"Djävla ligister ..."

"Djävla ligister ..."

Inläggav Magnus Brobeck » 2007-08-04/10:40

Igår kväll kom jag hem från Stockholm till Halmstad efter en 60 mil lång hemfärd via allt utom motorväg, med andra ord en behaglig tur i solsken (samt lite regn om sanningen ska fram).

Över infarten till hemstaden finns en bro precis där hastigheten har sänkts till 50 så jag kom på avslag med ena benet lite dinglande för att sträcka ut och värma mig lite. Plötsligt släpper någon (dumdjävel är väl ett bra uttryck men eftersom det är ett offentligt forum skriver jag det inte) en full ölburk nästan framför mig som jag träffar med foten/benet.

Nu satt jag som tur var med benet avslappat så det minskade säkert smällen en del, men det gjorde riktigt ont ändå.

Tänk om man hade haft mer än 50 knyck och tänk om man hade fått den i hjälmen!!!

Nu blev det bara en svordom, en bruten nagel, en ömmande fot och ett inlägg här men ... vad fasiken tänkte dom på??? :mad:

Undrar Magnus
Magnus Brobeck
 

Inläggav Blomqvist » 2007-08-04/12:04

mbrobeck;17785 skrev:Igår kväll kom jag hem från Stockholm till Halmstad efter en 60 mil lång hemfärd via allt utom motorväg, med andra ord en behaglig tur i solsken (samt lite regn om sanningen ska fram).

Över infarten till hemstaden finns en bro precis där hastigheten har sänkts till 50 så jag kom på avslag med ena benet lite dinglande för att sträcka ut och värma mig lite. Plötsligt släpper någon (dumdjävel är väl ett bra uttryck men eftersom det är ett offentligt forum skriver jag det inte) en full ölburk nästan framför mig som jag träffar med foten/benet.

Nu satt jag som tur var med benet avslappat så det minskade säkert smällen en del, men det gjorde riktigt ont ändå.

Tänk om man hade haft mer än 50 knyck och tänk om man hade fått den i hjälmen!!!

Nu blev det bara en svordom, en bruten nagel, en ömmande fot och ett inlägg här men ... vad fasiken tänkte dom på??? :mad:

Undrar Magnus


Polisanmäl!

Seriöst, det som inträffat är faktiskt allvarligt även om det med största sannolikhet var en fyllegrej.

Jag råkade själv ut för att någon med flit placerat två plaststolar som en "vägspärr" bakom ett backkrön i våras.

Resultatet blev att en tre veckor gammal motorcykel med 200 mil på mätaren löstes in av försäkringsbolaget och att jag själv fick åka ambulans för observation och få ett skrubbsår omplåstrat.

Händelsen polisanmäldes och rubricerades som allmänfarlig vårdslöshet och vållande till kroppsskada.

Polisen såg allvarligt på det inträffade.

Att dom skyldiga sedan gick och skröt över vad dom tyckte var en häfftig grej eftersom det rapporterades om det såväl på lokalnyheterna Gävle/Dala samt i lokaltidningarna gör inte att man ser mildare på det inträffade.
Användarvisningsbild
Blomqvist
 
Inlägg: 109
Blev medlem: 2007-08-07/01:00

Polisanmäl

Inläggav Janne Hammarström » 2007-08-04/13:26

Håller med Blomqvist anmäl till polisen så de får upp ögonen för problemet samt för in det i statistiken. I våras var det en mc-förare som körde in i en sten som ngn roat sig med att placera på E18 i Västerås och han gjorde sig väldigt illa. Polisen såg mkt allvarligt på det.
Hälsningar
Janne Hammarström
BMW K 1200 RS -01
Janne Hammarström
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 2003-04-30/01:00

Inläggav Lime » 2007-08-04/15:37

"Dummjävel" är nog ett lite för milt ord att använda, även på ett offentligt forum. Andra bra ord som beskriver förövaren är "glop", "galp" (som f.ö. är samma som 11 glopar), "skroffbonkare" och "ryggnavlad". Jo, jag har varit hemma på Åland några dagar nu. Hurså? ;)
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav Marie » 2007-08-04/17:40

Polisanmäl för f-n, Magnus!!!

För någon månad sen var det en bonndj-l som dragit upp en sten på c:a 15x15x15 cm mitt på vägen, och en Nissan Maxima spräckte en framfälg på den i skymningen. Jag vill inte tänka på vad som hade hänt om någon kört på den med hoj istället. (Det syntes tydligt att den och åtskillig annan skit följt med jordbruksredskap upp från åkern.)
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Albert » 2007-08-04/18:07

Nollvisionen...

Tänk vilken förrödande effekt för den allmänna och personliga säkerheten ett överskridande av hastighet är i jämförelse med de i denna sträng återgivna trafikhändelserna... nollvisionen...

Kör försiktigt!
Det finns både grus o sten där ute - o kryssa säkert mellan vägverkets alla potthål, asfaltsmockor och kreativa asfalteringar; det råder "noll vision" där ute på vägarna...
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Samma ställe för ca10år sedan.....

Inläggav Nukie » 2007-08-04/21:54

Passerade sista viadukten på E6(södergående) innan avfarten till halmstad för ca10år sedan. Färdades i en mindre skåpbil, vid passagen slängde någon ner en stor sten, som av en ren händelse träffade stenen mitt på vindrutetorkaren vilken fördelade kraften så att vi slapp få stenen i huvudet.

För att slippa skicka en patrull till platsen vägrade den ständigt hastighetsövervakande polisen i Halmstad skriva att det var "medveten skadegörelse" och ville absolut bortförklara det hela med att det kunde vara en lastbil som kört över viadukten, och att den puttat ner något.

Nukie
Nukie
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 2006-10-09/01:00

Inläggav crv » 2007-08-04/22:08

Händelser av denna karaktär är så fruktansvärt oansvarigt av dom som utför, undrar om dom är medvetna om vad konsekvenserna kan bli för dom drabbade.

Fick själv uppleva något liknande häromdagen. Är uppe i fjällvärlden för att paddla kajak och hade parkerat bilen vid en grusväg med kajakerna på taket för att göra en vandring till fots, var borta i ca 5 timmar. Kommer tillbaka till bilen och hoppar i och kör iväg. Efter en liten sträcka hör jag att det inte låter som det ska från taket, stannar för att se efter och upptäcker att någon har släppt på spännrullarna till båda kajakerna. :mad:

Tänk om detta hade varit vid en 90 väg och jag hade tappat kajakerna,
kan bara ana vad konsekvenserna hade kunnat bli då. :eek:
Johan Tammelin
Användarvisningsbild
crv
 
Inlägg: 265
Blev medlem: 2006-08-04/01:00

Inläggav Roma55 » 2007-08-04/22:30

Vad är det för fel på folk numera? Var gick det snett? Detta är ju bevis på allvarliga genetiska brister. Man kan inte nog underskatta mänskligheten.
Roma55
 
Inlägg: 381
Blev medlem: 2006-05-10/13:23

Inläggav Stefan Tjust » 2007-08-05/01:22

Roma55;17812 skrev:Vad är det för fel på folk numera? Var gick det snett? Detta är ju bevis på allvarliga genetiska brister. Man kan inte nog underskatta mänskligheten.


Kan väl bara instämma tyvärr.
För något år sedan haffade polisen i mitt närområde ett par ungdomar som under en tid roat sig med att lägga ut trästockar tvärs över en 90-väg på nätterna. Enligt tidningsartikeln förklarade de sig med att; "Det såg så häftigt ut när bilarna bromsade och sladdade."
Dessa ungdomar visste ju i alla fall vad de gjorde även om det var helidiotiskt och totalt likgiltigt för vad andra människor kunde drabbas av.
Vad ska man då säga om alla bonnj..lar som sladdar sina grusvägspåfarter och vänder på asfaltsvägen så att grus och stenbumlingar ligger kvar ute på vägen? Oaktsamhet? Dålig fantasi? Noll förmåga till att se orsakssamband? Jag bor själv lantligt och tar mig för pannan på våren och försommaren då många vill fixa till sin vägstump. Eller kan det finnas någon liten bonde som tänker att nu ska de minsann inte komma fräsandes med sina tvåhjulingar utanför min utfart ostraffat?

Stefan
Användarvisningsbild
Stefan Tjust
 
Inlägg: 143
Blev medlem: 2005-12-20/01:00

Inläggav Janne Hammarström » 2007-08-05/19:38

Min granne åkte förra året på semester med bil de åkte en skåpbil. I Tyskland på autobahn så fick de när de åkte under en bro en sten in i bilen som skadade mamman väldigt mycket och hon har gått på rehab hela året sedan händelsen.
Men tänk om det träffat något av barnen 8 och 5år gamla, hur skulle det gått? Därför Mbrobeck är det viktigt att göra en anmälan även om det inte löser ditt fall men det kommer in i statistiken och kan göra att poliserna blir mer vaksamma på broar över motorvägar o dyl.
Hälsningar
Janne Hammarström
BMW K 1200 RS -01
Janne Hammarström
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 2003-04-30/01:00

Inläggav Magnus Brobeck » 2007-08-05/21:34

JanneH;17848 skrev: Därför Mbrobeck är det viktigt att göra en anmälan även om det inte löser ditt fall men det kommer in i statistiken och kan göra att poliserna blir mer vaksamma på broar över motorvägar o dyl.


Ok point taken, jag skall prata med en polis som jag känner i morgon och se till att det kommer med i registret.

MVH Magnus
Magnus Brobeck
 

Inget nytt...

Inläggav Mimmi » 2007-08-06/12:24

Hej!

Sådana fasoner är inget nytt; jag minns en gång på sommaren -67 när vi var på hemväg från semestern. Bilen var en alldeles ny Ford Zephyr MkIV (V6 3,0). Vid passage under en gångbro i Borås var det någon som kastade en sten rakt i rutan på bilen. Som tur var så gick den inte igenom, men den sprack. Desutom blev motorhuven skadad.
Pappa blev minst sagt upprörd, vallonblodet kokade kan man säga. Mamma lyckades stoppa honom från att ta upp jakten på förövarna. Tur var det, för min Pappa var en verklig kraftkarl, så det hade inte blivit roligt om han fått tag i dem.
Polisanmälan gjordes, och vi fick veta att det inte var första gången som detta inträffat. Jag vill minnas att senare på året blev förövarna fast.

Men det värsta var att det tog flera månader innan en ny vindruta kom på plats. Bilmodellen var så ny och udda att det inte fanns någon ruta i Sverige. Till råga på allt elände så lyckades de spräcka den första rutan när den väl kommit och monterades...:eek: , så det blev att få tag på en ruta till. Att lackera huven gick riktigt bra däremot; det var väl tack vare att bilen var ny. Annars så kunde/kan sextiotalets enskikts metalliclacker vara minst sagt bedrövliga att lacka så att överensstämmelsen med de andra ytorna blir fullgod.

Som en parentes kan nämnas att just den bilen var erbarmligt dålig; efter den så blev det Mercedes för Pappa.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00


Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst