Vad fick dig att le idag??

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-07-11/16:13

Magnus Brobeck skrev:Ungefär samma sak som får t.ex. motorcyklister att (ibland) köra förbi en (vilt/utfart/halt väglag) varningsskylt utan att sänka hastigheten. "Det hände inget igår så då gör det nog inte idag heller" ;-)

Det funkade med bil i min ungdom :shock: :? 8-) (Mötte ingen igår på detta backkrön :o )
Att jag inte är på lååång vistelse i Sibirien är mej en gåta :oops:
Tiderna ändras å nu kör jag lugnt å fint :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-07-11/16:38

Jag flinade lite när jag läste priserna på klubbprylar .
Ser ut som prislistan på tex Ö&B eller Rusta . Nästan alla slutade på typ 99 , 149 . osv .

Det ser bara löjligt ut ! :D :D :D

Ta jämna pengar 100 eller 150 kr ! ;)

EDIT : Ännu tokigare på affärer som gör reklam och tar tex. 99,90 för en vara .
Så löjligt så att klockorna stannar :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-07-11/18:39

Nu blir det fotboll . Heja Kroatien ! :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-11/19:48

Magnus Brobeck skrev:"Det hände inget igår så då gör det nog inte idag heller" ;-)

Under 1970-talet fjällvandrade jag en hel del - och läste då in mig på ämnet bland annat genom att låna böcker på Uddevalla Stadsbibliotek. Dessa var inte störande färska utan bestod till största delen av 50- och 60-talsskildringar, skrivna av Svante Lundgren, som gjort flera vandringar i Sarek med betydligt sämre utrustning och under i alla fall tidvis betydligt tuffare förhållanden, än vi fick stå ut med.
Böckerna var också njutbara på grund av hans formuleringsförmåga. Föraren på den buss, som tog honom de sista kanske 25 milen till vägens slut och vandringens början, iakttog "den nordfinska kurvtagningsprincipen; vi brukar inte möta någon i den här kurvan".
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-07-11/20:09

:D :D :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-07-11/21:42

Kovlingen skrev:Nu blir det fotboll . Heja Kroatien ! :D

Jaaaaaaaaaaaaa ! Äntligen segrade det lag som jag hoppades på :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-07-12/09:29

Att bli glad över att det är molnigt trodde jag inte skulle inträffa men nu har det hänt .
Igår vid denna tid hade jag närmare 30 grader och då sken inte solen på termometern .
Nu ligger det på ca 20 och det är riktigt skönt :)
Enl. Yr. så kommer värmen tillbaka och det är bara att härda ut :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Assar » 2018-07-12/10:48

Kovlingen skrev:Att bli glad över att det är molnigt trodde jag inte skulle inträffa men nu har det hänt .
Igår vid denna tid hade jag närmare 30 grader och då sken inte solen på termometern .
Nu ligger det på ca 20 och det är riktigt skönt :)
Enl. Yr. så kommer värmen tillbaka och det är bara att härda ut :D

Var inte orolig, regnet kommer det också. I andra vecka i augusti, då har jag semester. :?
R1200RS 2018
Användarvisningsbild
Assar
 
Inlägg: 354
Blev medlem: 2014-11-05/19:27
Ort: Sjörup, Skåne

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-07-12/11:25

Assar skrev:
Kovlingen skrev:Var inte orolig, regnet kommer det också. I andra vecka i augusti, då har jag semester. :?

Som sagt "det gäller att tänka negativt annars blir man kanske besviken" ;)

Nåja , jag fick nyss några droppar men det har varnats för åska . Får väl se om det var
ett skrämskott . :? Asfalten bytte bara färg från grå till mörkgrå :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-07-13/20:27

Lite drygt 30 mil idag på alla vägtyper från E4:a till små grusvägar .
Vädret varierade mellan tokvarmt + sol till regn, om än lite av den blöta varan .
Det finns MÅNGA vägar uppe i Höga Kusten området :shock:
Ibland hade jag ingen aning om var jag var ;)
Glömde ta med GPS:en för den hade talat om vilken väg som skulle tas
när vi stod där i korsningarna och såg ut som fågelholkar :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Lindeberg » 2018-07-13/21:12

Satt på hojen idag i 25-gradig värme och växlande molnighet. Fick flera större flygfän slungade mot min överkropp och jag kunde inte riktigt förstå vad det var för något. Höjde blicken en aning och kunde notera hur jag passerar under ett regnmoln. Det var alltså stora, tunga och efterlängtade regndroppar som hade börjat falla. Aldrig har väl regn varit så efterlängtat.

Hursom blev det inte mängder, men när jag väl var några minuter från hemmet började det komma några spridda droppar igen. Väl parkerad i garaget hade himlen öppnat sig, och aldrig har väl avslutet av en hojtur varit bättre tajmad. Då var det lätt att le.
Användarvisningsbild
Lindeberg
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 2008-05-11/19:54

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-07-14/10:35

Det är nästan på gränsen till"onödigt bra" just nu :shock:
Ljummet.jpg
Ljummet.jpg (54.51 KiB) Visad 8889 gånger
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-15/15:15

Max Mad och jag kom på annan tråd in på den svenska emigrationen till Nordamerika, då en fjärdedel av Sveriges befolkning gav sig iväg dit i hopp om ett bättre liv än i Sverige.
Det gav mig omedelbart följande association: Sådär sju generationer bakåt fanns i min hustrus släkt en man vid namn Sven Magnus Svensson. Han var utbildad bokhållare och emigrerade till USA, där han gifte sig med en välsituerad änka i norra Texas. När hon dog, blev egendomen hans och är idag känd som The Swanson Ranch, vilken totalt sett lär ha en yta ungefär lika stor som Östergötland - även om det till stora delar är ytor, som inte lämpar sig för intensiv odling eller boskapsskötsel. Swansons Resebyrå har samma ursprung.

Sven Magnus Svensson var en driftig man, som behövde arbetskraft - gärna folk från hans hembygd i Småland. Alltså funderade han ut tidernas win-win-erbjudande. Han betalade resan över Atlanten, mot att invandrarna arbetade ett år hos honom för kost och logi, men utan lön. Därmed fick mängder av fattiga drängar och pigor, som aldrig skulle haft skuggan av en möjlighet att arbeta ihop till en Amerikabiljett, chansen att emigrera - och tog den. Barkeryd - mellan Eksjö och Nässjö - påstås därmed vara den socken i Sverige, som hade den största procentandelen emigranter under andra halvan av 1800-talet.

I Barkeryd finns idag ett fint litet museum, som bland mycket annat påminner om, att Austin, Texas, var den stad i USA, där det, näst Chicago, bodde flest svenskättlingar. (Själv skulle jag ha gissat på någon stad i Minnesota.) Där fanns långt in på 1900-talet en svenskspråkig tidning.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-07-16/14:31

Magnus Brobeck skrev:Webmaster har semester. Passa på, ett tillfälle som net kommer åter.


Sedan detta :? "Jag ahr rensat en del och stängt tråden" :?

Kort semester eller extraknäck :mrgreen: :lol: :lol:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-07-16/18:43

Äta röda vinbär direkt av en buske . Fasiken va Gött :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-16/19:17

När Lego Technik-byggsatsen med BMW R 1200 GS såldes till klubbens medlemmar till specialpris, köpte jag förstås en sådan - inte i första hand till mig själv, men barnbarnen blir ju större, vad det lider.
Emellertid råkade jag visa den oöppnade kartongen för vår 34-årige son, som för närvarande besöker oss tillsammans med sambo och den hittills ende sonsonen.
Vår son, som var en ivrig Legobyggare, när det begav sig, gick i spinn av lycka - och sitter i skrivande stund fullt upptagen med bygget. Ränderna går aldrig ur. ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-07-16/19:32

Bror Gårdelöf skrev:. Ränderna går aldrig ur. ;)

Nää du kan ju vara lite kantig ibland :D :D :D OBS : Jag bara skojar ! :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-16/19:56

Nema problema.
Jag var själv en flitig Legobyggare som barn, så äpplet har inte fallit särskilt långt från trädet.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Fredric Fredricson » 2018-07-19/01:13

Bror Gårdelöf skrev:I Barkeryd finns idag ett fint litet museum, som bland mycket annat påminner om, att Austin, Texas, var den stad i USA, där det, näst Chicago, bodde flest svenskättlingar. (Själv skulle jag ha gissat på någon stad i Minnesota.) Där fanns långt in på 1900-talet en svenskspråkig tidning.

Minner mig om en episod i min gröna ungdom, nånstans 2an-3an-4an i grundskolan, då vi hade geografiprov på USA som bland annat innehöll frågan "var bor de flesta svenskättlingarna?".

Då jag var måttligt intresserad av läxläsning på den tiden, eller studier över huvud taget, så hade jag givetvis ingen aning men svarade:
"I Sverige".

Det svaret dömdes som "fel" men jag tycker än idag att givet frågans formulering borde jag fått rätt.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-19/07:43

Jag håller med. Du borde har fått rätt för det svaret - men noll poäng. ;)
Sådant har jag varit med om under studietiden. Under en munta i immunologi fick jag en fråga, hur man kan behandla elakartade tumörer. Det förväntade svaret var, att man kan ge cellgifter eller immunstimulerande medel, men fan flög i mig, så jag svarade: "Man kan operera bort dem."
Läraren skrattade och svarade: "Ja, men det är ovetenskapligt", varpå jag fick en ny chans och då gav det förväntade svaret.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-28/19:52

Tre generationer av familjen har nyligen genomfört sin årliga sommarsamling - i år i ett rymligt, hyrt hus på norra Jylland. (Gott om finkornig sand i bilarna nu. Det blir till att dammsuga i morgon.)
En av de närmaste småorterna heter Klim - men jag kunde inte upptäcka någon butik, som sålde hojkläder. (Jag letade i och för sig inte störande noga.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-07-28/20:27

Kvällssamlingen (ensam) ute på bron med en öl + ett riktigt skyfall till regn :mrgreen:
Tyvärr bara 5 - 10 minuter men ändå . Har nog redan torkat upp ;)
Får vara glad över det lilla 8-)
Termometern visar 22 där ute men det känns betydligt varmare .
(26 grader inne :shock: med dörren plus flera fönster på glänt)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-07-28/21:20

Går det att låta bli att skratta åt detta :D :D :D
https://www.youtube.com/watch?v=3HYrE32taAA
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Magnus Brobeck » 2018-07-28/23:09

Ja, om man inte var född i vår tid. mina barn skulle bara se det som ett sexistisk och rasistiskt dravel.

Nu vet vi att så inte var fallet utan man satte fingret på en existerande verklighet med humor och hoppades att humor skulle ge insikt

Att mina barn inte fattar är ett tecken på att man lyckades och det kan jag le åt.

Med vänlig hälsning, Magnus.
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-07-28/23:23

Ja nu skulle det inte fungera att framföra detta som ny text men då gick det bra .
Det finns ju denna dubbelmening i texten som bara gör den såå rolig :D
Lite extrem men vart går gränser för att åka i kurran ?
Numera kan man ju bli anklagad för allt :o Törs man heja på någon utan att man
blir anklagad för track. :? ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-07-29/00:09

Kovlingen,
Ditt inlägg är anmält till vår moderator.






:mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-07-29/00:43

Måns Ulveståhl skrev:Kovlingen,
Ditt inlägg är anmält till vår moderator.

Så där ja ! :shock: Nu är man i skiten IGEN :o
Undrar hur länge jag blir avstängd denna gång :? :cry:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-07-29/00:50

Livstid :lol:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-07-29/00:54

Måns Ulveståhl skrev:Livstid :lol:

Inte längre . Tur att jag är så gammal då :shock: 8-)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-29/13:03

När vi ändå är inne på det ämnet finns en hel trave visor, som "alla" gillade, när det begav sig, men som dagens konspirationsteoretiker skulle finna helt oacceptabla.

Cornelis Vreeswijks Balladen om Fredrik åkare och den söta fröken Cecilia Lind är ett utmärkt exempel:
Gammal gubbe(?), som närmast generat men ändå uppriktigt talar om för Cecilia, hur ung och vacker hon är, och hur gott hon doftar - och Cecilia själv bidrar med informationen, att hon snart fyller sjutton.

Evert Taubes Ellinors vals är väl närmast otänkbar:
"Får jag lov, lilla pappa? Du lovade mig en dans.
Får jag lov? Vill Du dansa med mig?
Ingen för, som Du gör.
Sån dansör som Dig pappa, det finner man ingenstans. (Anar man grooming här?)
...
Jag blir yr, men Du styr.
Har Du sett, att min klänning är lång? (Behagsjuk ung flicka, förmodligen fostrad till det, samtidigt som pappa styr.)
...
Ack, min Ellinor, bara blunda och hör musiken.
Känn i Ditt hjärta rytmiken.
Säg ingenting, bara dansa och le.
Som en ros, vaggad i vind,
ljuv och öm skall en flicka vara. (Föga politiskt korrekt, för att uttrycka det milt.)
Allt kan jag inte förklara,
men kyss min kind." (Ajabaja! Incest på gång?)

Cornelis ger man sig nog inte på, och Evert Taube är väl allt mindre intressant idag(?), så även hans text får förhoppningsvis förbli orörd.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-29/16:54

Magnus Brobeck skrev:... man satte fingret på en existerande verklighet med humor och hoppades att humor skulle ge insikt.

En kul detalj med den monologen är, att den skrevs av Beppe Wolgers - och blev känd ungefär samtidigt, som Beppe hade sin Godnattstund i TV ("Fädi'!"). Det fanns folk, som inte ville tro, att den urmysige och urgullige Beppe kunde skriva annat också - men han hade många strängar på sin lyra.

I ett annat nummer från samma tid skäller Lars Ekborg ut Beppe Wolgers efter noter. Han är inte vatten värd, denne mespropp. Mindre känt är, att texten skrevs av Beppe själv. ;)

Många år senare hade Beppe konstutställning - med egna alster - och stod i dörren till galleriet, när en raggare av den gamla stammen kikade i fönstren. Efter en lång stund vände han sig mot Beppe och sade: "Fädi!" - varpå han knallade iväg.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Perra_II63 » 2018-07-29/17:16

Det som fick mig att le var att idag har jag varit och hjälpt till med skogsbrandsbekämpning, iofs inte roligt men när man ser alla dessa människor som på sin egen fritid ställer upp och ordnar fram mat, dryck, kaffe och allt annat helt på ideell basis.

Det är verkligen något som värmer mitt hjärta mitt i all branddoft.
Åker R 1250 GS A 2021
Perra_II63
 
Inlägg: 656
Blev medlem: 2009-04-24/12:29

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-29/17:56

Jäpp. Det finns gott om generösa människor i detta land, även om tidningsartiklar ibland tenderar att få oss att tro motsatsen. Man kan vara generös med pengar, tid, arbete - och säkert en del annat. När skogarna brinner en masse, tar det fram det bästa hos många människor.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Fredric Fredricson » 2018-07-30/00:52

Det är som den gode Doktor Rosling påpekade: "Ännu ett land i Afrika har avskaffat svälten" är ingen nyhet men "Svälkatastrof i Afrika" är det. Samma sak med "Grannar hjälper varandra i XXX" respektive "Stor grannfejd i XXX". Inte så underligt att vi har en skev uppfattning om hur goda människor är.

Har börjat läsa boken "Factfullness" som baseras på Hans Roslings arbete (intressant men i ärlighetens namn inte så spännande eller lättläst).

Se även guldkornet: https://www.youtube.com/watch?v=9aMkx_nogcQ

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-30/08:18

Någon av de blivande biskoparna Aurelius - Carl-Axel och Erik - arbetade i Linköping före sina biskopsutnämningar. En av dem skrev då en tänkvärd artikel i Östgöta Correspondenten - apropå att medierna påstods "bara ta upp negativa saker": Nyhetsförmedling handlar som regel om avvikelser från en upplevd normalsituation. Lyckligtvis är vår normalsituation övervägande positiv, vilket medför, att avvikelserna är negativa. "Den dagen tidningarna är fulla av positiva nyheter, lever vi i helvetet" (vilket för övrigt inte stämmer så illa med, att Pravda under Sovjettiden som regel innehöll mängder av positiva nyheter om nya produktionsrekord etc. Att folk bodde trång och hade det allmänt jävligt, stod det däremot inte en rad om. Det ansågs måhända vara normaltillståndet.)

Detta skrivet är naturligtvis den stora frivilliginsatsen vid bränderna också en avvikelse från normalsituationen - liksom bränderna i sig - och får därför medial uppmärksamhet.

En specialvariant tillämpas av discjockeyn Adrian Cronauer (Robin Williams) i filmen Good Morning, Vietnam. Han blir vittne till en terroristattack i centrala Saigon - ett bombattentat med många offer bland såväl amerikanska soldater som vietnamesiska civila. När han skall rapportera detta via sin militära radiostation, censureras det av hans befäl. Han berättar då, att "idag inträffade inget terroristangrepp på den och den baren, och inga skadades, varken amerikaner eller vietnameser". Budskapet gick fram alldeles utmärkt, och befälet gnisslade tänder.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-07-30/08:44

Bror Gårdelöf skrev:
En specialvariant tillämpas av discjockeyn Adrian Cronauer (Robin Williams) i filmen Good Morning, Vietnam. Han blir vittne till en terroristattack i centrala Saigon - ett bombattentat med många offer bland såväl amerikanska soldater som vietnamesiska civila. När han skall rapportera detta via sin militära radiostation, censureras det av hans befäl. Han berättar då, att "idag inträffade inget terroristangrepp på den och den baren, och inga skadades, varken amerikaner eller vietnameser". Budskapet gick fram alldeles utmärkt, och befälet gnisslade tänder.

Ja där fick man verkligen se hur nyheter censureras :shock: (nästan allt mao.)
Inte enda gången den oblyge Adrian driver med de högre befälen . Jag älskar denna filmsnutt :D :D
https://www.youtube.com/watch?v=BHYWnYjGGCU
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-07-30/09:46

Bror och Kovlingen - våra egna Adrian Cronauers :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-30/21:35

"Allt var bättre förr utom vi."
Text på en t-shirt, som bars av ett band, som återförenades efter många år - relaterat av dess medlem Björn Inge i senaste svenska Classic Bike.

Apropå Hans Roslings Factfulness innehåller den ett uppenbart fel! Han påstår, att det bara går att använda platta föremål - som svärd - om man ägnar sig åt svärdslukning. Han hade försökt med ett metspö, men det gick inte, och fick av en svärdslukare veta, att matstrupen är platt. Därefter övade han med ett platt metallskaft och lärde sig senare att sluka en bajonett!

Inom sjukvården görs tidvis oesofagoskopier - undersökningar av matstrupen med hjälp av ett långt, styvt runt rör, bortåt tre centimeter i diameter. Med hjälp av ett sådant kan man bland annat plocka bort något, som fastnat i matstrupen. Numera sövs patienterna, men det fanns en tid, när man gjorde det på vakna, om än kraftigt medicinerade.
Likaså är ett modernt, flexibelt fiberoptiskt gastroskop, avsett för undersökning av matstrupe, matsäck och tolvfingertarm, runt och kan vara upp till två centimeter i diameter. Det går alldeles utmärkt att använda på en vaken patient utan någon som helst medicinering förutom lite lokalbedövning i svalget och är numera en rutinåtgärd vid åtskilliga typer av utredningar.

Så Rosling hade rätt i mycket, men angående just denna detalj skulle jag ha kunnat säga till honom:
"Jag har rätt och Du har fel!"
Detta minskar inte på minsta vis min respekt för honom och hans gärning.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-07-30/22:00

För alla "gör-det-självare":
Tryck ned en GoPro i halsen, och hoppa sedan upp och ned tills kameran trillat ned i kistan.
Wi-Fi och 4K upplösning på filmen utan extra kostnad.

:mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-07-30/22:10

Ooppps ! Adrian Ulveståhl :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Roger Gross » 2018-07-31/04:55

Betr Gastroskopi:

Bror skriver: "Likaså är ett modernt, flexibelt fiberoptiskt gastroskop, avsett för undersökning av matstrupe, matsäck och tolvfingertarm, runt och kan vara upp till två centimeter i diameter. Det går alldeles utmärkt att använda på en vaken patient utan någon som helst medicinering förutom lite lokalbedövning i svalget och är numera en rutinåtgärd vid åtskilliga typer av utredningar."

Nej och NEJ, Bror - du får inte beskriva en GASTROSKOPI så lättsamt. För patienten är det definitivt ingen mysig upplevelse. Men rent TEKNISKT "går det alldeles utmärkt" att för ner instrumentet i kroppen...
Vänliga hälsningar,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Magnus Brobeck » 2018-07-31/05:29

+1

Med vänlig hälsning, M
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-31/05:30

Det är uppenbarligen olika för olika patienter - och sannolikt beroende på bl a skickligheten hos skopisten.
Jag har själv blivit gastroskoperad - och upplevde det som en bagatell. Jag bad dem att sätta en intravenös kanyl, utifall att jag ansåg mig behöva lite lugnande, men den behövde aldrig användas. Två sekunders obehag, medan skopspetsen passerade bakom struphuvudet. Därefter var det bara att slappna av.

Men jag har också hört skräckhistorier om gastroskopier. De två förklaringar jag har till dem är
1. oskicklig skopist. (En del har genomgått flera skopier och har erfarenheter av allt från detsamma, som jag upplevde, till rena skräckhistorier. Min skopist var uppenbarligen skicklig, liksom hela hennes team, och det lät jag dem veta efteråt - i både tal och skrift. Genomproffsigt.)
2. förväntningar från patienten, att detta skall bli hemskt. Sådant är svårt att göra något åt - i synnerhet om skopisten inte är skicklig.
Sammantaget hade jag förmodligen tur - men det visade också, att det går att skopa utan alltför stort obehag för patienten.

Hur som helst har Hans Rosling fel i påståendet, att man bara kan sluka platta föremål - vilket var, vad jag började med. (Att som han lära sig att sluka en bajonett hade jag förmodligen upplevt som avsevärt mera obehagligt!)

Till Måns: Du har mer rätt, än Du anar! I gastroskopins barndom var de optiska fibrerna grova, vilket gav dålig bildkvalitet. Ett alternativ, som då gav bättre resultat, var gastrokameran - alltså ett flexibelt instrument med en miniatyrkamera i spetsen. Den fördes ner som ett gastroskop, varpå skopisten med hjälp av röntgengenomlysning flexade skopet åt olika håll och fotograferade olika delar av magsäck och tolvfingertarm, varpå instrumentet drogs ut. Med detta fick man i början av 1970-talet bättre bilder än med gastroskop.
Men utvecklingen var snabb. Sedan länge är de optiska fibrerna mycket tunnare, bildkvalitén därmed bättre, man kan, om man så vill, filma hela proceduren och därmed spara den för senare betraktande - och såvitt jag vet, är gastrokameran idag förpassad till medicinhistorien.

EDIT 2018-07-31 kl. 11.50: Vid närmare eftertanke hade svärdslukaren "lite rätt". Som jag skriver ovan, var det en smula obehagligt, just när gastroskopet passerade struphuvudet, som är en fast, rund broskstruktur och plattar till matstrupen lite just där. Alltså blir det enklare att få ner platta föremål förbi struphuvudet utan kväljningsupplevelser. Men själva matstrupen är ett muskelrör, som tillåter runda föremål att passera hela vägen.
Varför Hans Rosling inte lyckades med något så smalt som ett metspö, där han rimligen använde toppen(?), har jag dock ingen förklaring till.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-31/11:11

"Och för allt i världen: Missa inte Fönstret! Det var här som stadens protestanter kastade ut två katolska guvernörer och deras sekreterare vid den så kallade defenestrationen den 23 maj 1618. De överlevde fallet, enligt katolikerna tack vare en ängels ingripande men enligt protestanterna på grund av att de föll i en dynghög. Oavsett vilket räknas händelsen som startskottet till 30-åriga kriget, en hisnande tanke när man befinner sig på plats."
Henrik Nyberg i senaste svenska Classic Bike - i en kortfattad men mycket bildrik artikel om Prag, och vad man kan göra där - framför allt gå på tekniskt museum och beskåda allehanda gamla hojar och andra konstruktioner från Tjeckoslovakien. Och så kan man förstås dricka öl. Han avfärdar Staropramen som blask och framhåller Pilsner Urquell. Namnet betyder ju "urkällan", så det är adekvat.

Vad gäller de utkastade katolikernas räddning, håller jag en slant på dynghögen.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Magnus Brobeck » 2018-07-31/11:47

Bror Gårdelöf skrev:***SNIPP*** De överlevde fallet, enligt katolikerna tack vare en ängels ingripande men enligt protestanterna på grund av att de föll i en dynghög. ***SNIPP***

Vad gäller de utkastade katolikernas räddning, håller jag en slant på dynghögen.


Skit samma hade jag sagt som utkastad katolik.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-07-31/11:50

Bror Gårdelöf skrev:Varför Hans Rosling inte lyckades med något så smalt som ett metspö, där han rimligen använde toppen(?), har jag dock ingen förklaring till.


Han hade kanske glömt att ta bort både flöte och krok först?
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-31/12:24

Så bakom flötet verkade han inte vara.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-08-03/16:11

Kanske ska ta sej en liten geting till middagen :? ;)
Geting.jpg
Geting.jpg (145.69 KiB) Visad 8302 gånger
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-08-04/17:10

Dagens skörd 2 Gäddor på 1,9 och 2,5 kg + några abborrar .
Gäddorna gav spöet en rejäl motion ;)
Lade till vid en strand för fika i halvtid .
"De ska va gött å leva" :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-08-04/19:15

Liten input från mig till diskussionen om Barack Obama efter några års boende i USA.
Vanligen används definitionen "African-American", men även "black" fungerar bra.
Att definiera med ursprung eller färg upprör ingen om vi pratar om "vita" eller "svarta".
Däremot börjar tvivel komma när det gäller färg på immigranter från tex Mexico, Indien, och Kina.
Brunt, halvbrunt, och gult fungerar inte riktigt.
Då är det mer politiskt korrekt att använda enbart definitionen ursprung såsom tex "Mexican American", "Asian American", och "Native American".
Fast "Mexican American" fungerar sämre för personer med ursprung söder om Mexico kan jag tycka :?

Det svåra blir givetvis att försöka bibehålla definitionen när det "mixas", och det kommer flöden av immigranter från nya områden.

Själv blev jag definierade såsom "white" eller "Caucasian".
Det senare invände jag mig emot då jag inte har mycket med Kaukasus att göra.
Jag föreslog "European American", men det stötte på patrull då det alternativet inte existerade som allmän definition.
Vi enades till slut om att det var lättare att bara kalla mig för "svensk" :mrgreen:

För övrigt är religion av mer vikt än ras i USA i dag vad det gäller att definiera människor.
Det ställer också till det för mig. Eftersom Sverige är protestantiskt. Något majoriteten inte förstår vad det innebär. Använde jag i stället ordet "Lutheran" blev det något större förståelse.
Ännu mer kaotiskt blev det när jag tillade "...men jag är ateist". Något som bemöts med chock och förfäran.
Japp, religion är, och kommer att förbli ett större problem än ras. Inte minst i USA.
Senast redigerad av Måns Ulveståhl 2018-08-04/19:23, redigerad totalt 1 gång.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

FöregåendeNästa

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst