Vad fick dig att le idag??

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Perra_II63 » 2018-09-24/09:42

Följande som jag läste på Facebook angående att man kan anamma militär teknik för att sova. Jag skrattade igenkännande så att jag nästan grät. Håll till godo!

Bild

Det här är ganska enkelt egentligen, så jag tänkte avslöja "hemligheten" så att ni slipper lägga några kronor på att köpa artikeln.

Hemligheten ligger i framförhållning. Låt säga att ni vill sova gott på natten mellan fredag och lördag; då börjar ni förberedelsen redan på måndagen genom att gå upp ca 04.00.
Ni packar en ryggsäck för att vara utomhus mellan 1-14 dagar. Mat, kläder och allt annat som ni kan tänkas behöva för att utföra en uppgift som ni inte vet vad det är. Klockan 06.00 ställer ni er i en korridor och lyssnar på en person som har ännu sämre morgonhumör än vad ni själv har.
Sen går ni ut och går. Ca 20 km brukar räcka, givetvis bär ni med er ryggsäcken ni packat. Plus lite annat som någon annan bestämt att ni kanske kommer att behöva. Efter halva sträckan berömmer ni er själv för att ni kom ihåg regnkläderna, eftersom att det nu regnar som på domedagen. Vid 11.00 stannar ni för att vila, och tänder ert spritkök. Ni tar fram lite frystorkad mat och påbörjar matlagningen. Lagom till att den hårda, frystorkade maten blivit mjuk och ätbar, så skriker mannen med morgonhumöret på er att det är dags att packa ihop och gå vidare.

- Du berättade inte att vi bara hade 5 minuter på oss att äta, säger du till Morgonhumörskillen.
- Nä, överraskning, svarar han.

Efter ytterligare 5 km promenad räknar du ut att du gjort av med 4000 kalorier, och ätit 0 kalorier. Och så är det dags att träna på sätta upp ett tält.
Tältet är stort, tungt, blött och i princip värdelöst som övernattningsplats. Ni sätter upp tältet på 11 minuter. Sen plockar ni ner det igen. Sen sätter ni upp det igen på 10 minuter. Sen plockar ni ner det igen. Och fortsätter så i 2 timmar. I regnet. Sista timmen när man inte känner fingrarna på grund av kylan brukar vara den mest givande träningen.

Morgonhumörskillen tycker att ni gjort ett bra jobb, och belönar er med 5 minuters matpaus, och tilldelar er en chokladkaka på 50 gram och en liten konservburk leverpastej. Du njuter av kombinationen och noterar att båda tillverkades strax innan du föddes.

Trött, sliten och frusen ser du fram emot att få sova i tältet ni tränat på att resa. Trodde du.

Morgonhumörskillen berättar ingående hur en spade fungerar, och han verkar verkligen se fram emot hur kul det ska bli att gräva djupa gropar, så kallade värn. Det tar ungefär en timme att gräva en lagom stor grop, lär du dig den hårda vägen.

När du inser att du varit vaken 16 timmar så ska tydligen alla samlas. Ett schema görs upp hur man ska bemanna groparna under natten, tydligen är det viktigt. Ett rullande schema görs med 12 arbetsuppgifter.

- Men vi är ju bara 12, påpekar du, det betyder att alla måste vara vakna hela natten.
- Du måste ha haft stort A i matte, förklarar Morgonhumörskillen.

Då du inte riktigt kan anses vara bekant med det betygsystemet, så tillbringar du natten i gropen funderandes på om det var en komplimang...

Dagen efter är det "sovmorgon", trots att du inte sovit något. Sovmorgon betyder att du inte behöver göra något fysiskt förrän klockan 05.00. Just idag består det fysiska i att fylla igen din grop.

Efter gropen är det dags för frukost, 7 minuter blev det. Skulle varit 5 minuter, men Morgonhumörskillen kände sig snäll och gav lite extra tid.
Du funderar nu på om det kanske går att rymma in i skogen, men kommer på andra tankar när din gruppkamrat välter ut sitt spritkök och håller på att elda upp sig själv. Först funderar du på att hjälpa honom, men lägger för säkerhets skull ungefär 15 sekunder på att skratta tills du gråter. Sen hjälper du honom.

Denna lilla incident gör att större delen av dagen går åt "öva" på att laga mat på ett spritkök. Nu har du ju gjort det tusen gånger innan, men Morgonhumörskillen verkar tycka att det är viktigt.

Tisdagen går, minusgrader, regn, domedagskänsla. På natten får du faktiskt sova 2 timmar.

Onsdagen påminner om tisdagen, fast istället för minusgrader är det nu sommarvärme och myggen anfaller i brigadstorlek. Dom kittlar skönt när de fastnar i din svett på halsen. Svetten kommer sig av att du måste ha samma kläder på dig som du hade när det var minusgrader.

Torsdagen minns du inget av, men ingen dog så det var säkert en bra dag. Du har dock ett svagt minne av att du lyckades värma vatten till en kopp kaffe. Frystorkat givetvis, men när du dricker det känns det som att du sitter på ett café i Italien. Fast det gör du inte, du sitter i en lerig grop strax utanför civilisationen, och håller tummarna för att kaffet inte ska ha en aningen laxerande effekt.

Fredagen börjar 03.00. Sista dagen ute får du veta, och då kan man ju lika gärna ta ut sig lite och börja tidigt. Exakta detaljer vad som hänt under dagen är högst oklart, men om dina beräkningar stämmer så har du sovit nästan 9 timmar sen i måndags morse.

På kvällen efter att du vårdat all utrustning och förberett för att åka ut igen med kort varsel så går du och lägger dig i en riktig säng. Och somnar på under 30 sekunder. Kan du trots detta inte somna är du förmodligen inte trött nog så då är det bara att köra en vända till.

Så spara era pengar på betalartikeln, och följ ovanstående råd. Jag lovar att du kommer att sova som en liten bebis.

(Eller tryna som en gris, som Morgonhumörskillen hade sagt!)
Åker R 1250 GS A 2021
Perra_II63
 
Inlägg: 656
Blev medlem: 2009-04-24/12:29

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-09-24/10:52

Det är inte riktigt lika drastiskt som halshuggning mot huvudvärk. Såvitt känt är den metoden hundraprocentigt effektiv, men den är likväl inte efterfrågad på grund av oönskade biverkningar.
Det är nog samma sak med den militära varianten ovan.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-09-24/14:07

Funderar på om det är Perra som är befälet i texten .
Tur att detta är avklarar för länge sedan .
Glömmer aldrig när vi hade varit vaken skitlänge på en storövning .
Upp med tält å få sova . Jo tjena! När att var bäddat å klart fick vi order om att
riva förläggningen . Något förbannade rekryter gjorde revolt och satte eld på halmen
när tältet var bortplockat .
DÅ blev det ett jävla liv , lindrigt sagt . Men det lyste upp väldigt fint :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav BrooklynS » 2018-09-24/15:07

PerraII: Det där kändes igen! :D

Efter 72 timmar utan sömn somnar man snabbt även under terrängkörning med bandvagn, säng inte alls nödvändig.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-09-24/15:33

BrooklynS skrev:PerraII: Det där kändes igen! :D Efter 72 timmar utan sömn somnar man snabbt även under terrängkörning med bandvagn, säng inte alls nödvändig.

Det gick att bli medvetslös i dom gamla bandvagnarna . Men det var ett sjuhelsikes oväsen :(
Detta bredvid reservföraren , eller andreföraren .
Dom var inte bekväma och ljudnivån var likt bakom en kromsläde :roll:
Rabv203 .jpg
Rabv203 .jpg (116.48 KiB) Visad 9264 gånger
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-09-24/15:37

Ska läggas till att de var förbenat rolig att köra och bonusen var där
det fanns möjlighet at ställa upp på fyrbandssladd .
Krävdes bara lite träning :mrgreen: :D :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-09-24/17:13

Apropå somna, har jag en gång under militärtjänsten somnat stående, när vi skulle slå upp tältet. Som tur var, vaknade jag, när jag var på väg att falla omkull.
En granne, som var officer på I 4 i Linköping, lyckades med konsten att somna, medan han marscherade! Han vaknade, när han var på väg ner i ett dike.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Perra_II63 » 2018-09-24/17:38

Kovlingen skrev:Funderar på om det är Perra som är befälet i texten .


@Kovlingen
Du vet väl att jag är snäll med smårekryterna så länge de gör som jag säger :-D

Att klara en osäkerhet och att fatta beslut på knappa underlag är den vardag som alla soldater måste lära sig att hantera. Att lära sig sova på de mest konstiga platser och ställningar är en annan sak man lär sig snabbt.

Men kul artikel i Aftonblaskan var det i alla fall, ungefär som alla som säljer bantningspiller som ska fungera bara man äter mindre och rör sig mer. :-D
Åker R 1250 GS A 2021
Perra_II63
 
Inlägg: 656
Blev medlem: 2009-04-24/12:29

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Håkan » 2018-09-24/17:48

Bror Gårdelöf skrev:Apropå somna, har jag en gång under militärtjänsten somnat stående.

Har också somnat stående under militärtjänsteutövning... Törs inte berätta var, kanske riskerar krigsrätt... :o :shock:
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-09-24/19:07

Perra_II63 skrev:Att klara en osäkerhet och att fatta beslut på knappa underlag är den vardag som alla soldater måste lära sig att hantera. Att lära sig sova på de mest konstiga platser och ställningar är en annan sak man lär sig snabbt.

Det gäller i förbluffande stor utsträckning även jourhavande läkare. Vårt beslutsunderlag är ofta bristfälligt. (Tro inte, att datoriserade journaler gjort tillvaron enklare i det avseendet!) Sova får man göra, när tillfälle ges (OM tillfälle ges), vilket i bästa fall innebär en säng men också kan vara en soffa eller vilfåtölj.
Men OK - vi har det varmt och torrt, och det är nog inte alltid fallet för soldater.

När jag får tillfälle, brukar jag säga till studenter och unga kollegor, att de ofta kommer att vara tvungna att fatta beslut på bristfälligt underlag - i olika stor utsträckning beroende på specialitet. Klarar de inte av det, bör de överväga valet av specialitet mycket noga - eller byta till andra studier.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav zoddri » 2018-09-24/19:49

Håkan skrev:
Bror Gårdelöf skrev:Apropå somna, har jag en gång under militärtjänsten somnat stående.

Har också somnat stående under militärtjänsteutövning... Törs inte berätta var, kanske riskerar krigsrätt... :o :shock:


Jag minns en gång i en skog, jag stod och skulle hålla vakt med mitt stridspar och mitt i allt kommer löjtnanten för att bjuda oss på varsin juicebox (Trip, som de kallas i Finland).
Det var väldigt förvirrande för löjtnanter brukar bara dela ut skällor, ovett och bestraffningar.

Sen vaknar jag av att jag trillar omkull när jag lyckas rulla av trädet jag lutar mig mot. Stridsparet ligger och försöker att inte skratta så det hörs hela vägen till Ryssland.. :oops:
BMW F650 -98
En cylinder räcker väl...?
zoddri
 
Inlägg: 88
Blev medlem: 2016-04-28/13:48
Ort: Umeå

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-09-24/19:56

zoddri skrev:Det var väldigt förvirrande för löjtnanter brukar bara dela ut skällor, ovett och bestraffningar.

Dom är sådana Löjtisarna :D :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Magnus Brobeck » 2018-09-24/22:19

Kovlingen skrev:
zoddri skrev:Det var väldigt förvirrande för löjtnanter brukar bara dela ut skällor, ovett och bestraffningar.

Dom är sådana Löjtisarna :D :D


Alla som vill bli moderator går på samma skola som en löjtis, har inte den poletten trillat ned? :mrgreen: :mrgreen:

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-09-25/07:25

Vi verkar just nu vara inne på olika varianter av, vad vår fanjunkare sade:
"Ni tål dubbelt så mycket, som Ni själva tror - och sju gånger så mycket, som Er mor tror."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-09-25/11:33

Det blev visst storstädning :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Magnus Brobeck » 2018-09-25/21:50

Kovlingen skrev:Det blev visst storstädning :D


Yepp

Nu är det inte bara Gunnar, nu har jag modererat mig själv.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-09-26/05:59

Det är lätt att ryckas med och skriva nått som inte skall skrivas , ;)
Jag skrattade iaf. gott åt inläggen som togs bort , och även att de försvann :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-09-27/08:39

Jag är då glad över att det inte blåser lika jä---gt som igår . :)
Skrämmande var ordet :shock:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-09-28/07:16

Undrar vart det barkar ? :shock: :?
Nya namn-förslag : Polisa . Snickarinna . Löjtnantinna , Bakerska , Motorcyklisa . ;)

Hälsningar "Håkanna" :roll:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-09-28/08:10

Du behöver nog inte oroa Dig. De flesta yrkesbeteckningar, som en gång i tiden var förbehållna män, gäller numera båda könen - och en del kvinnliga varianter - som lärarinna - har försvunnit.
Ändelsen "-inna" handlar nog idag mest om en kvinna, som är gift med en manlig titelinnehavare, typ "överstinna", "doktorinna" - men även dessa benämningar är nog på utdöende.

Sedan finns ju ett fåtal kvinnliga yrkesbeteckningar, som gäller båda könen. De mest kända är sjuksköterska och barnmorska. (Ja, det finns manliga barnmorskor, men många är de inte.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-09-28/08:14

Förslag , Om man får 2 barn (flickor) så kan de få heta Albert och Albertina .
Jämlikt så det förslår . Kanske ska skicka in förslaget så de har lite att fundera över :mrgreen:
(Vill ju inte att de ska bli "järalös") :roll: ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-09-28/08:18

Barbro, Regina, Olivia, Regina Gårdelöf :o De vore nått det :shock: :D :D :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Håkan » 2018-09-28/09:14

Kovlingen skrev: De vore nått det :shock: :D :D :D

Nu är Kovlingen uppe i varv! :shock:
Fyra inlägg nära innom en timme här! :o

Får se vad det kan bli innan denna dag är slut... :roll:
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-09-28/09:46

Håkan skrev:Fyra inlägg nära innom en timme här! :o


De va lite dött så jag tänkte få lite snurr på spelverket :D
"En gör så gött en kan" ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-09-28/14:43

På G med fiber (å då jäklar) och det ska bara blåsas in fibern .
Ringde och beställde 1000/1000 och det blev tyst i luren .
"Behöver du såå mycket" frågade killen :D :D
Ja tänkte testa om det fungerar . 6 mån. halva priset .
Ok sa killen och noterade detta .
Ska bli spännande att se vilken fart de kan leverera ;)

Nu väntar jag bara att den där teknikern ska komma och ansluta mej 8-)
Hur ska du hinna reflektera nu då Håkan :mrgreen:
(60 inlägg/min .)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav BmwMats » 2018-09-28/15:43

Kovlingen skrev:På G med fiber (å då jäklar) och det ska bara blåsas in fibern .
Ringde och beställde 1000/1000 och det blev tyst i luren .
"Behöver du såå mycket" frågade killen :D :D
Ja tänkte testa om det fungerar . 6 mån. halva priset .
Ok sa killen och noterade detta .
Ska bli spännande att se vilken fart de kan leverera ;)

Nu väntar jag bara att den där teknikern ska komma och ansluta mej 8-)
Hur ska du hinna reflektera nu då Håkan :mrgreen:
(60 inlägg/min .)


Trodde ni körde med röksignaler där uppe i tassemarkerna... :roll: ;) :D

P.S. Grattis i förskott Kovlingen ! ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-09-28/15:55

Jo jag har varit ut varje morgon och skickat röksignaler till min granne . :D
Tack bmwmats ! Hoppas att det funkar nu också . :)
Router inköpt så … ja får väl se :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-09-28/16:34

Håller du räkningen Håkan ? :D :D :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-09-28/17:14

Kovlingen skrev: Polisa ... Bakerska ...

En av Sveriges första kvinnliga poliser hette Gun-Britt Flink och var under min barndom stationerad i Uddevalla. Hon var åttafaldig svensk mästarinna (så hette det i alla fall då) i kulstötning. Med henne var det ytterst få nyktra personer som muckade gräl, för hon kunde knyta ihop de flesta efter behag. Hon kallades inte sällan "polissan" - just för att det då var så sällsynt med kvinnliga poliser - men jag hörde det aldrig i nedsättande syfte.
http://uddevallare.blogspot.com/2018/06 ... britt.html

I övrigt tror jag mig ha sett termen bagerska.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2018-09-28/17:43, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-09-28/17:20

Borttagen dubblett!
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2018-09-28/17:43, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-09-28/17:25

De finns otaliga förslag till något fem att bry sej i ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Fredric Fredricson » 2018-09-28/23:06

Kovlingen skrev:På G med fiber (å då jäklar) och det ska bara blåsas in fibern .
Ringde och beställde 1000/1000 och det blev tyst i luren .

Det är nog nättopp att din ev. dator kan hantera den hastigheten och då bara om du har trådanslutning. WiFi lär inte komma i närheten.

För oss dödliga spelar dock inte överföringsmediat, tråd eller radio, som används speciellt stor roll.

LIte bakgrund: Förenklat kan man säga att I "botten" på internet används IP (Internet Protocol). Ett "protokoll" i det här sammanhanget är mjukvara som har till uppgift att tillhandahålla ett väl definierat gränssnitt mot överliggande protokoll.
Förenklat kan man säga at längst ner har man nån mjukvara som styr hårdvaran och skickar signaler fram och tillbaka, ovanpå det nåt protokoll som kan skicka och ta emot datapaket till och från olika mottagare. Ovanpå detta nåt som kombinerar paket så det ser ut som oavbrutna strömmar av data och ovanpå det nåt som kan skicka filer.
På de lägre nivåerna har man felhantering som gör omsändning och nåt paket försvinner (vilket händer ganska ofta) så att de högre nivåerna inte behöver bry sig om det.

På internet är alltså det lägsta "standardprotokollet IP (Internet Protocol) och ovanpå det protokoll som TCP och ovanpå detta t.ex. http, som används för webtrafik. IP kan köras på mängder av hårdvaror som fiber, tråd, radio etc.
Dessa protokoll specificeras ofta i s.k. RFC-dokument som ges ut an IETF (Internet Engineering Task Force). RFC 7540, t.ex., specificerar http-protokollet (version 2).

Den 1:a april 1990 publicerar man RCF 1149 med titeln: "A Standard for the Transmission of IP Datagrams on Avian Carriers" dvs IP överfört med brevduvor.
https://www.ietf.org/rfc/rfc1149.txt

Den 1: april 1999 följdes detta upp med RFC 2549 "IP over Avian Carriers with Quality of Service" som mer i detalj definierar hur överföring med duva skall ske. Man diskuterar också lämpligheten med andra fågelarter än duvor.
https://www.ietf.org/rfc/rfc2549.txt

Detta var givetvis menat som ett skämt men nördar är som nördar är så den 2a januari 2002 implementerade man detta i praktiken i Bergen, Norge. Det gick väl som det gick med ping-tider på ett par timmar och dessutom flög en duva in i ett fönster vilket noterades som "Oh, no! Windows causing problems again!".
https://www.cnet.com/news/pigeon-powere ... es-flight/

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-09-29/05:27

Fredric Fredricson skrev:
Kovlingen skrev:På G med fiber (å då jäklar) och det ska bara blåsas in fibern .
Ringde och beställde 1000/1000 och det blev tyst i luren .

Det är nog nättopp att din ev. dator kan hantera den hastigheten och då bara om du har trådanslutning. WiFi lär inte komma i närheten.

Fullt medveten att det är överkurs och räcker åt en liten byhåla :D
Halva priset 6 månader och efter det kommer jag att ta en lägre hastighet .
Bra tillfälle att kolla att allt är rätt på linan och i kopplingar .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Magnus Brobeck » 2018-09-30/07:32

Fredric Fredricson skrev:quote="Kovlingen"]

Detta var givetvis menat som ett skämt men nördar är som nördar är så den 2a januari 2002 implementerade man detta i praktiken i Bergen, Norge. Det gick väl som det gick med ping-tider på ett par timmar och dessutom flög en duva in i ett fönster vilket noterades som "Oh, no! Windows causing problems again!".
https://www.cnet.com/news/pigeon-powere ... es-flight/

/Fredric


Jag älskar nördhumor, världsklass på hela paketet. För den som snöar in på dylikt - läs Fredriks länkar.

Hade jag varit från Skåne skulle jag sagt ” Aaaah Deuu Vaa, fjädraranåda va ja flabba” men nu är jag inte det.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-09-30/20:56

Medan jag var på hemväg från styrelsemötet på Ronneby Brunn, gick yngste sonen, som sedan ett antal år bor i Oslo, och blev norsk mästare i biljard, 10-ball! :)
(Själv klarar jag knappt att få till den enklaste stöt, men när vi besökte honom på klubben i Oslo, visade han, vad han kunde. Det var åtskilligt, som jag aldrig ens funderat på, att man skulle kunna åstadkomma med kö och bollar!)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-09-30/21:16

VM-GULD i motorsport idag . :D :D :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-10-01/08:06

Efter hemkomsten från helgens styrelsemöte på Ronneby Brunn ögnar jag idag igenom lördagens Östgöta Correspondenten och läser, att Saab tillsammans med Boeing med största sannolikhet tagit hem ordern på 351 nya skolflygplan - T-X - till USA.
"Det finns inte bläck på papperet ännu", men det ser bra ut - och går ordern hem, betyder det till att börja med sådär 25 miljarder för Saab. Till det kommer leveranser av delar för underhåll etc.
Till det kommer också, att flera andra länder, som idag använder amerikanska stridsflygplan, med tiden kan behöva förnya sin flotta av utbildningsplan, och då ligger T-X onekligen bra till.

I artikeln nämns, att konkurrenterna erbjudit uppdateringar av befintliga plan, medan Boeing-Saab tagit reda på, precis vad US Air Force vill ha, och sedan byggt ett sådant plan.
Så har ju Saab jobbat gentemot svenska Flygvapnet sedan Hedenhös. Man har kollat upp, vad Flygvapnet vill ha och sedan byggt ett sådant plan. Det går inte att komma förbi tanken, att någon höjdare på Saab övertygade sin motsvarande höjdare på Boeing om att använda just detta tillvägagångssätt - vilket inte tidigare varit vanligt i USA (om det ens funnits). Men det ser ut att ha gått vägen denna gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Assar » 2018-10-02/18:59

Jahaja ... då har man lagt handpenning på en ny R1200RS av årsmodell 2018 då ...
Kommer bli jävligt frustrerande om det blir en hård och lång vinter!
R1200RS 2018
Användarvisningsbild
Assar
 
Inlägg: 354
Blev medlem: 2014-11-05/19:27
Ort: Sjörup, Skåne

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-10-02/19:02

Den, som väntar på något gott ...
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Magnus Mörtling » 2018-10-02/20:14

Min Bagger fyller år idag!
Den föddes 2017-10-02
/RO Nord, D1, Kalix

"Grejen är att dö ung så sent som möjligt!"
Användarvisningsbild
Magnus Mörtling
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2013-04-01/20:57
Ort: D1 - Kalix

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Håkan » 2018-10-02/20:53

Magnus Mörtling skrev:Min Bagger fyller år idag!
Den föddes 2017-10-02

Åhh. Berätta mer om firandet. Vad gjorde ni? :D :shock: :roll: :mrgreen:
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-10-03/06:23

Håkan skrev:Åhh. Berätta mer om firandet. Vad gjorde ni? :D :shock: :roll: :mrgreen:

Blev troligen en buffe' med Autosol . Vax och putstrasor i olika fabrikat :? ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-10-03/07:52

Den tar lite tid men vilka människor det finns . Önskningar , funderingar , bygge och körning :)
https://www.youtube.com/watch?v=22kPfqRmShI&t=5s
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Fredric Fredricson » 2018-10-03/08:45

Kovlingen skrev:Den tar lite tid men vilka människor det finns . Önskningar , funderingar , bygge och körning :)
https://www.youtube.com/watch?v=22kPfqRmShI&t=5s

Kontrar med https://www.youtube.com/watch?v=tRDWCLi-Io0
/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Magnus Mörtling » 2018-10-03/09:31

Håkan skrev:
Magnus Mörtling skrev:Min Bagger fyller år idag!
Den föddes 2017-10-02

Åhh. Berätta mer om firandet. Vad gjorde ni? :D :shock: :roll: :mrgreen:


Är inte säker på att jag vill berätta det... :roll:

Men det blev till att tända lampan i garaget och kolla så att den stod kvar och att styrlåset var låst.
Tänkte koppla i laddaren men latmasken hade gömt skarvsladden kan vi säga.
/RO Nord, D1, Kalix

"Grejen är att dö ung så sent som möjligt!"
Användarvisningsbild
Magnus Mörtling
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2013-04-01/20:57
Ort: D1 - Kalix

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-10-03/09:58

När jag lägger en viss typ av ryggbedövningar, brukar patienten få sitta på tvären i sängen eller på operationsbordet, varpå jag säger, att detta är enda gången i sitt liv, som man blir tillsagd att sitta som en hösäck. (Då spretar kotutskotten i ländryggen isär, vilket underlättar proceduren.) Nyss satte sig min unga patient självmant i lotusställning i sängen och sjönk ihop som en hösäck på befallning.
Om alla patienter kunde göra det, vore jobbet ännu enklare och roligare. ;)
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2018-10-04/07:09, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-10-03/18:31

Idag betraktas en F 850 GS(A) som en "liten" äventyrshoj. Det ger onekligen perspektiv, när man i senaste numret av svenska Classic Bike läser artikeln om världens förmodligen första fabrikssponsrade Jorden runt-resa - som gjordes av Leopoldo Tartarini och Giorgio Monetti på två 175-kubiks Ducatistånkor 1957 - 58.
Maskinerna var nykonstruktioner, för sin tid tekniskt avancerade. Man hade i stort behållit gatcyklarnas utförande - men förstärkt bakramarna och förstås försett dem med packväskor av aluminium (som förarna senare kasserade och ersatte med lättare väskor av papp)!

Färden gick genom 42 länder och blev totalt 6 000 mil lång - och de hade varken följebil eller fotograf med sig utan servade/reparerade själva eller hos märkesverkstäder läng rutten (och med dem var det nog tidvis rätt glest) samt filmade med 16-millimeterskameror utan ljud.
Resan var definitivt inte ofarlig på den tiden, då flera länder längs rutten nyligen gjort sig fria från europeiska kolonialmakter, och ytterligare ett antal stod i beredskap att göra detsamma. Sålunda hamnade de i fängelse i Indonesien, eftersom man trodde, att den blonde Monetti var holländare! Men det redde upp sig. De blev inbjudna till president Sukarno, som ordnade speciell poliseskort åt dem genom resten av landet.
Ändå kan jag inte låta bli att tänka, att resan måhända vore ännu farligare idag.

Cyklarna finns kvar - milt uttryckt patinerade efter resan! Åtminstone en av dem planerar man att återställa i nyskick.

En härlig artikel - med många fina foton. Läs den!

Tidningen innehåller också en bra artikel om och med Miguel Angel Galluzzi, som med Ducati Monster räddade fabriken från konkurs (mycket Ducati i det numret). Den tar död på åtskilliga myter. Idag är Ducati Monster en självklarhet, men när den presenterades, var den revolutionerande. Ingen hade någonsin sett något liknande, men den franske importören Marcel Seurat insåg dess potential från dag 1: "Det här är en vinnare. Sätt den i produktion snabbt, jag köper de första tusen!"
Fabriksledningen ville inte ha namnet Monster utan diskuterade åtskilliga andra, men här var Seurat lika kategorisk: "Är Ni galna? Varför skall Ni ha ett nytt namn? Ni har ju det perfekta namnet!" Han hade dessutom pratat med fransk press och där kallat maskinen för Monster - så mer eller mindre motvilligt accepterades det av företagsledningen. Resten är historia.

Slutligen finns en artikel om en mycket snyggt byggd BMW caféracer. (Jag har skrivit till Peter Dahlbom och påtalat, att BMW-emblemet inte föreställer en snurrande flygplanspropeller, vilket han påstår i ingressen. Påståendet kommer från en genial reklamannons, flera år efter att emblemet skapades, vilket avhandlades här på Forum för några år sedan. Men även jag använder ordet "propelleremblemet".)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-10-04/14:01

Klippt från annat tråd: "Har förstått att src-PRO är ”baserat” på Sena som tidigare version var på Cardo. Innebär det att src PRO kan prata med andra Sena? Eller är det att begära för mycket?"

Det måste väl betyda, att det är anpassat för oss över 65?

EDIT 19.15: "... även om båten är redo för återvinning så kanske inte ägaren är det." Lisa Bredahl Nerdal, Havs- och Vattenmyndigheten (jag visste inte, att någon sådan existerade) i en artikel i dagens Östgöta Correspondenten om, att åtskilliga gamla fritidsbåtar borde skrotas/återvinnas.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-10-05/07:13

R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Perra_II63 » 2018-10-05/10:10

Kovlingen skrev:Ett aktuellt ämne ;)
https://www.youtube.com/watch?v=nasmmJdZ7QA


Detta är nog närmare sanningen ön man kan tro, ”Harven, Sparven” fick mina mungipor att dra uppåt. Tack Kovlingen för detta guld korn.
Åker R 1250 GS A 2021
Perra_II63
 
Inlägg: 656
Blev medlem: 2009-04-24/12:29

FöregåendeNästa

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst