Gullans efterträdare

Nästa MC blir INTE en BMW?

Inläggav Wizzard » 2007-08-21/07:08

Hej Mimmi, vad får dig att byta igen?
Suzuki GSX1300 RA -14
Suzuki GSX-R 1100 -92
Wizzard
 
Inlägg: 214
Blev medlem: 2002-10-04/01:00

Jaaaa, Du....

Inläggav Mimmi » 2007-08-21/20:43

Wizzard;18672 skrev:Hej Mimmi, vad får dig att byta igen?




Hej!


Det är svårt att ge ett vettigt svar på Din fråga egentligen. Det är så mycket känslor i det hela.
Det är lögn att jag kan lära mig att trivas så bra med Gullan som jag behöver för att det skall vara roligt att ha och köra motorcykel. Inte så att vi är ovänner, men det roliga i att köra har knappast infunnit sig i år, någon enstaka gång har det varit skojigt. Jag hade ju förhoppningen att den sköna härliga känslan skulle återkomma när jag bytte ut Kalle, mot den mycket bekvämare Gullan. Men så blev det tyvärr inte.


Det är många småsaker det handlar om; dels tycker jag hon är ful, såsom alla GS. Att hon sedan är SÅ stor och klumpig gör inte saken bättre. Jag har svårt att både ta mig upp och ner från henne. För att inte tala om hur det är när jag har henne packad för resa, med packväskor, packrulle på passagerarplatsen och tankväskan på plats:eek:

Dessutom är hon för kompetent eller hur jag skall uttrycka mig. Jag vill inte köra så fort/hårt/fränt/inspirerat/aktivt som hon vill! Gullan fungerar ju bara bättre och bättre desto fortare det går på kurvig, ojämn väg.

Vi har helt enkelt väldigt olika sinnelag. Jag för min del tycker inte det är kul att ligga och spela på växlarna och hålla varvtalet mellan 4000 och 7000varv per minut. Men det trivs hon väldigt bra med!

Att nästa mc inte blir någon BMW, beror helt enkelt på att de inte har någon modell jag tycker om numera. BMW´s totalt ändrade attityd, med den numera populistiska hästkraft/spänning/fart/adrenalinpumpande häftig-attityden som ledstjärna tilltalar mig inte å det ringaste! Nej, jag saknar alla de gamla BMW-värdena, de som snabbt kastats bort, och ersatts av dessa nymodigheter. Tacka vet jag "Opas alte Motorrad":)
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Sportster » 2007-08-21/21:13

Mimmi;18702 skrev:Jag för min del tycker inte det är kul att ligga och spela på växlarna och hålla varvtalet mellan 4000 och 7000varv per minut. Men det trivs hon väldigt bra med!


Tråkigt att höra att du inte vill ha kvar din GS, Mimmi. Har ju själv en likadan
och som jag fortfarande uppskattar det mesta på.
Det du skriver ovan om att hålla varvet mellan 4000-7000rpm upplever jag
inte alls som ett tvång! 1150-motorn tycker jag är såpass råstark så man
inte behöver spela med växlarna. Det går undan och är kul ändå, tycker jag.
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39

Jooo, Du....

Inläggav Wizzard » 2007-08-22/06:42

Hmm, jag fick däremot en riktig nytändning med min nya, raka vägen hem från jobbet (pendlar med båge) har inte funnits denna vecka. Bogesund med flera fina vägar är för nära för att förbises när man ändå sitter på :-).

Då du lungt o moget övervägt andra alternativ, har du testat Honda ST 1300?
En på jobbet torskade för fortkörning - blev förföljd av en MC polis i en mil, polisen beklagade att han bötfäller en som kör en k75:a men i nästa andetag höjde han sin ST1300 till skyarna. Jag ser att dom är otroligt vanliga bland touring folket- 2 veckor på båge i Sverige o Norge i sommar
Suzuki GSX1300 RA -14
Suzuki GSX-R 1100 -92
Wizzard
 
Inlägg: 214
Blev medlem: 2002-10-04/01:00

Tips

Inläggav Boman » 2007-08-22/22:40

Mimmi;18702 skrev:Hej!


Det är många småsaker det handlar om; dels tycker jag hon är ful, såsom alla GS. Att hon sedan är SÅ stor och klumpig gör inte saken bättre. Jag har svårt att både ta mig upp och ner från henne. För att inte tala om hur det är när jag har henne packad för resa, med packväskor, packrulle på passagerarplatsen och tankväskan på plats:eek:

Dessutom är hon för kompetent eller hur jag skall uttrycka mig. Jag vill inte köra så fort/hårt/fränt/inspirerat/aktivt som hon vill! Gullan fungerar ju bara bättre och bättre desto fortare det går på kurvig, ojämn väg.

Vi har helt enkelt väldigt olika sinnelag. Jag för min del tycker inte det är kul att ligga och spela på växlarna och hålla varvtalet mellan 4000 och 7000varv per minut. Men det trivs hon väldigt bra med!

Att nästa mc inte blir någon BMW, beror helt enkelt på att de inte har någon modell jag tycker om numera. BMW´s totalt ändrade attityd, med den numera populistiska hästkraft/spänning/fart/adrenalinpumpande häftig-attityden som ledstjärna tilltalar mig inte å det ringaste! Nej, jag saknar alla de gamla BMW-värdena, de som snabbt kastats bort, och ersatts av dessa nymodigheter. Tacka vet jag "Opas alte Motorrad":)


Hej Mimmi.

Lite tips för vad det är värt. Jag tycker du ska ta chansen och provköre en Honda Transalp. Det är en mycket välbalanserad och smidig hoj. Har "bara" en
650cc motor men den räcker mycket långt. Väger under 200 kilo och har vikten balanserad till centrum. Sedan är det kvalitén. BMW får ursäkta men Honda har en enastående kvalité.

Hoppas du hittar en köpare, jag hade gärna köpt av dig om det hade varit aktuellt.
Kjell-Åke Boberg
R1100GS 1998
R1200GS CL 2014
R100S 1979
Motala
Boman
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 2007-04-13/06:48

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-08-22/22:52

Mimmi;18702 skrev:.....Att nästa mc inte blir någon BMW, beror helt enkelt på att de inte har någon modell jag tycker om numera. BMW´s totalt ändrade attityd, med den numera populistiska hästkraft/spänning/fart/adrenalinpumpande häftig-attityden som ledstjärna tilltalar mig inte å det ringaste! Nej, jag saknar alla de gamla BMW-värdena, de som snabbt kastats bort, och ersatts av dessa nymodigheter. Tacka vet jag "Opas alte Motorrad":)


Mimmi,

säg bara till så får Du prova vår R850R - något säger mig att modellen skulle tilltala Dig! Egentligen samma hoj i grunden som GS ju, men lite lägre i chassiet (och med kortare fjädringsväg), lite 'naknare', lite lättare och framför allt med väldigt bekväm körställning. 850-maskinen är dessutom lite mjukare i gången än 1150, och trivs förträffligt på låga varv.
Och så är den snyggare än GS.... ;)
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav Marie » 2007-08-22/23:20

Boman;18759 skrev:Hej Mimmi.

Lite tips för vad det är värt. Jag tycker du ska ta chansen och provköre en Honda Transalp. Det är en mycket välbalanserad och smidig hoj. Har "bara" en
650cc motor men den räcker mycket långt. Väger under 200 kilo och har vikten balanserad till centrum. Sedan är det kvalitén. BMW får ursäkta men Honda har en enastående kvalité.

Hoppas du hittar en köpare, jag hade gärna köpt av dig om det hade varit aktuellt.


Lustigt att du kommer med just DET förslaget!
Det är nämligen just en Transalp som ligger i tankegången!!!
Mimmi var häromdagen och provkörde en sådan åt sin storebror. Han tänker nämligen börja köra hoj nu på äldre dar. Och Mimmi fastnade väldigt just för Transalpen.... :D :D :D

Fast för mitt liv kan jag ju inte förstå hur hon skall stå ut med en sån där förbenad smutsgris till kedjemaskin... :confused:
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Man kanske skulle tas å köpa sig en Gul Gullan...

Inläggav Jee7 » 2007-08-23/12:30

Vad tror du Mimmi, skulle hon trivas med havsutsikt??;)

Erik
Jee7
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2006-06-06/11:33

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-08-23/13:56

Marie;18762 skrev:Lustigt att du kommer med just DET förslaget!
Det är nämligen just en Transalp som ligger i tankegången!!!
Mimmi var häromdagen och provkörde en sådan åt sin storebror. Han tänker nämligen börja köra hoj nu på äldre dar. Och Mimmi fastnade väldigt just för Transalpen.... :D :D :D

Fast för mitt liv kan jag ju inte förstå hur hon skall stå ut med en sån där förbenad smutsgris till kedjemaskin... :confused:


Om Transalp faller på läppen, kanske även en F650 av någon variant kan vara ett alternativ. Själv är jag lite svag för Scarvern, men många tycker den är ful, så en GS (eller en ST, fast den fins väl bara med 'gamla' förgasarmotorn?) kanske är mer attraktiv.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav Thomas Jansson » 2007-08-23/13:58

Mimmi;18702 skrev:Att nästa mc inte blir någon BMW, beror helt enkelt på att de inte har någon modell jag tycker om numera. BMW´s totalt ändrade attityd, med den numera populistiska hästkraft/spänning/fart/adrenalinpumpande häftig-attityden som ledstjärna tilltalar mig inte å det ringaste! Nej, jag saknar alla de gamla BMW-värdena, de som snabbt kastats bort, och ersatts av dessa nymodigheter. Tacka vet jag "Opas alte Motorrad":)


Synd att du inte fortsätter med BMW men tydligen är vi själsfränder i värderingen av vilka egenskaper som en mc skall ha.

Kan du inte fundera på att "byta upp" dig till en äldre modell - det finns ju många välskötta maskiner till priser som är mycket låga?

Att de dessutom är enkla att både begripa och meka är ett måste för mig - att behöva lämna in en mc till en verkstad p g a komplicerad teknologi skulle aldrig falla mig in och då bortfaller nog rätt många nyare cyklar....

Jag kan inte riktigt förstå varför cyklarna idag måste vara så höga och tunga. Jag for ned till Husqvarnas museum förra året och tittade på de mc som man vann motocross med på 60-70 talet. Rätt normala maskiner vad avser höjden och vilka av oss behöver mera fjädringsväg än vad som räckte för att vinna VM i motocross på 70-talet?
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Jag tror att ...

Inläggav Magnus Brobeck » 2007-08-23/14:13

... en K75RT eller R100RT av årsmodell "mitt90" skulle vara vad som du letar efter. Upprätt och lite lagom med knuff samt mycket trevlig gångkaraktär på båda.

Faller inte detta i smak så är R1**0RT finfina maskiner (har bara för mig att du hade en hang up på utseendet där också).

MVH MagnusRT ;)
Magnus Brobeck
 

Inläggav Arne Lindgren » 2007-09-24/09:32

Rensat av oro för informationsspridning
Arne Lindgren
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 2005-10-03/10:15

Inläggav Peter Björkdahl » 2007-09-24/16:16

Saknas körglädjen!?

Kolla gärna in Ducati, förslagsvis en ST2 eller kanske en Multistrada om du står ut med designen.


//Peter Björkdahl
Peter Björkdahl
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2006-06-03/21:10

Inläggav Mattias Eriksson » 2007-09-24/22:19

Arne Lindgren;20893 skrev:Jag var och lämnade Mattewerner på service i morse och drog min vanliga visa om att "om bara Honda kunde bygga en ny Africa med insprutning och 20 hästar till så skulle jag köpa en ny, och inte ens fundera på en 1200GSA". Då fick jag se en hemsida där man hade en on/offroad under ett skynke, med vad som såg ut att vara 21tums framdäck. Transalpen går på sista året, den klarar inte avgasreglerna, och det var därför African försvann.
Om 5 dagar ska den presenteras, det var en nedräkningstimer på hemsidan.
Ska bli intressant att se vad det blir.
Hoppas bara att dom tar till tankstorleken så den blir användbar.



Det blir den nya Transalpen med 700cc twinen från Deuville...
Hoppas de gjort det seriöst... Det ser i alla fall ut som japanerna har
börjat intressera sig något för segmentet. Yamaha har ju presenterat
sin nya xt660z Tenere http://www.yamaha-motor.se/produkter/motorcyklar/off_road/xt660z.jsp
Ser ju ganska fräck ut... frågan är bara varför de verkar hålla igen med val av komponenter...
# 2661397 Mattias Eriksson
R 1200GS Adv -07

KTM 790 Adv R
Användarvisningsbild
Mattias Eriksson
 
Inlägg: 581
Blev medlem: 2008-02-04/01:00

Tänk efter före....

Inläggav Mårten » 2007-09-25/08:13

Innan du väljer en Transalp före ex en BMW så kanske du kan ha nytta av mina erfarenheter;
Jag hade en Transalp-97 (första med dubbla bromsskivor fram, tror jag). Den var svart/grå och i kalasskick. Den användes mest till jobbpendling i Sthlms-området men även på längre turer.
Jag tröttnade rätt snart på den av olika anledningar. Kedjekladdet var väl den största. Orken i motorn i förhållande till min kroppsvikt var en annan....kanske inte motorns fel men jag upplevde den som MKT seg. Jag skjutsade frun några gånger men det var ingen höjdare alls. Dels var det trångt och dessutom krävde det lång planering för omkörningarna.
Jag håller med ett av föregående inlägg i tråden; prova en K75 RT. Det är en fantastiskt trevlig mc. Snygg (tycker åtminstone jag), mkt billig att äga, du kan mekaniken utan och innan förstår jag, otroligt användbar, komfortabel och mkt bränslesnål.
Jag har haft fyra stycken, provat diverse dem emellan, men alltid saknat ljudet, körställningen, användbarheten och känslan av att äga en BMW. Patetiskt, va?
Den enda som konkurrerat ordentligt var en Pan European men jag tyckte BMW´n är snyggare och mer lättmekad.

En bonus vore ju att vi andra här på forumet kanske även i fortsättningen skulle ha nytta och glädje av dina inlägg.
Lycka till i vilket fall!:rolleyes:

Mårten/som själv letar en K75RT efter att frun tagit mc-kort och prompt ville ha en glidare........
Mårten
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2005-07-24/14:57

Inläggav Arne Lindgren » 2007-09-25/08:21

Rensat av oro för informationsspridning
Arne Lindgren
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 2005-10-03/10:15

Inläggav Mattias Eriksson » 2007-09-25/18:47

Egentligen kanske förtjänar dessa intressanta nyheter från japsen en egen ny tråd, men fortsätter här ändå...

Nej, jag har inte sett några bilder eller info om den nya hondan... vi får vänta ända till torsdag med det:D då Honda lyfter på skynket.
Det enda jag fått är "indikationer " från närmaste handlaren vad Honda pulat i för motor i "nyskapelsen". De har vart på handlar möte och fått någon form av info om den redan, fast troligtvis inte fulla specifikationer. Det får vi se när den skynkas av inför Paris mässan.

Teneren kommer att "europaprissättas" i mitten av oktober fick jag också reda på...

Att ersätta min GS Adv är det inte tal på, den är alldeles för bra än så länge.
Men att utöka stallet med en smidig slitåsläng stånka, kan ju aldrig vara fel:D
# 2661397 Mattias Eriksson
R 1200GS Adv -07

KTM 790 Adv R
Användarvisningsbild
Mattias Eriksson
 
Inlägg: 581
Blev medlem: 2008-02-04/01:00

Inläggav Arne Lindgren » 2007-09-28/23:45

Rensat av oro för informationsspridning
Arne Lindgren
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 2005-10-03/10:15

Inläggav Mattias Eriksson » 2007-09-29/07:33

Nä, den "nya" transalpen skjöt under målet med grov bom...
Från 21" till 19" framhjul dessutom, det ser ut som en rejäl degradering på de flesta egenskaperna i specifikationen.

Yamaha är på rätt spår med Teneren, hoppas de inser att det är dags att släppa en Super Tenere åxå.
# 2661397 Mattias Eriksson
R 1200GS Adv -07

KTM 790 Adv R
Användarvisningsbild
Mattias Eriksson
 
Inlägg: 581
Blev medlem: 2008-02-04/01:00


Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst