BrooklynS skrev:Hmm, växellådan i Honda CB125 1976 var ju bättre än växellådan i 2019 års BMW R1250... Det kallas...öh?
Min poäng var snarare att marknadsföring och fakta inte alltid går hand i hand.
DO D1
(R100RS-78, R1100RS-00, R1200ST -05)
R1200GSA-15
Knepigt det här med synpunkten på växellådor... Kör K75'or (har tre stycken) och aldrig märkt något kärvande eller krångel, går smidigt och fint vid ALLA växlingar.
Enda gången som man kan känna ett ryck är vid ilägg från neutral till ettan om jag inte drar in kopplingen någon halv sekund innan jag försöker lägga i ettan, då kan ett litet ryck/hugg kännas, men dras kopplingen in en sekund innan ilägg av växel går den in som en varm kniv i smör...
Harley'n jag har är dock helt otroligt klonkig vid samma manöver, även om kopplingen dras in en längre stund innan ilägg av växel, men det är bara vid igångkörning detta märks.
En annan teori jag har är att jag också är så van vid hanteringen av växlarna, så omedvetet vet jag HUR jag skall växla gällande motorvarv och liknande, så dessa symptomer inte framkommer under körning.
Eller är det som så att modernare växellådor upplevs sämre vid växling än dom gamla som gjordes på mitten av 80-talet ?
Bara en fundering ... ?