Vettig all-roundhoj åt frugan?

Vettig all-roundhoj åt frugan?

Inläggav Blomqvist » 2007-07-29/20:39

Nu har jag gått och bestämt att till våren 2008 ska min hustru ta mc-körkort.

Hennes erfarenhet av tvåhjuliga fordon inskränker sig till trampcykel och scooter-moped.

Nu undrar jag vilken cykel som kan vara lämplig för henne att börja övningsköra med, och som i framtiden duger att åka även lite längre semesterresor med packning på.

Eftersom jag vill hålla mig inom BMW-familjen så har jag kikat lite på annonser och hittat en modell som jag fastnat för.

Det är F 650 Funduro och dess olika varianter F 650 GS/Dakar, osv.

Eftersom jag kör en R 1200 GSA så vore det roligt om hon hade en mc i ett liknande segment.

Är detta en vettig mc? Finns bättre alternativ? Är det en hög och svårmanövrerad hoj? (Hon är inte så stor och stark, 168 cm och smal)

Tips mottages tacksamt! :)
Användarvisningsbild
Blomqvist
 
Inlägg: 109
Blev medlem: 2007-08-07/01:00

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-07-29/21:09

Blomqvist;17415 skrev:Nu har jag gått och bestämt att till våren 2008 ska min hustru ta mc-körkort.

Hennes erfarenhet av tvåhjuliga fordon inskränker sig till trampcykel och scooter-moped.

Nu undrar jag vilken cykel som kan vara lämplig för henne att börja övningsköra med, och som i framtiden duger att åka även lite längre semesterresor med packning på.

Eftersom jag vill hålla mig inom BMW-familjen så har jag kikat lite på annonser och hittat en modell som jag fastnat för.

Det är F 650 Funduro och dess olika varianter F 650 GS/Dakar, osv.

Eftersom jag kör en R 1200 GSA så vore det roligt om hon hade en mc i ett liknande segment.

Är detta en vettig mc? Finns bättre alternativ? Är det en hög och svårmanövrerad hoj? (Hon är inte så stor och stark, 168 cm och smal)

Tips mottages tacksamt! :)


För vad det är värt, var vi i samma läge för några månader sedan.

Tittade en hel del på F650 av olika varianter, men den stupade på att den dels är lite hög att sitta på för normalväxta damer (om den inte är sänkt), dels inte duger för uppkörning för A obegränsad (reglerna säger minst 700 kubik och minst 35 kW). En standard F650 duger tyvärr inte heller för uppkörning för A begränsad, eftersom motereffekten då får vara högst 25 kW.... och för det måste hojen vara strypt. Eftersom vi räknar med att göra hela övningskörningen/uppkörningen privat, så det är viktigt att hojen är godkänd för uppkörning, och jag ser det som en klar fördel att övningsköra och köra upp med samma hoj.

Vi tittade på många hojar. Några kandidater var Honda CB750 SevenFifty, Yamaha XJ900 Diversion och Suzuki VX800. Allihop var väl acceptabla, men ingen av dom kändes riktigt rätt - den som hade lägst sadelhöjd av dessa var Suzukin. Sen dök det upp en outsider - BMW R850R. Vi hittade ett exemplar som gått väldigt långt (15.700 mil) men var välskött, till alldeles rätt pris. Hojen har en sitthöjd som fungerar, och den är lättkörd och smidig med låg tyngdpunkt. Och så är det ju en BMW-boxer.... :D
Övningskörnigen har gått jättebra hittills, fast vi har ju inte börjat med manöverprovsövningarna förstås.

Hoppas ni hittar en hoj som passar - jag kan rekommendera er att titta på R850R(eller R1100R/R1150R, som är samma hoj med mera motor)!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-07-29/21:39

Hej
Köp en Funduro eller en 650GS av senare snitt med dubbeltändning.
Min funduro har så här lång jävlats i relativt liten skala.Felen har stannat vid dåliga tätningar i gaffeln och styrlager...Nu har den gått 3200 mil varav jag kört 2100 av dom.168 Cm borde funkar utan prblem.Men det är klar tdet beror ju på hur man är byggd.Men vrider man fjädringsjustering i lägsta läget så ska det nog funka.
Kolla även här: http://faq.f650.com/FAQs/F650HistoryDifferences.htm
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav T. S. » 2007-07-29/21:40

Blomqvist;17415 skrev:Nu har jag gått och bestämt att till våren 2008 ska min hustru ta mc-körkort :)


??????????
Thomas Säwe
Användarvisningsbild
T. S.
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Inläggav Torparen » 2007-07-29/22:08

Köp min r80gs för 29900 och lämna in enkelsadeln för sänkning.

800cc och synnerligen lättkörd och välbalanserad med låg tyngdpunkt. Serpentinkörning går som en dans med full kontroll!

Två cylindrar är bättre än en.:D

http://www.blocket.se/vi/12576128.htm?ca=23_2_s

//L-E Jönsson
Torparen
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2005-02-09/13:50

Inläggav Janne Hammarström » 2007-07-29/22:32

Vi var i en liknande situation för några år sedan då min fru och jag delade hoj.
Vi hade då en 1150 RT men frugan tyckte den var lite tung,vi kollade olika hojar och fastnade för R 850R som även många trafikskolor använder.

Men den har lämplig sitthöjd och är lättmanövrerad. En dag då den stod bäst till i garaget tog jag den till jobbet och blev helsåld på at den var så rolig att köra. Det slutade med att jag bytte RT:n till en R 1150 R som är lika rolig att köra.

Nu har det blivit så att jag nog ändå vill ha en tyngre touringhoj med radio
så vår 850 R är till salu och du kan se bilder på blocket. Bifogar länk.

[url="http://www.blocket.se/vi/12813924.htm?ca=11_s"]http://www.blocket.se/vi/12813924.htm?ca=11_s[/url]
Hälsningar
Janne Hammarström
BMW K 1200 RS -01
Janne Hammarström
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 2003-04-30/01:00

Inläggav Thomas Weglert » 2007-07-30/07:34

gunnare;17420 skrev:För vad det är värt, var vi i samma läge för några månader sedan.

Tittade en hel del på F650 av olika varianter, men den stupade på att den dels är lite hög att sitta på för normalväxta damer (om den inte är sänkt), dels inte duger för uppkörning för A obegränsad (reglerna säger minst 700 kubik och minst 35 kW). En standard F650 duger tyvärr inte heller för uppkörning för A begränsad, eftersom motereffekten då får vara högst 25 kW.... och för det måste hojen vara strypt. Eftersom vi räknar med att göra hela övningskörningen/uppkörningen privat, så det är viktigt att hojen är godkänd för uppkörning, och jag ser det som en klar fördel att övningsköra och köra upp med samma hoj.

Vi tittade på många hojar. Några kandidater var Honda CB750 SevenFifty, Yamaha XJ900 Diversion och Suzuki VX800. Allihop var väl acceptabla, men ingen av dom kändes riktigt rätt - den som hade lägst sadelhöjd av dessa var Suzukin. Sen dök det upp en outsider - BMW R850R. Vi hittade ett exemplar som gått väldigt långt (15.700 mil) men var välskött, till alldeles rätt pris. Hojen har en sitthöjd som fungerar, och den är lättkörd och smidig med låg tyngdpunkt. Och så är det ju en BMW-boxer.... :D
Övningskörnigen har gått jättebra hittills, fast vi har ju inte börjat med manöverprovsövningarna förstås.

Hoppas ni hittar en hoj som passar - jag kan rekommendera er att titta på R850R(eller R1100R/R1150R, som är samma hoj med mera motor)!


Hej!
Jag kör GSA -07 och är helnöjd. Det har blivit många landsvägsmil men en hel del på grus också(ca 300 mil). Kör på TKC 80 som käns mycket bra på landsväg.

Jag behöver en lite lättare hoj, tycker jag, som är mer följsam på grus men som också duger till övningskörning och landsväg till ung tjej som vill
ta körkort.

Jag tror på F 650 GS med TKC 80-däck av följande skäl:
Den är låg och hög om man har två sadlar.
Den är säker och har ABS, värmehandtag mm
Den bör gå bra på alla underlag och är betydligt lättare än min Mammut
Den går att få till hyfsat pris kring 50 papp för en 2003:a som gått lite.

Skulle kanske hellre välja Dakaren men den blir för hög till damen som ska
övningsköra.

Har alltid hävdat att jag endast ska äga en hoj. Jag har nu ändrat mig en smula till att ha den bestämda uppfattningen att jag inte ska ha mer än två hojar:D

Finns det någon på forumet som har erfarenhet av gruskörning med 650 GS?
Hur stor är skillnaden på 650 GS resp Dakaren?

Jag förstod inte riktigt det där med uppkörning. Kan man inte köra upp på en 650 och sedan efter viss tid automatiskt få kort för tung hoj?

God förmiddag
Thomas Weglert
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Inläggav Mats Liifv » 2007-07-30/07:42

Thomas Weglert;17437 skrev:Har alltid hävdat att jag endast ska äga en hoj. Jag har nu ändrat mig en smula till att ha den bestämda uppfattningen att jag inte ska ha mer än två hojar:D



Du ville ju inte ha grusdäck heller!

Skönt med folk som inte är sämre än att de kan ändra sig!:D

För egen del skulle jag gärna ha en hoj till. "Aptiten växer medan man äter!"
BMW R1200GS Adventure 2015
Användarvisningsbild
Mats Liifv
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 1996-05-28/01:00

Inläggav oskobe » 2007-07-30/08:12

Thomas Weglert;17437 skrev:
Jag förstod inte riktigt det där med uppkörning. Kan man inte köra upp på en 650 och sedan efter viss tid automatiskt få kort för tung hoj?

God förmiddag
Thomas Weglert



Nej. Du kan inte köra upp med F650 om du inte först stryper den till 25kW.

http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/motorcykel/Korprov/Fordon/
/Oskar
Användarvisningsbild
oskobe
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 2005-01-07/01:00

Inläggav Blomqvist » 2007-07-30/08:20

Old boxer;17423 skrev:??????????


Ironi, min käre vän.
Beslutet är fattat gemensamt och i samråd, som det brukar heta.
Det har länge varit en dröm för henne att ta mc-kort och slippa åka bakpå.
Användarvisningsbild
Blomqvist
 
Inlägg: 109
Blev medlem: 2007-08-07/01:00

Inläggav Blomqvist » 2007-07-30/08:22

Till er andra vill jag säga tack så mycket! :)

Det är hustrun som ska välja hoj, så jag ska presentera alternativen för henne.
Användarvisningsbild
Blomqvist
 
Inlägg: 109
Blev medlem: 2007-08-07/01:00

Inläggav Fredde_M » 2007-07-30/14:35

Blomqvist;17444 skrev:Till er andra vill jag säga tack så mycket! :)

Det är hustrun som ska välja hoj, så jag ska presentera alternativen för henne.


Om det inte måste vara en BMW......

Provade Kawasaki Versys i våras.
Satt lite trångt själv (är 187 cm), men i övrigt ingen dum hoj.
Billig att köpa, försäkra (vagnskada ingår i alla fall första året), serva mm.
Kanske ett alternativ....

http://www.viamichelin.com/viamichelin/gbr/tpl/mag5/art20070101/htm/route-kawasaky-versys.htm#

//F
Fredde_M
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2007-04-29/21:46

Inläggav Torparen » 2007-07-30/15:09

Fredde_M;17473 skrev:Om det inte måste vara en BMW......

Provade Kawasaki Versys i våras.
Satt lite trångt själv (är 187 cm), men i övrigt ingen dum hoj.
Billig att köpa, försäkra (vagnskada ingår i alla fall första året), serva mm.
Kanske ett alternativ....

http://www.viamichelin.com/viamichelin/gbr/tpl/mag5/art20070101/htm/route-kawasaky-versys.htm#

//F



Medhålles! Måste vara helrätt om man är under 1,75 eller däromkring.
Torparen
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2005-02-09/13:50

Inläggav Blomqvist » 2007-07-30/15:35

Tack för tipset! :)

Då jag själv kört det mesta från Yamaha XT 125 till Honda Blackbird så är märket kanske av mindre vikt.

Jag tänkte mest att det skulle vara smidigt med att serva hojarna på samma verkstad, -men Bike i Trollhättan finns ju!
Användarvisningsbild
Blomqvist
 
Inlägg: 109
Blev medlem: 2007-08-07/01:00

Inläggav svekke » 2007-07-31/13:09

Den är inte idealisk för gruskörning, men för övrigt vill jag gärna slå ett slag för Scarvern (F650CS). Den är låg, finns dessutom lägre sadel så blir den ännu lägre. Den svänger som en dröm. Den går alldeles utmärkt i farter upp till 140, sedan börjar den tappa, personligen tycker jag inte det är något problem, jag gillar inte att köra fort rakt fram. Dock kan man inte köra upp på den, det är en brist.

Våran är evt till salu, en 04 med ca 1000 mil på nacken.
svekke
 
Inlägg: 74
Blev medlem: 2006-07-11/14:02

Hoj till frugan

Inläggav THj » 2007-08-03/16:29

Bestäm er inte för nå´n hoj innan hon först fått prova en Virago 750 cc !
THj
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2004-09-21/19:12

Inläggav Marie » 2007-08-04/00:35

THj;17742 skrev:Bestäm er inte för nå´n hoj innan hon först fått prova en Virago 750 cc !



Tror du inte att hon redan fått nog av gynekologstolar?:p
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Blomqvist » 2007-08-04/10:17

Marie;17765 skrev:Tror du inte att hon redan fått nog av gynekologstolar?:p


:D Det har hon.

Dessutom har jag haft "förmånen" att vara med och skruva lite på en Virago, och bara det gör motorcykelnt totalt ointressant.

-Men tack, THj, i alla fall för tipset. :)
Användarvisningsbild
Blomqvist
 
Inlägg: 109
Blev medlem: 2007-08-07/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-08-04/10:41

Moto Guzzi 750 Breva!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Blomqvist » 2007-08-04/11:05

Guzzi-Leif;17786 skrev:Moto Guzzi 750 Breva!


En mycket trevlig cykel.

Tyvärr har jag någon form av omedveten mental spärr mot just Guzzi. Varför vet jag inte, jag har aldrig ägt någon.

Hur väl utbyggt är servicenätet i Sverige beträffande verkstäder och reservdelar?
Användarvisningsbild
Blomqvist
 
Inlägg: 109
Blev medlem: 2007-08-07/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-08-04/11:17

Blomqvist;17788 skrev:En mycket trevlig cykel.

Tyvärr har jag någon form av omedveten mental spärr mot just Guzzi. Varför vet jag inte, jag har aldrig ägt någon.

Hur väl utbyggt är servicenätet i Sverige beträffande verkstäder och reservdelar?


Åf-nätet har varit glest (den senaste listan verkar ganska vederhäftig) men generalagenten verkar OK.
Lättmekat är det hur som haver och, förutom de vanliga mc-verkstäderna, finns det några riktigt specialiserade verkstäder med en helsikes kompetens (Alingsås och Arboga).
Kolla lite mer på http://www.motoguzzi.se/
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Apropå gynekologstolar ...

Inläggav THj » 2007-08-06/11:57

Marie;17765 skrev:Tror du inte att hon redan fått nog av gynekologstolar?:p


..... tog för givet att hon inte var så gammal.
Där gjorde jag kanske en felbedömning och då har du sannolikt rätt.
THj
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2004-09-21/19:12

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-08-06/12:49

Guzzi-Leif;17786 skrev:Moto Guzzi 750 Breva!


Det fanns en till salu i Västerås i våras, som jag var och tittade på.
Trevlig hoj, men tyvärr var jag tvungen att diskvalificera den på att motoreffekten var 1 hk(!) för låg för att hojen skulle vara godkänd för uppkörning. Motoreffekten är 34 kW, reglerna säger minst 35 kW och minst 700 cm3 slagvolym för A obegränsad. För A begränsad gäller minst 350 cm3 och högst 25 kW, så den duger inte till det heller.
Dessutom tyckte jag den var ganska trött, och just det exemplaret (eller gäller det alla?) hade en märklig egenhet att 'svaja' vid gaspådrag - det kändes som bakhjulet inte var centrerat, eller hur man ska uttrycka det. Gissar att pinjong/kronhjul i slutväxeln (cykeln är kardandriven) var orunt/krokigt på något sätt.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav Blomqvist » 2007-08-06/13:27

THj;17879 skrev:..... tog för givet att hon inte var så gammal.
Där gjorde jag kanske en felbedömning och då har du sannolikt rätt.


Du bedömde situationen riktigt. Hon är 34. :)
Användarvisningsbild
Blomqvist
 
Inlägg: 109
Blev medlem: 2007-08-07/01:00

Inläggav Marie » 2007-08-06/19:23

Blomqvist;17889 skrev:Du bedömde situationen riktigt. Hon är 34. :)


Den åldern räcker mer än väl för de flesta kvinnor att ha hunnit bygga upp en ganska gedigen motvilja mot gynstolar...:D
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Wizzard » 2007-11-14/09:39

Blomqvist;17415 skrev:Nu har jag gått och bestämt att till våren 2008 ska min hustru ta mc-körkort.
Tips mottages tacksamt! :)


Ifall du inte hittat något än så verkar det vara rea på k1200s just nu (kolla blocket)
Låg tungdpunkt, lätthanterliga och tillräkligt med HK för att bli godkänd vid uppkörningen för full MC
Suzuki GSX1300 RA -14
Suzuki GSX-R 1100 -92
Wizzard
 
Inlägg: 214
Blev medlem: 2002-10-04/01:00

Inläggav Marie » 2007-11-14/13:40

Frågan är ju också vad hojen skall få kosta?

En mycket smidig hoj med ganska låg sits och fördelaktig prisbild är Yamaha XJ-900, både de nyare som kallas Diversion och de äldre. Stadig och lättmanövrerad hoj med kardandrift och motor som räcker för uppkörning 'A obegränsad effekt'.
Dessutom en rejäl och slitstark brukscykel som kan klara rejäl semesterpackning. Lätt att serva och sköta. Jag trivs mycket bra med min.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Stefan Tjust » 2007-11-14/16:10

Frugan har haft några av dom hojar som tidigare föreslagits här i tråden. En Virago (visserligen 535), en 650 GS och sedan i våras kör hon en Kawa Versys. Vi tycker båda att Versysen är en förnämlig hoj! Bra körställning, lätthanterlig, och tillräckligt med kraft. En mycket körglad hoj som trivs på kurvig väg.
Vi brukar bytas av ibland så hon kör min hoj och jag hennes och vi har lika kul oavsett vilken av hojarna vi kör, fast på olika sätt om du förstår hur jag menar.
GS:en var väl OK den också men Viragon var inte vår "cup of tea" i alla fall. Jag kallade den för gungstolen och ordet -stol har ju nämnts av andra.....;)
Användarvisningsbild
Stefan Tjust
 
Inlägg: 143
Blev medlem: 2005-12-20/01:00


Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst