Bildgåtan - Del 2

Inläggav Marie » 2007-12-27/17:03

grinnall;26618 skrev:Det var ganska lätt.En hushållsassistent, Bör vara en Elektrolux, men det kan vara en Bosch också. Det är inte riktigt min avdelning.


Du har definitivt rätt!
Jodå, sådana finns i Skåne också. Jag har en ute i uthuset, en som farmor köpte ny någon gång för snart sjuttio år sedan (jo, den är nog av första årgången har jag för mig...)
Tyvärr är drivremmen slut i den numera...
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav 2650852 » 2007-12-27/18:15

Ja det är helt rätt, det är en Electrolux Assistent. Varsågod Grinnall att ta över bildgåtan
Mvh Ivar
2650852
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 1988-11-07/01:00

Bra apparat

Inläggav Konsument » 2007-12-27/23:38

Marie;26619 skrev:Tyvärr är drivremmen slut i den numera...


Men det är nog inget bekymmer att hitta en ny rem. Under skalet så misstänker jag att konstruktionen är tämligen oförändrad genom åren. Bytte lager (och rem kanske det är i den... minnet) omkring 87 i min mors Assistent eftersom det började läcka upp lite godsaker. Då hade den varit extremt välanvänd utan underhåll i ca 30 år. Därefter gick den ytterligare ett antal år innan kolen tog slut och hon hade ärvt en något modernare upplaga som fick ta över slitet (Dvs jag fick aldrig chansen till kolbyte). Kort sagt en av de bästa hushållsmaskiner som kontruerats enligt min ringa erfarenhet... :) Säljs fortfarande och det verkar sannerligen vara en maskin fjärran slit&släng.
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Inläggav Marie » 2007-12-28/00:05

(((( o ))));26643 skrev:Men det är nog inget bekymmer att hitta en ny rem. Under skalet så misstänker jag att konstruktionen är tämligen oförändrad genom åren.


Nja, det besked jag fick var att det skedde en del produktutveckling under de första åren. När jag för 10 år sedan försökte beställa ny rem och uppgav tillverkningsnumret så blev det huvudskaknigar till svar....
Klart att det säkert finns specialfirmor som kan ta fram en rem, men det kostar nog mer än det smakar... En assistent tillverkad -40 eller -41 är inte så lätt att hitta delar till alltid....
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Marie » 2007-12-28/11:33

nils-erik;26651 skrev:Nu är vi nog väldigt OT,



Visst är vi OT, men vi väntar ju på att Grinall skall lägga ut en ny bildgåta...
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Sorry...

Inläggav Konsument » 2007-12-28/18:47

nils-erik;26651 skrev:Nu är vi nog väldigt OT...


Ooups, och jag som trodde att hela syftet med den här tråden var att vara mer eller mindre OT men samtidigt allmänbildande... :o
:D
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-12-28/19:21

Som trådskapare en gång i en länge sedan svunnen forntid, kan jag bara bejaka denna typ av OT-liknande tomgångsskrivande!

Hushållsassistenter är för övrigt fantastiska maskiner - snacka om multi och kvalitet! Färdibyggda från fabrik dessutom...
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Då passar jag på...

Inläggav Mimmi » 2007-12-28/19:47

Guzzi-Leif;26679 skrev:Som trådskapare en gång i en länge sedan svunnen forntid, kan jag bara bejaka denna typ av OT-liknande tomgångsskrivande!//




... att skriv lite mer om tändkulemotorer, eller "kultändare" som är ett vanligt vardagsuttryck för dem.

Det fanns utöver SEFFLE flera kända svenska tillverkare. BEIJER, MÅLILLA, PYTHAGORAS, MUNKTELLS, och många andra samt sist men inte minst det vanligaste märket på Västkusten: SKANDIA. Det sistnämnda fabrikatet råkar även av någon anledning vara min favorit.

Vad det gäller dessa motorer så förefaller inte det gamla ordstävet "man blir inte profet i sin egen stad" ha gällt. Utöver den export som skedde, så skedde till stor del den största delen av försäljningen ganska regionalt, med vissa undantag. MUNKTELLS kan man stöta på överallt. Men någon PYTHAGORAS tror jag inte existerar på Västkusten, och i linje med det så är/var förmodligen SKANDIA ovanliga på Östkusten. Men förmodligen har det genom att det flyttat fiskebåtar från västsidan österut, men inte tvärtom, kommit några SKANDIA dit.

Beträffande SKANDIA så tror jag att det är det oefterhärmliga ljudet från de motorerna som gjort att jag fastnat för just det fabrikatet. Om jag skall försöka mig på en jämförelse mellan en SEFFLE och en SKANDIA, så låter den förstnämnda "mesigt" ungefär som en R1100GS eller RT med originaljuddämpare, alltså "snöpt" och trist. Men en Skandia däremot, den låter som en 2-ventilsboxer med Hoskedämpare eller megafoner...

Den som hört ett fartyg försedd med en SKANDIA av större format slå "Full Astern " från "Slow Ahead" eller dra på från "Slow Ahead" till "Full Ahead" glömmer det aldrig:) :cool:
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Del 2 av tråden är nu stängd

Inläggav Göran Ekman » 2007-12-29/11:41

på grund av för stor tråd måste del 2 nu stängas och fortsättningen
sker i "[url="http://forum.bmw-mc-klubben.se/showthread.php?p=26708#post26708"]Bildgåtan - del 3[/url]".
memento mori
Användarvisningsbild
Göran Ekman
 
Inlägg: 946
Blev medlem: 2005-08-10/01:00

Föregående

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst