Årskrönika 2023

Årskrönika 2023

Inläggav Ecklesiastik » 2023-12-28/15:08

Hej alla glada Året 2023 lider mot sitt slut, tänkte jag att jag skulle ladda upp lite historier med tillhörande bilder från det gågna året som jag inte haft tid att lägga upp. Vänligen fyll på med egna historier eller bilder från detta herrens år 2023.

Tänkte börja med lite bilder från när jag och min goda vänn tog en tripp på TET från Norrköping ned till Assen i Holland för att se på MotoGP. Sedan i en separat post följer en historia från när jag åkte ned till Berlin, då jag tog denna tripp själv togs endast två bilder men då det roliga egentligen är det spektakel jag ställde till med kan texten vara värd att läsa för den tålmodige.

20230619_203917.jpg

Första lägerslagningen blev lite improviserad då det grönområde jag tittat ut på kartan som lämplig första camp visade sig var en golfbana.
20230619_162736.jpg

Dessvärre var denna glasskiosk stängd både på nedfart och hemgång. annars verkade det klart värt ett besök
20230621_205851.jpg

20230622_150037.jpg

Finaste grusåkat vi hittade i Tyskland var längs kanalen vid gränsen mellan Tyskland och Holland.
20230625_140835.jpg

jo ja ingen kommer någonsin beskylla mig för att vara sportfotograf.
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Årskrönika 2023

Inläggav Ecklesiastik » 2023-12-28/15:16

20230626_134941.jpg

får se om någon mer än jag har humor som en åttaåring
20230626_143426.jpg

Även om de Danska vägarna inte var lika roliga som de svenska bjöd de på klart godkända vyer.
20230626_151325.jpg

20230626_171357.jpg

20230627_101706.jpg

Vid ett tillfälle svängde jag fel och hamnade på ett lite grövre spår än räknat med men jag klagade inte något nänmvärt för det.
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Årskrönika 2023

Inläggav Ecklesiastik » 2023-12-28/15:33

Då till den dråpliga historien om Berlin trippen. I maj bjöd jag och mina systrar våran far på en resa till Berlin som var hans 70 års present. De andra tog flyget medan jag åkte ned på min trogna K1100LT. Den trippen blev i slutändan klart mer äventyrlig än planerat. Påvägen ned åkte jag från Avesta över Värmland och genom Dalsland ned till Svärmor i Falkenberg. Väl i Falkenberg märkte jag att en skruv till ena motorbågen backat ur sig så den hängde löst i underkant. Dessa demonterades snabbt och skickades med svärmor som skulle hälsa på frun medan hon var gräsänka.

Dagen efter åkte jag från Falkenberg till Österlen för allmänt mysåka innan kosan styrdes vidare mot Malmö hamn. Väl i Malmö hamn började hojen bete sig konstigt så jag började tro att jag hade punka. När jag stannade för att kolla trycken märkte jag att samtliga hjulmuttrar backat ur sig en knippe varv så bakhjulet satt helt löst :shock:. Efter åtdragning av hjulmuttrarna blev det färja över till Travemünde och sedan autobahn ned till Berlin (med ett par stopp för tankning samt kontroll av hjulmuttrar).
IMG-20230504-WA0006.jpeg
Enda bilden jag tog påvägen ned var någonstans i Österlen


Väl i Berlin följdes en skön helg med god mat och rikligt med god tysk öl innan skutan skulle bära av hemmåt. Jag hade planerat så att jag kunde ta en avslappnad tur hem med en hel del bakvägar och tänkte även ta en sväng förbi Hameln då min far var gång någon nämner Tyskland, deklarerar att det är den vackraste byn i världen. Innan jag lämnade Berlin stannade jag på lämplig mack och kollade däcktryck, hjulmuttrar och skvätte i en slatt olja. Därefter åkte jag vidare mot hameln.

Efter ett litet tag av åkande började jag känna doften av varm olja men då jag satt i långsamtgående trafik tänkte jag inte vrål mycket på det (en hoj från 1994 är en nästan 30 år gammal hoj trotts allt) annat än att jag skulle vara uppmärksam på vattentemp och idiot lampa för olja. Med tiden blev dock doften starkare och starkare och vid ett rödljus tittade jag av en händelse ned mot mitt ben och insåg att jag glömt skruva tillbaka oljepåfyllningslocket. Min första tanke blev självklart en lång ström ord ej lämplig för tryck följt av insikten av hur svårt det skulle bli att hitta ett tanklock till en BMW motorcykel från 1994 i Tyskland en söndag när ens tyska är begränsad till "ein bier bitte". jag rullade hojjen av vägen och började omedelbart fundera på mitt öde, Kunde jag månne tro hitta nått att nödtorftigt plugga så jag åtminstone kan ta mig över gränsen till Sverige.
IMG-20230507-WA0001.jpeg
vet att det är populärt med inoljade män, Har dock i efterhand fått reda på att dessa inte ska ha mcställ på sig


Mitt i min panik insåg jag att oljelocket satt snyggt och prydligt kvar där jag lämnat den på ena packväskan. Hur den kunnat stanna kvar där i c:a 2 mil får någon annan svara på. jag märkte även att jag endast blivit av med en dryg dl olja som förvisso hamnat över mina byxor och min ena packväska men i sammanhanget kändes det som en mycket smal sak. Så jag fyllde på olja och åkte skamset hemåt. Resten av hemresan skedde i lugnets tecken (även om hjulmuttrar och oljelocket nog aldrig fått så mycket översyn som under resten av den resan).
IMG-20230507-WA0003.jpeg
Jag lägger pluggen här så kommer jag ihåg vart den är

IMG-20230508-WA0002.jpeg
påvägen hem blev iaf det obligatoriska stoppet vid grävlingsberget
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Årskrönika 2023

Inläggav Måns Ulveståhl » 2023-12-28/19:42

En gång per säsong bär det i väg på en längre tur.
Efter att ha transportharvat igenom Tyskland på två hjul mot andra mål senaste två säsongerna så var jag duktigt trött på Tyskland.

Det fick bli Norge igen.
Troligen mitt sjätte eller sjunde besök.
Rutten fick bli det bästa av det mesta.
Denna gång hade resesällskapet vuxit till totalt fyra hojar varav två japanska plastraketer.
Piloterna på plastraketerna tvingades ofta att justera sina värkande kroppsdelar under dagsetapperna.
Ett gott råd från oss andra välmående (RS och GS) var att köpa en riktig hoj.... :mrgreen:

Början av junimånad brukar bjuda på fint väder så också denna gång.
Starten gick i Köpenhamn på färjan till Oslo.
Att sitta i solskenet på bakre däck och dricka en kall pilsner slår harvandet på tråkiga transportsträckor till Oslo med hästlängder.

Väl i Oslo så snittade vi ca 35 mil per dag under en vecka.
Första etappen blev Oslo -Geilo -Hardangervidda - Eidfjord i solsken och +25 grader.
Andra etappen blev Eidfjord - Sognefjellsvägen - Lom med lunch i Skjolden med fantastisk fjordutsikt.
Ägaren av restaurangen kände igen oss från ett besök några år tidigare. Förhoppningvis på goda grunder.
Tredje etappen gick via Dalsnibba, och Geiranger till Vossevangen.
Fjärde etappen via Låtefossen till Preikestolen.
Efter en hel dag i sadeln så bar det av direkt för fotvandring upp och ned.
Jag minns inte hur lång tid vandringen tog, men troligen runt fyra timmar.
Väl på toppen möttes vi av regn och senare dubbla regnbågar.
Den fotvandringen gör jag inte om trots utsikten....
Så efter ca 12 timmars hojkörning och fotvandring väntade äntligen en kall p-öl på hotellet.
Femte etappen blev Suleskardsvägen mot Rjukan och Gaustablikk i solsken.
Sista 10 milen förändrades allt till åskväder med blixtrar och hagel.
Ska man bli blöt så är det lika bra att bli ordentligt blöt.
Sjätte etappen tog oss torra till Oslo, och färjan tillbaka till Köpenhamn.

På resan hem till Stockholm så tvingades jag för första gången avbryta en planerad etapp.
Ösregn hela vägen från norra Skåne, och med vatten rinnandes från hjälmen ned under regnstället längs med ryggen och magen, samt vattenfyllda stövlar (trots Gore-Tex....) brast till slut mitt tålamod.
Det fick bli en övernattning i Linköping.

Norge är alltid värd ett besök så också denna gång.
Hojen (RS) gör körningen på mindre vägar/fjällvägar med moms på laglig hastighet både bekväm och rolig.
Aldrig något problem.

bild0.jpg

bild1.jpg

bild2.jpg

bild2.5.jpg

bild3.jpg
Senast redigerad av Måns Ulveståhl 2023-12-28/19:51, redigerad totalt 2 gånger.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Årskrönika 2023

Inläggav Måns Ulveståhl » 2023-12-28/19:43

bild4.jpg

bild5.jpg

bild6.jpg

bild7.jpg
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Årskrönika 2023

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2023-12-29/14:50

Det nest siste bildet, hvor er det fra?
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Årskrönika 2023

Inläggav Måns Ulveståhl » 2023-12-29/15:42

Odd Arne Kjørstad skrev:Det nest siste bildet, hvor er det fra?


Eidfjord.
352566663_10159722264599422_4910501343273219322_n.jpg

352996130_10159722265159422_7731034744080817016_n.jpg
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Årskrönika 2023

Inläggav Ecklesiastik » 2023-12-29/16:22

[quote="Måns Ulveståhl"
Det fick bli Norge igen.
Troligen mitt sjätte eller sjunde besök.
Rutten fick bli det bästa av det mesta.
Denna gång hade resesällskapet vuxit till totalt fyra hojar varav två japanska plastraketer.
Piloterna på plastraketerna tvingades ofta att justera sina värkande kroppsdelar under dagsetapperna.
Ett gott råd från oss andra välmående (RS och GS) var att köpa en riktig hoj.... :mrgreen:

[/quote]
Jäkla Måns jag satt och funderade på om det skulle bli Italien eller Skottland 2024 men nu blir jag ju sugen på att åka till Norge igen.

Vad det gäller riktiga hojjar kan jag säga att när vi åkte till holland i sommras åkte jag i snitt 50-60 mil om dagen på en DRZ400S från 2004. Så vet inte om dom behöver skaffa ny hojj eller hårdare rumpa :lol:
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Årskrönika 2023

Inläggav Måns Ulveståhl » 2023-12-29/19:36

Ecklesiastik,

Lycka till på andra sidan pölen om du hamnar där.
Se upp för infödingar som kör på fel sida av vägen bara.... :shock:
Vi ser fram emot många fotografier.
Nu har jag inte härjat på ön i väster, men en vecka på norska fjällvägar under tidig sommar när snön fortfarande ligger kvar på topparna, och solen skiner är svårslaget. Ett riktigt mc-land.
Alperna är en betydligt vassare upplevelse, men transporten dit är en pina så närheten till lusekoftorna är en klar fördel.
Att prioritera jämförelsevis väldigt tråkiga vägar i Sverige när Norge bara finns ett stenkast bort är för mig en gåta.
Många har sagt att tex Vildmarksvägen är en upplevelse. Under pandemin var jag där.
En grym besvikelse. Fördelen var att den kunde klaras av snabbt så besvikelsen blev kortvarig :mrgreen:
I mitt nästa liv ska jag därför se till att bli född på rätt sida av gränsen :D
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Årskrönika 2023

Inläggav BrooklynS » 2023-12-29/21:51

Roligt initiativ!

För mig började säsongen i början av april. Småturer runt i närområdet och när maj drar igång blir det ett gäng kurser med SMC. Även andra trevliga turer upp på något berg i Norrbotten; helst något med bra utsikt.

Bild


Det blev även storbanepremiär för min del; Gelleråsen en helg i slutet av maj med en kamrat och det var fantastiskt roligt. Jag körde ned med hojarna på släpet till Uppsala veckan innan - jag jobbade därifrån några dagar och körde hoj runt Uppland på kvällarna. Fantastiskt väder och trevligt sällskap i form av SMC-kamrater som bor i krokarna.
Bild


Första långturen blev den sedvanliga Nationaldagsturen som jag i år planerade med temat historia och vi blev i slutändan 7 deltagare. Sundsvallsborna åkte upp till Luleå och vi startade vid lunch mot Suomussalmi dit vi anlände i ett ganska kallt och regnigt väder. En fin stuga var bokad och dagen efter åkte vi igenom Finland för att landa in i Helsingfors på ett hotell och där åt vi på en alldeles utmärkt Nepalesisk restaurang.
Bild


Dagen efter färjan till Tallinn och vidare genom Estland in i Lettland och slutmålet Zeltini, en gammal hemlig sovjetisk kärnvapenbas som idag är ett öppet museum. Mycket sevärt och en i regnet riktigt sladdrig grusväg som ledde dit. Efter detta norrut igen; middag på en bra restaurang, inköp av lettisk öl på sista macken innan gränsen (bensinen kostade €1:53 per liter) och till övernattningen i en stuga i Estland, försedd med lyxig bastu och vedeldad badtunna. Dagen efter till Pärnu för sushilunch och sedan via Haapsalu längs kusten upp till färjeläget som tog oss till Kappellskär där vi morgonen efter anträdde resan norrut via uppländska bruksmiljöer som Forsmark och Älvkarleby och jag rullade in i Luleå strax efter midnatt.

Veckan efter var det dags för SMC Norrlandsgrus. Jag och kamraten John körde detta för andra året och det innebär två dagars gruskurs följt av fyra dagars grustouring med tält på mycket blandade underlag. I år gick turen en sydlig variant ned till Indalsälven och Liden och sedan över skogen till Strömsund, sedan Gäddede, Stekenjokk och grusvägarna norr om Malgomaj via Vilhelmina, rundade Gunnarn sedan söderut igen via Rusksele till Åmsele och tillbaka genom skogen till Kamsjön utanför Vindeln, där vi även startade.
Början av juli då är det tradition att köra KNIX på Vuollerim gocartbana. Då det samma helg var Pajala marknad innebar det att jag körde från Pajala över skogen direkt till Vuollerim, genomförde kursen och körde samma väg tillbaka efteråt.
Bild


Efter detta inga långturer utan bara småturer på 20-50 mil vardera runtom i Norrbotten.

Sista turen 8 oktober; en fin hösttur där vi undvek isfläckarna och höll oss nära havet där värmen magasineras längre.

Ser fram emot 2024!Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Årskrönika 2023

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2023-12-30/08:50

Måns Ulveståhl skrev:
Odd Arne Kjørstad skrev:Det nest siste bildet, hvor er det fra?


Eidfjord.


Ja, jeg synes det var noe kjent. Bodde jo også på det hotellet i Eidfjord i sommer.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Årskrönika 2023

Inläggav BrooklynS » 2023-12-30/11:03

Uppdaterade mitt inlägg med bilder. :)
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Årskrönika 2023

Inläggav BmwMats » 2023-12-30/14:31

BrooklynS skrev:Uppdaterade mitt inlägg med bilder. :)


Mycket intressanta bilder från er allihop ! :)

Men hur katten lyckas ni att lägga in fler än bara fem bilder i ett och samma inlägg ?
Jag har bara lyckats att få in maximalt fem, sedan går det det inte att ladda upp fler bilder i inlägget.

Någon vänlig själ som kan förklara... ?

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Årskrönika 2023

Inläggav BrooklynS » 2023-12-30/15:10

BmwMats skrev:
BrooklynS skrev:Uppdaterade mitt inlägg med bilder. :)


Mycket intressanta bilder från er allihop ! :)

Men hur katten lyckas ni att lägga in fler än bara fem bilder i ett och samma inlägg ?
Jag har bara lyckats att få in maximalt fem, sedan går det det inte att ladda upp fler bilder i inlägget.

Någon vänlig själ som kan förklara... ?

/BmwMats
Jag använder mobilappen Tapatalk för forum. Där finns funktionen att ladda upp bilder men är det fler än ett hamnar resten på slutet i inlägget…
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Årskrönika 2023

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-12-30/17:47

Årets första längre resa - strax under hundra mil sista helgen i april - skildrade jag tidigare i år i Bumsen: Vad jag redan visste.

Årets Kristi himmelsfärdsresa ställdes till Baldersnäs Herrgård, strax utanför Dals Långed. Nästa dag via Dals Ed - Nössemark (fantastisk väg!) in Norge, norrut och så småningom till Sahlströmsgården, strax utanför Torsby. Båda ställena är höggradigt rekommendabla, om man vill bo bra och äta ännu bättre.

Helgen därpå blev en fantastisk upplevelse med två nätter på Tylebäck utanför Halmstad. Magnus Brobeck hade rekat en underbar rutt längs gränsen mellan Halland och Småland - fram till 1600-talet gränsen mellan Danmark och Sverige. Mycket intressant historia. Hatten av, Magnus.

Nationaldagsturen var av betydligt mindre omfattning än den, som Brooklyn S redovisar, men DO i D9 visade, att det fortfarande fanns en och annan ytterligt trivsam asfaltslinga i Östergötland-Småland, som jag inte kört tidigare.

Sommaren blev mest dagsturer plus en och annan vända till släkten i Göteborg - och så Årsträffen, förstås.

Vv 36 - 37 innebar Polen runt. Roger Gross, Håkan Pettersson och hans Izabela hade lagt ner ett hästjobb på den resan - med många upplevelser. Heder och tack. Zakopane kan dock inte rekommenderas. Där är vackert, och hotellet var helt OK, men ortens konstanta trafikinfarkt var definitivt inget nöje i sommarhetta. Det kunde handla om tre kvart för att komma lika många kilometer! På hoj!
Men vändan in till Vysoke Tatry var kalas. Den, som vill veta mer, kan kontakta mig.

Så blev det några dagsturer på slutet. September var ovanligt vacker - varpå vädret efter mitten av oktober gjorde, att hojen fått stå sedan dess.

Det blev någonstans kring 1 400 mil även i år.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Årskrönika 2023

Inläggav BmwMats » 2023-12-30/20:20

BrooklynS skrev:Jag använder mobilappen Tapatalk för forum. Där finns funktionen att ladda upp bilder men är det fler än ett hamnar resten på slutet i inlägget…


Tack för tips, får försöka lära mig något sådant frampå, har ingen aning om vad det är tyvärr.
Har alltid använt forumet och gått in där via datorn och laddat upp bilder via fliken här nedanför då man gör ett inlägg.

Kul att det finns fler alternativ till det jag har lärt mig.
Det är åtminstone trevligt att läsa om era körningar och se fantastiska bilder, tack !

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Årskrönika 2023

Inläggav Kenneth Lundgren » 2023-12-30/22:59

Trots att jag har sommarlov (9 veckor) i mitt jobb och idéerna var vilda så blev det inte så mycket kört i år ca. 400 mil, har kört runt 700 innan. Det regnade det mesta av juni och vi bilade tre veckor till Kroatien i juli.
Det blev en sväng med D14 men för övrigt var det dagsturer med älskarinnan.

Grabben som är 30+ tog körkort och köpte en hoj i juni, han hann med att köra 700 mil i somras! Jag skäms!
Vi kanske gör något ihop nästa år. Jag behöver besöka äldre släktingar i Finland som jag inte sett på 25 år innan det är försent, grabben är nog lite släkthistorie intresserad.
Bilagor
DSCF1677.jpeg
DSCF1691.jpeg
BMW R1200RT LC
Ducati ST3
Användarvisningsbild
Kenneth Lundgren
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 2021-05-27/18:13
Ort: Laholm


Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst