I dag kan ingen - inte ens någon kronisk bakåtsträvare - tycka att bilar eller motorcyklar från förr vara bättre ur bekvämlighets eller säkerhetsmässig synvinkel.
Snarare tvärtom.
Dessa var betydligt sämre och farligare eftersom få bilar/hojar kunde hantera gårdagens "supermotorer".
"Widowmaker" var en vanligt förekommande benämning på dessa fordon "back in the day".

#3
Sedan vad som anses "billigt" och vad folk ska lägga sina pengar på är upp till var och en att bestämma.
Vissa väljer att köpa stor båt, andra bygger ett stort garage, medan några kanske köper en stor hoj.
Likaså är tex bränsleförbrukning eller servicekostnad inte det mest prioriterade för alla som väljer att köpa en hoj.

#4
"Less is more" gäller inte alltid.
Exempelvis skulle en liten 310 med maxfart en god dag på knappa 100 km/h i nedförsbacke med full packning inte vara högst upp på önskelistan för folk som uppskattar lång touring utomlands då den ska klara av tex Autobahn så väl som nå branta bergstoppar på högre höjder än Himmelsbjerget.
Å andra sidan skulle inte heller en stor 1200/1250 vara högst upp på önskelistan för någon som önskar något litet och nätt för tex kortare transport.
Det finns ju olika syften med olika modeller.

#5
Fast om vi tex pratar om dagens 1000 cc med 200-220 hk och några kilo plast med förare vars enda syfte med hoj verkar vara att köra fram och tillbaka på samma väg under kvällstid med rensade rör - gärna snabbare och ljudmässigt högre än likasinnade -, tja, då kan även jag känna mig som en bakåsträvare emellanåt.
Inte särskilt utvecklande.
Fleralet lämnade den sysselsättningen åt sidan efter att man passerat mopedåldern, och gjort samma kvällsaktivitet med sin fultrimmade 50 cc.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Kubik och effekthysteri ?

Inläggav BmwMats » 2023-07-27/20:33

Ja det är tur att det finns olika hojar för olika smaker och tyckanden.
Tänker bara på att för ett antal år sedan så var en sjufemtio en supersportcykel, ta exempelvis tiden då Honda kom med sina 750-modeller på 70-talet.
Allt annat var ju nästan otänkbart och onödigt tyckte man ju då.

Vi har ju även R80 och R80GS, sedan blev det bara större och större samt tyngre.
Har varit på ett par körningar där R1200GS och R1250GS har varit för klumpiga och tunga att manövrera på dåliga vägar, men dom smidigare F650GS/F700GS/F800GS har varit suveräna och lätthanterliga gentemot dom större 1200/1250-modellerna.

Skulle nästan vilja påstå (även om jag inte personligen har provkört) R1250GS, att dessa modeller passar bättre som en långtouringmaskin, eller åtminstone en mycket behaglig och rolig hoj för körningar på mer "normala" vägar, både asfalt och grus.

Det finns flera exempel på dom mindre Honda-maskinerna 250/300cc där dom kör touring över halva europa om man inte har för mycket packning och förväntningar på snabba och häftiga accelerationer.

Man skall ju även orka med att lyfta upp och hantera en maskin efter långa resor, även om man är lite trött och utpumpad efter många mil i sadeln.

- Det var mina funderingar och även i viss mån erfarenhet efter 43 års motorcykelåkande.
/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Kubik och effekthysteri ?

Inläggav Kenneth Lundgren » 2023-07-27/22:08

Det som irriterar mig mest är inlåsningen till tillverkarens programvara och skitdyra lösningar. Jag har för första gången sen moppeåldern bytt olja på min Mercedes E 2016. Den hade bara gått 1300 mil på 1,5 år och skrek på service. Olja och filter är inte så svårt och det gick att återställa service indikatorn.
Än så länge låter jag Gerts Motor göra jobbet åt mig på min 1200RT, men om dom försvinner så kommer jag att göra jobbet själv. Det finns lösningar att komma åt datorn även där, svårare är det på min Ducati ST3 från 2004, där finns ingen amatörlösning vad jag vet.

Träffade på BMW,s årsmöte ett äldre par som lagt 16000 mil på en K1100LT! Och här sitter man och funderar på fördelarna med ett byte till en nyare när den man har räcker länge och har egentligen allt jag behöver och mer till. Ibland faller man in i asketiska tankebanor och har senaste dygnet tittat på Royal Enfield 350 Classic. Men 20hk är lite väl lite och man vandrar uppåt igen i tankebanorna och snart är man i literklassen igen.

Nä jag får ge frun i huset mandat att prygla mig om jag börjar tala i tungor om den nya hojens fantastiska gåvor tills jag sansar mig.
BMW R1200RT LC
Ducati ST3
Användarvisningsbild
Kenneth Lundgren
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 2021-05-27/18:13
Ort: Laholm

Re: Kubik och effekthysteri ?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-07-28/09:20

Rubrikens fråga handlar rimligen om en växelverkan mellan tillverkare, hojpress och kunder - och gäller mer än slagvolym och effekt. När jag började åka hoj 2003, var glidare och sporttourers uppmärksammade kategorier. Därefter kom allroundmaskinerna (som jag vägrar att kalla offroadhojar!), som har dominerat fram till nyligen. Motorstorlekar och effekter har ökat.

Men precis som Mats noterar, verkar pendeln ha svängt. Den nya mellanklassen, twinnar på 750 - 900 kubik, får ständigt nya medlemmar från såväl europeiska som japanska tillverkare - och det är definitivt inga snikhojar. (En annan sak är, att för ett halvsekel sedan hade dessa maskiner inte betraktats som mellanklassare utan som stora hojar.) Enkelt uttryckt levererar de nya mellanklassarna på samma nivå, som större hojar gjorde för ett par decennier sedan - eller högre.

Jag är mycket nöjd med Willie och har definitivt inga planer på byte i närtid. Men jag har inga svårigheter att se en alternativ tillvaro, där jag skulle åka omkring på en av Triumphs eller Yamahas trepipar - eller ovan nämnda twinnar. De är mer än bra nog.
För en nyköpare tillkommer förstås, att dagens mellanklassare inte kostar lika mycket som de större, och det är inte alla förunnat att ignorera kassakistans storlek.

Bosse Rindar gick ur tiden 2011 - efter att har kört det mesta på två hjul under mer än ett halvt sekel. Hans sista privata hoj var en Kawasaki ER6-n. Den hojen betraktades som liten redan då, men den var också naggande god - Sveriges mest sålda flera år i rad. Så Bosse var tidigt ute.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Kubik och effekthysteri ?

Inläggav BmwMats » 2023-07-30/18:49

Bror Gårdelöf skrev:...
Men precis som Mats noterar, verkar pendeln ha svängt. Den nya mellanklassen, twinnar på 750 - 900 kubik, får ständigt nya medlemmar från såväl europeiska som japanska tillverkare - och det är definitivt inga snikhojar. (En annan sak är, att för ett halvsekel sedan hade dessa maskiner inte betraktats som mellanklassare utan som stora hojar.) Enkelt uttryckt levererar de nya mellanklassarna på samma nivå, som större hojar gjorde för ett par decennier sedan - eller högre.

...Men jag har inga svårigheter att se en alternativ tillvaro, där jag skulle åka omkring på en av Triumphs eller Yamahas trepipar - eller ovan nämnda twinnar. De är mer än bra nog.


Begriper inte varför inte BMW fortsatte tillverka trecylindriga motorer än idag, naturligtvis lite modernare än den något åldersdigna K75-modellen.
En sådan härlig motorgång, det har ju både Triumph och Yamaha förstått och tillverkar på löpande band dessa typer av motorer.

Titta även på KTM, Honda, BMW, Royal Enfield mfl som tillverkar mindre motorer, verkar ju sälja som smör i väldigt många länder med motoreffekter mellan 20-45 hästkrafter.
Många använder dessa fordon som "äventyrsmakiner" eller lite "off-road". Lätta och smidiga.

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Kubik och effekthysteri ?

Inläggav Kenneth Lundgren » 2023-07-31/11:08

Jag tittade precis på FortNine,s tankar om K75. Konstruktionen är ju inte dum egentligen. Classic/Retro versioner är ju inne nu, finns just nu en specialist som har gjort en hetare version på K100 motorn. Men skulle BMW tänka sig att återuppta den motorn igen någon gång?
Jag hade själv en K100RS i sex månader! Drog till FIM rallyt i Barcelona med den, men jag tyckte den var för tråkig att köra. Dett var mellan en Guzzi och en ny Ducati 900 Supersport som jag blev förälskad i.
https://www.youtube.com/watch?v=YcSDnvT5VZ0&t=312s
BMW R1200RT LC
Ducati ST3
Användarvisningsbild
Kenneth Lundgren
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 2021-05-27/18:13
Ort: Laholm


Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst