Blomqvist;17415 skrev:Nu har jag gått och bestämt att till våren 2008 ska min hustru ta mc-körkort.
Hennes erfarenhet av tvåhjuliga fordon inskränker sig till trampcykel och scooter-moped.
Nu undrar jag vilken cykel som kan vara lämplig för henne att börja övningsköra med, och som i framtiden duger att åka även lite längre semesterresor med packning på.
Eftersom jag vill hålla mig inom BMW-familjen så har jag kikat lite på annonser och hittat en modell som jag fastnat för.
Det är F 650 Funduro och dess olika varianter F 650 GS/Dakar, osv.
Eftersom jag kör en R 1200 GSA så vore det roligt om hon hade en mc i ett liknande segment.
Är detta en vettig mc? Finns bättre alternativ? Är det en hög och svårmanövrerad hoj? (Hon är inte så stor och stark, 168 cm och smal)
Tips mottages tacksamt!
gunnare;17420 skrev:För vad det är värt, var vi i samma läge för några månader sedan.
Tittade en hel del på F650 av olika varianter, men den stupade på att den dels är lite hög att sitta på för normalväxta damer (om den inte är sänkt), dels inte duger för uppkörning för A obegränsad (reglerna säger minst 700 kubik och minst 35 kW). En standard F650 duger tyvärr inte heller för uppkörning för A begränsad, eftersom motereffekten då får vara högst 25 kW.... och för det måste hojen vara strypt. Eftersom vi räknar med att göra hela övningskörningen/uppkörningen privat, så det är viktigt att hojen är godkänd för uppkörning, och jag ser det som en klar fördel att övningsköra och köra upp med samma hoj.
Vi tittade på många hojar. Några kandidater var Honda CB750 SevenFifty, Yamaha XJ900 Diversion och Suzuki VX800. Allihop var väl acceptabla, men ingen av dom kändes riktigt rätt - den som hade lägst sadelhöjd av dessa var Suzukin. Sen dök det upp en outsider - BMW R850R. Vi hittade ett exemplar som gått väldigt långt (15.700 mil) men var välskött, till alldeles rätt pris. Hojen har en sitthöjd som fungerar, och den är lättkörd och smidig med låg tyngdpunkt. Och så är det ju en BMW-boxer....
Övningskörnigen har gått jättebra hittills, fast vi har ju inte börjat med manöverprovsövningarna förstås.
Hoppas ni hittar en hoj som passar - jag kan rekommendera er att titta på R850R(eller R1100R/R1150R, som är samma hoj med mera motor)!
Thomas Weglert;17437 skrev:Har alltid hävdat att jag endast ska äga en hoj. Jag har nu ändrat mig en smula till att ha den bestämda uppfattningen att jag inte ska ha mer än två hojar:D
Thomas Weglert;17437 skrev:
Jag förstod inte riktigt det där med uppkörning. Kan man inte köra upp på en 650 och sedan efter viss tid automatiskt få kort för tung hoj?
God förmiddag
Thomas Weglert
Blomqvist;17444 skrev:Till er andra vill jag säga tack så mycket!
Det är hustrun som ska välja hoj, så jag ska presentera alternativen för henne.
Fredde_M;17473 skrev:Om det inte måste vara en BMW......
Provade Kawasaki Versys i våras.
Satt lite trångt själv (är 187 cm), men i övrigt ingen dum hoj.
Billig att köpa, försäkra (vagnskada ingår i alla fall första året), serva mm.
Kanske ett alternativ....
http://www.viamichelin.com/viamichelin/gbr/tpl/mag5/art20070101/htm/route-kawasaky-versys.htm#
//F
Marie;17765 skrev:Tror du inte att hon redan fått nog av gynekologstolar?:p
Guzzi-Leif;17786 skrev:Moto Guzzi 750 Breva!
Blomqvist;17788 skrev:En mycket trevlig cykel.
Tyvärr har jag någon form av omedveten mental spärr mot just Guzzi. Varför vet jag inte, jag har aldrig ägt någon.
Hur väl utbyggt är servicenätet i Sverige beträffande verkstäder och reservdelar?
Marie;17765 skrev:Tror du inte att hon redan fått nog av gynekologstolar?:p
Guzzi-Leif;17786 skrev:Moto Guzzi 750 Breva!
Blomqvist;17415 skrev:Nu har jag gått och bestämt att till våren 2008 ska min hustru ta mc-körkort.
Tips mottages tacksamt!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst