Bildgåtan - Del 2

Inläggav Thomas Jansson » 2007-12-18/23:19

Guzzi-Leif;26138 skrev:,,,,,,,,
Han/hon/denne har full frihet att,,,,



Vadan denna indelning - tror du verkligen att det finns några kastrater i den här församlingen,,,,:)
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav Björn Johnson » 2007-12-18/23:37

Guzzi-Leif;26138 skrev:Jag har den djupaste respekt för GeländeSport (eller eländes-porten som jag läser det) och tycker dessutom om honom som person trots att han är man, men denna gång avstyrker jag hans begäran! Pilutta han... ;)


Det är lungt Leif, jag tar det med ro. Du är ju ursprunglig trådskapare och står därför för reglerna i denna. Jag böjer mig vördnadsfullt för överhögheten:D .

Mimmi, lägg in nästa gåta!
R1150GS, R100GS, C1 200, EC135
Användarvisningsbild
Björn Johnson
 
Inlägg: 2127
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-12-18/23:53

GeländeSport;26142 skrev:Det är lungt Leif, jag tar det med ro. Du är ju ursprunglig trådskapare och står därför för reglerna i denna. Jag böjer mig vördnadsfullt för överhögheten:D .

Mimmi, lägg in nästa gåta!


Upplever väl att vi överallt annars står på jämlik fot, broder!
Fast det är klart att du understundom dväljs på betydligt högre höjder än undertecknad...
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Här kommer den!

Inläggav Mimmi » 2007-12-18/23:53

Hej igen!

Nu kommer min gåta. Denna gången är det riktigt passande bildgåta i detta fora; Det gäller nämligen att svara på följande:

Vad är det för fabrikat på motorn?
Vad heter motorcykeln den sitter i?
Konstruktörens namn?
Tillverkningsland?
Tillverkningsort?
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-12-18/23:55

Thomas Jansson;26140 skrev:Vadan denna indelning - tror du verkligen att det finns några kastrater i den här församlingen,,,,:)


"denne" kan ju till exempel stå för personer som kör mulicylindrigt, "julgran" eller andra konstifikationer...
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-12-18/23:56

Mimmi;26146 skrev:Hej igen!

Nu kommer min gåta. Denna gången är det riktigt passande bildgåta i detta fora; Det gäller nämligen att svara på följande:

Vad är det för fabrikat på motorn?
Vad heter motorcykeln den sitter i?
Konstruktörens namn?
Tillverkningsland?
Tillverkningsort?


Får man, i denna sena timma, försöka ta en delgåta? Då tror jag att det är geniet Walter Kaaden som konstruerat.
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Varsågod...

Inläggav Mimmi » 2007-12-19/00:11

Guzzi-Leif;26149 skrev:Får man, i denna sena timma, försöka ta en delgåta? Då tror jag att det är geniet Walter Kaaden som konstruerat.

... det går utmärkt:) .
Men det är ingen konstruktion av Kaaden. Men i och för sig var det ju han som fick fart på tvåtaktarna, men ändå är det inte en konstruktion av honom.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Thomas Jansson » 2007-12-19/00:22

Guzzi-Leif;26148 skrev:"denne" kan ju till exempel stå för personer som kör mulicylindrigt, "julgran" eller andra konstifikationer...


Så, du applicerar ett genusperspektiv utifrån hur många stakar som vederbörande sitter på samt till och med omfattar i vilken riktning som dessa pistonger reciprocerar åt?

Ponera för ett hastigt ögonblick, att en dam kör en sexa Benneli - kommer då fruntimmret ifråga att benämnas "hon" eller "denne" enligt din definition?

Och till vilken grupp hänförs en herre som bestigit en 1956 års Puch försedd med enkelfögasare och dubbelkolvsmotor,,,

Det är ju i varje fall tur att du inte arbetar med att utfärda pass - tullarna kan nog ha svårt nog att könsbestämma en del murmlar redan med det binära talsystemet som bas!:)
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-12-19/07:13

Thomas Jansson;26151 skrev:Så, du applicerar ett genusperspektiv utifrån hur många stakar som vederbörande sitter på samt till och med omfattar i vilken riktning som dessa pistonger reciprocerar åt?

Ponera för ett hastigt ögonblick, att en dam kör en sexa Benneli - kommer då fruntimmret ifråga att benämnas "hon" eller "denne" enligt din definition?

Och till vilken grupp hänförs en herre som bestigit en 1956 års Puch försedd med enkelfögasare och dubbelkolvsmotor,,,

Det är ju i varje fall tur att du inte arbetar med att utfärda pass - tullarna kan nog ha svårt nog att könsbestämma en del murmlar redan med det binära talsystemet som bas!:)


Äsch; humanist som jag är, räknas alla människor lika.
Oavsett de åker japansk multi eller engelsk stånka. De enda som står lite högre på stegen är sådana som åker tvärställd, italiensk V-twin.
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Marie » 2007-12-19/15:19

Guzzi-Leif;26154 skrev:De enda som står lite högre på stegen är sådana som åker tvärställd, italiensk V-twin.


Tvärställd?:confused:
Jag hade för mig att Guzzi har moroten längsmonterad precis som riktiga BMW (ja, R och gamla K alltså, inte naturaliserade utlänningar och japaneskopior alltså)
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-12-19/17:57

Marie;26169 skrev:Tvärställd?:confused:
Jag hade för mig att Guzzi har moroten längsmonterad precis som riktiga BMW (ja, R och gamla K alltså, inte naturaliserade utlänningar och japaneskopior alltså)


Nja; här blir det kanske lite begreppsförvirring.
Självfallet har du rätt avseende vevaxelns orientering relativt normal åkriktning och så borde man väl resonera. Men...

Överens är vi i alla fall om åt vilket håll det egentligen pekar därinne.
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Konstigt...

Inläggav Mimmi » 2007-12-19/19:08

Hej!

Är det ingen som är intresserad av min bildgåta, trots att det är en mc och allting:confused: :(

Lustigt förresten, ibland blir det hur mycket kommentarer som helst efter ett enkelt inlägg, men min långa utläggning om dieslar var tydligen helt ointressant, eftersom den inte ens genererat ett endaste spam...
Men å andra sidan har väl ingen tagit illa upp heller. Alltid något sa F-n när han fick se Åmål...:)

Hur som helst så tänker jag fortsätta skriva inlägg i den stilen, om inte annat för att få motionerat "de små grå" och för att hålla mina kunskaper vid liv, så Ni slipper inte undan!;)
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-12-19/19:27

Mimmi;26182 skrev:Hej!

Är det ingen som är intresserad av min bildgåta, trots att det är en mc och allting:confused: :(



Intresserad är jag nog men det var väldigt svårt!
Kan det vara något svenskt bygge? Med konstruktörens cylinder, kolv o topp ovanpå en HVA-grund?
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Jag gör som...

Inläggav Mimmi » 2007-12-19/19:31

Guzzi-Leif;26184 skrev:Intresserad är jag nog men det var väldigt svårt!
Kan det vara något svenskt bygge? Med konstruktörens cylinder, kolv o topp ovanpå en HVA-grund?


... Sten Broman gjorde i Musikfrågan Kontrapunkt.

Nu börjar det likna något, ta Du och utveckla Dina tankegångar medan jag går och fortsätter med mina julförberedelser, så tittar jag in här lite senare.:)
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Thomas Jansson » 2007-12-19/19:59

Mimmi;26182 skrev:
Lustigt förresten, ibland blir det hur mycket kommentarer som helst efter ett enkelt inlägg, men min långa utläggning om dieslar var tydligen helt ointressant, eftersom den inte ens genererat ett endaste spam...
Men å andra sidan har väl ingen tagit illa upp heller. Alltid något sa F-n när han fick se Åmål...:)

Hur som helst så tänker jag fortsätta skriva inlägg i den stilen, om inte annat för att få motionerat "de små grå" och för att hålla mina kunskaper vid liv, så Ni slipper inte undan!;)


Så det är antalet spam som är kriteriet för om ett inlägg är intressant?:)

Den här gången var gåtan svår men ledtråden HVA löser upp en del.

Der verkar vara en Silver eller Guldpil som grund och ett höftskott - Flink i Åmål som står för cylle & topp.

Mitt slutgiltliga svar blir;

Konstruktör Gustav Flink
Åmål - Sverige
HVA Silverpil (vilken jag haft en men sålt,,,:( )
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Respons

Inläggav Anders i Urskogen » 2007-12-19/20:23

Mimmi;26182 skrev:Lustigt förresten, ibland blir det hur mycket kommentarer som helst efter ett enkelt inlägg, men min långa utläggning om dieslar var tydligen helt ointressant, eftersom den inte ens genererat ett endaste spam...
Men å andra sidan har väl ingen tagit illa upp heller. Alltid något sa F-n när han fick se Åmål...:)
!;)


Jo då Mimmi jag läste din utläggning om dieslar med stor behållning. Man blir bara helt förstummad av allt ditt vetande. Kanske därför ingen kommenterade.
Jag ser med förväntan fram mot din nästa utläggning om något tekniskt.
Anders i Urskogen
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 2007-09-16/07:24

Kommentarer.

Inläggav Mimmi » 2007-12-19/23:17

Guzzi-Leif;26184 skrev://Kan det vara något svenskt bygge? Med konstruktörens cylinder, kolv o topp ovanpå en HVA-grund?


Svar: Ja

Thomas Jansson;26188 skrev:Der verkar vara en Silver eller Guldpil som grund och ett höftskott - Flink i Åmål som står för cylle & topp.

Mitt slutgiltliga svar blir;

Konstruktör Gustav Flink
Åmål - Sverige
HVA Silverpil (vilken jag haft en men sålt,,,:( )


Svar: Gustaf Flink: nej.
Åmål: nej. Sverige: ja.
Silverpil: ja, på sätt och vis. Just detta ganska tidiga exemplar är Silverpilbaserat i stor utsträckning. På just detta tidlige exemplar står det faktiskt Husqvarna på tanken, men ändå omtalades de som en "n.n". De något nyare har ett helt annat namn på tanken, nämligen det jag söker. De senare modellerna blev mer och mer egna konstruktioner.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Asterix » 2007-12-20/05:56

Har för mig att det fanns en herre i Lomma som hette Lindström, som byggde crosscyklar på Silverpilar. Har för mig att det stod Lindström på tanken, en del hade Earlsgaffel har jag ett svagt minne av.
Asterix
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2006-11-12/07:54

Inläggav Thomas Jansson » 2007-12-20/08:08

Den morgontidige Asterix har nog alldeles rätt. Jag fyller bara på med en bild som jag hittade. Detta var en av de knepigare bildgåtorna och också en av de mest intressanta!

[url="http://www.geocities.com/husokki/lindstrom175a.jpg"]http://www.geocities.com/husokki/lindstrom175a.jpg[/url]

Man blir riktigt nostalgisk när man ser detta och det känns nästan som om det luktar tvåtaktare när man tittar på bilden,,,

Själv har jag bara en bild av motorcyklar hängande på kontorsväggen och det är såklart en Silverpil!:)
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Lindström!

Inläggav Mimmi » 2007-12-20/17:28

Asterix;26225 skrev:Har för mig att det fanns en herre i Lomma som hette Lindström, som byggde crosscyklar på Silverpilar. Har för mig att det stod Lindström på tanken, en del hade Earlsgaffel har jag ett svagt minne av.



Hej!

Du svarade inte helt rätt på alla mina frågor, men gåtan var svår och Du kom så nära det rätta att jag, snäll som jag är, ger Dig rätt!:)

Det var inte Lindströms i Lomma det handlar om, de sysslar med annat, bl.a generalagenter för HOLDER traktorer.

Nej det är Lindströms i Limhamn det handlar om. Eller som firman hette på den tiden det begav sig: Göte Lindströms Motorverkstad, Limhamn.
Firman finns fortfarande kvar under namnet Lindströms, borta är dock Göte själv. De är ju en känd mc-firma, som hade en BMW-agentur i många år. Den miste de dock när BMW själva tog den till sin bilanläggning i Malmö. Som kuriosa kan nämnas att Gullan är nysåld hos Lindströms och stoltserar med en dekal därifrån.

Jag bifogar en bild på en senare "Lindströmare". Den har namnet Lindström på tanken och är inte så mycket HVA, utan var enligt olika reglementen ett eget märke.

Grattis Asterix, och fortsätt med bildgåtan!
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Asterix » 2007-12-20/18:05

Limhamn var det, stämmer det. Är det nån som vill ta över bildgåtan, är inte nån höjdare på bilder. Mimmi Du får gärna fortsätta, Du har så mycke i ditt "förråd", vad det gäller både historier och bilder. Läser med tillfredställelse din utläggningar om saker och ting.
Asterix
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2006-11-12/07:54

Det gör...

Inläggav Mimmi » 2007-12-20/19:35

Asterix;26259 skrev:// Mimmi Du får gärna fortsätta, Du har så mycke i ditt "förråd", vad det gäller både historier och bilder. Läser med tillfredställelse din utläggningar om saker och ting.


... jag gärna, om ingen tar illa upp eller misstycker:confused: :)

Tack Asterix, jo jag har nog lite udda erfarenheter/intressen/kunskaper för att vara ett medelålders fruntimmer. Det har liksom gått upp för mig på senare år, det var inget som jag tänkte på förr.
Men jag går inte alltid klädd i arbetskläder, jag tycker om att vara en proper dam också!:) :p

Men, det dröjer lite innan jag lägger in nästa gåta. Jag är nämligen så uppe i varv, att jag måste åka bort i kväll och hälsa på min bror några timmar, detta för att koppla av och lugna ner mig lite. Jag arbetar ihjäl mig annars känns det som. Eller för att tala på maskinistspråk:
Stimet står på max, och det är bara f......at dåliga maskinister som låter henne blåsa på toppen...
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Nu är det dags!

Inläggav Mimmi » 2007-12-21/18:01

Hej!

Eftersom ingen har anmält avvikande uppfattning, så lägger jag, på Asterix uppmaning, in en ny gåta.

Eftersom det är en enkel mc-gåta denna gången, så vill jag ha rätt svar på:

Vem är mannen på bilden?
Vad är det för mc?
Dessutom guldstjärna till den som kan säga vilken storlek det är på mc:n; dvs i vilken klass den tävlade.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav JAC » 2007-12-21/18:38

- Folke Mannerstedt
- Husqvarna
- 500cc
Kör idag, imorgon kan det vara asfalterat
Användarvisningsbild
JAC
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Grattis!

Inläggav Mimmi » 2007-12-21/19:24

Fokker;26307 skrev:- Folke Mannerstedt
- Husqvarna
- 500cc


ALLA RÄTT! Och snabbt gick det också:)
Det är roligt när gåtorna går førholdsvis snabbt att lösa.

Varsågod att ta över med en ny gåta i "this never ending story":)
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav JAC » 2007-12-21/19:45

Här kommer det en lätt bildfråga.
Vad skall det stå på denna topp? (Jag har klonat bort namnet).
Kör idag, imorgon kan det vara asfalterat
Användarvisningsbild
JAC
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Inläggav JAC » 2007-12-22/12:36

Lite större bild !
Kör idag, imorgon kan det vara asfalterat
Användarvisningsbild
JAC
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Jag tror...

Inläggav Mimmi » 2007-12-22/12:58

... det skall stå BMW. Det tycks vara en kamskaftmotor med axeldrivna kammar. I så fall kan det antingen vara den sena trettiotalsmotorn som användes i GP-loppen och som även fanns med kompressor. Men det kan även vara den odödliga efterkrigsmodellen, alltså den ursprungliga RennSport. Jag har för mig att det är den som kallas "Königswelle".

Synd bara att ingen annan svarat, jag tycker det är roligare om många deltar i gåtan...
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav JAC » 2007-12-22/13:10

Jag kan avslöja att det står BMW på tanken men inte på toppen.
Jag plåtade denna för två år sedan utanför en stor BMW-affär i Tyskland.
Kör idag, imorgon kan det vara asfalterat
Användarvisningsbild
JAC
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Inläggav JAC » 2007-12-22/15:15

Kom igen nu! Någon BMW-proffs borde finnas på detta forum. En ledtråd, det står inte Krauser på toppen.
Kör idag, imorgon kan det vara asfalterat
Användarvisningsbild
JAC
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Inläggav Helmetrock » 2007-12-22/15:49

Ural? Dnepr? :confused: :D
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

Inläggav T. S. » 2007-12-22/15:55

Nu är jag väl ute och cyklar men det fanns något som hette Zoller.
Thomas Säwe
Användarvisningsbild
T. S.
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Inläggav JAC » 2007-12-22/16:18

Fel, fel, fel. Kolla på internet ni hittar nog det där, omn ni letar lite.
Kör idag, imorgon kan det vara asfalterat
Användarvisningsbild
JAC
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Inläggav T. S. » 2007-12-22/16:40

Motorn måste väl vara en RennSport.
Är du ute efter någon trimfirma?

Jag hittade en RennSport motor på nätet till salu för 45000 euro.
Thomas Säwe
Användarvisningsbild
T. S.
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Inläggav JAC » 2007-12-22/17:52

Old boxer;26381 skrev:Motorn måste väl vara en RennSport.
Är du ute efter någon trimfirma?

Jag hittade en RennSport motor på nätet till salu för 45000 euro.


Det är en tysk firma som tillverkar lite specialprodukter till BMW och det är dom som har modifierat denna motor och har sitt firmanamn ingjutet i toppen. Ja, vad heter dom???
Kör idag, imorgon kan det vara asfalterat
Användarvisningsbild
JAC
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Inläggav 2650852 » 2007-12-22/18:28

Kan det vara Fallert, dom gjorde toppar med överliggande kamaxel
2650852
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 1988-11-07/01:00

Inläggav JAC » 2007-12-22/18:41

Ivar Risslén;26392 skrev:Kan det vara Fallert, dom gjorde toppar med överliggande kamaxel


Bra Ivar! Rätt svar är alltså FALLERT. Din tur nu med en nu klurig bild!
Kör idag, imorgon kan det vara asfalterat
Användarvisningsbild
JAC
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Inläggav JAC » 2007-12-22/18:47

Så här ser BMW-Fallert ut.
Kör idag, imorgon kan det vara asfalterat
Användarvisningsbild
JAC
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Inläggav 2650852 » 2007-12-22/23:20

Ja nu har jag försökt att få upp en bild men det vär svårare än att gissa på bilderna.Miniatyren blev mycket liten men när man klickar på den så ser man vad det är. Vad föreställer det här? Lycka till.
2650852
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 1988-11-07/01:00

Av vad...

Inläggav Mimmi » 2007-12-23/17:08

Ivar Risslén;26406 skrev://Miniatyren blev mycket liten men när man klickar på den så ser man vad det är. Vad föreställer det här? Lycka till.


... jag kan skönja på den närmast mikroskopiska bilden, så tror jag att det är en BMW-boxer, 2-ventilsmotor. Denna är i såfall sedd bakifrån och växellådan är demonterad.
Till vänster så syns oljepåfyllningen med sin sticka. Om det är originalstickan så tyder det på att motorn inte är direkt lastgammal, eftersom denna inte ser ut att vara av metall utan av plast. Detta ändrades någon gång i början av åttiotalet, kanske ihop med "nya" motorn som presenterades hösten -80 som -81: års modell. Men jag minns inte riktigt nu...

Men kanske det är något helt annat, kanske det bara är som det vimlar för ögonen, och det ihopparat med min fantasi ger ovanstående svar...:)
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav T. S. » 2007-12-23/20:34

Mimmi;26441 skrev:Till vänster så syns oljepåfyllningen med sin sticka. Om det är originalstickan så tyder det på att motorn inte är direkt lastgammal, eftersom denna inte ser ut att vara av metall utan av plast. Detta ändrades någon gång i början av åttiotalet, kanske ihop med "nya" motorn som presenterades hösten -80 som -81: års modell. Men jag minns inte riktigt nu...



Plaststickan kom - 83.
Den var svår men nu ser jag ju att du har rätt.
Thomas Säwe
Användarvisningsbild
T. S.
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Inläggav 2650852 » 2007-12-23/23:54

Grattis Mimmi du har rätt. Du är otrolig på att ha koll på sakerna.
God Jul önskar Ivar
2650852
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 1988-11-07/01:00

Det var bara...

Inläggav Mimmi » 2007-12-25/19:00

Ivar Risslén;26467 skrev:Grattis Mimmi du har rätt. Du är otrolig på att ha koll på sakerna.
God Jul önskar Ivar


... en sådan där ingivelse. Det var min första omedelbara tanke, och den var ju tydligen rätt denna gången, kul:) !


Då kommer här min nya gåta:
Jag vill veta fabrikatet på motorn, är det någon som kan berätta lite mera, exempelvis var den är tillvekad och så vidare, ger det extra beröm!:)
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Bildgåtan

Inläggav CG Arvidsson » 2007-12-25/20:54

Svår bild. Jag gissar på ett Volvo busschassi från 30-talet med Hesselmanmotor.
Kan vara en frambyggt lastbilschassi, styrsnäckan sitter ju vid sidan av motorn.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Jag får...

Inläggav Mimmi » 2007-12-25/22:51

grinnall;26524 skrev:Svår bild. // gissar på ett Volvo busschassi från 30-talet med Hesselmanmotor.
//en frambyggt lastbilschassi, //.


... återigen göra som Sten Broman brukade göra, dvs ge lite hjälp.

Volvo är det inte, ej heller någon Hesselmanmotor. Men svenskt är det, och beträffande chassie har Du rätt på så sätt att detta chassie fanns både som buss och som lastvagn, frambyggda var de i båda fallen. Som lite extra hjälp kan jag tala om att de i båda utförandena hade boggie.

Jag kan för övrigt tala om att det inte är någon gammal bild i en bok, på någon udda prototyp från något obskyrt original som byggde endast ett icke fungerande exemplar. Jag har nämligen själv tagit kortet för några år sedan.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav 2650852 » 2007-12-26/14:57

Jag tror att det är en motor till en Tidaholm buss. Jag hittade några bilder på internet på en motor som liknar den du har på din bild.
2650852
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 1988-11-07/01:00

Där satt den!

Inläggav Mimmi » 2007-12-26/17:54

Ivar Risslén;26558 skrev:// en motor till en Tidaholm buss.



Hej!

Du har rätt i att det är en Tidaholmare. Men i detta fallet inte i en buss, utan i ett lastvagnschassie. Enligt uppgift var de först i Sverige åtminstone, att lansera frambyggda lastbilar.
Men detta långtradarchassie med boggie användes även i bussar, även då var de frambyggda, så min bild kunde likaväl varit på en sådan omnibus.

Det var Tidaholms Bruk som började med biltillverkning redan 1903.
På kylaremblemet stod just bokstäverna TB, vackert sammanflätade.
Från början byggdes såväl person- som lastbilar, men från mitten av 10-talet endast lastvagnar och bussar. De exporterade en del personbilar, en stor marknad var Ryssland, där Tsaren köpte en ny Tidaholm år 1911.

Tidaholmarna var synnerligen välbyggda och moderna, vilket framgår av motorbilden. Den motortypen kom på tjugotalet redan...
Samtida VOLVO och Scania-Vabis var väldigt ålderdomliga. De hade sidventilmotorer av gjutjärn, och i Scania-Vabis fall var motorerna av den gamla typen med pargjutna cylindrar utan löstagbara topplock. Det sistnämnda fabrikatet använde t.om kedjedrift långt in på tjugotalet.
Tidaholm var under tjugotalet en mycket stor leverantör av brandbilar, varav många finns kvar än i dag. Somliga gjorde t.om aktiv tjänst långt in på sjuttiotalet.
Efter vad jag hört av gamla chauförer så var Tidaholmarna otroligt bra. Hade de bara olja och vatten så ville det till dynamit för att ta kål på en sådan, som en gammal körare sade till mig. De tillhörde i praktiken kategorin "outslitliga maskiner".

Dock tog tiden ut sin rätt, de flesta lastbilarna försvann efter kriget. Då började det att ställas högre krav på såväl förarmiljö, de flesta lastbilarna var ju öppna, samt högre hastigheter.
Dessutom hade gengasen under kriget faktiskt slitit ut många av motorerna. Gengasen var ju ofta inte så ren, den innehöll hårda kolpartiklar vilka tjänade som slipmedel, dessutom var smörjoljorna under kriget av mycket dålig kvalitet. Ofta var det bristfälligt renad spillolja som användes. Tillsammans gjorde detta att t.om en Tidaholmare blev utsliten.

Vad hände då med detta fina fabrikat? Jo, efter Kreugerkraschen började ekonomien att svikta, och en, som det sägs, oegentlig bussupphandling av SL var det som slutligen knäckte TB. Denna upphandling på några hundra bussar gick händelsevis till Scania-Vabis, trots att de inte uppfyllde varken pris eller specifikationer. Det var mycket rabalder om det på den tiden. Men Tidaholms Bruk ägdes av lokala intressenter, medan Wallenberg ägde Scania-Vabis. De hade inget att sätta emot, och med en redan dålig ekonomi så var loppet kört hösten 1934.
Händelsevis var det Scania-Vabis som tog över såväl den fina maskinparken som många konstruktörer och duktiga arbetare.
På så sätt levde Tidaholm vidare i många generationer Scania-Vabis, för de nya generationerna av lastbilar därifrån hade inget gemensamt med de gamla konstruktionerna. Det var rena rama Tidaholmssnittet på allt från motorer till den fina utformningen av gjutgodset, speciellt aluminiumgjutning var en specialitét på Tidaholms Bruk, vilket kan ses på min bild.

Tiderna ändras således, på den tiden var Tidaholm känt för en förnämlig bilfabrik; idag är den staden mest känd för något så trist, men tyvärr nödvändigt, som Tidaholmsanstalten.

Så efter min långa utläggning vill jag bara säga till Ivar; Varsågod att skapa en ny bildgåta!:)
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav 2650852 » 2007-12-26/22:00

Det var en bra redogörelse om tidaholmarna, den innehöll mycket mera än det jag hittade på internet. Det första som jag kom att tänka på när jag såg bilden var Scania-Vabis och förklarningen fick jag i din text. Nu håller jag på att ladda kamerabatterierna för att ta en ny bild på något föremål i min omgivning.
Mvh Ivar
2650852
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 1988-11-07/01:00

Inläggav 2650852 » 2007-12-27/16:16

Nu har jag fått igång kameran och tagit en bild av en maskin som nästan finns i varje hem här omkring där jag bor. Jag vet inte hur vanlig den är nere i Skåne och i de större städerna. Jag vill ha benämning och fabrikat och gärna användningsområde
God fortsättning
Ivar
2650852
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 1988-11-07/01:00

bildgåtan

Inläggav CG Arvidsson » 2007-12-27/16:41

Ivar Risslén;26616 skrev:Nu har jag fått igång kameran och tagit en bild av en maskin som nästan finns i varje hem här omkring där jag bor. Jag vet inte hur vanlig den är nere i Skåne och i de större städerna. Jag vill ha benämning och fabrikat och gärna användningsområde
God fortsättning
Ivar


Det var ganska lätt.En hushållsassistent, Bör vara en Elektrolux, men det kan vara en Bosch också. Det är inte riktigt min avdelning.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

FöregåendeNästa

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst