Torparen;16669 skrev:Både S80 och Citroëns c5 sedan har varit uppe på min lista, det är fina bilar.
S80finns ju med riktig automat som smeker i växlarna, i motsats till diverse ryckotronic -"jag tror jag är Björn Waldegård"- lådor.
Är dock inte så påläst på S80:ans olika utföranden och motoralternativ. Har sett en del fina ex med smakfulla kromlister, är det en special? V6 kanske??
//L-E Jönsson
Hej!
S80 finns ej med V6 motor överhuvudtaget! Det är raka femmor, sexor samt i nyaste toppmodellen V8 som gäller.
170hp motorn är både ekonomisk och går silkemjukt. Just den motorn ihop med automatlådan är en underbar kombination. I 170hp varianten sitter en sådan silkesmjuk låda som Du beskriver, man måste i princip titta på varvräknaren för att se att det växlar. Den är femstegad, och har en utväxling som ger ca 2000 motorvarv/min vid 100km/timme.
Min bror har en sådan, och jag har både åkt och kört den ganska mycket, så jag har en hel del erfarenhet av dem. En sak som säger mycket om S80 är att Claës, min bror, har haft den i nästan fem år nu! Så länge har han aldrig haft en bil, han brukade byta vart eller vartannat år innan han köpte den bilen. Dessutom vittnar det om en annan sak, han är en ganska "blyfotad" fyrtiotalist, så hans bilar brukar slitas och gå sönder, men Volvon har han endast gjort de vanliga servicearna på. Till saken hör att han kör mellan tre- och fyra tusen mil om året.
Till och med en sådan Mercedesfantast och VOLVOhatare som Marie, blev helt fascinerad av S80 sedan hon kört den vid några tillfällen.
Sexorna är ju på Volvovis helt underbara, de har byggt fantastiska sexor ända sedan trettiotalet, (minns bara EC, ED, FC, med flera...
) men de är inte så speciellt bränslesnåla. S80 T6 har ju rejäla prestanda med sin 272 hp motor, men den är både dyr i drift samt har en rejält hög försäkringspremie. Kanske det är därför de är billiga, billigare än motsvarande "enklare" modell av samma år och miltal.
Lycka till i Ditt bilval, vad det än blir!:)