En bilfråga.

En bilfråga.

Inläggav Torparen » 2007-07-15/09:53

Malplacerat, jag vet. Att ställa en bilfråga i ett mc-forum är kanske inte det mest optimala, men de flesta av oss är trots allt även bilägare - så jag testar ändå.

  • Jag tycker att en ny bil är tokdyr och oekonomisk då den rasar 30% i värde det första året.
  • Jag tycker småbilarna är för små, även om jag ibland kan lockas av deras kvickhet i stan.
  • Jag kör mycket landsvägskörning och behöver mycket kraft för att köra om alla som bestämt sig för att hålla 80 knyck i hopp om att spara 0,00032 liter bensin per mil.
  • Jag uppskattar komfort och en smidig hantering, sportkit är för mig obekvämt och fördyrande.


Alltså så söker jag en lätt begagnad, representativ kvalitetssedan med stor, tyst, smidig motor och automatlåda. Som ändå går att köra sparsamt med, ca 0.8 liter milen på landsväg. Bekvämt insteg och inte för låga och trånga säten.
Skapligt lätt att serva själv och inte för dyra reservdelar.

Ej diesel då jag spenderat tillräckligt många mil med dess evinnerliga knackande. Dessutom har jag aldrig förstått varför en dieselmodell skall vara dyrare..?:confused:

Några tips på modeller, vilka är era favvisar?

//L-E Jönsson
Torparen
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2005-02-09/13:50

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-07-15/10:25

Torparen;16623 skrev:Malplacerat, jag vet. Att ställa en bilfråga i ett mc-forum är kanske inte det mest optimala, men de flesta av oss är trots allt även bilägare - så jag testar ändå.

  • Jag tycker att en ny bil är tokdyr och oekonomisk då den rasar 30% i värde det första året.
  • Jag tycker småbilarna är för små, även om jag ibland kan lockas av deras kvickhet i stan.
  • Jag kör mycket landsvägskörning och behöver mycket kraft för att köra om alla som bestämt sig för att hålla 80 knyck i hopp om att spara 0,00032 liter bensin per mil.
  • Jag uppskattar komfort och en smidig hantering, sportkit är för mig obekvämt och fördyrande.

Alltså så söker jag en lätt begagnad, representativ kvalitetssedan med stor, tyst, smidig motor och automatlåda. Som ändå går att köra sparsamt med, ca 0.8 liter milen på landsväg. Bekvämt insteg och inte för låga och trånga säten.
Skapligt lätt att serva själv och inte för dyra reservdelar.

Ej diesel då jag spenderat tillräckligt många mil med dess evinnerliga knackande. Dessutom har jag aldrig förstått varför en dieselmodell skall vara dyrare..?:confused:

Några tips på modeller, vilka är era favvisar?

//L-E Jönsson



Med tanke på dina övriga kriterier skulle jag nog tipsa dig att provköra en modern diesel i alla fall.... det 'evinnerliga knackandet' är - om du väljer rätt - ersatt med ett lågmält brummande, kombinerat med en sjuhelsikes prestanda (bättre än motsvarande bensinmodell!) och en förbrukning som får oljebolagen att gråta blod. Jag är inne på min tredje BMW-diesel, en 320d -07, och jag kan inte tänka mig att jag frivilligt kommer att ha en bensindriven bruksbil igen.
Du får gärna provköra min bil om våra vägar korsas - jag är helt övertygad om att den uppfyller alla dina krav med god marginal, utom det där med diesel då.......
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Mitt tips.

Inläggav Mimmi » 2007-07-15/11:53

En bil som uppfyller Dina önskemål är: VOLVO S80 med 170hk motor och automatlåda.
Representativ, mycket komfortabel, låg bränsleförbrukning på landsväg, hög kvalitet, härlig motor samt växellåda.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Raketen » 2007-07-15/12:00

Eller S60 med samma motor, om du vill ha en lite mer körglad och rolig bil...:)
Raketen
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 2005-09-08/22:07

Inläggav Marie » 2007-07-15/12:02

Racketen;16637 skrev:Eller S60 med samma motor, om du vill ha en lite mer körglad och rolig bil...:)



Men kan den kallas representativ? :confused:
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav PierreC » 2007-07-15/12:13

Torparen;16623 skrev:Malplacerat, jag vet. Att ställa en bilfråga i ett mc-forum är kanske inte det mest optimala, men de flesta av oss är trots allt även bilägare - så jag testar ändå.
  • Jag tycker att en ny bil är tokdyr och oekonomisk då den rasar 30% i värde det första året.
  • Jag tycker småbilarna är för små, även om jag ibland kan lockas av deras kvickhet i stan.
  • Jag kör mycket landsvägskörning och behöver mycket kraft för att köra om alla som bestämt sig för att hålla 80 knyck i hopp om att spara 0,00032 liter bensin per mil.
  • Jag uppskattar komfort och en smidig hantering, sportkit är för mig obekvämt och fördyrande.
Alltså så söker jag en lätt begagnad, representativ kvalitetssedan med stor, tyst, smidig motor och automatlåda. Som ändå går att köra sparsamt med, ca 0.8 liter milen på landsväg. Bekvämt insteg och inte för låga och trånga säten.
Skapligt lätt att serva själv och inte för dyra reservdelar.

Ej diesel då jag spenderat tillräckligt många mil med dess evinnerliga knackande. Dessutom har jag aldrig förstått varför en dieselmodell skall vara dyrare..?:confused:

Några tips på modeller, vilka är era favvisar?

//L-E Jönsson


En sen Octavia TDI 110 hk av "gamla" modellen.
Finns pulver för omkörningar men den drar ändå sällan mer än c:a 0,5 / mil.
Har själv en sådan fast med minsta bensinaren, på 75 hk. Är för övrigt en av de som håller 80 för att spara bensin, kan ju tillägga att jag sparar mer än 0,0000032 / mil på det......

Men det är hur som helst en trevlig bil med stor flexibilitet eftersom det är en halvkombi...
PierreC
 

Inläggav Raketen » 2007-07-15/12:14

Japp, det tycker jag nog.
Den är stor invändigt men lite mindre takhöjd i baksätet, så för personer där bak som är längre än 1.95 så blir det lågt i tak.

Den ser lite sportigare ut än S80 också...
Och BETYDLIGT roligare att köra
Raketen
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 2005-09-08/22:07

Inläggav Helmetrock » 2007-07-15/12:26

Jag har en första generationens Volvo V70 GLT -00 170 hk med Classic paketet, det är visserligen en manuell, men ren landsväg upp till 100km/h ligger jag LÄTT på 0.75! på motorväg går den upp till 0.8.

Den är riktigt go att köra, går som sagt billigt, är billig att försäkra och känns inte så plastig och risig som nya versionen som kom senare samma år, och dessutom är det enligt mig Volvos sista snygga modell jämte första generationens C70 coupé....
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

Inläggav Ripper » 2007-07-15/17:09

Kanske faller på mekbiten men skönare bilar än citroën är svårt att hitta. :)

Helmetrock;16641 skrev:...saxa... och dessutom är det enligt mig Volvos sista snygga modell jämte första generationens C70 coupé....


Den sista snygga volvon var sannolikt P1800es.
Ripper
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2006-11-06/23:40

Inläggav Torparen » 2007-07-15/19:35

Både S80 och Citroëns c5 sedan har varit uppe på min lista, det är fina bilar.

S80finns ju med riktig automat som smeker i växlarna, i motsats till diverse ryckotronic -"jag tror jag är Björn Waldegård"- lådor.
Är dock inte så påläst på S80:ans olika utföranden och motoralternativ. Har sett en del fina ex med smakfulla kromlister, är det en special? V6 kanske??

C5:an faller tyvärr på sina små, mjuka, låga säten. Men den finns kanske med bättre säten i nå´n variant? Finns C5 också med smakfulla kromlister?


Har kört BMWs dieselsexor och det är underbara motorer,( de enda dieslarna som går som alla borde), men tyvärr så vet jag av erfarenhet att BMW:s chassie kan ruinera vem som helst när bilen har några år på nacken. Lyfter man upp en BMW och tittar undertill så får man ha papper och penna för att räkna alla slitagedelar (bussningar, länkarmar, knutar, lagertätningar), som behöver bytas efter ett tag. Med en rolig motor så är dessutom däckkontot skyhögt, och av nå´n underlig anledning så funkar det bara med Michelindäck om man vill slippa vibrationer. BMW är förresten det enda bilmärke som jag vet som har ett vätskefyllt svänghjul bara för att föraren inte skall märka när ac-kompressorn griper in..! Om svänghjulet läcker ut på lamellerna ibland? Jodå, det händer - och då kostar det pluring.:mad:

//L-E Jönsson
Torparen
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2005-02-09/13:50

Inläggav Ripper » 2007-07-15/20:01

Torparen;16669 skrev:Är dock inte så påläst på S80:ans olika utföranden och motoralternativ. Har sett en del fina ex med smakfulla kromlister, är det en special? V6 kanske??


Som alla volvos modeller så har du väl en uppsjö med motorer och utrustningsalternativ att gallra emellan.
T6'an har väl 272hk och torde inte falla under något som har med bränsleekonomi att göra, men dom kostar i gengäld inte så mycket...

Torparen;16669 skrev:C5:an faller tyvärr på sina små, mjuka, låga säten. Men den finns kanske med bättre säten i nå´n variant? Finns C5 också med smakfulla kromlister?


C4'an har rikitgt bra säten, lite skålade och lagom fasta. Men den kanske inte är stor nog. Men innerutrymmena i den är bra.

Om det är kromlister du letar efter så borde faceliften på Saab 9-5 gillas? Den som ser ut som Dame Edna's glasögon... :)
Ripper
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2006-11-06/23:40

Inläggav Torparen » 2007-07-15/21:38

Det skall helst vara SMAKFULLA kromlister:p
Förresten så är den nya 9-5 för ny och dyr. Jag gillade SAAB när de "saknade" tröskellådor, insteget var bekvämt och stolarna var kanon. Jag kanske skall lägga till SAAB 900T8 Jubileumsmodell (gamla modellen) till listan. Fast en så´n i superskick utan rost blir nog svårt att hitta.

//L-E Jönsson
Torparen
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2005-02-09/13:50

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-07-15/22:40

Torparen;16669 skrev:Har kört BMWs dieselsexor och det är underbara motorer,( de enda dieslarna som går som alla borde), men tyvärr så vet jag av erfarenhet att BMW:s chassie kan ruinera vem som helst när bilen har några år på nacken. Lyfter man upp en BMW och tittar undertill så får man ha papper och penna för att räkna alla slitagedelar (bussningar, länkarmar, knutar, lagertätningar), som behöver bytas efter ett tag. Med en rolig motor så är dessutom däckkontot skyhögt, och av nå´n underlig anledning så funkar det bara med Michelindäck om man vill slippa vibrationer. BMW är förresten det enda bilmärke som jag vet som har ett vätskefyllt svänghjul bara för att föraren inte skall märka när ac-kompressorn griper in..! Om svänghjulet läcker ut på lamellerna ibland? Jodå, det händer - och då kostar det pluring.:mad:

//L-E Jönsson


Jag har ägt sammanlagt 34 st BMW-bilar av de flesta modeller - att det bara skulle fungera med Michelindäck är då inget jag känner igen.... För tillfället kör jag på Nokian NRZ, helt underbart komfortabla däck med god slitstyrka och bra grepp både i vått o torrt.
Och vätskefyllt svänghjul... var har du fått det ifrån? Har jag aldrig hört talas om! Skulle vara momentomvandlaren på automatmodellerna då... Däremot har en del BMW begåvats med s.k. dubbelmassesvänghjul - det är 'kluvet' med stålfjädrar och gummibussningar mellan halvorna. Sådant läcker sällan ut på kopplingslamellen....
För övrigt går min dieselfyra som ett skållat troll - du skulle bli förvånad hur många dieselsexor jag åker ifrån med den.....
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav Marie » 2007-07-15/23:19

Racketen;16640 skrev:Japp, det tycker jag nog.
Den är stor invändigt men lite mindre takhöjd i baksätet, så för personer där bak som är längre än 1.95 så blir det lågt i tak.

Den ser lite sportigare ut än S80 också...
Och BETYDLIGT roligare att köra


Du talar om något helt annat än att bilen är representativ
Stor invändigt är väl bra, men det är intrycket utifrån som avgör om vagnen kan ses som representativ. Och om den är sportig eller rolig att köra ger heller inte några poäng på 'representativ-skalan' S80 ser betydligt dyrare ut och ger ett kraftfullare intryck. DET räknas.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Mimmi » 2007-07-15/23:21

Torparen;16669 skrev:Både S80 och Citroëns c5 sedan har varit uppe på min lista, det är fina bilar.

S80finns ju med riktig automat som smeker i växlarna, i motsats till diverse ryckotronic -"jag tror jag är Björn Waldegård"- lådor.
Är dock inte så påläst på S80:ans olika utföranden och motoralternativ. Har sett en del fina ex med smakfulla kromlister, är det en special? V6 kanske??





//L-E Jönsson




Hej!

S80 finns ej med V6 motor överhuvudtaget! Det är raka femmor, sexor samt i nyaste toppmodellen V8 som gäller.

170hp motorn är både ekonomisk och går silkemjukt. Just den motorn ihop med automatlådan är en underbar kombination. I 170hp varianten sitter en sådan silkesmjuk låda som Du beskriver, man måste i princip titta på varvräknaren för att se att det växlar. Den är femstegad, och har en utväxling som ger ca 2000 motorvarv/min vid 100km/timme.


Min bror har en sådan, och jag har både åkt och kört den ganska mycket, så jag har en hel del erfarenhet av dem. En sak som säger mycket om S80 är att Claës, min bror, har haft den i nästan fem år nu! Så länge har han aldrig haft en bil, han brukade byta vart eller vartannat år innan han köpte den bilen. Dessutom vittnar det om en annan sak, han är en ganska "blyfotad" fyrtiotalist, så hans bilar brukar slitas och gå sönder, men Volvon har han endast gjort de vanliga servicearna på. Till saken hör att han kör mellan tre- och fyra tusen mil om året.
Till och med en sådan Mercedesfantast och VOLVOhatare som Marie, blev helt fascinerad av S80 sedan hon kört den vid några tillfällen.

Sexorna är ju på Volvovis helt underbara, de har byggt fantastiska sexor ända sedan trettiotalet, (minns bara EC, ED, FC, med flera...:) ) men de är inte så speciellt bränslesnåla. S80 T6 har ju rejäla prestanda med sin 272 hp motor, men den är både dyr i drift samt har en rejält hög försäkringspremie. Kanske det är därför de är billiga, billigare än motsvarande "enklare" modell av samma år och miltal.

Lycka till i Ditt bilval, vad det än blir!:)
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Raketen » 2007-07-16/08:14

Marie;16697 skrev:Du talar om något helt annat än att bilen är representativ
Stor invändigt är väl bra, men det är intrycket utifrån som avgör om vagnen kan ses som representativ. Och om den är sportig eller rolig att köra ger heller inte några poäng på 'representativ-skalan' S80 ser betydligt dyrare ut och ger ett kraftfullare intryck. DET räknas.



Tycker jag inte.
Dessutom diskuterar dom SAAB 900....
Jämför dom bilarna så får du se vilken som är mest "representativ"
Fortfarande så ÄR S60 större än den ser ut, och faktiskt inte så väldigt mycket mindre än en S80, men visst är S80 en större och ännu mer representativ bil.

Har haft både S80 och numera en S60 så jag har haft tid att jämföra båda...

Tycke och smak är olika, men S60 ÄR ingen liten bil, och betydligt mer representativ än tex. skoda som kom upp som förslag.

Håller med samtliga som lovordar Volvos 170 hk motor, den räcker bra och går mjukt och fint.
Raketen
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 2005-09-08/22:07

Inläggav Marie » 2007-07-16/10:31

Jag kan bara hitta två fel på en Volvo S80, ett stort och ett litet.
1) Den är framhjulsdriven
2) Det sitter inte en treuddig stjärna på huven på den. ;)
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Ripper » 2007-07-16/12:45

Marie;16718 skrev:Jag kan bara hitta två fel på en Volvo S80, ett stort och ett litet.
1) Den är framhjulsdriven
2) Det sitter inte en treuddig stjärna på huven på den. ;)


Vad är det som är så hemskt med framhjulsdrift?
Ripper
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2006-11-06/23:40

Inläggav Torparen » 2007-07-16/13:22

gunnare;16696 skrev:Jag har ägt sammanlagt 34 st BMW-bilar av de flesta modeller - att det bara skulle fungera med Michelindäck är då inget jag känner igen.... För tillfället kör jag på Nokian NRZ, helt underbart komfortabla däck med god slitstyrka och bra grepp både i vått o torrt.
Och vätskefyllt svänghjul... var har du fått det ifrån? .


Erfarenheterna och räkningarna från BMW-verkstaden grundar sig på en diesel525(tror jag att numret var) anno 1993. Och en 528 Touring anno 1997.

Med 34 stycken avverkade BMW, så kanske du byter så ofta att du aldrig upplever de fel som kommer efter ett tag.

Fattar inte att du kör med en fyra i en BMW, det ser ju fattigt ut...:cool:

Ps.
Jag tvivlar inte ett ögonblick på att det är en fin bil du har, men det är inte riktigt min melodi. Tack ändå för tipset.
//L-E Jönsson
Torparen
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2005-02-09/13:50

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-07-16/14:13

Torparen;16731 skrev:Med 34 stycken avverkade BMW, så kanske du byter så ofta att du aldrig upplever de fel som kommer efter ett tag.

Fattar inte att du kör med en fyra i en BMW, det ser ju fattigt ut...:cool:

//L-E Jönsson


Jo, jag har haft både äldre och nyare BMW. För tillfället består stallet av 320d -07, 518i -90, 518i -87 och 528i -85. Totalt har jag under 31 år kört runt 140.000 mil med BMW, och de allvarligare/dyrare felen har lyst med sin frånvaro hela tiden.... Nu har jag för det mesta skött mina bilar själv, i alla fall när dom fått några år på nacken, så dyra servicekostnader har jag varit förskonad från. Betraäffande fel och reparationer anser jag mig ha ett så pass gott statistiskt underlag, att jag med fog kan hävda att BMW allmänt sett är relativt lite drabbade av fel av olika slag. Förutsatt att man sköter dom, och det gör jag....

Visst kanske det ser fattigt ut med en fyra, men med 200+ hästar och en bit över 400 Nm i vridmoment, parat med en förbrukning på strax över halvlitern, kan jag svälja förtreten att inte åka sexcylindrigt. Dieselfyran (med effektbox) åker ifrån 2,5-liters bensinsexan till halva bränslekostnaden.... Och knattrar gör den INTE, i alla fall inte så det hörs inne i bilen!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-07-16/14:17

Ripper;16729 skrev:Vad är det som är så hemskt med framhjulsdrift?


Har du nånsin kört en framhjulsdriven MC? Och bilden nedan är väl svar nog....
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav Roma55 » 2007-07-16/18:47

Ripper;16729 skrev:Vad är det som är så hemskt med framhjulsdrift?


Framhjulsdrift är ett djävulens påfund.
Roma55
 
Inlägg: 381
Blev medlem: 2006-05-10/13:23

Inläggav Ripper » 2007-07-16/18:50

gunnare;16738 skrev:Har du nånsin kört en framhjulsdriven MC? Och bilden nedan är väl svar nog....


Yamahas XT med hydralulisk framhjulsdrift slog väl inte så hårt, och jag har inte kört någon nej.

Om man pratar bilar, vilket jag trodde att vi gjorde, Och dessutom bilar i ståndsmässig gubbklass så spelar det väl mindre roll? Hur ofta åker du på sladd? Så länge det inte rör sig om aktiv körning eller körnnig på bana så duger drivning på vilka hjul som helst?
Ripper
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2006-11-06/23:40

Inläggav Ripper » 2007-07-16/18:53

Roma55;16752 skrev:Framhjulsdrift är ett djävulens påfund.


Men vad är det som är så hemskt? Bil kör man väl för att ta sig från A-B?

Men om vi pratar banåka/racing/dragracing/hojar så kan jag kanske förstå ståndpunkten. Men inte så generellt.
Ripper
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2006-11-06/23:40

Inläggav T. S. » 2007-07-16/19:25

Ripper;16753 skrev:Yamahas XT med hydralulisk framhjulsdrift slog väl inte så hårt, och jag har inte kört någon nej.


Yamaha var väl 2 hjulsdriven. Den enda serietillverkade framhjulsdrivna motorcykel är så vitt jag vet Megola med stjärnmotor.
Nej jag har inte provkört den men det finns wen på Tekniska Museet.

Eftersom detta dock handlar om bilar kan jag rekomendera Volvo 740. De kosta nästan ingenting och går aldrig sönder. Tar altså varken tid eller pengar från motorcykeln. Dessutom är den fantastikt tråkig att köra så inte heller här konkurerar den. Men den är suverän att köra prylar till klubbkåken i.
Jag förstår bara inte varför frugan köpte en egen bil häromåret.
Thomas Säwe
Användarvisningsbild
T. S.
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-07-16/19:45

Ripper;16754 skrev:Men vad är det som är så hemskt? Bil kör man väl för att ta sig från A-B?

Men om vi pratar banåka/racing/dragracing/hojar så kan jag kanske förstå ståndpunkten. Men inte så generellt.


Det finns tre olika drivsystem för bilar - bakhjulsdrift, fyrhjulsdrift och felhjulsdrift. Drivning på de styrande hjulen motsägs av fysikaliska lagar som exempelvis friktion, masströghet och dynamik. Jag hävdar att en bakhjulsdriven bil per definition är körsäkrare och bättre balanserad än en framhjulsdriven dito, må vara att framhjulsdrift har vissa fördelar vad gäller utrymmesbehov, vikt och kostnad. Denna tes stöds för övrigt eftertryckligt av reglementen för otaliga tävlingsklasser, där bakhjulsdrivna bilar ges handikapp i form av högre minimivikt, lägre motoreffekt eller andra konstruktiva begränsningar i avsikt att ge de felhjulsdrivna en chans att konkurrera!

För övrigt är vi några stycken, som förutom att finna nöje i hojåkning OCKSÅ finner nöje i bilkörning - jag ser absolut ingen motsättning därvidlag. Och då blir det genast logiskt att även av bilen önska sig egenskaper som befrämjar körglädje, vägegenskaper och prestanda.

Och på vinterväg är det rena skräcken att köra felhjulsdrivet, eftersom man varken får någon förvarning om eller kan göra mycket åt tappat väggrepp...
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav Ripper » 2007-07-16/19:47

Old boxer;16757 skrev:Yamaha var väl 2 hjulsdriven. Den enda serietillverkade framhjulsdrivna motorcykel är så vitt jag vet Megola med stjärnmotor.
Nej jag har inte provkört den men det finns wen på Tekniska Museet.


Jag försökte bara tydliggöra det fåniga i tidigare inlägg... :)

Men du har säkert helt rätt om Megola.

Old boxer;16757 skrev:Jag förstår bara inte varför frugan köpte en egen bil häromåret.


_DET_ förstår jag :) Vad bytte hon till?
Ripper
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2006-11-06/23:40

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-07-16/19:54

Ripper;16753 skrev:Om man pratar bilar, vilket jag trodde att vi gjorde, Och dessutom bilar i ståndsmässig gubbklass så spelar det väl mindre roll? Hur ofta åker du på sladd? Så länge det inte rör sig om aktiv körning eller körnnig på bana så duger drivning på vilka hjul som helst?


Trots status som gubbe i prästbetyget, vägrar jag att gubba till min körninng vare sig det handlar om bil eller hoj. Jag kör bägge delarna aktivt, och med stort nöje. Förutsatt drivning i rätt ände, vilket jag per automatik får få hojen. Bilar är mer förlåtande till sin natur, och fungerar hjälpligt till och med om dom är allvarligt felkonstruerade avseende drivhjulens placering - men jag vill inte ha felhjulsdrift!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav Ripper » 2007-07-16/20:11

gunnare;16760 skrev:Trots status som gubbe i prästbetyget, vägrar jag att gubba till min körninng vare sig det handlar om bil eller hoj. Jag kör bägge delarna aktivt, och med stort nöje. Förutsatt drivning i rätt ände, vilket jag per automatik får få hojen. Bilar är mer förlåtande till sin natur, och fungerar hjälpligt till och med om dom är allvarligt felkonstruerade avseende drivhjulens placering - men jag vill inte ha felhjulsdrift!


Du får välja vilken bil du vill, fram, fem, fel eller bakhjulsdriven...:)
Det är så många parametrar som väger in i hur en bil beter sig så det är ganska svårt att vara så kategorisk. När det kommer till att åka på kontrollerat sätt i halka så är det kännedom om materialet som hjälper, har man sladdat mycket med sin bil så vet man hur den beter sig, men sätter du dig i en främmande bil och får sladd av kraftigare natur så är det inte lätt att parera lagom oavsett drift.
Ripper
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2006-11-06/23:40

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-07-16/20:21

Ripper;16761 skrev:Det är så många parametrar som väger in i hur en bil beter sig så det är ganska svårt att vara så kategorisk.


Korrekt. En gammal 240 t ex, har sämre vägegenskaper i precis alla avseenden än en modern framhjulsdriven vagn, men det beror på just att den är omodern och inte på var drivhjulen sitter. Faktum kvarstår - grundförutsättningarna för god chassidynamik är bättre med bakhjulsdrift än med framhjulsdrift, och de bilar som är roligast att köra är än idag nästan utan undantag bakhjulsdrivna. Jag vill ha en bil som kommunicerar med mig och lyder mina intentioner - alltså väljer jag bakhjulsdrivet. För den som vill färdas från A till B så isolerad från väg och körning som möjligt, och inte är road av bilkörning, kan möjligen framhjulsdrift vara acceptabelt.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav Marie » 2007-07-16/22:16

gunnare;16758 skrev:Det finns tre olika drivsystem för bilar - bakhjulsdrift, fyrhjulsdrift och felhjulsdrift. Drivning på de styrande hjulen motsägs av fysikaliska lagar som exempelvis friktion, masströghet och dynamik. Jag hävdar att en bakhjulsdriven bil per definition är körsäkrare och bättre balanserad än en framhjulsdriven dito, må vara att framhjulsdrift har vissa fördelar vad gäller utrymmesbehov, vikt och kostnad. Denna tes stöds för övrigt eftertryckligt av reglementen för otaliga tävlingsklasser, där bakhjulsdrivna bilar ges handikapp i form av högre minimivikt, lägre motoreffekt eller andra konstruktiva begränsningar i avsikt att ge de felhjulsdrivna en chans att konkurrera!

För övrigt är vi några stycken, som förutom att finna nöje i hojåkning OCKSÅ finner nöje i bilkörning - jag ser absolut ingen motsättning därvidlag. Och då blir det genast logiskt att även av bilen önska sig egenskaper som befrämjar körglädje, vägegenskaper och prestanda.

Och på vinterväg är det rena skräcken att köra felhjulsdrivet, eftersom man varken får någon förvarning om eller kan göra mycket åt tappat väggrepp...


Perfekt sammanfattning av mina ståndpunkter.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Thomas Jansson » 2007-07-16/22:43

Korrekt. En gammal 240 t ex, har sämre vägegenskaper i precis alla avseenden än en modern framhjulsdriven vagn, men det beror på just att den är omodern och inte på var drivhjulen sitter.



Detta tror jag inte alls på!

Har haft 140, 240 och nu 940. (och PV, Amazon o s v)

140 är bättre än 240 som i sin tur är bättre än 940.

940 borde beläggas med körförbud vintertid - problemet med obefintlig väghållning löser sig dock själv då den som regel inte tar sig av gårdsplanen om det kommer lite snö.

Även sommartid är den tveksam, det känns som att köra omkring med ett halvfullt badkar i skuffen.

Körde mycket SAAB V4 på sjuttiotalet - visst är framhjulsdriften att föredra!
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav Marie » 2007-07-16/23:03

Thomas Jansson;16777 skrev:Detta tror jag inte alls på!

Har haft 140, 240 och nu 940. (och PV, Amazon o s v)

140 är bättre än 240 som i sin tur är bättre än 940.

940 borde beläggas med körförbud vintertid - problemet med obefintlig väghållning löser sig dock själv då den som regel inte tar sig av gårdsplanen om det kommer lite snö.

Även sommartid är den tveksam, det känns som att köra omkring med ett halvfullt badkar i skuffen.

Körde mycket SAAB V4 på sjuttiotalet - visst är framhjulsdriften att föredra!


Jag har kört både bakhjulsdrivet och felhjulsdrivet under många år. Min första bil var en SAAB 97 (Sonett II V4) som följdes av tre st 99. Så kom det en Ford Cortina GT med racingtrimmad spis (på rymmen från en formel Ford) och därefter en rad Mercedes-Benz. 3 st W123, 200, 240D och 300D Lang samt numera en W126. Sedan jag bara blivit av med de felhjulsdrivna bilarna har jag känt mig trygg i trafiken i alla väder. Med felhjulsdriften undrade man alltid om man skulle kunna hålla bilen på vägen, men med bakhjulsdrift har man alltid full kontroll.

Det är ju på grund av att de flesta bilar idag är felhjulsdrivna som det numera alltid blir sådant hopplöst trafikkaos så snart det faller något dussin snöflingor....
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Roma55 » 2007-07-16/23:15

Thomas Jansson;16777 skrev:Detta tror jag inte alls på!

Har haft 140, 240 och nu 940. (och PV, Amazon o s v)

140 är bättre än 240 som i sin tur är bättre än 940.

940 borde beläggas med körförbud vintertid - problemet med obefintlig väghållning löser sig dock själv då den som regel inte tar sig av gårdsplanen om det kommer lite snö.

Även sommartid är den tveksam, det känns som att köra omkring med ett halvfullt badkar i skuffen.

Körde mycket SAAB V4 på sjuttiotalet - visst är framhjulsdriften att föredra!


Hmmmm....
Vet inte hur mycket detta skall dryftas då den stackars trådskaparen bara ville ha lite råd om bilköp. Men vad avser Volvobilarna som för övrigt ligger mig varmt om hjärtat så kan jag väl inte direkt hålla med om ovanstående. Har själv haft bilarna i fråga + en massa andra Volvo och det skall väl i ärlighetens namn sägas att vad avser vägegenskaper har jag däremot aldrig varit nöjd med Volvo utan vissa modifikationer. Men 240 är ju vad jag vet denn enda bil som uppför sig som en framhjulsdriven med en enorm understyrning, dom 240 jag haft krävde kraftiga modifikationer av framvagn och jag hade dessutom en diff-broms som jag plockade ur och satte i mina 240-bilar alltefter jag bytte bil. 700 och 900 är ju tvärtom överstyrda och hur roliga som helst när det är halt :D.
Sen att sätta tilliten till ett hjulpar för samtliga krävande funktioner som styrning, broms och drivning som man gör på en framhjulsdriven är enligt mig helt vansinnigt.
Men skall du bara puttra fram mellan A och B så.......skit samma.
Roma55
 
Inlägg: 381
Blev medlem: 2006-05-10/13:23

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-07-16/23:25

Thomas Jansson;16777 skrev:Detta tror jag inte alls på!

Har haft 140, 240 och nu 940. (och PV, Amazon o s v)

140 är bättre än 240 som i sin tur är bättre än 940.
.
.

Körde mycket SAAB V4 på sjuttiotalet - visst är framhjulsdriften att föredra!



Ja. SAAB hade bättre chassikonstruktion än Volvo - på 70-talet.:rolleyes:
Många andra bakhjulsdrivna bilar, särskilt av modernare datum, är ljusår bättre än både Volvo och SAAB från sjuttiotalet. Det är en typiskt svensk fördom och tankevurpa, att använda bakhjulsdrivna Volvo som måttståck för vad man anser om bakhjulsdrift - kanske inte så konstigt dock, om man aldrig kört något annat.....
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav Roma55 » 2007-07-16/23:33

gunnare;16787 skrev:Ja. SAAB hade bättre chassikonstruktion än Volvo - på 70-talet.:rolleyes:
Många andra bakhjulsdrivna bilar, särskilt av modernare datum, är ljusår bättre än både Volvo och SAAB från sjuttiotalet. Det är en typiskt svensk fördom och tankevurpa, att använda bakhjulsdrivna Volvo som måttståck för vad man anser om bakhjulsdrift - kanske inte så konstigt dock, om man aldrig kört något annat.....


Tack Gunnar, det var ju nånting däråt jag menade med mina krystade ord.
Så enkelt det kan vara ibland :D.
Roma55
 
Inlägg: 381
Blev medlem: 2006-05-10/13:23

Inläggav kave » 2007-07-17/07:37

Om du vill ha en körglad bil så går ju samtliga Volvobilar bort direkt. Att tvinga föraren att alltid ha antisladdsystemet igång borde ju vara olagligt. En vajerstyrd junkväxellåda går bort direkt.
Vill du ha äkta körglädje, kvalitet, vettiga funktioner samt högsta andrahandsvärde så finns ju alltid Subaru.
Jag har 7000 mil på mätaren på min Forrester nu. Körglad med riktigt styvt chassie, riktig 4WD, vettig utrustning som standard ex nivåreglering.
Den drar runt litern med min körstil. Min förra bil, V70 D5 drog runt 0.9l/mil.
Att köra runt i en bakhjulsdriven bil går väl an i varmare länder men i sverige med vårt klimat, nej tack. Jag har hjälpt många 520 igång på vintern på platta parkeringsplatser etc.
kave
 
Inlägg: 108
Blev medlem: 2004-05-02/13:40

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-07-17/08:21

kave;16795 skrev:Om du vill ha en körglad bil så går ju samtliga Volvobilar bort direkt. Att tvinga föraren att alltid ha antisladdsystemet igång borde ju vara olagligt. En vajerstyrd junkväxellåda går bort direkt.
Vill du ha äkta körglädje, kvalitet, vettiga funktioner samt högsta andrahandsvärde så finns ju alltid Subaru.
Jag har 7000 mil på mätaren på min Forrester nu. Körglad med riktigt styvt chassie, riktig 4WD, vettig utrustning som standard ex nivåreglering.
Den drar runt litern med min körstil. Min förra bil, V70 D5 drog runt 0.9l/mil.
Att köra runt i en bakhjulsdriven bil går väl an i varmare länder men i sverige med vårt klimat, nej tack. Jag har hjälpt många 520 igång på vintern på platta parkeringsplatser etc.


OK för fyrhjulsdrift, om man nu använder sin bil så det behövs.
Tyvärr har fyrhjulsdriften också nackdelar - den väger en hel del, den ger mekaniskt motstånd och den tar plats. Plus att den kostar i inköp, bränsleförbrukning och underhåll. Det är nackdelar man får dras med varenda kilometer man kör, och hur ofta behöver man fyrhjulsdriften - egentligen?
Framhjulsdrivna bilar har generellt något bättre framkomlighet i snö och ishalka än bakhjulsdrivna, men skillnaderna är egentligen ganska små. Priset man får betala är framtunghet, understyrning och (oftast) usel vägkänsla eftersom man måste isolera bort alla krafter från hjulen för att inte ratten ska slå tummarna av föraren. Fast ratten brukar bråka en del ändå, om man försöker komm aiväg kvickt vid rödljus. Dessutom kan man inte kontrollera bilen med gaspådrag i en kurva. Också dessa nackdelar man får dras med varenda kilometer man kör. Och att ta sig upp för en brant backe med tungt släp är ett äventyr med en framkrafsare.....
Bakhjulsdrivna bilar, särskilt äldre konstruktioner, har i vissa situationer svårt att ta sig igång i halka. Detta kan kompenseras med vettiga vinterdäck, vilket man ändå bör ha, och problemet uppträder några enstaka gånger per säsong. En modern bakhjulsdriven bil är för övrigt oerhört mycket bättre därvidlag än en gammal Volvo eller för all del BMW från 70-80-talen. Med bakhjulsdrift har du (oftast) jämn viktfördelning och balans i kurvor, god vägkänsla i styrningen, möjlighet att kontrollera bilen med gaspådrag, samt bra drivgrepp i torrt väglag och med tung last, i uppförsbackar och med släp. Och så har du kul. Varje dag, varje kilometer.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav Marie » 2007-07-17/15:28

kave;16795 skrev:Om du vill ha en körglad bil så går ju samtliga Volvobilar bort direkt. Att tvinga föraren att alltid ha antisladdsystemet igång borde ju vara olagligt. En vajerstyrd junkväxellåda går bort direkt.


Vajermanövrering av växellådan är väl inget problem? Växelspaken används väl bara när man flyttar från P till D i början av körningen och sen omvänt när man parkerar igen. Då kan det ju kvitta om det är vajer eller ett stag som ställer om hydraulventilerna i lådan. Moderna växellådor manövreras väl förresten elektroniskt så f-n vet om det ens är vajer längre?
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-07-17/15:56

Marie;16816 skrev:Vajermanövrering av växellådan är väl inget problem? Växelspaken används väl bara när man flyttar från P till D i början av körningen och sen omvänt när man parkerar igen. Då kan det ju kvitta om det är vajer eller ett stag som ställer om hydraulventilerna i lådan. Moderna växellådor manövreras väl förresten elektroniskt så f-n vet om det ens är vajer längre?


Orkar du inte röra om i bensinen själv längre? :rolleyes:
Automatlåda accepterar jag den dag en har samma (låga) effektförlust, och ger samma kontroll som en manuell låda. (De enda jag kört som upfyller de kraven är BMW:s SMG-lådor och Maseratis motsvarighet Cambiocorsa - bägge i grunden manuella lådor med elektronisk/hydraulisk manövrering av växellägen och koppling). Vill jag ha gummibandskänsla i drivningen, kan jag skaffa en gammal DAF....
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav Ripper » 2007-07-17/19:51

När det kommer till vinterkörning så kommer det till vissa situationer där det ena eller andra är att föredra, men kan man köra och hantera varierande underlag så spelar det inte så stor roll... Jag har ägt diverse bilar (dock ej fyrhjulsdrivet) under några år som säsongare i de jämtländska fjällen och några vintrar i Göteborgstrakten, på båda ställena kanar folk av vägen och kommer inte loss från helt plana ytor... oavsett sort, Tyska kvalitetsvagnar, svenska trotjänare eller asiatiska evighetsmaskiner behöver hjälp ibland, kallstarter, fastkörning, för branta backar etc. etc.
...så kan man snart lista ut att många har verkligt svårt med annat underlag än torr asfalt. Jag sätter mig inte på någon hög häst att vara det okörbaras tämjare, jag har stor respekt för variationen av underlag.
I södra delarna av landet skämms dessutom bilisterna bort till stor grad och folk kan inte köra om inte saltbilen har skitat ner och gjort vägen helt bar.

Trådskaparen:
Alternativen som har nämnts ( i oordning):
Volvo S80 -nån med kromlister och lagom motor
Volvo S60
Citroën C5 -minus för fluffiga säten

Sen ballade det ur i en debatt om olika drifter...

Fler förslag?
BMW?
MERC?
VW Passat?
Subaru?
Toyota?
Mazda 6?
Ripper
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2006-11-06/23:40

Inläggav Torparen » 2007-07-17/19:54

Roma55;16786 skrev:Hmmmm....
Vet inte hur mycket detta skall dryftas då den stackars trådskaparen bara ville ha lite råd om bilköp. ..
..........
...............


Ingen fara, bara kul att ta del av diskussionen. Särskilt intressant att kontatera att argumenteringen inte ändrat sig så mycket genom åren - även om bilarna (både fram och bakhjulsdrivna) gjort det.:rolleyes:

Gunnare har ju en imponerande kollektion av Bayrare vid sin hemvist, och det är bara glädjande att han inte haft några bekymmer med dessa. Jag är tyvärr alldeles för "bränd" för att åter prova detta märke igen.

S80 har däremot väckt mitt intresse ytterligare genom denna tråd. Men det skall sägas att jag faktiskt blev besviken på att den är framhjulsdriven. Inte pga någon petimeter-teknisk betydelse i form av väghållning eller framkomlighet... utan för det facto att framhjulsdrift ter sig synnerligen nymodernistiskt och patetiskt på en representativ kärra.
Kan ni tänka er nå´t mer förtroenderubbande än en stor lyxsedan som spinner loss på ena framhjulet vid ett rödljus...fjutt..fjutt..piiip...piiip... (Stor suck!) Snacka om lost image!

Näää, det skall inte pipa om nå´t fladdrande framhjul - det skall bara höras ett jämnt och dämpat gaspådrag och möjligen det där sugande ljudet från bakdäcken när det skjuter fart över korsningen - långt innan solbrillepajasen i japancoupen vid sidan om ens har hunnit släppa upp kopplingen.:D

Samtal skall dessutom kunna föras inuti bilen utan att passageraren riskerar åksjuka pga att föraren (jag) är så förbannat trött på att föra runt den där jäfla spaken - att han slutat engagera sig i att växla mjukt och ryckfritt.

Alltså..bästa tipset för min del hitintills (trots framhjulsdrift): S80

Finns det fler tips?

//L-E Jönsson
Torparen
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2005-02-09/13:50

Inläggav Honken69 » 2007-07-17/20:36

Säger bara en sak "Think outside the box"!!

Och nu menar jag inte Volvo utan att ni skall sluta vara bakåtsträvare.

Ni om några som äger BMW motorcyklar borde väll gilla olika lösningar, ta bara t.ex boxermotor på en MC. Hur logiskt låter det!?!?! eller kardandrift.. det låter ju som ett skämt för andra.

Men ni gillar det garanterat!!

Så sluta tjafsa om att det är fel på olika drivlinor. Felet ligger bakom ratten.

Jag rekommenderar Alfa Romeo 159 eller kanske Alfa Romeo 147 Selespeed.
Och nej de är inte mer fel på dom än andra bilmärken.
Honken69
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2007-07-17/20:26

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-07-17/21:02

Torparen;16833 skrev:Finns det fler tips?
//L-E Jönsson


Efter att ha läst din ursprungliga fråga på nytt, och vägt in att du i tur och ordning inte vill ha:
1) Manuell låda
2) Diesel
3) BMW
4) Framhjulsdrift
förstår jag ditt dilemma - urvalet blir ju ganska begränsat.....
Om du kunde rucka på 2) och 3) skulle jag (som BMW-entusiast) rekommendera dig en BMW 740d, årsmodell någonstans 01-02 (alltså den s.k. E38-karossen), exempelvis denna: http://www.blocket.se/vi/12396684.htm

Om du håller fast vid ditt motstånd mot BMW och diesel, är det nog en bakhjulsdriven jänkare med V8 du vill ha, kanske en sån här: http://www.blocket.se/vi/11971645.htm
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-07-17/21:18

Honken69;16840 skrev:Jag rekommenderar Alfa Romeo 159 eller kanske Alfa Romeo 147 Selespeed.
Och nej de är inte mer fel på dom än andra bilmärken.


Nej helt fel bilar, 147 är ju framhjulsdriven, motorsvag och skittrist att köra!


[SIZE="1"]Och jag vill inte ha en likadan bil som någon som tycker det är viktigt att köra ifrån någon solbrillepajas i japancoupe vid rödljuset......"[/SIZE]
Jörgen I Larsson
 

Inläggav Torparen » 2007-07-17/21:54

gunnare;16844 skrev:...........
............
.....................
Om du håller fast vid ditt motstånd mot BMW och diesel, är det nog en bakhjulsdriven jänkare med V8 du vill ha, kanske en sån här: http://www.blocket.se/vi/11971645.htm



AHA! Där har vi ett alternativ.
Med en så´n kärra gör man ett klart "statement" när man kommer på kundbesök.:) Kanske lite för ny och dyr för mig, men det tål att söka vidare på modellen. Kanske det finns liknande kärror som kommit ner lite mer i pris.

Att komma över fortare än solbrilletypen är sällan ett problem. Vanligtvis så skall han först skriva färdigt sitt sms, och sedan skall han dra sig till minnes vad körskoleläraren sa om stödgas och start från stillastående. Jag har softat förbi långt innan, under förutsättning att jag valt "rätt" fil. Förhoppningsvis så kommer solbrillor, mobil och japancoupe över korset innan tanten med rullator har börjat gå ut för grön gubbe. :D

Men jag kan ju ta fel ibland. Bakom solbrillorna kan det ju faktiskt dölja sig en "Alfisto" i lånebil... Och då kan det ju vara bra att ha lite pulver under huven.

Förresten: Har Alfa kvar sin körställning a´la äldre linjebuss? Vill minnas att jag för länge sedan provkörde en Alfa, men då körställning och prestanda var ganska likvärdiga min Fiat 127 som jag då ägde - så såg jag ingen anledning att byta.;)

//L-E Jönsson
Torparen
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2005-02-09/13:50

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-07-17/22:11

Torparen;16847 skrev:AHA! Där har vi ett alternativ.
Med en så´n kärra gör man ett klart "statement" när man kommer på kundbesök.:) Kanske lite för ny och dyr för mig, men det tål att söka vidare på modellen. Kanske det finns liknande kärror som kommit ner lite mer i pris.
//L-E Jönsson


Det finns lite äldre såna för kring hundringen: http://www.blocket.se/vi/11993517.htm

Annars är ju dom här http://www.blocket.se/vi/10216876.htm också rätt coola, fast kanske lite dyra än så länge? Det är bara nya modellen, -05 och framåt, som är bakhjulsdrivna dock - dom äldre är framkrafsare (och billiga...)
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav Marie » 2007-07-17/22:25

gunnare;16819 skrev:Orkar du inte röra om i bensinen själv längre? :rolleyes:
Automatlåda accepterar jag den dag en har samma (låga) effektförlust, och ger samma kontroll som en manuell låda. (De enda jag kört som upfyller de kraven är BMW:s SMG-lådor och Maseratis motsvarighet Cambiocorsa - bägge i grunden manuella lådor med elektronisk/hydraulisk manövrering av växellägen och koppling). Vill jag ha gummibandskänsla i drivningen, kan jag skaffa en gammal DAF....

Menar du verkligen att det fortfarande finns någon som köper manuellt växlade bilar? De trodde jag att dog ut runt 1980???? :confused:
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Marie » 2007-07-17/22:38

gunnare;16851 skrev:Det finns lite äldre såna för kring hundringen: http://www.blocket.se/vi/11993517.htm

Annars är ju dom här http://www.blocket.se/vi/10216876.htm också rätt coola, fast kanske lite dyra än så länge? Det är bara nya modellen, -05 och framåt, som är bakhjulsdrivna dock - dom äldre är framkrafsare (och billiga...)


[url="http://www.blocket.se/vi/12453909.htm?ca=11_s"]Den här[/url] hos samma bilfirma verkar väl inte helt fel....
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-07-17/22:38

Marie;16854 skrev:Menar du verkligen att det fortfarande finns någon som köper manuellt växlade bilar? De trodde jag att dog ut runt 1980???? :confused:


Vi är några som fortfarande har ork att växla manuellt.... det är i Amerikatt folk inte vet hur man gör. Och i trakterna kring Ängelholm verkar det.;)
Jag har ingen lust att vare sig elda för kråkorna, eller nästan helt tappa kontakten mellan motor och drivhjul (det är dom som sitter bak på en riktig bil).
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Nästa

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst