Vad fick dig att le idag??

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-10-05/13:30

Leendet blev både glatt och allvarligt, när jag fick veta, vilka som får Nobels fredspris i år. Kollegan Denis Mukwege, gynekolog i Kongo, som vigt sitt liv åt att reparera våldtagna kvinnors söndertrasade underliv - och därmed ständigt riskerar sitt eget liv! - känner jag ju till sedan tidigare. På Wikipedia finns följande att läsa: "För sina insatser för våldtagna kvinnor i krigets Kongo, tilldelades han 2008 års FN:s pris för mänskliga rättigheter och Olof Palmepriset, 2013 års "alternativa Nobelpris" Right Livelihood Award och 2014 års Sacharovpriset för tankefrihet."
Nadia Murad var inget namn, som jag hade i skallen, men det behövdes inte många sekunders radiopresentation, för att polletten skulle trilla ner.
Orsaken till, att de båda får Nobels fredspris är gräslig bortom beskrivning. Men de är milt uttryckt väl förtjänta.

EDIT 21.55: Idag har jag namnsdag. Under avlyssnande av Spanarna, SR P1, fick jag veta, att just detta datum släppte The Beatles sin första singel, Love me do, 1962. Samma dag hade den första James Bond-filmen premiär - Dr No = Agent 007 med rätt att döda, som så ofta töntig svensk titel - och 5 oktober 1969 sändes det allra första Monty Python's Flying Circus i BBC. :)

EDIT 2018-10-06: För att återknyta till Nobels fredspris, som jag skriver om ovan, slogs jag av, att när Denis Mukwege intervjuades i TV, sade han inte ett ord om sig själv. Hela hans fokus låg på de offer, som han hjälper. (OK - det var rimligen ett klipp ur en längre intervju/presskonferens, men ändå.) Respekt!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-10-07/07:44

Gårdagskvällens avslutande Speedway Grand Prix från polska Torun var något extra. En bana, som verkligen medgav omkörningar, vilket också skedde i i stort sett vartenda heat. (Trånga/dåligt preparerade banor, som leder till "följa John-speedway" gör ju ingen glad, men Torun är raka motsatsen. Så är väl speedway också närmast en religion i Polen - ungefär som ishockey i Kanada.)
Ryssen Artem Laguta vann alla heat fram till finalen! Men där stötte han på sin överman i form av redan klare världsmästaren Tai Woffinden, som var obeveklig. Huruvida han hade gett sig sjutton på att visa, vem som var bäst i finalen, eller om han bara slappnat av efter det redan klara guldet och därför kunde köra som en gud, får vi väl aldrig veta. Kanske en kombination av båda.
Att Fredrik Lindgren knep bronset var ju inte heller så dumt. Hur som helst en mycket bra PR-kväll för speedway som sport.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-10-08/14:09

Länge sedan jag hörde detta . Flera minuter långt flin :D
https://www.youtube.com/watch?v=5G9aejoT3g4
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-10-11/16:56

Dagens Zits i Östgöta Correspondenten: Tonåringen Pierce har låtit tatuera in ett lösenord på ena skinkan. Kompisen Jeremy påpekar, att man inte bör tatuera lösenord och får svaret: "Jag vet. Det gör så ont att byta."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-10-12/22:32

Säkrast att inte skriva någe mer i kväll :? 8-)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Mimmi » 2018-10-12/23:55

Hej!

Ett några veckor gammalt leende. Österrikarna är gammalmodiga, när syntes någon reklam för eldningsolja i Sverige senast?

Bild

Inte bara eldningsolja, när såg Ni färdigblandad tvåtaktsbensin på tappen senast? Inte nog med en sort, utan både 1:50 och 1:25 !

Bild
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav BmwMats » 2018-10-13/02:59

Nostalgi... Minns dom där pumparna som man tankade moppen vid... Oljeblandad bensin för under 2:- / liter...
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Fredric Fredricson » 2018-10-13/03:30

BmwMats skrev:Nostalgi... Minns dom där pumparna som man tankade moppen vid... Oljeblandad bensin för under 2:- / liter...

I mitten på sjuttiotalet, när sedelautomaterna kommit, så hade jag en MCB125 ISDT-replica med en sjuliters tank. Jag kommer ihåg att jag nästan fyllde den för en tia från "reserven" och upp.
Svårt att tänka sig idag.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-10-13/08:00

Jag minns, när bensinen (utan oljeinblandning) "chockhöjdes" från 1,40 till 1,80 litern!
När jag var i sjuårsåldern, tror jag, att en liter regularbensin kostade kring 65 öre.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav gorbra » 2018-10-13/08:07

I början av 70-talet när jag tankade tvåtaktsbränsle till båten och "Kalle på Shell" var på bra humör så kostade det 1 kr/l annars 1,05. Likadant när jag sedeltankade Suzukin, T250R, som rymde 12 liter i tanken var jag tvungen att köra lite på reserven för att få i för en tia. Ville ju inte lämna lite , smålänning som jag är.
När skatten skulle höjas med 25 öre/liter var det kö vid pumparna med folk som skulle hamstra. Hörde talas om rena skräckexempel, folk som hade bensin hemma i badkar. :o
gorbra
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 2010-04-15/16:59

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Mimmi » 2018-10-13/12:19

Hej!

gorbra skrev: "Kalle på Shell"


Shell i Lagan? Sist jag åkte förbi var även byggnaderna rivna, tappstationsdöden grasserar överallt. Även Gulf, Bjuhrs, är ju rivet.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-10-13/15:04

Hojen parkerad för vinterförvaring, och ska få sin service (2000 mil) under vinterdvalan.
Tydligen fanns det en "vinterrabatt" hos återförsäljaren för denna dyra service.
Sparade 1300 Kr.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav BmwMats » 2018-10-13/15:07

Se där... Inte illa... ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-10-14/16:57

Ca 32 mil i solsken blev facit för dagen . 20 grader och det blev en aning svårt att stå emot ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav BmwMats » 2018-10-14/17:34

Kovlingen skrev:Ca 32 mil i solsken blev facit för dagen . 20 grader och det blev en aning svårt att stå emot ;)


Plusgrader ??? :lol: :lol: :lol:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-10-14/17:43

BmwMats skrev:
Kovlingen skrev:Ca 32 mil i solsken blev facit för dagen . 20 grader och det blev en aning svårt att stå emot ;)


Plusgrader ??? :lol: :lol: :lol:

Det trodde du inte (och inte jag heller :shock: ) :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav BmwMats » 2018-10-14/17:58

Kovlingen skrev:
BmwMats skrev:
Kovlingen skrev:Ca 32 mil i solsken blev facit för dagen . 20 grader och det blev en aning svårt att stå emot ;)


Plusgrader ??? :lol: :lol: :lol:

Det trodde du inte (och inte jag heller :shock: ) :mrgreen:


Njut av vädret... Unna dig och din knarr en härlig tur så länge det håller sig... ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-10-14/20:29

BmwMats skrev:Njut av vädret... Unna dig och din knarr en härlig tur så länge det håller sig... ;)

Jag njöt så mycket jag orkade av den turen . Tyvärr är dagarna räknade och att
hoppas på fler sådana dagar förblir nog mer än ett önsketänkande .
Ingen körde om mej och ett bojsänke fick se sej försvinna i fjärran .
Jag är inte så mycket för att stanna och titta på saker utan det är
hojen som är prio . Jo jag mötte några på hoj som vinkade glatt :)
Det är nog bara att ställa in sej i de väntandes skara . Det kommer förhoppningsvis
en ny vår och sommar .
Den som lever får se ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav gorbra » 2018-10-17/16:38

Hej Mimmi!
Ja det var länge sen "Kalle på Shell" stod vid sin disk och hängde.
Fick mig att minnas följande historia om Kalle som hände på 70-talet.
En yngling med Porsche stannade och tankade, gick in och betalade till Kalle, som sällan var ute och hjälpte till med tankningen, utan det fick kunden göra själv. När ynglingen gått så var det en som påpekade för Kalle att det var kungen, Karl XVI Gustav som tankat, varpå Kalle utbrister: "Åh rackan, vá dé kongen". Sen var det inte mer med det.
gorbra
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 2010-04-15/16:59

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-10-17/17:36

Vid hämtning av bilen efter årsservice idag hängde jag som vanligt cykeln på dragkroken. Hemkommen kunde jag inte hitta mina nycklar! Jag VISSTE, att jag senast använt dem, när cykeln hängdes på kroken, och började fundera på, om jag blivit så gaggig, att nycklarna fått ramla ner på parkeringsplatsens asfalt - för de fanns definitivt inte i bilen. Dvs det gjorde de, för jag hade tagit ur handskarna ur jackfickorna, och knippan hade hamnat i den ena handsken. (Det är mina gamla hojhandskar, som nu blivit alltför slitna för att tjänstgöra på motorcykeln, men till trampcykeln duger de utmärkt. Skydden gör dem förstås lite stelare än vanliga handskar, och just denna dag hade öppningen uppenbarligen blivit som en tratt, där nycklarna hamnat.)
En bonus av allt detta var, att jag hittade hustruns nyckel till vår andra bil. Den har varit försvunnen i ett par veckor, men den låg alltså i förstabilen. ;)

Något HELT annat, som fick mig att le idag, var en artikel i dagens Östgöta Correspondenten, som innehöll nedanstående citat ur Woody Allens film Hannah och hennes systrar. Allens rollfigur går filmen igenom i religiösa grubblerier, mycket deppig och vilsen, och funderar allvarligt på att ta livet av sig. Men så går han in på en biograf, som visar en gammal film med Bröderna Marx. Då ser han ljuset: "Allt är ju inte trist. Jag insåg, att det är bättre att sluta leta efter svar jag aldrig kan få, och i stället passa på att njuta av livet, medan det pågår."
Bättre kan det inte sägas.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav HåkanH » 2018-10-17/18:52

Detta poppade upp på dutuben!
De här maskinerna käkar bilar till frukost, lunch och middag! :o
https://www.youtube.com/watch?v=Yz6MRtUhsnQ
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-10-17/19:16

De får t o m den klassiska bilskrotpressen, som väl först blev bekant för allmänheten via filmen Goldfinger, att förefalla tämligen timid. Jag minns fortfarande Auric Goldfingers (Gert Fröbe) ord vid gangsterkongressen, när han låtit mörda en gangsterkung, som inte ville spela med, och jag vill minnas hette Solo i efternamn: "Excuse me, gentlemen. I must go and separate my gold from the late Mr Solo."

Jag googlade Gert Fröbe (1913 - 1988), som visade sig ha haft en udda levnadsbana. Han gick in i nazistpartiet 1929 - men lämnade det 1937! (Konstigt, att det gick för sig!) Under kriget - då han försörjde sig som teaterskådespelare - gömde han en judisk familj. Nazisterna stängde alla teatrar 1944, varpå Fröbe inkallades i Wehrmacht.

Goldfinger var i början bannlyst i Israel - tills den judiska familj, vars liv han räddat, trädde fram och berättade det.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Perra_II63 » 2018-10-17/19:50

Detta fick mig att le, vi kan vara stolta över att ha ett samhälle som är så välordnat som vi har det att man kan kosta på sig att ha dessa bekymmer. Då jag jobbar med att utbilda värnpliktiga så ser jag vilken enorm resa de gör.

Från att ha me, i and my self i tankarna till att kunna jobba i grupp och ge allt för laget och att laget ger allt den enskilde är helt underbart att se. Har precis avslutat det moment som rekryterna fruktar mest nämligen optimera stridsvärdet. Det är en strapatsövning med förflyttningar, lite sömn, lite mat och hela tiden osäkerheten att inte veta vad som kommer att ske eller hur länge det ska hålla igång.

Synd bara att dessa individer inte får uppleva denna känsla som infinner sig efteråt.

https://www.aftonbladet.se/a/8wMJad?ref ... _app_share
Åker R 1250 GS A 2021
Perra_II63
 
Inlägg: 656
Blev medlem: 2009-04-24/12:29

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-10-18/07:50

Perra_II63 skrev:Det är en strapatsövning med förflyttningar, lite sömn, lite mat och hela tiden osäkerheten att inte veta vad som kommer att ske eller hur länge det ska hålla igång.

Låter som ett klassiskt jourpass för en narkosläkare ;) - fast Din övning varar nog längre.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-10-18/08:30

Bror Gårdelöf skrev: Låter som ett klassiskt jourpass för en narkosläkare ;) .

Någon likhet är det säkert . Förflyttningen mellan vilobritsen och operationssalen kanske :mrgreen: :D :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-10-18/09:07

Om Du bara visste! Såväl Theodore Roosevelt som Harry Truman och Richard Nixon(?) tillskrivs, att de i ovala rummet hade en skylt, på vilken det stod: "The buck stops here!" ("Passing the buck" är det amerikanska uttrycket för att skicka problemet vidare.)

Narkosjourerna innebär samma problem. Närhelst det skiter sig ute på någon vårdavdelning, är den stående repliken: "Ring narkosen!" - varpå vi skall inställa oss snarast möjligt för att lösa någon kollegas problem - alltför ofta för att kollegan är för lat eller okunnig för att göra det själv!
Problemet har bara ökat under senare år, eftersom besparingar överallt inom sjukhusen inneburit, att en del kliniker t o m lagt ner sina sjukhusbundna jourer! I stället har man infört "beredskap i hemmet", där inställelsetiden kan variera mellan trettio minuter och två timmar. Gissa en gång, vem som förutsätts lösa problemen, innan vederbörande läkare i beredskap behagat infinna sig!

Tack och lov går jag inga jourer längre! Någon nytta skall man ha av att ha fyllt 65 - men mina unga kollegor kan få slita sig halvt fördärvade på nätterna, för att kollegor på olika kliniker inte fattat nödvändiga beslut eller inte behagar infinna sig, när deras sköterskor ringer, utan i stället säger: "Ring narkosen."

Jag kommer aldrig att glömma en jour för sådär 25 år sedan, när vi larmades till ett hjärtstopp på en vårdavdelning. Själv var jag upptagen med en akut förlossning, och min kollega var upptagen med akut neurokirurgi, så det dröjde ett tag, innan vi kunde infinna oss på avdelningen ifråga. Väl där visade det sig, att patienten hade en långt framskriden lungcancer med metastaser i hela kroppen. Han låg inne på avdelningen för att få dö i lugn och ro, med bra smärt- och ångestlindring! När jag frågade, varför i hela friden man löst ut ett hjärtlarm på denna patient, blev svaret, att det ingenstans i journalen stod, att man inte skulle göra det - dvs våra kollegor på den kliniken hade inte ens skött den basala åtgärden att journalföra, att patienten skulle få dö i lugn och ro!
Allt som allt hade patienten tur, för eftersom vi dröjde - av ovan beskrivna skäl - hann han dö! (Jag undrar, vem som skulle ha tackat oss, ifall vi lyckats få liv i honom - så att han skulle få dö lite senare och dessutom förmodligen med smärtor i bröstkorgen efter kompressionerna!)

Så tyvärr innebär en modern narkosjour avsevärt mer än de uppgifter, som den borde innehålla.

För att hoppa tillbaka till "The buck stops here" lär Theodore Roosevelt - som gillade att jaga - också ha haft det uppstoppade huvudet av en vacker råbock på väggen i ovala rummet - med inskriptionen: "The buck stopped here." ("Buck" kan också betyda råbock, och hagel heter "buckshot" på engelska.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-10-18/10:16

Finns det några arbetsplatser som har likhet med vilohem numera ?
Det är väl så att stressen finns i alla jobb men det är lite svårt att jämföra med krigsutbildning tycker jag .
Sjukhus och krigsmaktspersonal har lite udda jobb kan man kanske säja :?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-10-18/11:15

Du har så rätt - därav min kommentar till Perra ovan.
Min far var infanteriunderofficer - och konverterades med tiden till kapten. På I 17 i Uddevalla fanns någon högre officer, som brukade säga, att den ideala soldaten är en korsning mellan Einstein och Tarzan - men sådana är det ont om, så vi får ta, vad som finns, och göra det bästa av dem.

Analogt tror en del, att en viss befattningshavare inom vården - företrädesvis anestesijouren - skall kunna lösa "alla" problem - i stort sett bara genom att infinna sig! Så är definitivt inte fallet.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-10-18/15:31

Bror Gårdelöf skrev:Analogt tror en del, att en viss befattningshavare inom vården - företrädesvis anestesijouren - skall kunna lösa "alla" problem - i stort sett bara genom att infinna sig! Så är definitivt inte fallet.

Har aldrig haft den tanken . Det var väl skilnaden mellan uppgifterna jag tänkte på .
Både dessa arbeten kräver en del av sina arbetare . Kanske skulle vara bra för de som
TROR en massa att ta en vända i militärens utbildning . (efter att ha läst Pers inlägg) .
Skulle kanske vara ett bra förslag som extra bonus till de som tar körkort .
Även äldre trafikanter som är mer benägen att bli arg på sina medtrafikanter för att de har
gjort något fel . "Krama varandra i trafiken" är inte helt fel men inte bokstavligt rätt ;)
Att numera stanna och vinka fram någon skapar ju förvirring :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2018-10-18/15:54

Dette bildet av en BMW bløtkake/ tårta som jeg fikk som en hilsen på Facebook i dag fick mig att le i dag:

BMWkake.jpg
BMWkake.jpg (34.33 KiB) Visad 10537 gånger
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-10-18/18:23

Kovlingen skrev: Kanske skulle vara bra för de som TROR en massa att ta en vända i militärens utbildning.

Med min bakgrund är det föga förvånande, att jag blev reservare - arméläkare - och kunde på de sättet dra mer nytta av militärtjänstgöringen, än om jag varit värnpliktig läkare. Det ojämförligt viktigaste för min personliga del var den ledarskapsutbildning, som Försvarsmakten av naturliga skäl var tidigt ute med. Inom vården hade jag vid den tiden inte sett tillstymmelse till något liknande. Det har bättrat sig något, men inte så mycket.
Dessutom framstod klarheten i den militära ledningsstrukturen i skarp kontrast till det luddiga sätt, på vilket vården leddes - och leds. Inget befäl med vettet i behåll ger sig på att föra befäl över en kollegas manskap - men inom vården får cheferna finna sig i, att diverse nissar dyker upp från de mest oväntade ställen och ställer till trassel - som regel med huvudmannens goda minne. Som vanligt gäller, att alla har ett gott syfte med just sin idé, men när den går på tvärs mot väsentligheter i chefens organisation, blir resultatet förstås skit - och resultatet ser jag dagligen! Det får mig av förklarliga skäl inte att le.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Fredric Fredricson » 2018-10-19/02:58

Bror Gårdelöf skrev:Dessutom framstod klarheten i den militära ledningsstrukturen i skarp kontrast till det luddiga sätt, på vilket vården leddes - och leds. Inget befäl med vettet i behåll ger sig på att föra befäl över en kollegas manskap - men inom vården får cheferna finna sig i, att diverse nissar dyker upp från de mest oväntade ställen och ställer till trassel - som regel med huvudmannens goda minne. Som vanligt gäller, att alla har ett gott syfte med just sin idé, men när den går på tvärs mot väsentligheter i chefens organisation, blir resultatet förstås skit - och resultatet ser jag dagligen! Det får mig av förklarliga skäl inte att le.

Jag jobbar inom ett helt annat område, mjukvaruutveckling, men tydligen finns det likheter. Jag jobbade i över 20++ år med ett system som kontrollerade industrirobotar. I början var det runt 2-300.000 rader kod och i sluttampen strax under en miljon rader så det pågick en konstant utveckling (och pågår fortfarande såvitt jag vet).
För varje ny funktion som marknaden ville ha så måste systemet ändras lite och vid varje sånt tillfälle fattar man beslut om hur och var och oftast utan kontroverser, man fattar kort sagt vettiga beslut baserade på nuvarande status och i viss mån vad men tror om framtida utveckling.

Det intressanta här är att trots att man fattat vettiga beslut så brakar nåt samman till slut (i mjukvarusammanhang betyder det att det inte längre går att underhålla systemet och tiden för att införa nya funktioner ökar exponetiellt). Man får ta ett antal steg tillbaka och göra om. Tyvärr oftast med marknadsfolk och en produktchef flåsande i nacken så även denna fix blir en kompromiss mellan det goda och det bästa.

Fenomenet kan beskrivas som att summan av en samling vettiga beslut blir vansinning, och det här tror jag är ett fenomen som dyker upp i de mest skiftande sammanhang. Inom sjukvården kan jag tänka mig att varje rutin, blankett, osv. typiskt sett är vettig och går att försvara men summan av alla runtiner, blanketter etc. måste inte vara vettig för det.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-10-19/08:16

Helt enig. Det Du beskriver förefaller vara den digitala motsvarigheten till ett husbygge, som från början är genomvettigt. Med tiden vill emellertid ägaren bygga på lite på höjden, och det går bra. Så vill man bygga på lite mer - och lite mer - och lite mer - och till slut rasar alltihop, eftersom grundkonstruktionen inte var tänkt för, vad det så småningom blivit.

Skillnaden gentemot sjukvården är, att där sker "påbyggnaderna" från olika håll samtidigt - ungefär som om ett antal olika byggare samtidigt bygger ett hus med var sin ritning. Resultatet blir föga förvånande inte bra.
Tittar man dessutom på personalutvecklingen hos sjukvårdshuvudmännen, ses en kraftig ökning av befattningar, som inte har med vård att göra, medan de, som skall vårda patienterna, är ungefär lika många - om inte färre!
Det är som i det gamla skämtet: Landstinget och ett privat företag skulle ha en roddtävling.
Det privata företaget ställde upp med åtta roddare och en styrman, medan landstinget ställde upp med åtta styrmän och en roddare. Föga förvånande vann det privata företaget utan ansträngning.
Landstinget tillsatte då en analysgrupp, som efter mycket funderande kom fram till, att roddaren varit understimulerad. Han fick gå motivationskurser och utnämndes till "årets roddare", varpå det var dags för ny tävling.
Det privata företaget vann även denna gång - ännu överlägsnare.
Då fick roddaren sparken.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-10-20/10:35

18 sidor "dåliga skämt" . Lite drygt att ta på en gång men när jag hade börjat läsa
var det svårt att sluta ;) Många skratt blev det :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-10-20/10:39

Något, som fick mig att le igår, var - förutom en sagolik 32-milarunda i strålande väder, som började bra vid 10-tiden och bara blev bättre, vartefter dagen led - dels synen av en vit stork(!), som spankulerade omkring på ett gärde ett par mil söder om Linköping, och dels en stor flock sångsvanar, som betade på ett gärde i närheten.
De är inte ovanliga i sjöarna eller i luften, men detta var första gången jag så så många, så nära, på land.

Storkar är definitivt inte vanliga i dessa trakter, så den har fått en artikel i dagens Östgöta Correspondenten.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-10-21/13:23

VARNING Dubbla Svetsskärmar på !

Hittade denna bild när jag letade en annan sak bland alla mejl :shock:
Texten var likt
Säj ALDRIG ALDRIG ALDRIG åt en kvinna att hon inte kan grilla ! :o 8-)
Grillning.jpg
Grillning.jpg (53.41 KiB) Visad 10380 gånger
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Perra_II63 » 2018-10-23/07:36

Detta fick mig att le idag, endast i landet Sverige är det möjligt att sådant här sker.
Det är så otroligt korkat att man ens tar upp en sådan sak. Visst, vi ska inte ha ministerstyre och tjänstemän ska följa lagen. Men hur ska man få frivilliga att ställa upp när sådant kommer och biter en i röven?

Här borde man från MSB:s sida kunna lösa saken på ett smidigare sätt, men svensk skattelagstiftning är benhård att man skall beskattas för allt. Kanske det skall skrivas in att vid LSO (Lagen om Skydd vid Olyckor) insatser så undantas man från normal förmånsbeskattning på grund av force major.

Men som anställd i försvarsmakten så är det samma visa varje gång vi är ute på insats, maten skall förmånsbeskatttas med samma summa som om man satt på Rish och mumsade filet minion.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5V ... ovit-i-sko


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Åker R 1250 GS A 2021
Perra_II63
 
Inlägg: 656
Blev medlem: 2009-04-24/12:29

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-10-23/08:28

Instämmer - bortsett från att det definitivt inte får mig att le.

Det påminner om, att en läkare, som i egenskap av ordinarie passagerare över amerikanskt luftrum frivilligt ställde upp, om någon annan passagerare blev akut sjuk, riskerade att efteråt bli stämd inför domstol för felbehandling!

Den i Sverige synnerligen bespottade senatorn Barry Goldwater (Lyndon B Johnsons motståndare i presidentvalet 1964) genomdrev "The Goldwater Act" för att få stopp på detta vansinne. (I sina memoarer skriver Hillary Clinton, som vid den tiden var republikan och en av The Goldwater Girls, mycket uppskattande om Goldwater. Han höll benhårt på, att individens rättigheter skulle vara okränkbara, så länge inte vederbörande bröt mot gällande lag. I en tid av sexuell prydhet, när homosexualitet var ytterligt suspekt i USA i allmänhet och i de väpnade styrkorna i synnerhet, sade Goldwater ungefär: "Jag bryr mig inte om, vad soldaterna gör i sängkammaren, så länge de tar kål på fienden.")
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-10-26/13:44

Började titta på detta :shock: Va f-n får dom allt ifrån ? ? :mrgreen: :D :D
https://www.youtube.com/watch?v=uxS5Q8MI9bQ
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-10-26/15:40

Första halvan av monologen får mig att tänka på Yngve Gamlins riksdagsman, som i ett anförande bemöter "Herr Nilsson i Ovanläder". Han håller på i en halv evighet utan att få något sagt.
Ett annat Gamlinexempel är detta: https://www.youtube.com/watch?v=q5hm1tK_9Zs
Claes Erikssons figur får i alla fall någonting sagt - men det tar sin rundliga tid.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-10-26/16:25

Behöver bara titta på publiken som är nära att skratta sej fördärvad :D :D
Att han själv kan hålla masken när alla skrattar så att tårarna rinner .
I mitt tycke är han den bästa av den gruppen underhållare :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-10-26/17:36

Om jag förstått saken rätt, är Claes Eriksson "motorn" i Galenskaparna & After Shave - även om jag antar, att de övriga kan bidra med ett och annat. Det mest belysande exemplet på det har Claes själv berättat om: Macken var från början inte tänkt, som den blev - "men när vi såg, vad Anders kunde göra av Roy ..."

Men Claes är formidabel. Hans "Bara b:n" är ju en prestation att skapa. Att sedan hålla den i huvudet och kunna framföra den utan att staka sig fyller mig med beundran.
https://www.youtube.com/watch?v=foj9TYpWAlU
Jag är bra på att memorera och citera texter, men inför "Bara b:n" viker jag ner mig direkt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-10-27/09:16

Shane, 20, vann fyra miljarder på lotto
Nu har 20-årige Shane Missler vunnit fyra miljarder kronor.
– Jag ser fram emot framtiden, säger han .


Det skulle jag också göra :shock: ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Perra_II63 » 2018-10-29/17:52

Något som fick mina mungipor att dra uppåt var när jag äntligen efter lång väntan hämta min hörapparat hos hörcentralen.
Väntan och våndan har varit lång och det är ett jädra handikapp att ha nedsatt hörsel.

Väl hos audionomen så sa hon att jag ska bara ladda på ny programvara, 15 sekunder senare så var det klart och hon satte på hörapparaten.

Vilken skillnad, har tyckt att höger öra har varit bättre. Direkt så kändes det som om man fått lock för högerörat men då man får ”normal” hörsel på vänster öra så upplever man direkt hur jädra dåligt man egentligen hört.

En promenad på lunchen så fick man höra fåglarna igen, så nu jag längtar på mer än ett sätt till våren.
Åker R 1250 GS A 2021
Perra_II63
 
Inlägg: 656
Blev medlem: 2009-04-24/12:29

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Peter Nordlund » 2018-10-29/17:59

Perra_II63 skrev:Något som fick mina mungipor att dra uppåt var när jag äntligen efter lång väntan hämta min hörapparat hos hörcentralen.
Väntan och våndan har varit lång och det är ett jädra handikapp att ha nedsatt hörsel.

Väl hos audionomen så sa hon att jag ska bara ladda på ny programvara, 15 sekunder senare så var det klart och hon satte på hörapparaten.

Vilken skillnad, har tyckt att höger öra har varit bättre. Direkt så kändes det som om man fått lock för högerörat men då man får ”normal” hörsel på vänster öra så upplever man direkt hur jädra dåligt man egentligen hört.

En promenad på lunchen så fick man höra fåglarna igen, så nu jag längtar på mer än ett sätt till våren.


<----Fick mig att le :D vad härligt att höra!
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-10-29/18:10

Ja härligt att höra , på bägge öra :D
Goa nyheter :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-10-30/10:37

Klassisk reklamdevis för audionomer och HiFi-butiker: "Kom till oss - och hör sen!"
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-10-30/20:58

Perra,

Kom i håg att stänga av apparaten när Kovlingen besöker :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Perra_II63 » 2018-10-30/21:53

Måns Ulveståhl skrev:Perra,

Kom i håg att stänga av apparaten när Kovlingen besöker :mrgreen:


Absolut, det är en fördel med att höra illa. Ta ur batteriet så ordnar det sig :-)

Jag är fan i mig sjukt nöjd än så länge. Det är roligt när man hör ”normal” igen.
Åker R 1250 GS A 2021
Perra_II63
 
Inlägg: 656
Blev medlem: 2009-04-24/12:29

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Karl Bergman » 2018-10-30/22:30

Är det en yrkesrelaterade skada? Dras själv med slikt men dessvärre är det minst nio månaders väntetid för att få göra ett hörseltest i Sundsvall så jag går i väntans tider. Men för att hitta trådens leende, fagerlund va bra bromsarna blev med fyra nya skivor och belägg på min bil.
Goderafton // Karl B.
Karl Bergman
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 1999-08-11/01:00

FöregåendeNästa

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst