Siste mohikanen?

Siste mohikanen?

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-08-25/21:35

När jag läser Bike, MC-Folket, Bumsen, Sporthoj.com, Aftonbladet och jag vet inte vad, verkar hela mc-världen bestå av Custom-freaks, Rossi-wannabees och stuntare. Till yttermera visso är de tydligen såväl 100%-are (endast state of the art-prylar duger) som outlaw (regler bestäms av den enskilde som dessutom aldrig ska behöva bekymra sig om hur andra påverkas).

Finns det inga touring- och commuteråkare kvar? Är jag den siste kvar av ett utdöende släkte?
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Marie » 2007-08-25/21:50

Guzzi-Leif;18928 skrev:Finns det inga touring- och commuteråkare kvar? Är jag den siste kvar av ett utdöende släkte?


Vad kallar du då mig?
Svatt galen tokkärring? ;)
fast själv säger jag bruksmotorcyklist.....
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Magnus Brobeck » 2007-08-25/22:09

Guzzi-Leif;18928 skrev:*SNIPP*

Finns det inga touring- och commuteråkare kvar? Är jag den siste kvar av ett utdöende släkte?


Höörrröööö broder Guzzi

Låt mig meddela från den fria och verkliga världen, långt från media och tidningsfantasier. Idag har vi mötts ett antal motorcyklister hos Svedinos "rishögs museum" under trevliga och gemytliga former. Det finns många av den sorten som du efterfrågar kan jag garantera. Vi saknade dig och många andra för det var en träff för de som vet att njuta utan att behöva skryta.

Med andra ord, hav förströstan.

MVH Magnus

PS Tack Gunnare för ditt initiativ till dagen hos Svedino och tack alla som kom. Kul att möta IRL bakom nicken. DS
Magnus Brobeck
 

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-08-25/23:06

Känns gott att veta att vi är fler! En undangömd guerilla bestående av mc-förare med goda ideal.

Visst vet jag att det finns fler än jag men det är förbaskat konstigt att vi inte hörs. märks och beaktas i MC-Sverige! Iofs fanns en antydan till självrannsakan i senaste MC-Folket. Kanske, kanske det vänder nu...
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Oroa dig inte...

Inläggav gösser » 2007-08-26/11:21

vi finns! Men vi gör kanske inte så mycket väsen av det. Vi gillar väl helt enkelt konceptet att åka mc, (utan att väsnas för mycket) och gärna
lite längre, inte bara runt "korv-mojen" i stan med raka rör. Det är ju därför man har torskat på BMW i alla år eftersom dom tillhandahåller cyklar som är gjorda för just touring, det ska väl erkännas att de idag tillverkar modeller som kanske riktar sig till andra målgrupper också men det är väl en överlevnadsfråga. När jag köpte min första BMW, (R75/5-73) vid nitton års ålder ansågs jag nästan som lite suspekt av kompisarna i klubben, det skulle va Japanskt och det skulle vara många cylindrar. Men året innan var jag nere på Stella Alpin i Italien med en Yamaha RD 350 och efter allt kedjesmörjande,
(varav det mesta hamnade på packpåsen och vid avlastning på min arm) sa jag till mig själv: Aldrig mer kedja! Och så fick det bli! Men som sagt, oroa dig inte. Nästa år blir det nog Ö-rike igen. Härligt motorcykel-land.

Lars




Guzzi-Leif;18935 skrev:Känns gott att veta att vi är fler! En undangömd guerilla bestående av mc-förare med goda ideal.

Visst vet jag att det finns fler än jag men det är förbaskat konstigt att vi inte hörs. märks och beaktas i MC-Sverige! Iofs fanns en antydan till självrannsakan i senaste MC-Folket. Kanske, kanske det vänder nu...
Användarvisningsbild
gösser
 
Inlägg: 476
Blev medlem: 2005-08-30/01:00

Inläggav T. S. » 2007-08-27/12:58

[QUOTE

Finns det inga touring- och commuteråkare kvar? Är jag den siste kvar av ett utdöende släkte?[/quote]

Vad är en commuteråkare, du måste vara den siste jag har aldrig hört uttrycket?
Däremot finns det en hel del touringnissar, dom gillar bara inte att synas.
Att ha en blänkande cykel är väl inte svårt om man kör 100 mil om året.
Thomas Säwe
Användarvisningsbild
T. S.
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-08-27/13:28

Guzzi-Leif;18928 skrev:När jag läser Bike, MC-Folket, Bumsen, Sporthoj.com, Aftonbladet och jag vet inte vad, verkar hela mc-världen bestå av Custom-freaks, Rossi-wannabees och stuntare. Till yttermera visso är de tydligen såväl 100%-are (endast state of the art-prylar duger) som outlaw (regler bestäms av den enskilde som dessutom aldrig ska behöva bekymra sig om hur andra påverkas).

Finns det inga touring- och commuteråkare kvar? Är jag den siste kvar av ett utdöende släkte?


Jag commutar (pendlar) på min hoj, räknas det? Kör inte så mycket långkörningar än men det kommer det att bli när jag får till planeringen bättre. Jag går iof även på utblidning som SMC annordnar, räknas man som outlaw då?
Jörgen I Larsson
 

Inläggav Marie » 2007-08-27/13:30

Old boxer;19003 skrev:Att ha en blänkande cykel är väl inte svårt om man kör 100 mil om året.


Nej och kör man i snitt dubbelt så mycket alla årets 12 månader så bör man ha två.
En vackert-väder-hoj som kan glänsa lite grann, och så en brukscykel som ser ut som om man asat den baklänges genom (det välsaltade) helvetet.... ;) :D
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav T. S. » 2007-08-27/15:36

Marie;19006 skrev:Nej och kör man i snitt dubbelt så mycket alla årets 12 månader så bör man ha två.
En vackert-väder-hoj som kan glänsa lite grann, och så en brukscykel som ser ut som om man asat den baklänges genom (det välsaltade) helvetet.... ;) :D

Enligt Eskimåernas religion så lär helvetet vara ett kallt och snålblåsigt ställe.
Jag är mer böjd att tro på det än att det är varmt.
Thomas Säwe
Användarvisningsbild
T. S.
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-08-27/15:41

Spiff;19005 skrev:Jag commutar (pendlar) på min hoj, räknas det? Kör inte så mycket långkörningar än men det kommer det att bli när jag får till planeringen bättre. Jag går iof även på utblidning som SMC annordnar, räknas man som outlaw då?


Jag har alltid räknat med dig Spiff, vilket värde det nu kan ha vad jag tycker!

Det jag kände olust över var att jag inte kände igen mig själv och min typ av motorcyklism i det aktuella mc-bruset. Trots att det är just touring- och commuteråkarna som troget fortsatt köra mc oavsett hur "inne" hobbyn varit; enligt mitt sätt att se tillvaron något av en ryggrad för alltihopers.

Jag tror det krävs lite mer än SMC-kurser för att kvalificera sig som outlaw men jag har ju inte 100% koll förstås... ;)

För övrigt är jag övertygad om att inte "sköt-dig-själv-och-skit-i-andra-tänkande" förmedlas på SMC-utbildning. Vore det så skulle jag ha gått ur för länge sedan.
Är väl en av de viktigaste budskapen; att beteende i trafikmiljön ALDRIG kan vara upp till den enskilde eftersom omgivningen påverkas så starkt av vad individen gör.

Ha en fortsatt bra dag och spiffa på!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-08-27/22:02

:)
Jag retar mig också på att man i varje reportage ska tala om och visa hur enkelt hojen är att dra upp på bakhjulet. Visst skulle jag även vilja lära mig det men under reglerade former på avlyst bana helt enkelt för att jag vill kunna det också. Det finns mig veterligen bara ett tillfälle då det finns en vits med att bränna däck och det är i dragracing för att man vill få upp tempen i däck.

Det som jag ser som det största problemet är att unga piloter tar intryck av sånt och vill göra likadant och det är då det blir problem ( jag var precis likadan när jag var yngre som tur blev det då ingen sporthoj).

Kurserna jag går på är ett lysande tillfälle att motverkar skit-i-andra-och-sköt-dig-själv-mentaliteten, unga och gamla samlas och snackar om det man har gemensamt och kanske kanske påverkas någon så att han undviker den där olyckan som skulle ha inneburit ännu en siffra i den dystra statistiken.

God kväll och kör snyggt!
Jörgen I Larsson
 

Inläggav Roma55 » 2007-08-28/20:19

Det som händer nu har vi varit med om förr. Minns ni som var med i början på 80-talet då motorcyklarna också ökade dramatiskt på vägarna jämfört med åren innan.
Då var det också stora tidningsrubriker, SMC började med utbildningar som Guldhjälmen. Är det värre denna gången? Jag vet inte säkert.

Jag kan också skicka ett lugnande besked till dig Guzzi-Leif att Touring-nissarna finns. Efter en mycket trevlig resa i SMC:s regi till Moseldalen med bara touring-nissar. Inte en enda bakhjuls-nisse fanns med i församlingen, men costom-hojar fanns det och dom stod garanterat inte parkerade på Avenyn och blänkte utan kördes flitigt.
Roma55
 
Inlägg: 381
Blev medlem: 2006-05-10/13:23

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-08-28/21:58

Roma55;19082 skrev:Det som händer nu har vi varit med om förr. Minns ni som var med i början på 80-talet då motorcyklarna också ökade dramatiskt på vägarna jämfört med åren innan.
Då var det också stora tidningsrubriker, SMC började med utbildningar som Guldhjälmen. Är det värre denna gången? Jag vet inte säkert.

Jag kan också skicka ett lugnande besked till dig Guzzi-Leif att Touring-nissarna finns. Efter en mycket trevlig resa i SMC:s regi till Moseldalen med bara touring-nissar. Inte en enda bakhjuls-nisse fanns med i församlingen, men costom-hojar fanns det och dom stod garanterat inte parkerade på Avenyn och blänkte utan kördes flitigt.


Då, under 80-talets boom, kördes de enda två annons-kampanjer jag tänker på som effektiva och lyckade nämligen "Den nakna sanningen" och "Du ville ju åka snabbt!" Guldhjälmen var inte så dum den heller eftersom det fokuserades på ett fåtal viktiga moment som nöttes ganska rejält i alla fall (full nödbromsning på olika underlag och farter samt bromsning med undanmanöver).

Jag tillhör inte dem som anser att det var bättre förr men det fokus vi hade på attityd och därmed trafiksäkerhet den gången, det saknar jag lite nu (bland annat är ju budskapet via MC-Folket ett helt annat - det vi får läsa där är ju att allt är andras fel). Delvis bidrar jag till det eftersom jag inte haft kraft/tid/vilja att engagera mig den här gången, jag vet... :( Även om jag, på många sätt, bara är en liiiiten myra i Guds skog borde förstås även jag dra åtminstone något strå till stacken och det har jag inte gjort.

För övrigt drar du en myckat lyckad parallell runt detta med expansionen. Fast när man ser tillbaka var ju 80-talets tillökning en västanfläkt gentemot den nuvarande - en stor glädje men också delvis ett bekymmer.
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Temp Galnaste Dansken » 2007-08-29/00:43

Jag kör MC, en sån med motor och 2 hjul - och jag har det jätte roligt.
Eftersom jag är lyckligt lottad (min Fru hjälper mig med lyckolotten) har jag spinklad och sparad ihop till mera än 1 motor med 2 hjul.

Ibland har jag (skaffad) puckel på ryggen, och ibland är jag den ultimativa touring-nisse, med regn luffar och dylikt.

Mitt livs största öppenbarelse, var att mina 285 BMW kilo, fungerade så bra till det mesta. Enda begränsningen satt bak om mitt skalben!

Konkluderade enkelt att MC tidningarnas jagen på ultimativa specifikationer, nog mera ska ses som ett sätt att sälja tidningar - än det har förankring i mitt personliga knutteliv och livsglädja!!

Helt fel hade jag tydligen inte, eftersom att läser undersökninger prioriterar denne typ av klassifikation och tester av nya MCs.
MC Folkets redaxtör har faktisk efterlyst åsikter och önskemål - så skriv till honom vad du vill läsa om!
Risken finns att han gör nått åt saken..

nb: "fan" det är fortfarende augusti och det var endast 2 graders värme på vägen till Mora - har klimatförändringen börjad att gå åt fel håll?
Bästa Bumse MC hälsning
Galne Dansken - Jesper Christensen
Användarvisningsbild
Temp Galnaste Dansken
 
Inlägg: 163
Blev medlem: 2004-03-21/12:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-08-29/06:37

Galne Dansken;19110 skrev:Jag kör MC, en sån med motor och 2 hjul - och jag har det jätte roligt.
Eftersom jag är lyckligt lottad (min Fru hjälper mig med lyckolotten) har jag spinklad och

*SNIPP*

Risken finns att han gör nått åt saken..

nb: "fan" det är fortfarende augusti och det var endast 2 graders värme på vägen till Mora - har klimatförändringen börjad att gå åt fel håll?


Jajamän; visst har jag ansvar att framföra min klagan även på andra ställen än detta om jag önskar förändring. Dock upplever jag att det idag inte är läge att ha någon annan mc-syn än "häftigt", "ultimativt", "tomtebloss" och "100%" - man blir bara utpekad som ovetande, bakåtsträvande gubb-nörd.
Till min glädje skymtar ett ljus i tunneln i senaste MC-Folkets insändarsida. Kanske börjar förnuftets röst höras lite mer igen...

Ja fy för Fabian så kallt det är på morgnarna! Kanske blir det lite kortare säsong i år än det förra - då slutade jag inte åka förrän fram i november.
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Tycker jag också

Inläggav Hans Säfström » 2007-08-29/07:25

Spiff;19039 skrev::)
Jag retar mig också på att man i varje reportage ska tala om och visa hur enkelt hojen är att dra upp på bakhjulet. Visst skulle jag även vilja lära mig det men under reglerade former på avlyst bana helt enkelt för att jag vill kunna det också. Det finns mig veterligen bara ett tillfälle då det finns en vits med att bränna däck och det är i dragracing för att man vill få upp tempen i däck.

Det som jag ser som det största problemet är att unga piloter tar intryck av sånt och vill göra likadant och det är då det blir problem ( jag var precis likadan när jag var yngre som tur blev det då ingen sporthoj).

Kurserna jag går på är ett lysande tillfälle att motverkar skit-i-andra-och-sköt-dig-själv-mentaliteten, unga och gamla samlas och snackar om det man har gemensamt och kanske kanske påverkas någon så att han undviker den där olyckan som skulle ha inneburit ännu en siffra i den dystra statistiken.

God kväll och kör snyggt!


Det börjas i tid
det som krokigt skall bli!
Har ni varit ut i någon av byarna i detta avlånga land och kollat
vad era (andras) ungar gör med mopparna på kvällarna ?

Det körs väldigt mycket på bakhjulet med eller utan skjuts. Hjälm förekommer oftast men inte alltid knäppt.
Trafikregler verkar inte finnas.
Hur fan skall det bli någon ordning i våra MC-led om man inte börjar med
våra ungdomar?

Marknadsföringen visar åkning i "rök och makadam" på bak och framhjul
och sedan skäller pressen och pratar en massa skit om vilka huliganer vi är.

Snacka om dubbla budskap.
Tycker nog att det mesta är ok men inte på allmänna platser.
Agera myndigheter....
Hans Säfström
 
Inlägg: 194
Blev medlem: 2002-04-05/01:00


Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst