Guzzi-Leif;26679 skrev:Som trådskapare en gång i en länge sedan svunnen forntid, kan jag bara bejaka denna typ av OT-liknande tomgångsskrivande!//
... att skriv lite mer om tändkulemotorer, eller "kultändare" som är ett vanligt vardagsuttryck för dem.
Det fanns utöver SEFFLE flera kända svenska tillverkare. BEIJER, MÅLILLA, PYTHAGORAS, MUNKTELLS, och många andra samt sist men inte minst det vanligaste märket på Västkusten: SKANDIA. Det sistnämnda fabrikatet råkar även av någon anledning vara min favorit.
Vad det gäller dessa motorer så förefaller inte det gamla ordstävet "man blir inte profet i sin egen stad" ha gällt. Utöver den export som skedde, så skedde till stor del den största delen av försäljningen ganska regionalt, med vissa undantag. MUNKTELLS kan man stöta på överallt. Men någon PYTHAGORAS tror jag inte existerar på Västkusten, och i linje med det så är/var förmodligen SKANDIA ovanliga på Östkusten. Men förmodligen har det genom att det flyttat fiskebåtar från västsidan österut, men inte tvärtom, kommit några SKANDIA dit.
Beträffande SKANDIA så tror jag att det är det oefterhärmliga ljudet från de motorerna som gjort att jag fastnat för just det fabrikatet. Om jag skall försöka mig på en jämförelse mellan en SEFFLE och en SKANDIA, så låter den förstnämnda "mesigt" ungefär som en R1100GS eller RT med originaljuddämpare, alltså "snöpt" och trist. Men en Skandia däremot, den låter som en 2-ventilsboxer med Hoskedämpare eller megafoner...
Den som hört ett fartyg försedd med en SKANDIA av större format slå "
Full Astern " från "
Slow Ahead" eller dra på från "
Slow Ahead" till "
Full Ahead" glömmer det aldrig:)